Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Logo jest powszechnie przyjętym identyfikatorem graficznym, który jest unikalny dla konkretnej marki. Czasem można się spotkać wymiennie z hasłem logo i logotyp, jednak nie należy tego traktować w identyczny sposób.
Logotyp swoje znaczenie wywodzi z greckich słów: logos, czyli słowo, oraz typos, czyli obraz. Logo można wykorzystywać przede wszystkim w materiałach marketingowych, produktach czy stronie internetowej. Ważne, aby było zaprojektowane w formacie grafiki wektorowej, co ułatwi wykorzystywanie znaku w dalszych materiałach i projektach przez grafików i programistów. Podstawowe elementy logo to:
Gareth Hardy w swojej publikacji wyróżnił następujące typy logo:
Profesjonalne logo kreuje wizerunek firmy. To ono często jest pierwszym touchpointem wizualnym z klientem. Dobre logo powinno nawiązywać do działalności, nawiązywać do skojarzeń oraz czasem nawet przedstawiać element misji firmy. Ważne jest to w wyborze kolorów czy typografii z jakich składa się logo.
Logo jest również narzędziem marketingowym. Pojawia się na wizytówkach, ulotkach, stronie internetowej czy w social media (zobacz też social selling). Powinno zatem przyciągać uwagę klienta. Jeżeli nasze produkty bądź usługi wzbogacimy o logo, potencjalny klient łatwiej odnajdzie je wśród innych marek.
Czytelność ma tu ogromne znaczenie. Logo powinno być z łatwością odczytywane przez odbiorców. Trzeba wziąć pod uwagę, że będzie ono występowało w różnych formatach, czasem bardzo małych. Dlatego warto skupić się na znaku, który będzie responsywny. Najłatwiej poprawić czytelność uproszczając logo – pozostaw to, co konieczne i rozpoznawalne. Poprawisz moc przekazu znaku graficznego i wzmocnisz siłę rozpoznawalności marki.
Zastrzeżenie logo jako znaku towarowego daje wyłączne prawo do używania go na rynku. Elementem informującym odbiorców o posiadanym znaku towarowym jest charakterystyczny symbol ®. Używanie znaku towarowego zwiększa jego tynkową wiarygodność.
Dlaczego warto zastrzec swoją nazwę? Istotnym argumentem za rejestracją logo jako znaku towarowego jest świadectwo ochronne. Posiadanie go będzie dla sądu wystarczającą podstawą do wydania postanowienia o zabezpieczenia towaru według kodeksu postępowania cywilnego w przypadku, kiedy np. ktoś wyprodukuje podróbki produktu.