Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

06.03.2020 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zarządzania hasłami?

Jak wybrać najlepsze narzędzie do zarządzania hasłami?

W erze cyfrowej hakerzy stają się coraz bardziej zuchwali. Oprócz naruszania baz danych i wykorzystywania luk w zabezpieczeniach oprogramowania nieustannie próbują łamać hasła zwykłych użytkowników. Dlatego warto pamiętać o podstawach cyfrowej samoobrony. Jedną z nich jest używanie długich i niepowtarzalnych haseł. Jak jednak je wszystkie zapamiętać i uporządkować? Z pomocą przychodzą narzędzia do zarządzania hasłami. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze i które funkcje mogą okazać się przydatne.

Jakie powinno być idealne hasło?

Stosując się do zaledwie kilku podstawowych zasad, stworzymy hasło zapewniające wysoki poziom ochrony.

  • Przede wszystkim należy unikać haseł składających się z pojedynczych, zwykłych wyrazów czy imion, np. „biuro” lub „admin”. W przypadku tzw. ataku słownikowego hakerzy bez problemu otrzymają pełny dostęp do konta zabezpieczonego pojedynczym słowem.
  • Błędem są również ciągi znaków typu „123456” czy „qwerty”. Ich odmiany zajmują siedem z dziesięciu pierwszych pozycji w rankingu najczęściej wykorzystywanych haseł w Stanach Zjednoczonych. Hasło trzeba odpowiednio skomplikować i wydłużyć – można dodać wielką literę, cyfry albo znaki specjalne. Dobrze, jeśli ma przynajmniej dwanaście znaków.
  • Jedno konto – jedno hasło. Nie powinniśmy powielać tych samych ciągów znaków służących do logowania do różnych aplikacji, kont bankowych, skrzynek pocztowych.

Przykład:  zamiast zwykłego „biuro” o wiele lepiej zabezpieczy nas hasło „M0jeB1uro2020!”.

Oczywiście, najskuteczniej chronią bardzo skomplikowane klucze typu: „$#!%Af4G@256rgh!m!x1”, ale są one niemal niemożliwe do zapamiętania, co powoduje, że większość użytkowników ich nie stosuje. Problem z pamięcią można bardzo łatwo wyeliminować, korzystając z narzędzi do zarządzania hasłami.

Czym jest menedżer haseł?

To program przechowujący dane do logowania do aplikacji i narzędzi, z których korzystamy. Najczęściej tego typu rozwiązania uaktywniają się, kiedy wchodzimy na stronę internetową i chcemy zalogować się na swoje konto. Zamiast wpisywać hasło w witrynie, wpisujemy swoje hasło główne w menedżerze, który automatycznie wypełnia odpowiednie pola na stronie.

Najlepsze programy do zarządzania hasłami oprócz przechowywania danych mają także kilka innych przydatnych funkcji. Jeśli na stronie internetowej tworzymy nowe konto, narzędzie do zarządzania hasłami zaproponuje wygenerowanie bezpiecznego losowego klucza. Aplikacje oferują również uwierzytelnianie wieloskładnikowe (np. wymagają wpisania hasła i kodu przesłanego SMS-em), bezpieczną synchronizację między poszczególnymi urządzeniami czy automatyczną aktualizację haseł, gdy dana witryna padnie ofiarą ataku hakerskiego.

Zarządzanie hasłami – menedżer zintegrowany z przeglądarką

Przeglądarki internetowe takie jak Chrome, Firefox czy Internet Explorer posiadają wbudowane narzędzia do zarządzania hasłami. Specjaliści od bezpieczeństwa cyfrowego zalecają jednak, by unikać zintegrowanych z przeglądarką menedżerów haseł.  Dlaczego? Na przykład Chrome i Internet Explorer przechowują hasła w niezaszyfrowanej formie, co sprawia, że niepowołane osoby mogą łatwo uzyskać dostęp do plików na komputerze i je przeglądać. Rozwiązaniem w tym przypadku jest zaszyfrowanie dysku urządzenia.

Firefox ma funkcję „hasła głównego”, która pozwala zaszyfrować zapisane hasła za pomocą jednego klucza, przechowując je na komputerze w trudnym do złamania formacie. Jednak narzędzie Firefoxa również nie stanowi idealnego rozwiązania. Aplikacja nie pomaga w generowaniu losowych haseł i brakuje m.in. takiej funkcji jak synchronizacja między platformami.

Na co zwrócić uwagę wybierając narzędzie do zarządzania hasłami?

Zanim zdecydujemy się na powierzenie swoich haseł jednemu z dostępnych na rynku narzędzi, warto ocenić je pod kątem poniższych kryteriów.

1. Reputacja

Nie wszystkie programy do zarządzania hasłami pozbawione są wad. Od czasu do czasu można znaleźć informacje o tym, że konkretne narzędzie padło ofiarą ataku hakerskiego. To zdarza się nawet najlepszym – ważne jak szybko firma, która stworzyła zaatakowany menedżer haseł, zareagowała na zaistniałą sytuację.

2. Synchronizacja i integracja

Jedna baza haseł dla wszystkich urządzeń i przeglądarek to niezwykle wygodne rozwiązanie. Warto sprawdzić, czy wybrane narzędzie jest kompatybilne z laptopem i smartfonem, czy można z niego korzystać w Chrome, Internet Explorer i Firefox oraz czy nadaje się do użytku na różnych platformach, np. z systemem iOS i Androidem.

3. Generator haseł

Możliwość wygenerowania silnego klucza i zapamiętania go w menedżerze to funkcja obowiązkowa w przypadku najlepszych programów do zarządzania hasłami. Dzięki temu nie trzeba samodzielnie wymyślać długich ciągów znaków – generator zrobi to ze zdecydowanie większą precyzją.

4. Audyt bezpieczeństwa

Automatyczne informowanie o tym, że poszczególne hasła mają już kilka lat, są zduplikowane lub słabe i należałoby je poprawić to bardzo przydatna funkcja pozwalająca podnieść bezpieczeństwo dostępu do kont. Przyda się  również alarm o próbie złamania hasła.

5. Kopia zapasowa

Możliwość wykonania kopii zapasowej bazy danych haseł i przywrócenia jej w razie potrzeby to  kolejna z istotnych cech menedżera haseł.

6. Automatyczne uzupełnianie formularzy

To funkcja, która wbrew pozorom nie jest dostępna w każdym programie do zarządzania hasłami. Automatyczne uzupełnianie pól np. formularza kontaktowego to zawsze spora oszczędność czasu.

Polecane narzędzia do zarządzania hasłami

Wybraliśmy 4 aplikacje, które warto rozważyć, poszukując menedżera haseł. Każde z narzędzi charakteryzuje się nieco innymi funkcjami, gwarantującymi nieco odmienny poziom zabezpieczeń.

1Password

To menedżer, który stawia przede wszystkim na niezawodne zabezpieczenia. Łatwe do zapamiętania hasła główne gwarantują niski poziom bezpieczeństwa. 1Password rozwiązuje ten problem za pomocą automatycznie generowanego tajnego klucza. Jest on łączony z hasłem głównym, by maksymalnie chronić przechowywane dane nawet wtedy, gdy ktoś uzyska dostęp do naszego urządzenia.

Oprócz tego menedżer oferuje funkcję ostrzegania o próbie ataku hakerskiego, działa na wszystkich popularnych systemach operacyjnych, ma możliwość synchronizacji urządzeń i prosty w obsłudze interfejs. Posiada również opcję tymczasowego usuwania wrażliwych danych podczas podróży.

Koszt 1Password w podstawowym planie osobistym wynosi 3 dolary miesięcznie. Można skorzystać z 30-dniowego bezpłatnego okresu próbnego.

LastPass

Jeden z najlepszych darmowych menedżerów haseł. Nie ogranicza się  do pojedynczego urządzenia ani określonej liczby haseł. Zapewnia solidne szyfrowanie, możliwość korzystania z generatora haseł i nazw użytkownika. Istnieje również opcja dodania do narzędzia informacji o karcie kredytowej, by szybciej realizować transakcje online.

LastPass można używać na wszystkich popularnych systemach operacyjnych. Nie wymaga specjalistycznej wiedzy – obsługa narzędzia jest bardzo intuicyjna. Rozszerzony o płatne dodatki może również posiadać funkcję uwierzytelniania wieloskładnikowego oraz mierzenia siły haseł.

Program w podstawowej wersji jest darmowy. Opcja premium kosztuje 3 dolary miesięcznie.

Dashlane

W przypadku darmowej wersji Dashlane można zarządzać do 50 hasłami jednocześnie i korzystać z funkcji automatycznego uzupełniania formularzy. Płatna wersja narzędzia oferuje tworzenie, zapisywanie i zarządzanie nieograniczoną liczbą haseł na dowolnych urządzeniach, synchronizowanie haseł, tworzenie kopii zapasowych konta oraz udostępnianie kluczy.

Dashlane Premium oferuje  możliwość monitorowania bezpieczeństwa, alarmy o naruszeniach, ochronę VPN, oddzielną bezpieczną przeglądarkę, uwierzytelnianie wieloskładnikowe i ubezpieczenie od kradzieży tożsamości.

Podstawowa wersja Dashlane jest darmowa. Plan rozszerzony kosztuje 3,33 dolary miesięcznie.

Keeper

W pełni funkcjonalny menedżer haseł z intuicyjnym interfejsem, oferujący szeroki zakres obsługiwanych urządzeń i przeglądarek, a także szereg silnych metod uwierzytelniania. W darmowym planie mamy możliwość korzystania z menedżera haseł na jednym urządzeniu mobilnym z ograniczeniem przechowywanych danych wynoszącym 100 MB.

Podstawowa wersja płatna oferuje nieograniczone miejsce na hasła, dane osobowe i informacje o płatnościach. Obsługuje wszystkie popularne platformy i przeglądarki. Umożliwia logowanie na urządzeniach mobilnych przy pomocy odcisku palca i skanu twarzy. Zachowuje także pełną historię haseł i plików.

Darmowa wersja pozwala zarządzać hasłami na jednym urządzeniu mobilnym. Miesięczny koszt planu rozszerzonego na użytek osobisty zaczyna się od 2,49 dolarów.

Menedżer haseł – element kompleksowej ochrony

Narzędzie do zarządzania hasłami jest jednym z wielu podstawowych sposobów ochrony prywatności i wrażliwych danych w internecie. Warto pamiętać, że silne hasła i odpowiednie ich przechowywanie nie zapewni odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.  Znaczenie ma także godna zaufania przeglądarka, bieżąca aktualizacja oprogramowania i skuteczny program antywirusowy.  Kompleksowe podejście pozwoli zabezpieczyć się przed wyciekiem danych w sieci.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt