Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Decydując się na własną stronę internetową, nie oszczędzaj na darmowych szablonach i samodzielnym zaprojektowaniu witryny, jeśli dobrze nie znasz języka HTML, javascript lub PHP. Dobrze zaprogramowany serwis internetowy to inwestycja na lata, dlatego lepiej raz przeznaczyć na niego większą sumę pieniędzy, niż ciągle naprawiać niedziałające funkcjonalności, wdrażać kolejne mocno ograniczone wtyczki lub eliminować skutki ataków hakerskich.
Podczas projektowania witryny:
Jeśli Twoja oferta nie jest rozbudowana, a stronę internetową chcesz stworzyć jako internetową wizytówkę, postaw na one page – jednostronicowa witryna będzie lekka, przyjazna dla użytkownika, choć pamiętaj, że trudniejsza w pozycjonowaniu.
Na etapie przygotowania witryny zadbaj także, aby strona poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych. Z punktu widzenia SEO najlepsza będzie technologia RWD. Responsywne witryny dopasowują się do wielkości ekranu, są przyjaźniejsze w pozycjonowaniu (w odróżnieniu od stron mobilnych znajdują się pod tym samym adresem i zawierają pełną zawartość serwisu), proste w obsłudze (działają na jednym systemie CMS).
Pozycjonowanie to usługa polegająca na zwiększeniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Wszystkie większe brandy korzystają z SEO, wiedząc, ile korzyści potrafi przynieść dobrze zoptymalizowana witryna: wzrost ruchu na stronie i konwersje. W przypadku małych biznesów, które nie posiadają dużych budżetów na promocję w sieci, trudno jest konkurować z gigantami o pozycje w wyszukiwarce. Jedną z najskuteczniejszych technik jest pozycjonowanie lokalne i wybór mniej konkurencyjnych, ale lepiej konwertujących fraz typu long tail.
Oczywiście, inwestycja w pozycjonowanie lokalne nie wyklucza zdobywania widoczności w skali ogólnopolskiej. Wraz z rozwojem biznesu można inwestować w kolejne słowa kluczowe, na które będzie pozycjonowana strona internetowa.
Pozycjonowanie lokalne i widoczność w wyszukiwarce oraz na Mapach Google wspomaga wizytówka Google Moja Firma. Jest to darmowa usługa, która pozwala dotrzeć do osób poszukujących konkretnych firm lokalnie. Za pomocą profilu GMF:
Dobrze zoptymalizowane wizytówki potrafią wygenerować spory ruch na stronie internetowej, a więc zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów.
Posiadając nieduży budżet na promocję swojego małego biznesu w internecie, możesz przeznaczyć część środków na reklamy tekstowe Google Ads, płatną promocję w Google Maps, reklamy video. W tym przypadku istotne będzie jak najlepsze zoptymalizowanie kampanii, by osiągnąć zadowalające efekty przy relatywnie niedużym koszcie. Pamiętaj także, że każde kliknięcie kosztuje, dlatego warto zadbać o wynik jakości reklamy, dzięki któremu stawka CPC będzie niższa. Im trafniejszy tekst reklamy, tym większa szansa na konwersje.
Użytkownicy i Twoi potencjalni klienci mogą mieć wiele wątpliwości, pytań i problemów związanych z produktami lub usługami, które oferujesz. Aby sprostać wszystkim potrzebom informacyjnym, najlepiej prowadzić eksperckiego, rzetelnego bloga firmowego. Z pewnością na początku nie uda Ci się przebić wielkich portali i konkurencyjnych witryn w widoczności artykułów w wyszukiwarce, jednak wystarczy kilka naprawdę wartościowych artykułów, aby przyciągnąć internautów oraz zachęcić ich do konwersji.
Blog firmowy przynosi również korzyści z punktu widzenia pozycjonowania strony internetowej, ponieważ pomaga przemycić słowa kluczowe i rozbudowywać zawartość witryny. Zwróć uwagę, aby optymalizować wpisy blogowe, wzbogacić je o multimedia, linkowanie wewnętrzne, wspierając w ten sposób SEO witryny internetowej.
Swoją działalność promuj także na portalach branżowych. Wybierz kilka serwisów, które cieszą się największą popularnością. Zanim założysz konto, sprawdź, czy nie jest wymagana opłata. Uzupełniając swój profil, pamiętaj o:
W przypadku niektórych portali internetowych można zyskać dodatkowy kanał pozyskiwania konwersji, ponieważ część użytkowników w pierwszej kolejności szuka ofert na tego typu serwisach branżowych.
Social media to kolejne medium, za pomocą którego możesz docierać do potencjalnych klientów. Samo założenie i prowadzenie strony na Facebooku czy konta na Instagramie jest bezpłatne. Jednak zaangażowanie użytkowników i zbudowanie społeczności wokół marki wymaga pracy, pomysłowości, systematyczności. Jeśli nie masz zbyt dużo czasu, by działać aktywnie na portalach społecznościowych, zdecyduj się na jeden serwis. Za jego pomocą prowadź spójną komunikację z klientami.
Obecnie duży wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych mają liderzy opinii, czyli osoby działające aktywnie w internecie (blogi, kanał na YouTube, profil na Facebooku), z których zdaniem liczy się liczne grono użytkowników. Współpraca z opiniotwórczym blogerem lub vlogerem może przynieść duże korzyści często niewielkim nakładem finansowym. Przed rozpoczęciem współpracy, poproś influencera o statystyki popularności strony: liczbę odsłon, unikalnych użytkowników, źródła ruchu. Ustal także jasne warunki współpracy.
Niektórym wydaje się, że małe biznesy nie potrzebują analityki internetowej. To błąd – każdy serwis warto analizować, ponieważ jedynie wiedza o ruchu i sposobie poruszania się użytkowników na stronie pomaga zidentyfikować miejsca problemowe, poprawić użyteczność witryny, zoptymalizować współczynnik konwersji. Raz na jakiś czas warto zainwestować w audyt UX i analizę statystyk strony, by w ten sposób otworzyć się na nowe, biznesowe szanse.
Właściciele niewielkich przedsiębiorstw zastanawiają się nad każdą złotówką wydaną na reklamę. Takie podejście jest jak najbardziej właściwe, ponieważ optymalizacja kosztów to jeden z najważniejszych elementów strategii małej firmy. Jednak w przypadku zdecydowania się na inwestycję w e-marketing, warto postawić na wysoką jakość promocji w internecie. Czasami niskokosztowe rozwiązania nie sprawdzają się w dłuższej perspektywie, ponieważ generują więcej problemów i dodatkowych wydatków. Miej to na uwadze, zastanawiając się nad podjęciem współpracy z webmasterem, agencją SEO/SEM, freelancerem projektującym strony internetowe.