Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

03.01.2024 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Dropshipping – sklep internetowy bez magazynu. Proste prowadzenie działalności w e-commerce

Dropshipping – sklep internetowy bez magazynu. Proste prowadzenie działalności w e-commerce

Prowadzenie sklepu internetowego pod wieloma względami jest łatwiejsze niż otwarcie działalności stacjonarnej. Nie trzeba martwić się o wybór lokalizacji, ekspozycję towaru, godziny otwarcia przyjazne dla konsumenta. Cała sprzedaż i kontakt z klientem odbywa się zdalnie, w dowolnych porach dnia. Czy można jeszcze bardziej usprawnić e-handel? Oczywiście! Korzystając z modelu dropshippingu, nie trzeba nawet magazynować towaru ani zajmować się wysyłką zamówień.

Na czym polega dropshipping?

To model sprzedaży angażujący trzy strony: klienta, sprzedawcę (dystrybutora) oraz hurtownię (producenta). W momencie złożenia zamówienia w sklepie internetowym informacja o jego realizacji trafia do hurtownika, który kompletuje produkty i wysyła je do konsumenta. To sprawia, że sam sklep internetowy nie magazynuje oferowanych produktów ani nie zajmuje się organizacją dostawy.

Tradycyjnie wyróżnia się 2 rodzaje dropshippingu:

  • Pierwszy polega na działaniu pod własną marką. Hurtownik staje się wtedy podmiotem ukrytym, a zamówienie obrandowane jest logo sklepu internetowego. Właściciel ponosi odpowiedzialność za realizację zamówienia i respektowanie praw konsumenta.
  • Drugi z kolei wiąże się z jawnym pośrednictwem sprzedawcy w całym procesie. Klient zostaje poinformowany, że na danej stronie internetowej kupuje produkty od konkretnej hurtowni czy producenta. W tym przypadku wszystkie kwestie formalne spadają na hurtownika.

Czym różni się dropshipping od tradycyjnej sprzedaży?

Internetowy sprzedawca korzystający z dropshippingu:

  • Nie magazynuje sprzedawanego towaru,
  • Nie ustala wielkości zatowarowania, dostępności produktów na magazynie,
  • Nie zajmuje się pakowaniem i kompletowaniem zamówień,
  • Nie organizuje dostawy zamówienia do klienta,
  • Nie weryfikuje zwrotów produktów (czy odesłane przedmioty są w stanie nienaruszonym, posiadają metki, opakowania itp.).

Właściciel sklepu internetowego koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu odbiorców, reklamie produktów i samym procesie sprzedaży. Zarabia na marży, którą narzuca na cenę hurtową.

Szanse i zagrożenia dropshippingu

Przekazanie procesu realizacji zamówienia oraz magazynowania produktów niesie za sobą spore możliwości, jak i ograniczenia. Kluczem do uzyskania zadowolenia klientów oraz zwiększenia efektywności biznesowej będzie przede wszystkim zintegrowanie systemu sklepowego z systemem hurtowni, co pozwoli na doskonałą komunikację dotyczącą dostępności towaru, a także sprawną wysyłkę zamówień. Jakiekolwiek problemy na linii klient – hurtownik odbiją się na reputacji sklepu internetowego. Podejmując decyzję o prowadzeniu działalności w tym modelu, warto dokładnie przyjrzeć się wszystkim szansom i zagrożeniom.

Zalety dropshippingu

  • Brak konieczności utrzymywania magazynu – posiadanie własnej przestrzeni magazynowej albo dzierżawienie dodatkowych pomieszczeń generuje koszty oraz wiąże się z inwestowaniem w odpowiedni sprzęt magazynowy niezbędny do utrzymania odpowiednich warunków do przechowywania produktów,
  • Brak zamrożonego kapitału w zatowarowaniu sklepu – w tradycyjnym modelu towar znajdujący się na stanie magazynowym należy do właściciela sklepu; został już kupiony i opłacony. Póki klient nie dokona zakupu, produkty stanowią zamrożony kapitał, często obniżając płynność finansową przedsiębiorcy,
  • Możliwość oferowania produktów pochodzących z różnych źródeł – w przypadku dropshippingu nie trzeba ograniczać się do jednego dostawcy, ani określonego rodzaju asortymentu. Można oferować towary pochodzące od różnych producentów oraz odpowiadające potrzebom poszczególnych grup odbiorców,
  • Przeniesienie procesu realizacji zamówienia na inny podmiot – kompletowanie i wysyłanie zamówienia do klienta wiąże się z wypracowaniem odpowiednich metod pracy, pozyskaniem niezbędnego sprzętu do pakowania, zatrudnieniem ludzi, dogadaniem preferencyjnych umów z firmami kurierskimi. Czas i koszty można „przerzucić” na dropshippingowego partnera,
  • Mniejsze koszty prowadzenia działalności – brak zatowarowania, realizacji wysyłki zamówień, brak konieczności utrzymywania magazynu pozwalają uzyskać spore oszczędności,
  • Koncentracja na kluczowych procesach biznesowych – przedsiębiorca może poświęcić czas na promocję, pozyskiwanie klientów, doskonalenie funkcjonalności strony internetowej, a problemy logistyczne i planowanie wielkości zapasów rozwiązują partnerzy dropshippingowi.

Wady dropshippingu

  • Brak wpływu na szybkość i jakość procesu realizacji zamówienia – proces kompletowania i wysyłki zamówienia znajduje się poza kontrolą sprzedawcy. Wszelkie opóźnienia oraz pomyłki wpłyną na całościową ocenę, odbijając się na wizerunku marki sklepu internetowego,
  • Nagła zmiana cen asortymentu – hurtownia w każdej chwili może podwyższyć ceny produktów, a sam przedsiębiorca nie ma miał zbyt dużego wpływu na kształtowanie polityki cenowej,
  • Długa ścieżka komunikacyjna – gdy klient zgłosi np. braki w zamówieniu, sprzedawca najpierw musi skontaktować się z hurtownią, aby wyjaśnić sprawę. Jeśli proces komunikacji nie będzie odpowiednio skonfigurowany, mogą wystąpić opóźnienia i frustracja lub zdenerwowanie u kupującego,
  • Możliwość wystąpienia problemów z synchronizacją dostępności produktów – jedną z najgorszych praktyk jest sprzedawanie towarów niebędących na stanie magazynowym hurtownika. Klient zwykle chce otrzymać zamówienie jak najszybciej i nie interesuje go brak synchronizacji pomiędzy platformą sklepu internetowego a systemem hurtowni.

Prowadzenie sklepu internetowego skutecznie działającego w modelu dropshippingowym wymaga określenia jasnych warunków współpracy pomiędzy sprzedawcą a hurtownią. Każda ze stron powinna angażować się w wykonywanie swoich zadań i obowiązków.

Czy prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu jest dla mnie?

Zastanawiając się nad dropshippingiem, należy odpowiedzieć sobie na kilka poniższych pytań:

  • Czy odpowiada mi brak kontroli nad procesem realizacji zamówienia?
  • Czy będę w stanie zsynchronizować swój system sprzedażowy z platformą hurtownika?
  • Czy potrafię zapewnić sprawną komunikację, aby rozwiązywać problemy moich klientów na bieżąco?
  • Czy marża narzucana na produkty pozwoli mi na uzyskanie zadowalających przychodów?
  • Co zrobię, gdy hurtownia wypowie umowę?
  • Jaki mam pomysł na prowadzenie biznesu? Sklep dropshippingowy to dodatkowa działalność czy pierwszy etap rozbudowanej platformy sprzedażowej?

Dropshipping jest ciekawym modelem, ale nie sprawdzi się w przypadku wszystkich przedsiębiorców. Trzeba liczyć się z ograniczeniami tego modelu, jego wadami i zaletami, zanim podejmie się ostateczną decyzję o rozpoczęciu sprzedaży z przekazaniem wysyłki hurtownikowi.

Sklep online w dropshippingu krok po kroku

Choć wydzielenie procesu kompletowania i realizacji zamówienia na zewnętrzny podmiot znacznie ułatwia prowadzenie sklepu online, nadal czeka nas szereg formalności związanych z założeniem działalności. O wszystkich najważniejszych etapach opowiadamy w tym tekście: Jak otworzyć sklep internetowy? Droga do własnej działalności w e-commerce!, natomiast tutaj skupimy się na krokach charakterystycznych dla dropshippingu.

Platforma sklepu internetowego umożliwiająca integrację z systemem hurtowni

Wygląd, funkcjonalności, możliwość optymalizacji pod SEO sklepu internetowego mają duże znaczenie. Nie mniej ważne są także możliwości CMS-a pod kątem integracji z platformą hurtownika lub producenta. Idealnie byłoby, gdyby stany magazynowe automatycznie aktualizowały się na naszej stronie, a w momencie sprzedaży informacja o zamówieniu trafiała wprost do osób zajmujących się kompletowaniem zamówień. Polecamy przyjrzeć się takim platformom jak WordPress, Shoper czy PrestaShop, zaczynając swoją przygodę z e-commerce.

Sprawdź, jak zoptymalizować stronę na Shoperze!

Znalezienie hurtowni dropshippingowej

Najprostszym sposobem jest wpisanie do wyszukiwarki frazy typu hurtownia dropshippingowa lub hurtownia dropshipping + nazwa asortymentu. W odpowiedzi wyskoczą strony, na których znajdziemy rankingi i listy dostawców działających w tym modelu. Jeśli zależy nam na produktach określonej marki, warto odezwać się do oficjalnych dystrybutorów lub samego producenta z zapytaniem o współpracę. Z kolei dostawcy niektórych platformy sprzedażowych, np. Sky-shop.pl oferują integrację z poszczególnymi podmiotami znajdującymi się w ich bazie dropshippingowych hurtowników.

Wybór hurtowni

Przed rozpoczęciem współpracy z hurtownią, warto przeanalizować następujące kwestie:

  • Dostępność pełnej listy oferowanego asortymentu, zdjęć produktów, opisów i łatwość „przeniesienia” treści i grafiki na stronę internetową,
  • Sposób i częstotliwość aktualizacji stanów magazynowych,
  • Możliwość śledzenia etapu realizacji zamówienia (czy jest kompletowane, oczekuje na wysyłkę itp.),
  • Łatwość i dostępność kontaktu z obsługą hurtowni (w przypadku nagłych zmian w zamówieniach zgłaszanych przez klientów),
  • Formy i koszty dostawy zamówienia,
  • Koszty zwrotu zamówienia przez klienta,
  • Procedury dotyczące reklamacji, zwrotów,
  • Dodatkowe koszty związane z wysoką/niską sprzedażą.

Istotna będzie także oferta cenowa hurtowni. E-commerce to dość transparentny rynek, a konsumenci najczęściej kierują się całkowitymi kosztami, które muszą ponieść, dokonując zakupu. Jeśli towar u hurtownika kosztuje prawie tyle samo, co w innych sklepach internetowych, po narzuceniu swojej marży trudno konkurować ceną.

Umowa i kwestie formalne (RODO)

Współpraca z podmiotem oferującym dropshipping powinna być sformalizowana. Co prawda polskie prawo nie wymaga sporządzania pisemnej umowy, jednak w przypadku potencjalnych konfliktów lub chęci zmiany warunków lepiej mieć wszystkie ustalenia zapisane i poświadczone podpisami obu stron. Niektóre podmioty normują zasady partnerstwa za pomocą regulaminów – najczęściej można się z takim rozwiązaniem spotkać, zakładając konto w systemie hurtownika lub integrując moduł hurtowni w jednym z popularnych CMS-ów.

Dropshipping wiąże się także z udziałem zewnętrznego podmiotu (hurtownika) w procesie przetwarzania danych osobowych klientów pozyskanych przez e-sklep. W regulaminie należy więc jasno sprecyzować, kto i w jakim zakresie będzie miał dostęp do wrażliwych informacji. Należy też uważać, aby dropshippingowi partnerzy nie wykorzystywali danych do wysyłki newsletterów lub informacji handlowych. Ustalenia w zakresie RODO powinny również trafić do umowy dropshippingowej lub regulaminu współpracy.

Plan B

Dropshippingowy partner w każdym momencie może zrezygnować ze współpracy. Istnieje także możliwość, że sposób działania hurtownika nie będzie nam odpowiadać. Odejście dostawcy rodzi zagrożenie zakończenia działalności – bez produktów, magazynu i wypracowanego procesu realizacji zamówienia trudno prowadzić sklep internetowy. Z tego względu dobrze przygotować sobie plan awaryjny, obejmujący np. nawiązanie nowych partnerstw lub pozyskiwanie asortymentu bezpośrednio od producenta.

Dropshipping – przemyśl dokładnie wszystkie zagrożenia i możliwości!

Prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshippingowym nie jest dla każdego – jeśli chcemy kontrolować każdy etap procesu realizacji zamówienia i zależy nam na jakości wysyłki, współpraca z hurtownikami nastręczy więcej problemów niż korzyści. Taka forma działalności często polecana jest osobom, chcącym dorobić sobie w e-commerce lub pasjonującym się przede wszystkim pozyskiwaniem klientów. Gdy dobrze czujemy się w marketingu online i optymalizowaniu konwersji, dropshipping może być dobrym i dochodowym sposobem na biznes.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt