Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Internet stał się również idealną przestrzenią dla reklamodawców. Firmy z całego świata mogą promować za jego pośrednictwem swoje produkty i usługi, docierać do potencjalnych klientów oraz tworzyć efektywne kreacje reklamowe. Mówimy o tym zjawisku jako o marketingu internetowym, marketingu online lub e-marketingu.
Każda współczesna marka z pewnością zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest obecność i promocja w Internecie. Stwierdzenie „jak nie masz strony internetowej, to nie istniejesz” nie jest ani trochę przesadzone. Odpowiednio przygotowana i zoptymalizowana strona www to dzisiaj jedna z najważniejszych wizytówek firmy – często to właśnie za jej pośrednictwem dochodzi do pierwszego kontaktu z klientem. Dzisiaj większość użytkowników, zanim zdecyduje się na zakup produktu lub skorzystanie z usługi, sprawdza i porównuje dostępne opcje. Firmy, które są obecne i aktywne w Internecie, z reguły budzą większą wiarygodność i częściej budują długoterminowe relacje z klientami.
Sprowadzenie ruchu do strony internetowej – to główne założenie marketingu online. Reklama w Internecie pozwala na dotarcie do nowych odbiorców, zwiększa szanse na sprzedaż, pozwala budować wizerunek marki oraz zwiększa jej rozpoznawalność. Ponadto, za pomocą remarketingu, umożliwia dotarcie do osób, które nawiązały już relację z Twoją firmą – np. dokonały zakupu w ciągu ostatnich 30 dni. Możesz te osoby poinformować o promocji, akcji rabatowej lub nowej kolekcji artykułów. Odpowiednia strategia marketingowa to prawdziwy klucz do sukcesu!
Przejdźmy teraz do rodzajów marketingu online. Sposobów na to, by być widocznym w sieci, jest wiele. Wybór zależy w głównej mierze od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz. Jednym z nich jest SEO, czyli optymalizacja lub pozycjonowanie stron www.
Dzięki optymalizacji stron www Twoja witryna może osiągać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe. Aby założenia SEO mogły zostać spełnione, konieczne jest wprowadzenie zmian w witrynie, które pozwolą dostosować ją do algorytmów Google oraz aktualnych wytycznych. Mowa tu między innymi o optymalizacji treści, analizie znaczników HTML, poprawie prędkości strony. Takie działania nazywamy działaniami on-site. Skuteczna optymalizacja witryny to również link building, czyli zamieszczanie linków odsyłających w innych witrynach (działanie off-site).
Dzięki optymalizacji stron Twoja witryna będzie lepiej widoczna i dostępna dla użytkowników, co oczywiście przełoży się na liczbę odwiedzin i konwersji. W ramach SEO możesz skorzystać również z pozycjonowania w mapach Google (tak zwane pozycjonowanie lokalne). Dzięki temu dotrzesz do osób z najbliższej okolicy oraz pojawisz się w wynikach wyszukiwania dwukrotnie.
Reklamy Google Ads spotkać można w wyszukiwarce, na stronach partnerskich Google lub na YouTubie. Często określane są mianem reklamy PPC, ponieważ reklamodawcy często płacą za nie dopiero wtedy, gdy użytkownik zdecyduje się kliknąć w link przekierowujący na stronę firmy.
Reklamy Google Ads mają różne formy. Po wpisaniu określonej frazy kluczowej mogą pojawiać się w wyszukiwarce w formie baneru widocznego na stronach partnerskich Google (w takiej właśnie formie występuje wspomniany wcześniej remarketing). Z Google Ads spotkamy się również w serwisie YouTube lub poczcie Gmail. Bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, jakie oferują reklamy PPC, są kampanie produktowe, dedykowane sklepom internetowym. Za ich pomocą reklamodawca może zaprezentować dostępne w jego ofercie produkty wraz z ich aktualną ceną. Z takiej opcji chętnie korzystają sklepy z ubraniami, biżuterią, meblami lub ceramiką.
Działania Google Ads warto łączyć z pozycjonowaniem stron – wówczas będziesz lepiej widoczny w sieci i osiągniesz lepsze efekty, jeśli chodzi o konwersje.
Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok – za pomocą tych platform również możesz zaprezentować swoje produkty lub usługi. Wybór odpowiedniego narzędzia zależy w głównej mierze od biznesu, jaki prowadzisz, lub od grupy docelowej, do której chcesz trafić. Facebook Ads, Instagram Ads, LinkedIn Ads oraz TikTok Ads zapewniają wiele ciekawych i jednocześnie skutecznych form targetowania. Możesz docierać do odbiorców pod kątem ich wieku, płci, zawodu, zainteresowań, wydarzeń z życia lub miejsca zamieszkania.
Na wyżej wymienionych kanałach możesz nie tylko reklamować swoją markę, używając do tego różnych celów (zasięg, aktywność dotycząca posta lub strony, konwersje to tylko kilka przykładów do wyboru), ale również prowadzić działania skupione na budowaniu społeczności. Warto więc pamiętać o regularnej publikacji treści i wchodzeniu w interakcje z odbiorcami – odpowiadaniu na ich wiadomości i komentarze. Nie zapomnij również o tym, by uzupełnić informacje dotyczące firmy i zadbać o estetyczne zdjęcie profilowe. Takie szczegóły mają naprawdę duże znaczenie i pomagają wzbudzić zaufanie.
Publikacja wartościowych dla Twojej branży treści, na przykład za pomocą bloga firmowego, to również forma e-marketingu. Działanie to sprzyja budowaniu pozytywnego i jednocześnie eksperckiego wizerunku firmy.
Content marketing może przybierać różne formy. Zaliczamy do nich wpisy na blogu, artykuły, filmy, infografiki. Dzięki publikacji wartościowych treści zaznaczasz obecność swojej marki w Internecie, budujesz społeczność oraz zachęcasz odbiorców do wejścia w interakcje lub do dokonania konwersji. Marketing treści często jest traktowany jako uzupełnienie działań SEO. Poza stroną internetową warto również publikować wartościowe treści na swoich kanałach w social mediach – wspominaliśmy już o tym wcześniej.
Kolejną formą marketingu online jest e-mail marketing. Za jego pomocą możesz wysyłać wiadomości mailowe informujące o nowej ofercie lub promocji. Co ważne – warto tutaj kontaktować się z tymi osobami, które udostępniły swój adres e-mail, na przykład zapisując się na newsletter. Wówczas istnieje większa szansa na to, że Twoja wiadomość nie zostanie potraktowana jako spam i że odbiorca zdecyduje się na dokonanie konwersji. Bardzo dobrym pomysłem jest również personalizowanie wysyłanych wiadomości – dzięki temu mogą budzić większe zainteresowanie.
Marketing internetowy oferuje reklamodawcom szereg rozwiązań i stanowi skuteczną formę promocji dla firm z każdej branży, niezależnie od ich wielkości. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja marka była lepiej widoczna w Internecie, chcesz pozyskać nowych klientów oraz zbudować trwałą relację z tymi osobami, które już znają Twoje produkty lub usługi, to e-marketing będzie tutaj najlepszym rozwiązaniem. Zastanów się przede wszystkim nad tym, jaki budżet możesz przeznaczyć na kampanię internetową, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć, jakie są Twoje główne cele i produkty, które chcesz reklamować. Odpowiednia strategia marketingowa może znacząco przyczynić się do rozwoju Twojej firmy.
Pamiętaj jednak również o tym, by zadbać o stronę lub profil internetowy, na który chcesz zaprosić swoich odbiorców – nawet najlepiej zoptymalizowana kampania nie będzie przynosić efektów, jeśli Twoja witryna będzie nieczytelna, nie będzie zawierała najważniejszych informacji, proces zakupowy będzie skomplikowany lub w jego trakcie będą pojawiały się różne błędy.