Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Benchmarking to analiza konkurencji polegająca na zidentyfikowaniu praktyk, rozwiązań, procesów, które można wdrożyć we własnym przedsiębiorstwie. Nie jest to kopiowanie cudzych pomysłów, a wzorowanie się i czerpanie inspiracji z dobrych projektów. Prowadząc promocję w internecie, warto również podpatrywać działania marketingowe u liderów rynku i najbliższych rywali. Sprawdź 16 rozwiązań, które możesz podpatrzyć u konkurencji.
Zanim rozpoczniesz analizę konkurencji, zidentyfikuj podmioty lub strony, z którymi rywalizujesz. Jak się do tego zabrać? Wypróbuj czteroetapową procedurę:
Spisz nazwy wszystkich firm i przedsiębiorców, które według Ciebie obsługują tych samych klientów. Mogą to być zarówno duże marki, jak i małe, lokalne biznesy.
Wpisz do wyszukiwarki słowa, na które pozycjonujesz swoją stronę internetową. Zapisz strony internetowe z TOP20.
Korzystając np. Senuto albo Semstrom, poznasz listę swoich konkurentów. Aplikacje stworzą ją w oparciu o grupę słów kluczowych, na które ty i konkurencja jesteście widoczni w organicznych wynikach wyszukiwania.
Złącz wszystkie listy. Przyjrzyj się firmom i stronom internetowym, które się na niej znalazły. Wybierz 10 do 20 konkurentów, których działania marketingowe przeanalizujesz. Dobrze, aby w Twoim zestawieniu pojawiły się przedsiębiorstwa duże (liderzy rynku), małe oraz takie o porównywalnej do Twojej skali działalności. Warto zerknąć na rozwiązania różnych podmiotów zarówno tych dysponujących dużymi budżetami na reklamę internetową, jak i mniejszych być może bardziej innowacyjnie podchodzących do zwiększania widoczności w sieci.
Skoro lista konkurentów została przygotowana, przechodzimy do właściwej części benchmarkingu. Na co powinieneś zwrócić uwagę, analizując działania konkurencji? Oto 16 pomysłów.
Pierwszą rzeczą, którą możesz przeanalizować, przeprowadzając benchmarking, będzie wygląd konkurencyjnych serwisów internetowych. Zwróć uwagę na rozmieszczenie poszczególnych zakładek, menu, czytelność i przejrzystość strony, dostępne funkcjonalności. Np. w przypadku sklepów sprzedających AGD kategorie produktów są mniej więcej tak samo rozplanowane na poszczególnych witrynach. Dzięki temu konsument przeglądający oferty różnych marek jest w stanie szybko odnaleźć to, co akurat szuka.
Prowadząc sklep internetowy, trudno przewidzieć, jaki asortyment szczególnie interesuje konsumentów. Przeprowadzenie badań rynkowych jest kosztowne, długotrwałe i nie sprawdza się w przypadku szczytu sezonu, kiedy trzeba działać szybko. I tutaj pomaga analiza topowego asortymentu sprzedawanego przez konkurencję. Jak go znaleźć?
W sklepach internetowych często tworzone są zakładki typu Bestsellery, Najpopularniejsze, Najchętniej kupowane. Dodatkowo na listingu produktów wśród filtrów można znaleźć opcję Najlepsza sprzedaż pozwalającą wysortowanie asortymentu cieszącego się największą sprzedażą. Warto także zajrzeć na karty produktów, gdzie również pojawiają się rzeczy, po które często sięgają konsumenci.
Sprzedaż internetowa jest specyficzna ze względu na to, że klient nie może na żywo zobaczyć, dotknąć, przymierzyć produktu. Dlatego szczególnie należy zadbać o wyczerpujący opis asortymentu, publikację wysokiej jakości zdjęć, a może i filmu wideo ukazującego rzecz podczas codziennego użycia. Przygotowując karty produktów, łatwo jest zapomnieć, jakie cechy mogą szczególnie interesować nabywców. Warto więc podejrzeć, jak konkurencja prezentuje swoją ofertę. W ten sposób można także zidentyfikować te elementy podstrony produktowej, których należy unikać w swoim sklepie internetowym.
Na konwersję w sklepie internetowym wpływa wygląd procesu zakupowego, czyli ilość, kolejność i skomplikowanie kroków, przez które musi przejść użytkownik, aby sfinalizować zamówienie. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sprawdził, w jaki sposób konkurencja prowadzi internautę do zakończenia transakcji. Być może na etapie projektowania koszyka zapomniałeś o udogodnieniach, które swoim odbiorcą oferują inne serwisy internetowe.
Sprawdź, czy formy płatności i dostawy zamówienia, które oferujesz, należą do najpopularniejszych w branży. Jeśli konkurencja zapewnia szerszy wachlarz opcji, zastanów się, czy nie powinieneś nawiązać współpracy z kolejnymi firmami przewozowymi albo wprowadzić np. 30-dniowy czas na zwrot zamówienia przez klienta. Bardzo często liderzy wyznaczają funkcjonalności, udogodnienia i warunki realizacji zamówienia, których użytkownicy poszukują we wszystkich sklepach internetowych. Może zdarzyć się, że kwestia taka jak dostawa przesyłki za pomocą Paczkomatów wpłynie na decyzję zakupową klienta.
W internecie najsilniej konkuruje się ceną. Jeśli handlujesz produktami znanych marek, klient nie zastanawia się nad jakością (którą gwarantuje producent), tylko poszukuje najlepszej cenowo oferty. Podczas benchmarkingu z łatwością porównasz cenniki innych sklepów internetowych, ale i usługodawców, którzy prowadzą transparentną politykę cenową. Nie zawsze będziesz w stanie zaproponować swoim klientom tak korzystne ceny jak konkurencja, ale przynajmniej zdobędziesz jasną informację, dlaczego konwersja nie rośnie.
Podpatruj także działania konkurencji w zakresie organizacji konkursów, wyprzedaży lub obniżek. Staraj się jednak nie przeprowadzać swoich akcji rabatowych w tym samym czasie, a np. tuż po zakończeniu się promocji w innych sklepach. W ten sposób „złapiesz” klientów, którzy nie zdążyli zakupić interesujących ich produktów w okazyjnych cenach.
Przeprowadzając benchmarking, koniecznie sprawdź, jakie programy lojalnościowe oferują inni przedsiębiorcy z Twojej branży. Spójrz na nie oczami klientów i właściciela firmy. Co najbardziej przekonuje jednorazowych konsumentów do powtórnych zakupów? Na jakie rabaty i upusty będą dla Ciebie opłacalne? Przeanalizuj kilka systemów lojalnościowych wprowadzonych przez liderów branży i stwórz swoje własne rozwiązanie, które pomoże zwiększyć sprzedaż produktów lub usług.
Przeglądając konkurencyjne serwisy, warto także podpatrzeć rozwiązania stosowane w zakresie komunikacji z klientami. Na topie są teraz aplikacje typu Contact LEADer zachęcające użytkowników do nawiązania kontaktu z obsługą. W nawiązywaniu relacji z odbiorcami doskonale sprawdzają się profile w portalach społecznościowych – jeśli prowadzisz fanpage na Facebooku, staraj się na bieżąco odpisywać na wiadomości oraz komentarze pod postami. Pamiętaj także o wizytówce Google Moja Firma – w sekcji Pytania i odpowiedzi mogą pojawić się zapytania od klientów, na które należy odpowiedzieć.
E-mail marketing może być skuteczną formą zwiększania konwersji, jeśli zostanie odpowiednio przeprowadzony. Atrakcyjna treść newslettera czy zgodne z RODO formularze zapisu na listę subskrybentów to tylko niektóre elementy mające wpływ na powodzenie akcji e-mail marketingowych. Sprawdź, jak takie działania prowadzi konkurencja, zapisując się na newsletter.
Jeśli chcesz unikać błędów, które popełniły inne firmy z Twojej branży, zapoznaj się z komentarzami i opiniami stworzonymi przez użytkowników. Klienci mogą narzekać m.in. na czas realizacji zamówienia, wysokie koszty przesyłki czy brak kontaktu ze strony obsługi strony internetowej. Zidentyfikuj jak najwięcej problemów oraz potrzeb konsumentów, a następnie zastanów się, jak Ty możesz im zaradzić.
Liderzy branży aktywnie korzystają z różnych form promocji w internecie: pozycjonowania, reklam Google Ads (dawniej Google AdWords), social media marketingu. Dążąc do uzyskania podobnej widoczności w sieci, którą wypracowali Twoi konkurencji, sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystują w prowadzonych przez siebie kampaniach. Możesz to zrobić na dwa sposoby: wpisywać frazy do wyszukiwarki i weryfikować, jakie serwisy pojawią się zarówno w organicznych, jak i płatnych wynikach wyszukiwania lub skorzystać z narzędzi typu Senuto, które wskażą, na jakie wyrażenia witryna jest widoczna w rankingu Google.
Aplikacje służące do analizy profilu linków zwrotnych (np. MajesticSEO lub Ahrefs) pozwolą sprawdzić odnośniki prowadzące do dowolnego serwisu internetowego, o ile dostęp do niego nie zostanie zablokowany przed robotami danego narzędzia. Przegląd linków prowadzących do konkurencji da nam informację, z jakich stron warto pozyskiwać odnośniki lub jakie anchory stosować.
Zapoznaj się także z treściami, które tworzą właściciele innych stron internetowych. Zainspiruj się tematami poruszanymi na blogu, w sekcji poradnikowej, FAQ, podstronach ofertowych. Przeanalizuj także liczbę udostępnień, polubienień lub komentarzy pod opublikowanym tekstem, identyfikując zagadnienia cieszące się popularnością lub wzbudzające wątpliwość użytkowników.
Podpatrz, jakie posty publikują Twoi konkurenci w social media i czy za ich pomocą udaje im się zaangażować użytkowników. Obserwuj częstotliwość oraz porę ukazywania się wpisów. Sprawdź, czy działania oparte są o grafikę, zdjęcia, tekst, a może wideo. Wyciągnij wnioski, które pozwolą Ci jeszcze lepiej docierać do swoich klientów.
Nie wszystkie rozwiązania konkurencyjnych serwisów sprawdzą się w promocji Twojej strony internetowej. Wbrew pozorom możesz docierać do niego innego klienta, którego trzeba zachęcić do konwersji w inny sposób. Dlatego benchmarking stosuj jako źródło wskazówek, a skuteczność konkretnych pomysłów testuj z rozmysłem.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]