Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

30.10.2017 | czas czytania: 5 min | SEO | autor: Artefakt

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Czym różni się protokół HTTPS od protokołu HTTP?

Protokół http:// lub https:// stanowi część adresu URL. Nawet jeśli o nim zapomnimy podczas wpisywania nazwy domeny, pojawi się automatycznie w pasku przeglądarki, zapewniając poprawne wyświetlenie strony internetowej. Czy rodzaj protokołu ma znaczenie np. dla pozycjonowania strony? Czym różni się HTTPS od HTTP?

Co to jest HTTP?

HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) to protokół umożliwiający przesyłanie danych między klientem (przeglądarką) a serwerem, gdzie przechowywane są pliki strony. Odpowiada za zaprezentowanie strony internetowej użytkownikowi. HTTP posiada pewne mankamenty. Po pierwsze nie definiuje, w jaki sposób transmitowane są dane z serwera do klienta, więc istnieje ryzyko przechwycenia wrażliwych informacji. Po drugie nie przechowuje uprzednio przesłanych danych, które za każdym razem muszą być pobrane z serwera od nowa. Dlatego w celu przyspieszenia wczytania strony internetowej stosuje się mechanizm plików cookies.

Czym jest HTTPS?

Protokół HTTPS (czyli Hypertext Transfer Protocol Secure) to zabezpieczona wersja protokołu HTTP. Jego wdrożenie na stronie internetowej sprawia, że informacje przesyłane między serwerem a przeglądarką internetową nie dostaną się w niepowołane ręce. HTTPS szyfruje połączenie certyfikatem SSL lub TLS, gwarantując bezpieczeństwo danych użytkowników i właściciela witryny.

Często HTTPS jest błędnie utożsamiany ze wspomnianym wyżej SSL-em. Protokół HTTPS umożliwia przesyłanie informacji między serwerem a przeglądarką tak samo jak robi to HTTP, a SSL determinuje sposób „wędrówki” danych. Można więc powiedzieć, że to od zakupu certyfikatu SSL lub TLS zależy, czy strona internetowa zostanie zabezpieczona i protokół http:// w adresie URL zmieni się na https://.

Dlaczego warto przejść na HTTPS?

Implementacja certyfikatu SSL wiąże się z kosztami jego zakupu (od 50 zł rocznie) oraz z przeprowadzeniem konfiguracji plików strony i zewnętrznych narzędzi (np. Search Console lub Google Analytics). Konieczne jest także wdrożenie przekierowań 301 lub przekierowań kanonicznych (rel=”cannonical”), by nie stracić wypracowanych dotąd pozycji strony. Dla wyszukiwarki http://www.domena.plhttps://www.domena.pl to dwa inne adresy URL.

Skoro przejście na protokół HTTPS wiąże się z dodatkowymi wydatkami i pracami informatycznymi, czy warto na niego przechodzić? Tak. Google otwarcie mówi, że bezpieczeństwo przesyłanych informacji stawia bardzo wysoko. Prawdopodobnie wdrożenie certyfikatu SSL lub TLS należy do czynników rankingowych, wpływających na pozycję domeny w wynikach wyszukiwania. Ponadto coraz częściej w przeglądarkach internetowych przy adresie URL pojawia się ostrzeżenie o niebezpiecznym połączeniu. Taki komunikat może odstraszyć użytkownika od dokonania konwersji (np. zrobienia zakupów, przesłania formularza kontaktowego) ze względu na obawę o bezpieczeństwo przesyłanych informacji.

Kto powinien przejść z HTTP na HTTPS?

Bezpieczeństwo przesyłania danych powinni zagwarantować przede wszystkim właściciele sklepów internetowych, banki oraz wszystkie inne instytucje i przedsiębiorcy, którzy pozyskują informacje od użytkowników. Google w tym roku zapowiada aktywną walkę ze stronami, które pobierają dane, a nie posiadają  HTTPS. Jeśli Twój serwis zawiera formularze lub pola logowania, koniecznie zastanów się nad wdrożeniem certyfikatu SSL. Nie tylko zagwarantujesz bezpieczeństwo danych, ale także obronisz swoją pozycję w wyszukiwarce.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Reklama trenera personalnego w Internecie 18.12.2024 | czas czytania: 7 | SEM

Reklama trenera personalnego w Internecie

Strategia marketingowa i plan treningowy mają ze sobą wiele wspólnego. W obu przypadkach należy spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy, nie zapominając przy tym o istotnych detalach. Podpowiadamy, jak przygotować skuteczną reklamę w branży treningu personalnego. Czytaj wiecej
big data 17.12.2024 | czas czytania: 9 | Inne

Jakie informacje w swoich zasobach gromadzi o nas Google i do czego je wykorzystuje?

Dane dotyczące naszej aktywności w internecie to cena, jaką płacisz za dostęp do spersonalizowanych treści. Dowiedz się, jak zbierane są informacje na Twój temat oraz co właściwie Google o Tobie wie. Czytaj wiecej
Księga znaku 13.12.2024 | czas czytania: 5 | SEM

Księga znaku, czyli ważny element identyfikacji wizualnej w sieci

Brand book to księga znaku określająca wszystkie graficzne wytyczne dotyczące naszego logo. Podpowiadamy, jakie elementy uwzględnić przy jej tworzeniu. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt