Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Marketing partyzancki to innowacyjna strategia marketingowa oparta na twórczych, kreatywnych i niekonwencjonalnych działaniach promocyjnych, które mają na celu wyróżnienie się wśród konkurencji oraz przyciągnięcie uwagi i zainteresowania odbiorców lub też potencjalnych klientów. Ten rodzaj marketingu stosowany jest głównie przez większe firmy, ale małe i średnie przedsiębiorstwa oraz inicjatywy dysponujące ograniczonym budżetem reklamowym też mogą osiągnąć efekty.
Marketing partyzancki ma wiele zalet, najważniejsze z nich to:
Jedną z największych zalet marketingu partyzanckiego jest fakt, że jest on znacznie tańszy niż tradycyjne formy promocji. Przedsiębiorstwa z ograniczonym budżetem reklamowym mogą osiągnąć duży sukces i dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców przy minimalnych nakładach finansowych. Kreatywne i niekonwencjonalne kampanie często wywołują duże zainteresowanie oraz generują rozmowy na ich temat wśród odbiorców i potencjalnych klientów (poczta pantoflowa).
Kampanie o charakterze marketingu partyzanckiego mają potencjał do zwiększenia i wzmocnienia świadomości marki oraz budowania trwałych relacji z klientami. Działania promocyjne, które wyróżniają się spośród konkurencji i zapadają w pamięć odbiorców, mogą przyczynić się do wzrostu lojalności klientów oraz generowania większej liczby powtórnych transakcji, czyli zwiększenia sprzedaży.
Marketing partyzancki niesie ze sobą również pewne ryzyko. Niekonwencjonalne i zaskakujące działania promocyjne mogą być nieodpowiednie dla niektórych grup odbiorców, co może prowadzić do powstania kontrowersji i negatywnych reakcji. Ponadto niektóre kampanie mogą być trudne do kontrolowania i mogą mieć nieprzewidywalne skutki. Istnieje również ryzyko, że kampania zostanie zauważona, ale zapomniana dość szybko, co może ograniczyć jej efektywność i potocznie określając – „przepalić budżet” reklamowy.
Marketing partyzancki opiera się na wykorzystaniu różnych strategii i taktyk, które mają na celu przyciągnięcie uwagi i zapadnięcie w pamięć odbiorcy. Oto kilka popularnych strategii i taktyk stosowanych w guerrilla marketingu:
Jedną z podstawowych strategii marketingu partyzanckiego jest wykorzystanie nietypowych środków przekazu i lokalizacji do promocji oraz reklamy. Może to obejmować wykorzystanie graffiti, murali, sztuki ulicznej czy nawet projektowanie nietypowych opakowań produktów.
Niespodzianka i zaskoczenie są kluczowe w marketingu partyzanckim. Kampanie reklamowe często polegają na nieoczekiwanych działaniach, które przyciągają uwagę i wywołują emocje u odbiorców. Może to obejmować organizowanie flash mobów, happeningów, performance’ów, nieoczekiwanych wystąpień artystycznych czy niespodziewanych interakcji w miejscach publicznych.
Przykład marketingu partyzanckiego.
Humor i emocje zawsze są silnym narzędziem w strategiach guerrilla marketingu. Kampanie reklamowe często wykorzystują kreatywne i zabawne pomysły, które przykuwają uwagę odbiorcy i pozostają w jego pamięci. Wywołanie pozytywnych emocji, takich jak radość, zachwyt czy rozbawienie, może przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku marki.
Przeczytaj również: Marketing sensoryczny. Jak zmysły wpływają na nasze decyzje zakupowe?
Guerrilla marketing świetnie wykorzystuje również skrajne emocje, w tym szokowanie odbiorców, aby wywołać u nich określone reakcje. Tego rodzaju kampanie reklamowe często mają na celu nie tylko promocję i budowanie świadomości marki, ale także uświadomienie odbiorcom istniejących problemów społecznych, środowiskowych czy też zdrowotnych. Poprzez wywołanie silnych i skrajnych emocji marketing partyzancki skupia uwagę odbiorców na czystym przekazie, wykorzystując przy tym często dosadne, nierzadko brutalne zobrazowanie przedstawianego problemu.
W złotej erze mediów społecznościowych, w której obecnie żyjemy, kampanie marketingu partyzanckiego często wykorzystują elementy viral marketingu (marketing wirusowy) do rozpowszechniania swojej treści, na przykład na bardzo popularnej platformie TikTok. Tworzenie treści, które są łatwe do udostępnienia, zachęcają oraz angażują odbiorców do interakcji, może przyczynić się do szybkiego i skutecznego rozprzestrzeniania się kampanii oraz zwiększenia jej ogólnego zasięgu.
Kampania przeprowadzona przez firmę Coca-Cola stała się jednym z największych sukcesów, jeśli mowa o guerrilla marketingu. W ramach tej kampanii na etykietach butelek Coca-Coli zamiast logo umieszczono wiele popularnych imion, a także dobrze kojarzących się zwrotów takich jak: „Kumpel”, „Przyjaciel”, „Skarb”, „Kochanie” itp. Celem kampanii było zachęcenie konsumentów do dzielenia się napojem z osobami bliskimi. Wywołanie pozytywnych emocji sprawiło, że klienci poczuli się ważni, a z czasem bardziej związani z marką. Kampania okazała się ogromnym sukcesem, generując miliony zdjęć i postów na mediach społecznościowych oraz zwiększając sprzedaż marki Coca-Cola.
W ramach tej kampanii na Wall Street w Nowym Jorku postawiono pomnik z brązu przedstawiający małą dziewczynkę stojącą z dumą naprzeciwko słynnego pomnika byka. Celem kampanii było promowanie większej liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych w firmach oraz zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat nierówności płciowych na rynku pracy. Kampania zyskała ogromną popularność, wywołując przy tym szerokie dyskusje na temat równouprawnienia w biznesie. Nie obyło się także bez kontrowersji, ponieważ osobom odpowiedzialnym za projekt zarzucono wykorzystanie narracji feministycznej w celach reklamowych i marketingowych.
Kampania marketingowa „Stratos” to kolejna, jednak tym razem szokująca, kampania z zakresu marketingu partyzanckiego, w której to austriacki skoczek spadochronowy, Felix Baumgartner, został wynajęty przez Red Bulla do wykonania niezwykłego skoku z wysokości graniczącej z przestrzenią kosmiczną. Skok został oddany z wysokości 38 969,4 metrów ze specjalnej kapsuły. Transmisja na żywo tego wydarzenia przyciągnęła miliony widzów. Przeprowadzone działanie szokowało, przerażało, ale też wywołało zdumienie. Inicjatywa ta podkreśliła wartości związane z odwagą, wytrwałością i przekraczaniem własnych granic, które są charakterystyczne dla marki Red Bull. Celem tej kampanii było wzmocnienie wizerunku i świadomości marki, a przede wszystkim przyciągnięcia uwagi publiczności oraz odbiorców w skali globalnej. Skok w ramach przedsięwzięcia „Stratos” przyczynił się do jeszcze większej rozpoznawalności marki Red Bull i do kojarzenia firmy z ekstremalnymi osiągnięciami.
źródło: https://www.redbull.com/pl-pl/projects/red-bull-stratos
Guerrilla marketing to innowacyjna i kreatywna forma promocji, która opiera się na nietypowych i zaskakujących działaniach. Poprzez wykorzystywanie różnych strategii i taktyk, takich jak wykorzystanie niekonwencjonalnych środków przekazu i pomysłów, zaskoczenie odbiorcy czy viralowe podbijanie mediów społecznościowych kampanie marketingu partyzanckiego mają ogromny potencjał do zwrócenia uwagi odbiorców i budowania świadomości marki. Mogą przy tym wygenerować większą sprzedaż konkretnego produktu.
Marketing partyzancki wymaga dobrze przemyślanej strategii, zrozumienia grupy docelowej i kreatywności. Należy zapamiętać, że niekonwencjonalne działania mogą nieść ze sobą pewne ryzyko, dlatego ważne jest stałe monitorowanie rezultatów i optymalizacja dalszych działań. Guerrilla marketing może być potężnym narzędziem dla przedsiębiorstw, które chcą wyróżnić się na tle konkurencji, zapaść na długo w pamięć swoich klientów i zdobyć całkowicie nowych.