Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
25.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne | autor: Artefakt

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Strategia ESG w marketingu – jak wygląda?

Odpowiednia strategia w marketingu często decyduje o jej sukcesie. Strategia ESG polega na zintegrowanym podejściu. W jej skład wchodzą 3 sektory: środowiskowy, społeczny i ład korporacyjny. Dzięki temu firmy mogą prowadzić działalność w etyczny i stabilny sposób. W naszym artykule dokładnie opisujemy, na czym polega ta strategia w marketingu.

Na czym polega filozofia ESG?

ESG stanowi skrót od angielskich – Environmental, Social, Governance.  Podejście to jest coraz popularniejsze w biznesie. Jego głównym założeniem jest rozwój poprzez współdziałanie tych 3 aspektów – ekonomicznego, społecznego i środowiskowego.

Zrównoważony rozwój i dążenie do niego jest powszechne wśród współczesnych przedsiębiorców. Ale nie tylko – klienci czy inwestorzy uważają, że firmy powinny działać w duchu odpowiedzialności społecznej. Promocja zrównoważonego rozwoju przez przedsiębiorstwa to zatem powszechny wymóg. Firmy pokazują coraz częściej klientom, że ważne są nie tylko zyski, ale też środowisko i społeczeństwo.

Jeśli zastanawiasz się, czy to rozwiązanie dla Twojej firmy, dokonaj wcześniej analizy. Zastanów się, jaka jest jej sytuacja i strategia i czy planowane działanie jest w zgodzie z jej wartościami i celami. Czytelność przekazu i otwartość na krytykę to pozostałe ważne kwestie.

Dyrektywa CSDR

Zasada CSDR polega na podwójnej istotności od zewnątrz na wewnątrz i na odwrót. Głównym założeniem jest monitorowanie wskaźników zrównoważonego rozwoju z 2 miejsc. Konieczne jest zbadanie wpływu organizacji i jej łańcucha wartości na środowisko i społeczeństwo, jak również wyszukanie działań w ramach zrównoważonego rozwoju. Te drugie mogą osłabiać lub poprawiać wartość organizacji. Stanowi to podstawę raportu ESG. Nie ma jednak wytycznych na temat badania istotności wpływu.

Działania te najlepiej połączyć z przebudową organizacji. W tym celu dobrze jest dokonać oceny gotowości do zmian i dopiero wtedy dopasować metodę działania. Mogą to być mniejsze, jak i większe zmiany, np.:

  • polityk,
  • procesów,
  • procedur,

Nierzadko wymagana jest zmiana całego modelu biznesowego. Warunkiem uzyskania sukcesu jest spójne i odpowiednio zaplanowane podejście. Liczy się także wyczucie czasu i podział działań na etapy.

W jaki sposób strategia ESG ma wpływ na marketing?

Jak się okazuje, ponad 90% zarządców opiera się na kwestii zrównoważonego rozwoju w komunikacji marki. Strategia ta wpływa na marketing poprzez:

  • Budowę pozytywnego wizerunku – czynności mogą poprawić wizerunek marki i zainteresować klientów,
  • Wzrost zaufania – dzięki transparentności i uczciwości w organizacji możliwe jest zbudowanie zaufania wśród klientów,
  • Dopasowanie do regulacji – poprzez raporty o wpływie środowiskowym i społecznym.

Wszystko to pomaga w dopasowaniu się do nowych przepisów prawnych i w wprowadzeniu długoterminowej strategii biznesowej. Pozwala to osiągnąć stabilizację finansową i przewagę nad konkurencją.

Jak wygląda proces raportowania ESG?

Przed wprowadzeniem strategii do marketingu, należy odpowiednio przygotować organizację. Przeprowadź w tym celu analizę warunków prawnych i SFDR. Sprawdź zgodność z ESG i zidentyfikuj odpowiednie standardy raportowania.

Kolejny krok to analiza wpływania czynności firmy zarówno na społeczeństwo, jak i środowisko, a także wpływu ich na finanse. Wymagane jest poza tym odnalezienie niezbędnych wskaźników np. zatrudnienia czy polityki różnorodności.

Następny etap to zbieranie danych z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł np. danych operacyjnych, audytów czy ankiet, jak i dostęp do potrzebnych narzędzi technologicznych do śledzenia oraz zarządzania danymi.

Opracowanie raportu powinno być zgodne z wymogami ESRS. Powinna być przy tym uwzględnione:

  • cele klimatyczne,
  • strategia firmy,
  • plany łagodzenia negatywnego wpływu.

Wskazówka: Raportowanie najlepiej przeprowadzaj w formacie cyfrowym (XHTML).

Po przygotowaniu raportu konieczne jest przeprowadzenie audytu i weryfikacji. W tym celu powinien on być sprawdzony przez rewidenta lub audytora.

Cele i wskaźniki w strategii ESG

Przy ich ustalaniu, koniecznie weź pod uwagę:

  • dane cele (SMART),
  • priorytet,
  • zgodność z SDG,
  • opinie interesariuszy,
  • zgodność z biznesową strategią.

Jakie są główne zalety?

Do największych korzyści z marketingu ESG dla firm zaliczyć można:

  • przyciągnięcie uwagi świadomych klientów,
  • lepsza reputacja marki,
  • zwiększenie motywacji pracowników,
  • zainteresowanie inwestorów.

W dodatku, dowiesz się, jakie są oczekiwania interesariuszy.

Z czego się składa marketing mix?

Jak można wpływać na grupę docelową? Dzięki marketing mixowi! Są to zmienne, które możesz kontrolować jako firma. Przejawia się to w obszarze produktu, ceny czy promocji. W kwestii produktu, zastanów się nad wpływem cyklu życia Twojego produktu na środowisko. Dotyczy to zarówno pozyskiwania, jak i utylizacji.

Nie zapomnij o zbadaniu przyjaznych dla środowiska opcji dla produktów. Poza tym postaw na przejrzystość cen. Przykładem mogą być etyczne praktyki uzyskiwania czy gospodarowania odpadami. W kwestii promocji mogą to być różnego rodzaju wydarzenia i działania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz programów społecznej odpowiedzialności biznesu.

W zakresie lokalizacji, warto rozważyć odpowiednie praktyki zarządzania łańcuchem dostaw. Zaliczyć do nich można m.in. uczciwe praktyki pracy czy zrównoważone sposoby transportu.

Jak osiągnąć cele marketingowe? Najlepsze praktyki

Zrównoważone praktyki biznesowe to najlepsza praktyka. W związku z tym wprowadź następujące działania:

  • Powiadamiaj interesariuszy o inicjatywach – w zakresie ESG,
  • Zachęć pracowników do inicjatyw ESG,
  • Nawiąż współpracę z organizacjami mającymi podobne wartości,
  • Wprowadź ESG do materiałów marketingowych,
  • Monitoruj wskaźniki.

Przykłady działań strategicznych

Strategia zrównoważonego rozwoju zależy od specyfiki branży, w której działasz. Warto skoncentrować się na ważnych aspektach pod kątem ESG. Przykładem może być branża produkcyjna. Jako cel można wówczas obrać zrównoważone gospodarowanie wykorzystywanymi zasobami.

Jak to wygląda w praktyce? Zmniejsza się zużycie surowców pierwotnych i recykling odpadów produkcyjnych. Dzięki tym czynnościom Twoja firma będzie działać w zgodzie z zasadami ESG i CSRD.

Jaka jest przyszłość tej strategii?

Przewiduje się, że strategia ta będzie istotna szczególnie ze względu na rozwój technologii i rosnącą świadomość konsumentów. Cały proces wymaga precyzji i całościowego podejścia. W efekcie możliwe jest wzmocnienie reputacji czy budowa lojalności klientów, jak również większa wygoda we współpracy z partnerami.

Marketing, który opiera się na ESG jest niedaleką przyszłością w świecie biznesowym. Dzięki danym środowiskowym, społecznym i zarządczym można poprawić relacje z klientami i zbudować wizerunek. Aby osiągnąć sukces, wystarczy być transparentnym w działaniach, używać przystępnych form przekazu oraz zachować spójność.

Tworzenie treści a strategia ESG

Nie można przy tym zapomnieć o content marketingu. Jest on niezwykle ważny dla strategii ESG. Pozwala komunikować wartość firmy poprzez opowieści o osiągnięciach czy inicjatywach, a także odpowiada za edukację i budowę świadomości odbiorców. W dodatku przekaz jest dostosowywany do konkretnej grupy docelowej. W tym celu twórz:

  • artykuły na bloga,
  • raporty,
  • e-booki,
  • infografiki,
  • posty w Social Mediach.

Kogo dotyczy raportowanie?

Co ciekawe, od 2025 roku obowiązuje wymóg sporządzania raportu zrównoważonego rozwoju za poprzedni rok. Dotyczy to największych polskich firm, które liczą ponad 500 pracowników. Od 2026 roku z kolei będą to przedsiębiorstwa liczące ponad 250 pracowników przy 20 mln EUR sumy aktywów czy 40 EUR przychodów netto.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Zero-Click Content – treści, które nie potrzebują kliknięć 17.02.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Zero-Click Content – treści, które nie potrzebują kliknięć

Liczby nie kłamią: 92% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Dlatego dobrze, aby znalazł się na niej Twój firmowy content. Zero-Click Content stanowią treści, które przekazują od razu informacje użytkownikowi. Nie musi on nigdzie klikać i zostać przeniesiony dalej. Czym są i jak wygląda strategia ich tworzenia, dowiesz się z naszego artykułu. Czytaj wiecej
Reklama trenera personalnego w Internecie 18.12.2024 | czas czytania: 7 | SEM

Reklama trenera personalnego w Internecie

Strategia marketingowa i plan treningowy mają ze sobą wiele wspólnego. W obu przypadkach należy spojrzeć na sprawę z szerszej perspektywy, nie zapominając przy tym o istotnych detalach. Podpowiadamy, jak przygotować skuteczną reklamę w branży treningu personalnego. Czytaj wiecej
big data 17.12.2024 | czas czytania: 9 | Inne

Jakie informacje w swoich zasobach gromadzi o nas Google i do czego je wykorzystuje?

Dane dotyczące naszej aktywności w internecie to cena, jaką płacisz za dostęp do spersonalizowanych treści. Dowiedz się, jak zbierane są informacje na Twój temat oraz co właściwie Google o Tobie wie. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt