Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
https://www.youtube.com/watch?v=ykGXIQAHLnA
Snapchat, podobnie jak Instagram to aplikacja przeznaczona dla urządzeń mobilnych – nie posiada wersji desktopowej. Cała komunikacja opiera się na zdjęciach i krótkich (dziesięciosekundowych) filmikach, do których można dodawać filtry, tekst i emotikony. To, co wyróżnia Snapchat na tle innych mediów społecznościowych to fakt, że po odtworzeniu materiały nie są zapisywane na żadnych serwerach i znikają (oczywiście o ile odbiorca nie zdąży zrobić zrzutu ekranu).
Dominującą grupą wśród użytkowników są osoby poniżej 25. Roku życia. Co ciekawe, jak wynika z badań Pew Research Center, aplikacje szczególnie upodobała sobie zamożniejsza część amerykańskich nastolatków. Osoby z rocznym dochodem poniżej 30 000$ najchętniej wybierają Facebooka (ponad 51% badanych), ze Snapchata w tej grupie docelowej korzysta jedynie 7% użytkowników.
Jak widać, biorąc pod uwagę zasięg, Snapchat nadal zostaje w tyle za Facebookiem – medium społecznościowym numer jeden. Warto jednak zwrócić uwagę na inne, ważne kryterium. Badania przeprowadzone przez firmę Spicy Mobile sprawdziły średni czas użytkownika spędzany w aplikacjach. Snapchat plasuje się na drugim miejscu – zaraz za Facebookiem, pokonując tym samym media, takie jak WhatsApp, Instagram, czy Twitter.
Możliwości reklamowe Snapchata (tak jak Tindera) początkowo były niedoceniane. Gdzie wśród tych setek znikających zdjęć i filmiku znaleźć miejsce na marketing? Odpowiedź jest bardzo prosta. Wystarczy się dostosować do specyfiki danego medium. Trzeba tylko pamiętać, że w tej aplikacji to użytkownik decyduje, co chce oglądać i w którym momencie. Przekaz reklamowy nie może być sztuczny i zbyt nachalny. Komunikat trafia do konkretnej osoby. Mamy tylko 10 sekund, by zamienić ją w klienta.
→ My stories:
https://www.youtube.com/watch?v=pZeDPfHiBC8
Dużym krokiem w przód (jeśli chodzi o możliwości reklamowe) było wprowadzenie opcji MyStory, czyli kompilacji złożonych ze zdjęć i filmików. W tym przypadku ich czas jest praktycznie nieograniczony, jednak można je oglądać tylko prze 24h. Opcja Stories jest szczególnie przydatna podczas tworzenia relacji z wydarzeń kulturalnych, takich jak np. koncerty.
→ Discover, czyli spoty reklamowe
Nowością wprowadzoną przez aplikację Snapchat jest opcja Discover, czyli format 10-sekundowych reklam. Koszt wideo to 2 centy za odtworzenie. Spoty tworzone są wspólnie przez Snapchat i dostawców treści. Wydawcy treści sprzedają powierzchnię reklamową towarzyszącą materiałom, a swoimi przychodami dzielą się ze Snapchatem.
Minusem w tego rodzaju komunikacji jest trudność w trafieniu do odpowiednio sprecyzowanej grupy docelowej. W przeciwieństwie np. do Instagrama nie ma tu możliwości targetowania poprzez hasztagi. Obecnie na rynku brakuje również narzędzi, które pozwoliłyby na obserwację reakcji konsumentów i odpowiednią reakcję.
Kolejną możliwością marketingową jest współpraca z influancerami, czyli blogerami, vlogerami, sportowcami, celebrytami – jednym słowem osobami przykuwającymi uwagę i wyznaczającymi trendy. Według rankingu hash.fm w pierwszej trójce najpopularniejszych snapowiczów znaleźli się:
Influancerzy wplatają product placement do swoich codziennych snapów.
Sport.pl na swoim koncie zamieszcza zdjęcia i specjalne, krótkie materiały wideo tworzone przez redakcję. Dziennikarze relacjonują na żywo najciekawsze wydarzenia sportowe.
MTV –w aplikacji zamieszcza ekskluzywne materiały, niedostępne w telewizji, np. przedstawienie obsady najnowszego reality show.
Snapchat stwarza ogromne możliwości, jeśli chodzi o konkursy. Skorzystała z niej ostatnio marka Heineken nagradzając swoich fanów zaproszeniami na Kraków Live Festival. Zadaniem konkursowym było przesłanie snapów związanych z przedstawianym tematem.
Snapchat może stać się również doskonałym narzędziem wizerunkowym. Kandydaci na prezydenta podążają za najnowszymi trendami i wkraczają do świata aplikacji mobilnych. Podstawowym celem kampanii jest „bycie bliżej ludzi”. Idealnie sprawdzają tu się więc relacje zza kulis, do których przeciętny użytkownik nie miałby dostępu.
https://www.youtube.com/watch?v=H-5SThzZeac
Kolejnym przykładem wykorzystania Snapchata jest WWF. Organizacja stworzyła kampanię reklamową „Don’t let this be my #LastSelfie” w odniesieniu do ginących gatunków zwierząt, które „znikają” podobnie, jak przesyłane snapy.
Firmy coraz częściej decydują się wprowadzenie swojej marki do świata Snapchata. Aplikacja nie pozwala na zamieszczanie wcześniej zrobionych zdjęć, niemożliwa jest więc profesjonalna obróbka w programach graficznych. Prezentowane materiały są autentyczne, pozwalają na poznanie marki od innej, mniej formalnej strony.
1. Zaintryguj
2. Nagradzaj
3. Twórz ekskluzywne treści
Źródła