Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Wzrost konkurencji na rynku, łatwość w założeniu działalności oraz stale zmieniające się oczekiwania nabywców to czynniki, które mogą powodować trudności w dotarciu niewielkich i rozwijających się firm do odbiorców. Pozyskiwanie potencjalnych klientów nieraz okupione jest mozolną walką o zaufanie oraz długotrwałe budowanie rozpoznawalności marki. W tym celu pomocnym narzędziem okazują się media społecznościowe. Profil w social mediach nie tylko pozwoli publikować ważne informacje dotyczące prowadzonego biznesu, ale także skróci dystans między Tobą a Twoimi obserwującymi.
Choć posiadanie konta firmowego na portalach społecznościowych to w dzisiejszych czasach standard, część biznesów może mieć problem z dopasowaniem kanałów do charakteru prowadzonej działalności. Jak sytuacja wygląda w przypadku konta firmowego Instagramie? Czy Twoja marka skorzysta na tym medium, czy może lepiej z niego zrezygnować?
Z biegiem czasu granica pomiędzy przedsiębiorstwami, którym opłaca się promowanie swojej firmy na Instagramie a tymi, które powinny odpuścić posiadanie profilu w tej aplikacji, zatarła się. Coraz więcej niewielkich marek zauważa, że warto mieć Instagram i decyduje się na komunikację na tej platformie, publikując zdjęcia i grafiki. Jakie firmy najwięcej zyskają?
Serwis okaże się pomocnym narzędziem dla biznesów, w których klienci kupują oczami. Sprawdzi się szczególnie w przypadku sklepów odzieżowych, restauracji, salonów kosmetycznych czy samochodowych. Zrezygnować z portalu mogą natomiast właściciele kancelarii czy biur rachunkowych, przede wszystkim dlatego, że ich branża wymaga zastosowania formalnego tonu wypowiedzi. Instagram natomiast pozwala użytkownikom na pewną swobodę w postach.
Jeżeli zdecydujesz się już na content marketing na Instagramie, działania konkurencji mogą wydawać się poprzeczką trudną do przeskoczenia. Przebicie się przez komunikację dużych marek i dotarcie do grupy odbiorców to dla lokalnego przedsiębiorstwa nie lada wyzwanie, szczególnie gdy widzimy, że mocne brandy mają grupę kilkuset tysięcy obserwujących. Czy widok kilkucyfrowej liczby fanów powinien demotywować?
Szerokie grono obserwujących na Instagramie, choć rzecz jasna również wpływa na popularność profilu, nie gra najważniejszej roli. Na popularność konta składa się znacznie więcej czynników – tym, co generuje ruch i sprzyja konwersji, jest angażowanie społeczności. Poniżej podpowiadamy, jakie działania powinieneś podjąć, aby zaistnieć wśród instagramowych gigantów i sprawnie budować relacje z obserwującymi.
Właściciele lokalnych biznesów, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, powinni uważnie monitorować aktywność użytkowników, którzy znajdują się w ich bliskim otoczeniu. Strategia publikacji powinna zakładać reblogowanie postów czy relacji związanych z marką. Nie tylko sprawi to, że osoby je publikujące poczują się zauważone, ale także – za sprawą takiej aktywności – inni docenią Twój wysiłek, a firma zyska wizerunek bardziej „ludzkiej”.
Ponadto rozważ udzielanie się w lokalnej społeczności. Aby zyskać uznanie wśród mieszkańców znajdujących się w Twojej okolicy, sam zaangażuj się w to, co dzieje się w sąsiedztwie. Obserwuj instagramowiczów, komentuj, odpowiadaj na wypowiedzi i reaguj na ich posty. Wchodząc w interakcję, sprzyjasz budowaniu relacji z potencjalnymi klientami.
Po trzecie: hashtagi. Stanowią one podstawowe narzędzie Instagrama i pomagają w łatwy sposób trafić do zainteresowanych danym tematem. Aby poszerzyć zakres działania firmy, wykorzystuj te pozwalające określić obszar, w którym prowadzisz biznes.
Pamiętaj, by zawsze oznaczać lokalizację postów. Nowi klienci będą w stanie łatwiej znaleźć siedzibę Twojego przedsiębiorstwa. Jeżeli zdecydujesz się na wybranie nie konkretnego punktu na mapie, a orientacyjnego obszaru w pobliżu firmy, zwiększysz szansę na odkrycie marki przez grupę użytkowników Instagrama, której również przypięto daną lokalizację.
Instagram to kanał, który różni się od pozostałych mediów społecznościowych. Przede wszystkim interakcja z grupą odbiorców przebiega w nieco innych sposób. Użytkownicy nie mogą tak łatwo rozpoczynać dyskusji, a o większości elementów pojawiających się na profilu decyduje właściciel konta. Mimo że medium nie sprzyja budowaniu sieci kontaktów w takim stopniu jak na przykład Facebook, warto pamiętać o ujednoliceniu strategii content marketing na Instagramie.
Każdy portal społecznościowy powinien być postrzegany jako rozszerzenie naszej działalności w sieci. Odbiorcy, którzy śledzą Cię na różnych kanałach, z pewnością zauważą każde odstępstwo – aby uniknąć nieporozumień z użytkownikami Instagrama i budować pozytywny wizerunek, zwróć szczególną uwagę na to, by treści, które publikujesz na różnych kanałach, były spójne. Wykorzystuj ten sam ton w komunikacji, twórz grafiki zbliżone do siebie stylem czy kolorami. Zrezygnuj jednak z duplikowania wpisów – na każdym z social mediów obowiązują nieco inne zasady. Instagram pozwala na większą swobodę niż przykładowo LinkedIn. Ten sam komunikat w niezmienionej formie na wielu platformach niesie ze sobą ryzyko zniechęcenia czy znudzenia, utrudniając budowanie relacji z obserwującymi.
Sprawne poruszanie się po social mediach wymaga ciągłego odświeżania wiedzy. Internet stale się rozwija, a informacje szybko ulegają dezaktualizacji. Aby nie pozostać w tyle, śledź najnowsze trendy i wykorzystuj je na swoje potrzeby. Inspiruj się postami i wykorzystaj możliwość współpracy z influencerami, obserwuj działania konkurencji i monitoruj aktywność innych użytkowników.
Popularną praktyką w przedsiębiorstwach jest uruchamianie bożonarodzeniowych kampanii reklamowych w grudniu. Dzięki świątecznym kreacjom marki z powodzeniem angażują odbiorców. Podobne działania pokazują, że jako firma, interesujemy się istotnymi dla naszych klientów rzeczami. Dlatego też dobrze zawsze pozostawać zorientowanym w aktualnych wydarzeniach – sprawdzaj, co dzieje się w okolicy i uczestnicz w eventach.
Bardzo modne, a co więcej niezwykle skuteczne na portalach społecznościowych rozwiązanie to wykorzystanie w komunikacji Real Time Marketingu (RTM). Dzięki metodzie nawet niewielka firma może zyskać duży rozgłos, zaangażować odbiorców, wzbudzić interakcje z użytkownikami i sprawić, że nowi klienci łatwiej ją zapamiętają. Ta taktyka opiera się na tworzeniu oryginalnego, błyskotliwego lub zabawnego content marketingu na Instagramie, odnoszącego się do aktualnych wydarzeń, które zyskały popularność w sieci. RTM wymaga szybkiej reakcji na pojawiające się trendy, jednak aby nie zaszkodzić wizerunkowi swojej marki, upewnij się, że potrafisz robić to umiejętnie – w internecie krąży bardzo wiele nieudanych kreacji, a niektóre z nich tak zakorzeniły się w pamięci ludzi, że znacząco wpłynęły na postrzeganie różnych firm.
Tak jak wszędzie indziej, kreatywność w marketingu na Instagramie jest niezwykle ważna. Na co należy zwracać szczególną uwagę podczas udostępniania treści?
Choć zdecydowana większość użytkowników Instagrama do wykonywania zdjęć publikowanych na profilu wykorzystuje aparat w swoim smartfonie, profile biznesowe powinny zadbać o publikowanie grafik lepszej jakości. Traktuj kanał jako swoją wizytówkę – platforma ta skupia się głównie na treściach wizualnych, dlatego warto zainwestować w sprzęt pozwalający na robienie fotografii lub nakręcanie filmów w wysokiej jakości.
Tworząc opisy do postów staraj się postawić na budowanie więzi z klientami. Dopasuj swój język komunikacji do grupy docelowej, a najważniejsze do przekazania informacje postaraj się zawrzeć w pierwszych linijkach tekstu. Choć emotikony w Internecie są mile widziane, używaj ich z umiarem. Zbyt wiele uśmiechniętych buziek może utrudnić odbiór lub po prostu zirytować czytającego. Na koniec pamiętaj o CTA – zapytaj innych użytkowników o zdanie lub zachęć do komentarza. By dodatkowo zwiększyć widoczność postu, zastosuj odpowiednio dobrane hashtagi. Żeby angażować społeczność, możesz zadawać w postach pytania!
Staraj się wykorzystywać cały potencjał medium. Instagram oferuje coraz więcej funkcji, które pozwalają budować więź z obserwującymi. Regularnie udostępniaj relacje (Instagram Stories) – aplikacja daje możliwość wrzucania zdjęć, filmów lub prowadzenia transmisji na żywo, które fani mogą odczytać jedynie przez kolejną dobę. W Instagram Stories możesz również pozwolić innym zadawać pytania, zaprosić ich do głosowania czy nawet zorganizować quiz, co dodatkowo wspiera angażowanie społeczności. Od jakiegoś czasu na platformie istnieje także opcja IGTV – dzięki niej na profilu umieścisz filmy dłuższe niż minuta.
Nieodłącznym elementem każdej strategii marketingowej jest ewaluacja. Badanie skuteczności swoich działań w sieci pomoże Ci udoskonalić komunikację, tworzyć lepsze kreacje i zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Internet należy do bardzo dynamicznych mediów, dlatego też gusta użytkowników ulegają ciągłym przemianom.
Analizując wskaźniki zaangażowania, zwróć uwagę na posty na koncie firmowym, które cieszyły się największą popularnością. Postaraj się dociec, dlaczego treści przyciągnęły taką publikę lub czemu wygenerowały dużą liczbę komentarzy. Cenną wskazówką okaże się także ankieta wśród fanów – zapytaj obserwujących, co skłoniło ich do śledzenia profilu. Może dowiesz się jak przyspieszyć wzrost liczby obserwujących?
Wybór odpowiedniego kanału do budowania relacji z obserwującymi może okazać się kluczem do sukcesu bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Jeżeli prowadzisz mały biznes i zdecydujesz się na konto w aplikacji Instagram, skup się przede wszystkim na lokalnych działaniach. Angażowanie społeczności i kreatywność w marketingu na Instagramie pomogą Ci zwiększyć rozpoznawalność, zbudują pozytywne skojarzenia z marką, a także pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji.