Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
16.03.2023 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

Nawigacja na stronie internetowej – czy jest ważna w komunikacji z klientem?

Nawigacja na stronie internetowej – czy jest ważna w komunikacji z klientem?
Strona internetowa jest jednym z tuchpointów, czyli miejscem w którym niedoszły bądź obecny konsument styka się z daną marką przed, w trakcie lub po czynności powiązanej z usługami danej marki. Projektując stronę internetową, często zależy nam na oryginalności. Jest to dobra droga, aby wyróżnić się pośród konkurencji, jednak oryginalność powinna się przejawiać w identyfikacji wizualnej. Sposób komunikacji z Klientem w serwisie www powinien być zrozumiały, przewidywalny i zgodny z konwencją. 

Nawigacja strony – czym jest?  

Nawigacja na stronie internetowej to jeden z kluczowych elementów witryny bowiem odpowiada on za użyteczność strony internetowej. Zadaniem menu na stronie jest poprowadzenie użytkownika przez różne części strony w taki sposób, aby nie potrzebowali oni dodatkowej pomocy oraz robili to w sposób intuicyjny.  

Od strony technicznej menu nawigacyjne to nic innego jak wewnętrzna struktura linków. Są to połączenia pomiędzy podstronami witryny. Dobre zorganizowanie menu sprawia, że korzystanie ze strony jest proste dla użytkowników jak i robotów Google, które prześwietlają tę stronę.  

Projekt strony internetowej – od czego zacząć?  

Projektując stronę internetową warto pamiętać pod jakimi względami musi się ona sprawdzać, między innymi:  

  • Charakter strony – czy strona jest sklepem internetowym, stroną z usługami czy landing page? Projekt powinien odpowiadać charakterowi oraz przeznaczeniu. 
  • Strategia marketingowa – rozplanowanie czy któreś elementy powinny być bardziej widoczne, np. promocje czy lista bestsellerów.  
  • Potrzeby użytkowników – zamiar z jakim odwiedzają stronę. Czy jest to zakup czy odnalezienie jakiś treści? Pomyśl o tym, aby ułatwić tę drogę.  
  • Panujące schematy – staraj się pamiętać o zasadach, które są zakodowane w naszych mózgach. Użytkownicy są przyzwyczajeni, że szukając opcji zalogowania czy koszyka zerkają w prawy górny róg. Nie zaskakuj odbiorców nieprzewidywalnymi zastosowaniami.  

Start: plan 

Pomyśl o wszystkich rzeczach, które chciałbyś zawrzeć na swojej stronie. Spróbuj to rozrysować bądź rozpisać na kartce, bądź używając narzędzi, np. Excel lub Canva.  

Uporządkuj swoje myśli  

Tworząc nawigacje, pamiętaj o zasadach. Nazywaj główne kategorie w sposób przejrzysty, a rozgrupuj je w sposób intuicyjny dla odbiorcy. Np. firma Apple, która jest marką sprzedającą produkt zastosowała taki podział w menu. Jest to rozwiązanie przystosowane dla użytkownika, ponieważ osoba zainteresowana konkretnym typem produktu odnajdzie je bez problemu na stronie.  Ustal kolejność pozycji w menu. Ponoć największą uwagę zwracamy na początek oraz koniec przekazu, staraj się pamiętać również o takich wytycznych. Ustal hierarchię prezentowanych treści tak, aby były zgodne z Twoimi celami strategicznymi.  

Nazwij rzeczy po imieniu  

Jeżeli masz sklep internetowy, staraj się pogrupować produkty w jak najprostszy sposób – nazywaj rzeczy po imieniu. Etykiety, czyli nazwy poszczególnej podstrony znajdującej się w menu były jak najbardziej precyzyjne. Przyniesie to korzyść zarówno dla użytkowników jak i robotów wyszukiwarek.  

Jakość, nie ilość 

Nawigacja na stronie www powinna być możliwie najprostsza. Unikaj przeładowania menu zbędnymi elementami. Zamieść te podstrony, które są najkonieczniejsze patrząc z perspektywy korzyści dla marki.  

Elementy nawigacji strony internetowej  

Jeżeli zapoznaliśmy się z teorią, proponuję przejść do wyglądu oraz elementów, które zdecydowanie ułatwią kontakt marki z odbiorcą.

Logo 

Śledząc od lewej stronę internetową, nasz wzrok trafi na logo w lewym górnym rogu. Logo najczęściej oprócz funkcji identyfikacyjnej i estetycznej pełni również funkcję nawigacyjną, informacyjną. Na stronie internetowej służy do szybkiego powrotu na główną stronę witryny. Jest to na tyle utarty schemat, że stosuje go większość stron internetowych.  

Breadcrumbs, czyli okruszki 

Okruszki (z ang. breadcrumbs) to ścieżka, którą przeszliśmy przez stronę internetową. Okruszki to stały element szczególnie większych i bardziej skomplikowanych serwisów. Informacje o aktualnej lokalizacji użytkownika na portalu wraz z możliwością sprawdzenia drogi podstron. Jest to dodatek sprawdzający się np. w sklepach internetowych, w których są rozbudowane menu.  

Forma menu  

Wybierając rodzaj menu warto przeanalizować treści oraz ich ilość. To powinno w pewien sposób pokierować projektanta w jaki sposób przedstawić wizualnie menu. Możemy zastosować menu poziome, a nawet nawigacje kafelkową na stronach, gdzie menu nie jest rozbudowane i jest minimum treści. Nawigacja kafelkowa sprawdzi się świetnie, kiedy będziemy chcieli przedstawić swoje np. portfolio. Możemy stworzyć nietuzinkowe efekty graficzne, zamieścić ciekawe ilustracje, animacje czy filmy. Menu poziome sprawdzi się w przypadku, kiedy musimy wytypować kilka kluczowych kategorii, które odniosą użytkownika do odpowiednich podstron. Czasem możemy się spotkać z „przypiętym” menu poziomym do góry strony (z ang. sticky menu) – warto się zastanowić, czy takie rozwiązanie sprawdzi się w przypadku charakteru naszego biznesu.  

W przypadku wersji mobilnej najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest zastosowanie menu typu hamburger. Charakterystyczne 3 poziome kreski w górnym rogu strony to już intuicyjnie dla użytkowników symbol menu. Nawigacja kafelkowa też jest wysoce responsywnym sposobem do użycia w wersji mobile.  

Testy  

Jeżeli projekt będzie skończony, ważne aby był przetestowany. Stwórz grupę testującą, która wyrazi opinie o poruszaniu się po stronie internetowej. Słuchaj uwag i rozmawiaj z testerami co można by było uprościć na stronie internetowej.  

Projektując menu strony internetowej warto zbadać potrzeby potencjalnych użytkowników serwisu. Przeanalizuj czy w menu znajdują się wszystkie ważne informację, które użytkownik chciałby odnaleźć na stronie internetowej. Intuicja – jeżeli podpowiada, że dany element powinien się znaleźć w odpowiednim miejscu, najprawdopodobniej tak jest. Staraj się trzymać schematów, logiki a przekaz wizualny wyraź za pomocą barw, fontów czy ikon.  

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Jak napisać dobre case study na stronę firmową? 07.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak napisać dobre case study na stronę firmową?

Czy Twoja firma ma wspaniałe historie sukcesu, które warto opowiedzieć? Chcesz przyciągnąć nowych klientów, pokazując, jak pomagasz innym osiągać cele? Case study to idealne narzędzie, by to zrobić. Ale jak napisać takie, które naprawdę przyciągnie uwagę i przekona potencjalnych klientów? W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak stworzyć case study, które będzie nie tylko interesujące, ale i skuteczne. Czytaj wiecej
Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt