Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Jest to rodzaj reklamy, który pojawia się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnego zapytania przez użytkownika. Od standardowego przekazu tekstowego DSA (Dynamic Search Ads) odróżnia go to, że jego wyświetlenie nie jest uzależnione od wybranych przez twórcę kampanii słów kluczowych, ale od treści występujących na promowanej stronie.
Przewaga Dynamic Search Ads polega na tym, że w przypadku dużego sklepu nie trzeba wpisywać wszystkich fraz, na które powinny pojawić się nasze reklamy AdWords w wyszukiwarce. Google dokonuje indeksacji zawartości naszego serwisu i w zamieszczonych treściach, meta tagach, nagłówkach oraz adresach URL poszukuje słów kluczowych, wpisanych przez internautę. Jeśli je znajdzie – nasza reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Google gromadzi i analizuje przygotowane treści, precyzyjnie dopasowując je do haseł wpisywanych w pasku wyszukiwarki. Proces obejmuje także automatyczne generowanie nagłówków i stron docelowych. Nie byłby możliwy bez dynamicznego generowania reklam. Dzięki temu charakteryzuje się wysokim poziomem skuteczności.
DSA jest jednym z najłatwiejszych i najbardziej efektywnych sposobów na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy szukają właśnie takiego produkty, który znajduje się w Twojej ofercie. Reklamy cechują się idealną trafnością. Pozwalają zaoszczędzić sporo czasu przy doborze grupy docelowej. Z tego rozwiązania powinni skorzystać przede wszystkim właściciele rozbudowanych stron internetowych oraz sklepów e-commerce o dużym asortymencie. Reklamy dynamiczne stanowią bowiem uzupełnienie kampanii bazujących na słowach kluczowych oraz nadążają za ewentualnymi zmianami w ofercie.
Reklamy statyczne występują w formie banerów z nieruchomym tekstem i obrazami, animacji lub wideo. Służą głównie do kreowania świadomości marki wśród ogromnej rzeszy odbiorców. Nie są jednak skierowane do konkretnej grupy docelowej. Obsługiwane są przez niemal każdą sieć reklamową, dlatego nie wymagają zaawansowanych umiejętności, wiedzy technicznej czy pokładów kreatywności. Nie trzeba ich regularnie aktualizować ani dokonywać zmian w formacie treści czy retargetowaniu, ponieważ pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną na temat oferty. Bezproblemowo wyświetlają się na ekranach urządzeń stacjonarnych i mobilnych. Sprawdzą się we wszystkich rodzajach działalności, niezależnie od branży.
Wadą reklamy statycznej jest jednak brak interakcji z odbiorami – użytkownicy nie mogą odpowiedzieć na przekaz umieszczony w serwisie lub aplikacji. Nie jest ona kierowana bezpośrednio do ściśle określonej grupy docelowej, dlatego zapewnia znacznie mniejsze szanse na konwersję. Poza tym, ogranicza możliwości personalizacji i dostosowania do zainteresowań internautów.
Gdzie najlepiej sprawdzą się reklamy statyczne? Starannie przygotowane mogą przyciągnąć wiele osób do strony docelowej. Najlepiej jednak sprawdzą się w przypadku ofert ogólnych. Można je wykorzystać do promowania profilów mediów społecznościowych, jako e-booki, webinaria jednokierunkowe czy reklama PPC.
Z kolei reklamy dynamiczne wyświetlają się użytkownikom po wpisaniu w wyszukiwarkę określonego hasła, które algorytmy Google powiążą z ofertą dostępną na naszej witrynie. DSA wykorzystuje możliwie najbardziej precyzyjne tytuły i wyrażenia, a następnie wybiera odpowiednią stronę docelową w serwisie, generując trafny i atrakcyjny nagłówek. Aby jednak mogło się tak stać, Google musi jednoznacznie stwierdzić, że treści publikowane w witrynie spełniają oczekiwania odbiorców. Powinny być skorelowane ze stronami, na które ma trafić potencjalny klient.
Oszczędność czasu – DSA wyeliminowały konieczność przypisywania słów kluczowych, tekstu reklamy oraz stawek do każdego produktu/usługi dostępnej na stronie. Zamiast tego umożliwiają szybsze dotarcie z przekazem promocyjnym do osób potencjalnie zainteresowanych dokonaniem zakupu.
Google zapowiedziało wprowadzenie udoskonaleń w DSA, które mają zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych dużych serwisów. Z jakich nowości możemy skorzystać?
Page Feeds, czyli kanały strony dają możliwość wskazania adresów URL, które chcemy kierować do reklam dynamicznych. Skorzystanie z tej funkcjonalności umożliwia wyeliminowanie z reklam adresów, które nie powinny pojawiać się na zapytania użytkowników. Dzięki temu reklamodawca może np. zdefiniować listę stron landing page, które po wyświetleniu w wyszukiwarce, mają największą szansę na pozyskanie konwersji.
Rozszerzone reklamy tekstowe to okazja do przekazania dłuższego komunikatu marketingowego. Początkowo była to jedna z opcji, a obecnie ta funkcjonalność zastępuje standardowe DSA.
Google cały czas pracuje nad tym, aby na zapytanie użytkownika wyświetlały się wyłącznie takie reklamy, które mają szansę spełnić jego potrzeby, dostarczając informacji o interesujących produktach i usługach. Możemy więc liczyć na poprawę trafności reklam dynamicznych pojawiających się w wynikach wyszukiwania.
DSA zapewnia wiele możliwości optymalizacji, aby pozyskać jak najwięcej użytkowników skłonnych do skorzystania z naszej oferty. Do najbardziej skutecznych praktyk, które warto wdrożyć już dziś, należą:
Warto pamiętać, że DSA najlepiej sprawdzą się w przypadku dobrze zoptymalizowanych witryn, na których mogą bezproblemowo zidentyfikować tematykę treści. Równie istotne jest zastosowanie odpowiednio sformułowanych tytułów stron HTML. Zawartość serwisu jest bowiem wykorzystywana do generowania nagłówków i dobierania zapytań pasujących do treści.
Dynamiczne reklamy w wyszukiwarce mogą okazać się niezwykle skuteczne, zwłaszcza dla sklepów online z rozbudowaną ofertą produktów lub usług, które są trudne do skategoryzowania za pomocą tradycyjnych kampanii słów kluczowych. DSA automatycznie skanuje zawartość witryny, aby dopasować treść do zapytań użytkowników. Dzięki temu nie ma konieczności samodzielnego tworzenia listy fraz, a przy okazji zwiększa się zasięg potencjalnych klientów. Efektywność reklam dynamicznych zależy jednak od jakości strony docelowej, contentu oraz struktury. Można więc napotkać szereg wyzwań podczas przygotowywania kampanii.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest nieodpowiednie dostosowanie treści przekazu do kontekstu odbiorcy. Reklamy dynamiczne generowane są na podstawie informacji o użytkownikach (historie przeglądania, zakupy itp.). Nieprawidłowe segmentowanie może więc prowadzić do wyświetlania nieistotnych lub nawet irytujących treści. Na skuteczność DSA negatywnie również wpływa brak optymalizacji grafik i tekstów pod różne formaty ekranu. Dlatego konieczna jest nieustanna analiza i testowanie reklam, aby zapewnić maksymalny zwrot z inwestycji.
Radzenie sobie z nagłymi wzrostami liczby wyświetleń reklam
Użytkownik ma do wyboru różne opcje kierowania reklam na wyszukiwania. Może wskazać grupy adresów URL za pomocą takich typów kierowania jak URL_Contains i „Kategorie” lub konkretne adresy URL, korzystając z opcji URL_Equals czy plików z adresami stron docelowych.
Zaleca się stałe monitorowanie skuteczności reklam, ponieważ wyszukiwanie dynamiczne Google może zmniejszyć lub zwiększyć ogólną liczbę wyświetleń. Pozwala dopasować wyniki ściśle związane z zapytaniem, korzystnie wpływając na jakość kliknięć. Dzięki temu przyczynia się do wzrostu skuteczności kampanii.
Adresowanie zagmatwania w zapytaniach użytkowników
Kampanie DSA powstały z myślą o rozszerzeniu zasięgu zapytań oraz poprawie jakości przekazu promocyjnego. W przypadku dynamicznych reklam i stron docelowych, warto rozważyć mapowanie zapytań, przy czym należy tu dodać wykluczające frazy do różnych grup reklam i kampanii. Dzięki temu możliwe stanie się wyświetlanie reklam na podstawie najbardziej precyzyjnego zapytania. Dobrym rozwiązaniem jest także stworzenie kampanii typu catch-all, która ma za zadanie wyłapać wszystkie inne zapytania, niepojawiające się w kampaniach kategorii.
Rozszerzając listę wykluczających słów kluczowych dla lepszego dopasowania kampanii do zapytań odbiorców, warto także zdecydować się na dodawanie fraz do kampanii tekstowych. Chodzi przede wszystkim o te wyrażenia, które mają dużą ilość wyświetleń i kliknięć, wysoki CTR oraz dużą ilość konwersji. Dzięki temu możliwa będzie bardziej skuteczna optymalizacja tych fraz. Korzystając z podziału na cele kampanii reklam dynamicznych, można lepiej dopasować przekaz, skupiając się na konkretnych grupach produktów, a nie ogólnych właściwościach.
Utrzymywanie konkretów i kontekstu w reklamach dynamicznych
Przy wyborze dynamicznego celu reklamy jedną z dostępnych opcji jest kierowanie na konkretne strony internetowe. To rozwiązanie sprawdzi się w przypadku promowania tylko wybranych produktów ze sklepu internetowego. Można wówczas uwzględnić tytuł strony, jej zawartość lub kategorie oraz kierować użytkowników na konkretne adresy URL. W ten sposób określamy, które podstrony są najważniejsze dla naszych celów biznesowych. To na nich należy skupić działania marketingowe.
W tworzeniu reklam skrojonych na miarę potrzeb użytkowników coraz większą rolę odgrywa sztuczna inteligencja. Zaawansowane algorytmy AI wspierają proces analizy zachowań klientów odwiedzających strony docelowe, dopasowując w czasie rzeczywistym treść przekazu do indywidualnych oczekiwań i zainteresowań. Dzięki temu strategia promocji jest bardziej skuteczna i spersonalizowana, a właściciele witryn mogą liczyć na większe zaangażowanie odbiorców i wyższe stawki konwersji.
Kolejną ważną techniką w kampaniach DSA jest wykorzystanie danych w czasie rzeczywistym, aby dostosować treść przekazu do zachowania potencjalnych klientów czy aktualnych trendów rynkowych. Poprzez integrację z zewnętrznymi bazami danych, dynamiczne reklamy pozwalają na promowanie produktów w zależności od zainteresowań użytkownika czy ostatnio dokonanych zakupów. Inną innowacyjną metodą jest wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) w reklamach. Jakie niesie za sobą korzyści? Umożliwia odbiorcom interakcję z produktami w wirtualnym środowisku, czyniąc ofertę jeszcze bardziej atrakcyjną.
DSA doskonale sprawdzi się w przypadku sklepów internetowych o rozbudowanym asortymencie oraz stron usługowych do promowania poradników i wpisów blogowych. Dzięki starannie przygotowanej treści na poszczególnych podstronach możliwe jest wyświetlanie na nawet najbardziej precyzyjne hasła, których nie będziemy w stanie uwzględnić w tradycyjnej kampanii Google Ads w wyszukiwarce.
Podstawą efektywnej i opłacalnej kampanii DSA jest systematyczna optymalizacja w zależności oraz od naszego biznesu oraz celów marketingowych. W porównaniu ze standardowymi reklamami Google Ads nie musimy tracić czasu, na samodzielne tworzenie nagłówków czy dobieranie najlepiej pasujących podstron do każdego zestawu reklam. Przekaz generowany jest automatycznie.