Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Technologia streamingu nie jest nowa. Prawie wszystkie media w internecie są dziś przesyłane strumieniowo. Dzięki temu możemy na naszych urządzeniach oglądać filmy czy seriale bez konieczności pobierania całego pliku. Tak działa m.in. YouTube czy Netflix. Sama transmisja na żywo także ma już kilka lat – wszyscy kojarzymy webinary online.
Powód, dla którego live marketing zdobywa ostatnio tak dużą popularność, jest prosty i dotyczy mediów społecznościowych. Serwisy takie jak Instagram czy Facebook umożliwiły prowadzenie oraz udostępnianie transmisji na żywo bezpośrednio na ich platformach. Ten model dystrybucji w połączeniu z brakiem dodatkowych kosztów oraz bardzo łatwą obsługą live’a sprawił, że streaming stał się chętnie wykorzystywanym narzędziem marketingowym.
Choć transmisje na żywo można prowadzić m.in. na Instagramie, YouTube czy poprzez Periscope, to właśnie Facebook jest najlepszą platformą do live’ów związanych z prezentacją produktów. Wyróżnia go bardzo prosta obsługa oraz możliwość dotarcia do dużej liczby klientów nawet małym sklepom, butikom czy salonom. W rzeczywistości Facebook Live to narzędzie wykraczające poza samo wideo – tworzy interaktywne wydarzenie na żywo, podczas którego wygodnie sprawdza się, ile osób ogląda transmisję, czyta komentarze i odpowiada na pytania.
Stream jest prowadzony za pomocą urządzenia mobilnego lub komputera stacjonarnego (na PC należy zweryfikować swój firmowy fanpage). Najłatwiej można zorganizować transmisję na smartfonie z aplikacją Facebooka. Wystarczy kliknąć ikonę „Na żywo”, wybrać ustawienia i napisać kilka słów na temat live’a. Stream uruchamia się z poziomu strony, grupy lub profilu. Osoby, które przegapiły transmisję na żywo, bez problemu nadrobią zaległości – wideo zostanie opublikowane na osi czasu tak, jak każdy inny film. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zapis z live’a udostępniać również w innych serwisach społecznościowych lub na swojej stronie internetowej.
Live pozwala na łączenie się i wchodzenie w interakcję z klientami w czasie rzeczywistym, a to sprawia, że sukces promocji można natychmiast zmierzyć na podstawie reakcji odbiorców. By efekt streamingu był jak najlepszy, należy się do niego odpowiednio przygotować:
Przed każdą transmisją na żywo warto stworzyć scenariusz. Będzie on bardzo pomocny, gdy np. pod wpływem stresu zgubimy wątek. Nie można zapominać o angażowaniu widzów. Reagowanie na komentarze i zadawanie pytań urozmaica prezentację. Buduje także relację, dzięki której łatwiej przeprowadzić później proces sprzedaży produktu.
Wiele zależy od charakteru prowadzonego biznesu. W przypadku branży fashion największym atutem transmisji jest możliwość szczegółowego zaprezentowania produktów. Klienci sklepów z odzieżą uwielbiają oglądać asortyment. Teraz mogą zobaczyć go w sieci nie tylko na grafikach. Znakomity pomysł stanowi również prezentacja podczas transmisji na żywo nowej kolekcji ubrań lub zorganizowanie wyprzedaży. Zainteresowanie tego typu wydarzeniem będzie większe niż w przypadku standardowego live’a.
Z kolei przedsiębiorcy z branży beauty mogą w trakcie transmisji na żywo pokazywać sposób użytkowania konkretnego produktu. W takiej sytuacji warto prowadzić live w dwie osoby – jedna zajmuje się prezentacją, a druga utrzymuje kontakt z odbiorcami. To doskonały sposób na podkreślenie wyjątkowych cech danego produktu. Transmisję można uzupełnić o porady związane np. z zabiegami kosmetycznymi. Rozwiązanie to nie tylko urozmaici stream, ale również pomoże w budowaniu wizerunku eksperta, zwiększy rozpoznawalność marki i zaufanie wśród klientów.
Istnieją różne sposoby efektywnej promocji live’a. Przede wszystkim transmisję należy zaplanować. Facebook umożliwia ustawienie daty i godziny transmisji, a następnie przypomina o streamie zainteresowanym osobom 15 minut przed jego rozpoczęciem. Warto kilka dni wcześniej opublikować post z informacją o tym, co będzie można zobaczyć podczas transmisji oraz stworzyć odpowiednie wydarzenie na FB.
Dobrą praktyką jest również poinformowanie o organizowaniu live’a odbiorców spoza Facebooka. Można wykorzystać do tego e-mail marketing, opublikować zapowiedź na blogu i w innych mediach społecznościowych. Pamiętajmy jednak, by zrobić to minimum dzień przed uruchomieniem live’a. Oczywiście sam stream na żywo warto udostępnić na swoim profilu na Facebooku oraz w branżowych grupach. Poprośmy także osoby oglądające o podzielenie się transmisją ze znajomymi.
Podobnie jak wiele działań związanych z budowaniem marki i marketingiem, transmisja na żywo powinna polegać m.in. na tworzeniu emocjonalnej więzi z potencjalnym klientem. Streamy z powodzeniem wykorzystuje się więc nie tylko w branży beauty czy fashion. Dla przykładu – jeśli prowadzimy internetowy sklep z artykułami kuchennymi, możemy zaplanować serię transmisji, w których przygotujemy konkretne dania, wykorzystując produkty z asortymentu sklepu. Jedną z największych zalet live’ów jest ich wszechstronne zastosowanie. Bardzo łatwo znaleźć sposób na to, jak zrobić dobry użytek z transmisji na żywo we własnym biznesie.