Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Public relations są znane od początków XX wieku. W ówczesnych czasach funkcjonowało to bez określenia, jednak było wiadomo, że aby odnieść sukces, firmie/osobie potrzeba rozgłosu i pozytywnego wizerunku publicznego. Pierwsze firmy zajmujące się PR w Polsce powstały w latach 90. XX wieku.
Jest to strategia, która ma za zadanie budowanie relacji między marką, a jego otoczeniem. Do jego otoczenia zalicza się nie tylko klient, ale także pracownicy i opinia w świecie. Kluczem do sukcesu jest, aby dostarczyć informacje odpowiednio dobrane do rodzaju odbiorców. PR ma swoistą formę dialogu firmy z jej otoczeniem. Public Relations to dziedzina, która pomoże zmienić przyszłość, a przy tym rentowność firmy.
Zobacz również: Problem employee advocacy – czym jest i czy warto go stosować?
Działania PR dotyczą wielu obszarów. Zastanawiając się, gdzie może być mówione o firmie zbierzemy dość szeroki zakres kanałów. Warto zastanowić się do jakich mamy łatwy dostęp i w jaki sposób mogą wpłynąć na wizerunek naszej firmy. Przykładowymi obszarami do opracowania w kontekście PR mogą być:
Cele strategiczne public relations określają czynności, które powinny być spełnione, aby firma rozwijała się w odpowiednim kierunku. Ogólnym celem możemy nazwać wizerunek firmy, jednak składają się na to pewne czynniki, o których wspominałam wcześniej.
Zobacz również: 6 kapeluszy myślowych – czym są i jak je wykorzystać
Chociaż często PR i marketing są spajane w jedno, jest to mylne. Działania marketingowe nastawione są na sprzedaż, mają za zadanie skłonienie odbiorców do zakupu produktu bądź usługi. Są kierowane do konkretnych grup odbiorców które są potencjalnie zainteresowani daną marką. PR skupia się wyłącznie na dobrych relacjach oraz kreowaniu wizerunku na przestrzeni teraźniejszości i przyszłości. Marketing jest związany z rynkiem, Klientami oraz przychodami, a public relations skupia się na relacjach z otoczeniem, kulturą i polityką firmy. Dobrze, jeżeli public relations jest elementem strategii marketingowej. Ważne jest, aby te działania się uzupełniały oraz dążyły w jednym kierunku. Dobry PR ułatwia budowanie relacji w firmie oraz wspiera jej wizerunek na zewnątrz.
Zakres możliwości działań PR wciąż się rozrasta, a spowodowane jest to powstawaniem nowych kanałów i rodzajów współpracy. Większość działań przeniosła się do sfery online, jednak warto pamiętać o agencjach 360, które specjalizują się również w marketingu offline. Narzędzia, które mogą być wykorzystywane w ramach public relations:
Zobacz również: Bussines Model Canvas
Praca w PR jest bardzo odpowiedzialna, odgrywa ważną rolę w budowaniu komunikacji marki. Zwykle organizacje posiadają Specjalistę PR lub oddają wizerunek firmy w ręce opiekuna firmy zewnętrznej. Cechy oraz obowiązki, które powinna spełniać osoba odpowiedzialna za wizerunek firmy:
PR to szeroka dziedzina, w której na moje oko znajdują się części analityki, dziennikarstwa, EB czy marketingu. Jednak najważniejszą zasadą dobrej komunikacji jest dobry przepływ informacji w organizacji. Dbanie o dobrą komunikację wewnątrz firmy zaowocuje dobrym wizerunkiem na zewnątrz.