Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Sklep na Facebooku – wbrew temu, co sugeruje nazwa – nie funkcjonuje jako bezpośredni kanał sprzedaży. W przeciwieństwie np. do platformy Google Shopping, gdzie można dokonywać zakupów, został wprowadzony w formie osobnej zakładki na firmowym fanpage’u, która służy do promowania oferty. Z jej pomocą w atrakcyjny sposób przedstawisz swoje produkty użytkownikom oraz sprawisz, że fani bez problemu trafią do Twojego sklepu internetowego, a to z kolei z sukcesem przełoży się na wzrost konwersji.
Uruchomienie sklepu na popularnym portalu społecznościowym nikomu nie powinno sprawić trudności. Kanał wsparcia sprzedaży jest po prostu jedną z wielu zakładek dostępnych w ramach fanpage’a (tuż obok m.in. grup, wydarzeń, usług, notatek), którą należy odpowiednio skonfigurować. Aby skutecznie stworzyć sekcję na swojej stronie, trzeba przejść przez kilka etapów:
Zakładanie sklepu rozpocznij od zalogowania się do Facebooka jako administrator strony. Następnie otwórz Ustawienia, klikając w przycisk nad Zdjęciem w tle – w prawym, górnym rogu ekranu. W kolejnym kroku przejdź do elementu Edytuj stronę, aby stworzyć odpowiednią zakładkę. Jeśli pośród wymienionych propozycji nie widzisz sklepu, naciśnij Dodaj kartę. To działanie spowoduje otwarcie okna z dodatkowymi rubrykami, spośród których wybierasz poszukiwaną kategorię i dodajesz kartę.
Następnie wróć na główną stronę fanpage’a, aby zobaczyć, czy karta została dodana do panelu zakładek. Jeśli znajduje się tam Sklep, wszystko poszło zgodnie z planem. Po kliknięciu w zakładkę na ekranie pojawi się obowiązkowy regulamin, z którym należy się zapoznać i zaakceptować warunki, aby przejść dalej.
W kolejnym kroku decydujesz o formie płatności, co docelowo oznacza wybór modelu sklepu.
Portal społecznościowy wyróżnia kilka typów Sklepu, których dostępność zależy od lokalizacji geograficznej. W Polsce administrator strony może zdecydować się wyłącznie na dwie opcje – „sklep”, który odsyła klientów do innej witryny w celu finalizacji transakcji, oraz prezentację produktów, udostępniającą użytkownikom opcję wysyłania wiadomości (przy użyciu Messengera) z zapytaniem ofertowym.
Przedsiębiorcy w Stanach Zjednoczonych mogą natomiast sprzedawać swoje produkty bezpośrednio w ramach portalu. Istnieje możliwość realizowania tzw. płatności w kasie na Facebooku (obsługa płatności odbywa się przez serwis PayPal lub Stripe).
W tym punkcie określasz walutę, którą stosujesz w swoim sklepie internetowym. I choć bezpośrednio na Facebooku nie będziesz sprzedawać artykułów, zwróć uwagę, czy na pewno wybierasz np. „Złoty polski”. Ceny będą wyświetlać się przy produktach prezentowanych na fanpage’u.
Udało się przejść przez wszystkie kroki? To oznacza, że sekcja Sklep znajduje się już na Twojej stronie na Facebooku. Co ważne, każdy z powyższych punktów trzeba dokładnie przemyśleć, ponieważ później nie uda się już do nich wrócić. Jeśli np. po założeniu sklepu zdecydujesz, że od przekierowania do e-sklepu wolisz jednak bezpośredni kontakt z klientami przy użyciu Messengera, musisz usunąć sekcję i przejść cały proces od nowa.
Samo utworzenie zakładki nie wystarczy, aby cieszyć się rosnącym zainteresowaniem konsumentów. W każdym sklepie główną rolę odgrywa produkt, dlatego trzeba przygotować wirtualną ekspozycję, która skutecznie przykuje wzrok użytkowników odwiedzających fanpage. Pomocne okażą się: chwytliwa nazwa, atrakcyjny opis oraz konkretna cena. Facebook dokładnie precyzuje wymagania dotyczące sposobu promowania asortymentu.
Przede wszystkim artykuł w sklepie powinien zostać opatrzony przynajmniej jednym obrazem, który będzie prezentował go w całości i oddawał rzeczywisty wygląd towaru (niedopuszczalna jest więc ilustracja lub wizualizacja). Zdjęcie o rozdzielczości co najmniej 1024 x 1024 pikseli ma mieć kwadratowy format oraz białe tło. Co więcej, nie należy umieszczać obrazów przedstawiających dodatkowo np. call to action, logo, hasło reklamowe czy znaki wodne.
Jeśli chodzi natomiast o opisy, powinny dotyczyć wyłącznie informacji związanych z produktem i przede wszystkim akcentować jego niepowtarzalne cechy. Facebook podpowiada również, jak opracowywać treści zrozumiałe dla odbiorców – np. stosować krótkie zdania, wypunktowania. Dobrze jest też zadbać o poprawność językową, aby nie odstraszać potencjalnych klientów błędami gramatycznymi czy złą interpunkcją.
Z punktu widzenia SEO, warto również pamiętać o tym, aby nie kopiować opisów oraz specyfikacji z docelowego sklepu online (można np. zmodyfikować je pod względem stylistycznym, zmienić konstrukcję i zastosować synonimy). W innym razie, powielone treści mogą zostać uznane przez roboty Google za duplikaty, co może znacząco zaszkodzić stronie internetowej, powodując ryzyko otrzymania kary lub filtra.
Tworząc sekcję Sklep na firmowej stronie, a następnie uzupełniając produkty i opisy, zyskujesz możliwość oznaczania sprzedawanych artykułów pod zdjęciami i publikowanymi postami, co znacząco ułatwi tworzenie tematycznych powiązań z polecanymi produktami.
Miniaturki z dostępnym towarem (wyświetlane w formie karuzeli) zostaną automatycznie podlinkowane do oferty Twojego e-sklepu. Nie trzeba więc dłużej posiłkować się osobnymi odnośnikami, przemycanymi w treści. Proponowany asortyment stanie się też znacznie łatwiej dostępny dla użytkowników portalu.
Funkcje sklepu na Facebooku śmiało mogą wykorzystać nie tylko właściciele sklepów internetowych, którzy mają do zaoferowania fizyczne produkty. Coraz więcej administratorów sięga po tę sekcję również po to, by promować swoje artykuły cyfrowe (np. e-booki, kursy online), a także usługi – m.in. warsztaty czy szkolenia.
Nie od dziś wiadomo, że obecność firmy lub marki w social mediach jest konieczna. Na portalach społecznościowych w dużej mierze gromadzą się potencjalni klienci, dlatego sekcja Sklep daje naprawdę dużo możliwości. W samej Europie Facebook liczy ok. 307 milionów użytkowników – to duże pole do działań marketingowych. Nic więc dziwnego, że Mark Zuckerberg wraz ze swoim zespołem co jakiś czas wprowadzają nowe funkcje dla właścicieli stron firmowych, niedawno udostępnili także opcję administrowania grupami na Facebooku.