Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

08.01.2024 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

9 pomysłów na promocję małych firm w internecie

9 pomysłów na promocję małych firm w internecie

Prowadząc jednoosobową działalność lub niewielkie przedsiębiorstwo, jednym z ważniejszych aspektów staje się minimalizacja kosztów i maksymalizacja przychodów. Bez względu na wysokość comiesięcznego obrotu należy opłacić składki na ubezpieczenie, wysokość czynszu za wynajem biura, media itp. W przypadku małych biznesów liczy się każdy grosz, dlatego działania promocyjne muszą być przemyślane. Z reklamy w internecie nie można całkowicie zrezygnować, ponieważ generuje szansę na dotarcie do nowych klientów i rozwój działalności. Jak więc promować niewielką firmę w sieci? Oto naszych 9 pomysłów.

Spójna identyfikacja wizualna i przejrzysta strona internetowa

Decydując się na własną stronę internetową, nie oszczędzaj na darmowych szablonach i samodzielnym zaprojektowaniu witryny, jeśli dobrze nie znasz języka HTML, javascript lub PHP. Dobrze zaprogramowany serwis internetowy to inwestycja na lata, dlatego lepiej raz przeznaczyć na niego większą sumę pieniędzy, niż ciągle naprawiać niedziałające funkcjonalności, wdrażać kolejne mocno ograniczone wtyczki lub eliminować skutki ataków hakerskich.

Podczas projektowania witryny:

  • Zastanów się nad identyfikacją wizualną – postaw na kolorystykę powiązaną z barwami Twojego logo,
  • Wejdź w buty swojego klienta i zaplanuj ścieżkę zakupową zachęcającą do konwersji,
  • Pomyśl nad elementami witryny wspierającymi dokonanie zakupu, wysłanie formularza kontaktowego, pobranie e-booka z ofertą,
  • Wyróżnij dane kontaktowe, by klient mógł z łatwością się z Tobą skontaktować,
  • Zadbaj także o czas ładowania strony, rezygnując z elementów, które nie podniosą jakości lub estetyki, a jedynie obciążą wydajność serwisu.

Jeśli Twoja oferta nie jest rozbudowana, a stronę internetową chcesz stworzyć jako internetową wizytówkę, postaw na one page – jednostronicowa witryna będzie lekka, przyjazna dla użytkownika, choć pamiętaj, że trudniejsza w pozycjonowaniu.

Pozyskuj użytkowników z mobile

Na etapie przygotowania witryny zadbaj także, aby strona poprawnie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych. Z punktu widzenia SEO najlepsza będzie technologia RWD. Responsywne witryny dopasowują się do wielkości ekranu, są przyjaźniejsze w pozycjonowaniu (w odróżnieniu od stron mobilnych znajdują się pod tym samym adresem i zawierają pełną zawartość serwisu), proste w obsłudze (działają na jednym systemie CMS).

Pozycjonowanie lokalne z frazami long tail

Pozycjonowanie to usługa polegająca na zwiększeniu widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Wszystkie większe brandy korzystają z SEO, wiedząc, ile korzyści potrafi przynieść dobrze zoptymalizowana witryna: wzrost ruchu na stronie i konwersje. W przypadku małych biznesów, które nie posiadają dużych budżetów na promocję w sieci, trudno jest konkurować z gigantami o pozycje w wyszukiwarce. Jedną z najskuteczniejszych technik jest pozycjonowanie lokalne i wybór mniej konkurencyjnych, ale lepiej konwertujących fraz typu long tail.

Dlaczego SEO lokalne jest idealne dla małych firm?

  • Kosztuje relatywnie mniej niż pozycjonowanie na frazy ogólne – osiągnięcie wysokiej pozycji na lokalne słowa kluczowe jest prostsze,
  • Charakteryzuje się większą skutecznością – można dotrzeć do osób, które znajdują się w pobliżu siedziby firmy (np. klientów z Wrocławia, Dolnego Śląska),
  • Pozwala zwiększyć widoczność na lokalnym rynku, gospodarując istniejącą niszę.

Dlaczego pozycjonowanie na frazy długoogonowe to skuteczniejsza strategia dla niewielkich biznesów?

  • Pozwala docierać do użytkowników o sprecyzowanych wymaganiach, zdecydowanych na dokonanie konwersji (np. buty do biegania w terenie z bieżnikiem),
  • Widoczność zdobywa się szybciej niż w przypadku fraz ogólnych o dużej konkurencyjności,
  • Jest tańsze i bardziej efektywne.

Oczywiście, inwestycja w pozycjonowanie lokalne nie wyklucza zdobywania widoczności w skali ogólnopolskiej. Wraz z rozwojem biznesu można inwestować w kolejne słowa kluczowe, na które będzie pozycjonowana strona internetowa.

Wizytówka Google Moja Firma

Pozycjonowanie lokalne i widoczność w wyszukiwarce oraz na Mapach Google wspomaga wizytówka Google Moja Firma. Jest to darmowa usługa, która pozwala dotrzeć do osób poszukujących konkretnych firm lokalnie. Za pomocą profilu GMF:

  • Przekazuje się podstawowe informacje o firmie – nr telefonu, adres, strona www,
  • Informuje się o promocjach, wydarzeniach, rabatach,
  • Pozyskuje się opinie klientów,
  • Wchodzi się w interakcje z użytkownikami (służy do tego sekcja Pytania i odpowiedzi),
  • Publikuje się zdjęcia i filmy zachęcające internautów do skorzystania z oferty.

Dobrze zoptymalizowane wizytówki potrafią wygenerować spory ruch na stronie internetowej, a więc zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów.

Promocja w Google Ads

Posiadając nieduży budżet na promocję swojego małego biznesu w internecie, możesz przeznaczyć część środków na reklamy tekstowe Google Ads, płatną promocję w Google Maps, reklamy video. W tym przypadku istotne będzie jak najlepsze zoptymalizowanie kampanii, by osiągnąć zadowalające efekty przy relatywnie niedużym koszcie. Pamiętaj także, że każde kliknięcie kosztuje, dlatego warto zadbać o wynik jakości reklamy, dzięki któremu stawka CPC będzie niższa. Im trafniejszy tekst reklamy, tym większa szansa na konwersje.

3 podstawowe zasady promocji kampanii Google Ads małej firmy

  • Promuj działalność na długoogonowe słowa kluczowe,
  • Jeśli konkurencja w Twojej branży jest duża, wybierz mniej konkurencyjne słowa kluczowe,
  • Nie uruchamiaj kampanii w szczycie sezonu, kiedy Twoi konkurenci będą aktywnie się reklamować, co automatycznie podwyższy stawki CPC.

Prowadzenie eksperckiego bloga firmowego

Użytkownicy i Twoi potencjalni klienci mogą mieć wiele wątpliwości, pytań i problemów związanych z produktami lub usługami, które oferujesz. Aby sprostać wszystkim potrzebom informacyjnym, najlepiej prowadzić eksperckiego, rzetelnego bloga firmowego. Z pewnością na początku nie uda Ci się przebić wielkich portali i konkurencyjnych witryn w widoczności artykułów w wyszukiwarce, jednak wystarczy kilka naprawdę wartościowych artykułów, aby przyciągnąć internautów oraz zachęcić ich do konwersji.

Blog firmowy przynosi również korzyści z punktu widzenia pozycjonowania strony internetowej, ponieważ pomaga przemycić słowa kluczowe i rozbudowywać zawartość witryny. Zwróć uwagę, aby optymalizować wpisy blogowe, wzbogacić je o multimedia, linkowanie wewnętrzne, wspierając w ten sposób SEO witryny internetowej.

Obecność na portalach branżowych

Swoją działalność promuj także na portalach branżowych. Wybierz kilka serwisów, które cieszą się największą popularnością. Zanim założysz konto, sprawdź, czy nie jest wymagana opłata. Uzupełniając swój profil, pamiętaj o:

  • Poprawności danych adresowych,
  • Dodaniu linka do firmowej strony internetowej,
  • Publikacji tekstów i opisów innych niż te znajdujące się w Twoim serwisie internetowym (uważajmy na duplikację treści!).

W przypadku niektórych portali internetowych można zyskać dodatkowy kanał pozyskiwania konwersji, ponieważ część użytkowników w pierwszej kolejności szuka ofert na tego typu serwisach branżowych.

Aktywna działalność w wybranych social media

Social media to kolejne medium, za pomocą którego możesz docierać do potencjalnych klientów. Samo założenie i prowadzenie strony na Facebooku czy konta na Instagramie jest bezpłatne. Jednak zaangażowanie użytkowników i zbudowanie społeczności wokół marki wymaga pracy, pomysłowości, systematyczności. Jeśli nie masz zbyt dużo czasu, by działać aktywnie na portalach społecznościowych, zdecyduj się na jeden serwis. Za jego pomocą prowadź spójną komunikację z klientami.

Współpraca z blogerami, influencerami, vlogerami

Obecnie duży wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych mają liderzy opinii, czyli osoby działające aktywnie w internecie (blogi, kanał na YouTube, profil na Facebooku), z których zdaniem liczy się liczne grono użytkowników. Współpraca z opiniotwórczym blogerem lub vlogerem może przynieść duże korzyści często niewielkim nakładem finansowym. Przed rozpoczęciem współpracy, poproś influencera o statystyki popularności strony: liczbę odsłon, unikalnych użytkowników, źródła ruchu. Ustal także jasne warunki współpracy.

Analityka internetowa, UX, optymalizacja współczynnika konwersji

Niektórym wydaje się, że małe biznesy nie potrzebują analityki internetowej. To błąd – każdy serwis warto analizować, ponieważ jedynie wiedza o ruchu i sposobie poruszania się użytkowników na stronie pomaga zidentyfikować miejsca problemowe, poprawić użyteczność witryny, zoptymalizować współczynnik konwersji. Raz na jakiś czas warto zainwestować w audyt UX i analizę statystyk strony, by w ten sposób otworzyć się na nowe, biznesowe szanse.

Inwestuj w dobrą promocję i reklamę niedużej firmy w internecie!

Właściciele niewielkich przedsiębiorstw zastanawiają się nad każdą złotówką wydaną na reklamę. Takie podejście jest jak najbardziej właściwe, ponieważ optymalizacja kosztów to jeden z najważniejszych elementów strategii małej firmy. Jednak w przypadku zdecydowania się na inwestycję w e-marketing, warto postawić na wysoką jakość promocji w internecie. Czasami niskokosztowe rozwiązania nie sprawdzają się w dłuższej perspektywie, ponieważ generują więcej problemów i dodatkowych wydatków. Miej to na uwadze, zastanawiając się nad podjęciem współpracy z webmasterem, agencją SEO/SEM, freelancerem projektującym strony internetowe.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt