Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Hasła SEO i PR są powszechnie znane w branży. SEO (z ang. Search Engine Optimalization), czyli optymalizacji strony internetowej pod kątem wytycznych wyszukiwarki. Obejmuje to działania on-site oraz off-site mających na celu zwiększenie widoczności strony www w wyszukiwarce internetowej. Do takich działań zalicza się np. Optymalizacja treści, analiza znaczników HTML, prędkość strony czy link building.
PR (z ang. Public relations) czyli kształtowanie wizerunku firmy w odniesieniu do odbiorców. W skład działań wchodzi sposób komunikacji – język, kanały komunikacji czy przyjęta misja i wizja przez firmę.
Osoba odpowiedzialna za SEO PR powinna znaleźć punkty styku powyższych zbiorów działań, wykorzystując możliwości. Działania ustalane przy kreowaniu wizerunku marki powinny być konsultowane z opiekunem SEO danej firmy.
Przeczytaj: 5 najważniejszych trendów social media na 2023 rok, które musisz znać!
Często spotykaną czynnością klienta przed podjęciem ostatecznej decyzji odnośnie dokonania zakupu, skorzystaniem z usługi czy nawiązaniem jakiejś współpracy biznesowej poszukuje się informacji w wyszukiwarce Google. SEO PR to wykorzystanie działań, których celem jest pokazanie informacji, które zachęcą klienta do zdecydowania się na ten konkretny np. produkt. Na SEO PR składają się takie elementy jak opinie w wizytówce Google oraz na stronach www. Zawsze warto pamiętać o tym, że niezadowolony klient odezwie się częściej niż zadowolony – tu z pomocą przychodzi PR, warto odpowiedzieć na pytanie “Jak zachęcić Klienta do poświęcenia czasu, aby napisał opinię?”.
Przypominając SEO PR to budowanie wizerunki marki z jednoczesnym pozycjonowaniem informacji publikowanych w sieci. Oto przykłady jak można to realizować:
Największą wartością cechują się opinie w wizytówce Google Moja Firma. Duża liczba opinii świadczy o popularności firmy, usługi czy produktów. Przewaga “gwiazdek” wraz z merytorycznymi komentarzami oraz odpowiedzią ze strony firmy czyni markę godną zaufania. O opinię o firmie powinien dbać opiekun SEO, dział customer service oraz ogólna sława marki na rynku.
Najważniejsze czego się nauczyłam od początku kariery w marketingu – odbiorca jest najważniejszy. Wszystkie działania, które wykonujemy powinniśmy planować z myślą o grupie docelowej. Bardzo ważnym zadaniem jest określenie do kogo chcemy dotrzeć. To nam pozwoli wybrać kanały komunikacyjne czy język komunikacji, który trafi w gusta oraz podejście danego klienta.
Nie musimy się ograniczać – opracowanie kilku grup docelowych jest odpowiednią drogą. Działalność firmowa, która dotyczy produktów bądź świadczenia usług często zawiera ofertę dla osób w różnym wieku, o odmiennych zainteresowaniach czy obu płci. Dla każdej grupy warto przeanalizować jaki komunikat do nich najbardziej dotrze oraz wybrać narzędzie, dzięki którym ten komunikat przekażemy.
Przeczytaj również: Program Employee advocacy – czym jest i czy warto go stosować?
Podsumowując zalety, które może przynieść dobrze zaplanowane działanie bądź działania SEO PR:
Przykłady działań SEO PR
Jak zostało przedstawione – dział PR powinien współpracować z różnymi działami w firmie, aby był realizowany w stu procentach. Dlatego kolejna przypominajka – PR to również komunikacja wewnętrzna!