Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Google udostępnia wiele darmowych aplikacji ułatwiających optymalizację serwisu www, zwiększanie jego popularności, poprawę współczynnika konwersji. Do przydatnych narzędzi należy nasz dzisiejszy bohater. Dzięki Google Trends sprawdzimy, jakie są trendy dotyczące tematów wyszukiwanych przez internautów. Dostęp do takich informacji zdecydowanie ułatwia prowadzenie strony internetowej. Dlaczego? Sprawdź nasze wskazówki, jak efektywnie korzystać z funkcji Google Trends, realizując działania e-marketingowe, a odpowiedź stanie się jasna!
Wyszukiwarka Google każdego dnia zbiera miliony zapytań wpisywanych przez użytkowników z całego świata. Takie dane są szczególnie przydatne dla internetowych przedsiębiorców i właścicieli stron internetowych, którzy chcą podążać za swoimi użytkownikami, dostarczając im treści, produktów i usług, będących w ich obszarze zainteresowania. I tu z pomocą przychodzą dwa narzędzia: Planer słów kluczowych i Google Trends.
Planer od Google służy do zbadania popularności różnych słów kluczowych w danym okresie. Na podstawie uśrednionych, miesięcznych liczb wyszukań reklamodawcy mogą zaplanować skuteczną kampanię reklamową Google Ads oraz promować stronę za pomocą takich usług jak pozycjonowanie czy SEO Content Marketing.
Aplikacja Google Trends w odróżnieniu od Keyword Plannera nie służy do pokazania popularności danej frazy w bieżącym okresie, a prezentuje trendy dotyczące zainteresowania danym tematem przez internautów w ujęciu czasowym oraz geograficznym. Dzięki aplikacji możemy sprawdzić, czy dane słowo kluczowe jest coraz częściej, czy coraz rzadziej wpisywane przez użytkowników, charakteryzuje się sezonowością, a może dopiero zaczyna zyskiwać na znaczeniu. Google Trends pozwala również na porównanie popularności poszczególnych haseł, co umożliwia sprawdzenie, czy nasz brand, czy może konkurencja jest częściej wpisywana do wyszukiwarki Google.
Polską wersję aplikacji znajdziemy pod adresem: https://trends.google.pl/trends/?geo=PL. I już na stronie głównej możemy rozpocząć wyszukiwanie interesujących nas tematów. Wystarczy, że w jasnoniebieskim polu tekstowym dodamy frazę, a Google Trends przedstawi nam powiązane zapytania i wyniki dla naszego hasła. Intuicyjność narzędzia zapewniają przykłady zamieszczone pod wyszukiwarką – po kliknięciu zobaczymy wykresy popularności przykładowych fraz.
Na stronie głównej znajdują się także takie sekcje jak:
Dostęp do sekcji ze strony głównej znajduje się także w bocznym, lewym menu. Po kliknięciu ikony trzech kresek zobaczymy nawigację.
W przypadku jakichkolwiek problemów zawsze możemy skorzystać z opcji pomoc Google Trends dostępnej pod tym linkiem– supportu.
Po wpisaniu dowolnego zapytania narzędzie zaprezentuje wykres popularności frazy. Za pomocą dostępnych filtrów możemy określić:
Google wyświetli nam również podobne tematy i zapytania związane z interesującym nas zapytaniem. Mamy także możliwość porównania popularności dwóch fraz, jeśli chcemy np. sprawdzić, które z zagadnień warto opracować na bloga.
Poniżej statystyki wyszukiwań Google dla frazy kluczowej „content marketing”:
Przyjrzyjmy się wykresowi popularności. Zainteresowanie tematem ocenione jest w skali punktowej (od 0 do 100). 0 otrzymują frazy, dla których nie ma wystarczających danych, a wartość 100 uzyskują słowa osiągające największą popularność. Niestety, aplikacja Google Trends nie definiuje, co tak naprawdę oznacza maksymalna wartość – z jaką miesięczną liczbą wyszukań można ją połączyć. Co więc pokazują nam liczby na wykresie Google Trends? Sprawdzimy np. czy użytkowników nadal ciekawi dany temat oraz czy istnieje sezonowość fraz kluczowych w naszej branży.
Dane prezentowane na wykresie można pobrać do pliku CSV, ale zdecydowanie lepiej jest wkleić fragment kodu i zaembadować statystykę na swoją stronę, ponieważ dane będą się automatycznie aktualizowały.
Analiza trendów wyszukiwania przydaje się przede wszystkim w procesie pozycjonowania strony internetowej, ale też w content marketingu, kampaniach Google Ads oraz w prowadzeniu biznesu w ogóle. Oto kilka działań z obszaru marketingu internetowego, do których można wykorzystać Google Trends.
Zanim zdecydujesz się wprowadzić nowy asortyment, naśladując konkurentów, sprawdź, czy dany produkt nadal cieszy się popularnością. Jeśli zapytanie charakteryzuje się chwilową modą albo sezonowością, być może nie warto inwestować w intensywne kampanie marketingowe. Obecnych liderów rynku raczej nie uda Ci się prześcignąć, a skuteczność promocji może okazać się niska.
Google Trends działa tak, aby zidentyfikować sezonowy asortyment oraz branże. To pomaga przygotować się do szczytów sprzedaży, aby tuż przed nimi rozpocząć intensywne kampanie reklamowe, poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania i dotrzeć do jak największej grupy potencjalnych klientów. Nawet jeśli prowadzisz swoją stronę internetową od dawna, klienci mogą Cię zaskoczyć.
Poniżej statystyki wyszukiwań Google dla frazy „kurtka zimowa”:
Na mapce obrazującej Zainteresowanie według podregionu sprawdzisz np. województwa, których mieszkańcy najbardziej i najmniej intensywnie wyszukują dane hasło w wyszukiwarce Google. Takie informacje można wykorzystać, prowadząc działalność w różnych regionach Polski, kierując do poszczególnych województw oferty specjalne lub tworząc strony landing page promujące asortyment dedykowany poszczególnym rynkom.
Poniżej statystyki wyszukiwań Google dla frazy „wakacje nad morzem”:
Google Trends warto także wykorzystać, zastanawiając się nad uruchomieniem kampanii reklamowej Google Shopping. Wystarczy wpisać interesujące nas hasło, a następnie wśród filtrów na poziomym pasku wybrać Zakupy Google. Jeśli na przestrzeni kilku lat zainteresowanie hasłem rośnie, można pokusić się o zainwestowanie w nowy format reklam.
Poniżej statystyki wyszukiwań Google dla frazy „torebka”:
W niektórych branżach funkcjonują równie silne synonimy odpowiadające usługom przedsiębiorcy, np. dentysta i stomatolog. I teraz – którą frazę powinniśmy częściej zamieścić w treściach na stronie internetowej? Z odpowiedzią przychodzi wykres Google Trends pozwalający na porównanie zapytań.
Na powyższym przykładzie okazuje się, że dentysta jest nieco bardziej popularnym hasłem niż stomatolog. Jednak w niektórych województwach druga fraza jest częściej wpisywana przez użytkowników do wyszukiwarki. Jeśli np. przedsiębiorca prowadziłby sieć gabinetów dentystycznych w różnych regionach Polski, wtedy strony landing page kierowane do pacjentów z poszczególnych województw można nasycić raz jednym, raz drugim słowem kluczowym.
Google Trends jest także jednym z narzędzi wykorzystywanych przez blogerów, content marketerów i copywriterów poszukujących pomysłów na tematy wpisów blogowych. To cenne źródło inspiracji, szczególnie że po wpisaniu dowolnego hasła aplikacja pokazuje powiązane słowa kluczowe zdobywające popularność w sieci. Warto poszukiwać haseł evergreenowych, przynoszących ruch w długim okresie, ale i słowa kluczowe o okresowym zainteresowaniu można wykorzystać w strategii content marketingowej.
Aplikacja Google Trends została wyposażona w subskrypcje, dzięki którym na bieżąco można śledzić popularność określonych tematów oraz fraz. Warto monitorować hasła najmocniej powiązane z naszym biznesem, by w porę zareagować na zmieniające się zachowania użytkowników i wykorzystać wzrost popularności produktów lub usług, które sprzedajemy.
Warto pamiętać, że statystyki Google Trends nie dostarczają dokładnej liczby wyszukiwań dla poszczególnych fraz, lecz (jak wspominaliśmy) przedstawiają dane w formie wskaźnika popularności na skali od 0 do 100.
Oznacza to, że wyniki pokazują względne zainteresowanie daną frazą w wybranym okresie i regionie, a nie absolutną liczbę zapytań wpisanych w wyszukiwarkę.
Wskaźnik 100 oznacza najwyższy poziom popularności danej frazy w wybranym czasie, podczas gdy 0 wskazuje na brak istotnego zainteresowania. Dlatego dane z Google Trends są bardziej narzędziem do śledzenia trendów i porównywania tematów niż precyzyjnym miernikiem liczby wyszukiwań.
Dzięki Google Trends możemy monitorować popularności wyszukiwań w czasie rzeczywistym, jednak warto pamiętać, że proces gromadzenia danych nie odbywa się natychmiastowo. W praktyce Google Trends posiada kilkugodzinne opóźnienie w przetwarzaniu i prezentowaniu najnowszych wyników.
Oznacza to, że dane, które widzimy, mogą nie odzwierciedlać dosłownie „tu i teraz”, ale mimo to są na tyle świeże, że pozwalają na efektywną analizę bieżących trendów. Zrozumienie tego niewielkiego opóźnienia może pomóc nam w bardziej precyzyjnym planowaniu kampanii marketingowych i dostosowywaniu strategii w oparciu o najnowsze dostępne dane.
Google Trends to niezwykle przydatne narzędzie, które pozwala na śledzenie popularności wyszukiwań w internecie, dostarczając danych o aktualnych trendach i zainteresowaniach użytkowników. Dzięki niemu marketerzy, analitycy i twórcy treści mogą lepiej zrozumieć, jakie tematy są na topie, i na tej podstawie planować swoje działania.