Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieMarketing afiliacyjny istnieje od dawna i wciąż zyskuje na popularności. Dzieje się tak dlatego, że jest on wyjątkowo skutecznym narzędziem służącym rozwojowi firm e-commerce. Marketing afiliacyjny nazywany jest jeszcze: programem partnerskim, marketingiem partnerskim oraz marketingiem efektywnościowym. Czym tak właściwie jest? Szczegółowo odpowiadamy poniżej.
Marketing afiliacyjny to model biznesowy opierający się na tym, że podmioty, które nie są w żaden sposób związane z danym przedsiębiorstwem, polecają jego produkty bądź usługi w zamian za określone udziały w zyskach. Jest to coraz popularniejsza technika marketingowa, która polega na tworzeniu pewnych relacji między reklamodawcą, czyli sprzedawcą, a wydawcami, czyli partnerami. Jednak to nie tylko reklamodawca i wydawca są potrzebni, by realizować założenia marketingu partnerskiego. Potrzebni są do tego także użytkownicy oraz sieć afiliacyjna (o czym szerzej w dalszej części artykułu).
Znasz już definicję marketingu afiliacyjnego. Model CPA (Cost Per Action) jest najpopularniejszy. W tym modelu partnerzy są wynagradzani za każdą akcję, jaką wykona użytkownik. Przykłady: rejestracja, zapis do newslettera, wypełnienie formularza. Oznacza to że reklamodawcy płacą jedynie za dane działania.
Model CPS (Cost Per Sale) natomiast sprowadza się do wynagradzania partnerów za dokonanie sprzedaży. W tym przypadku partnerzy zyskują prowizję od wartości transakcji. W ten sposób są oni zmotywowani do promocji produktów czy usług. Model ten wiąże się z wieloma zaletami, zarówno dla partnerów, jak i reklamodawców. Wynagrodzenie jest wówczas połączone z wynikami sprzedaży.
Marketing afiliacyjny to skuteczny model rozliczeń wspierający rozwój firm e-commerce, redukujący ryzyko finansowe dzięki płatnościom za wyniki. Modele CPA (Cost Per Action) i CPS (Cost Per Sale) pozwalają reklamodawcom płacić tylko za działania, takie jak konwersje lub sprzedaże, co zapewnia wysoki zwrot z inwestycji. Partnerzy korzystają z zaawansowanych narzędzi analitycznych do śledzenia działań użytkowników, a systemy afiliacyjne automatyzują i precyzują procesy poprzez integrację zaawansowanych algorytmów.
Rosnąca rola technologii mobilnych sprawia, że kampanie afiliacyjne muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych, co sprzyja konwersjom. Dodatkowo, sztuczna inteligencja (AI) wspiera personalizację ofert, analizując preferencje użytkowników, co zwiększa skuteczność kampanii. Marketing afiliacyjny staje się dzięki temu bardziej efektywnym narzędziem, generującym mierzalne wyniki zarówno dla reklamodawców, jak i wydawców.
Marketing afiliacyjny powiązany jest ze wzrostem znaczenia technologii mobilnych. W przyszłości w afiliacji technologia mobilna będzie pełnić jeszcze większą funkcję. Wszystko dlatego że użytkownicy coraz częściej używają urządzeń mobilnych przy korzystaniu z Internetu. Coraz powszechniejsze są też zakupy w sieci. Strategie będą zatem musiały być dostosowane do mobilnych platform.
Warto jeszcze nadmienić, że marketing afiliacyjny można rozumieć zupełnie inaczej w zależności od tego, czyją perspektywę się przyjmie – reklamodawcy, wydawcy czy użytkownika. Perspektywy branży marketingu zostały opisane poniżej.
Wzór myślenia reklamodawcy chcącego skorzystać z rozwiązań marketingu partnerskiego wygląda następująco:
Wzór myślenia wydawcy oferującego rozwiązania marketingu partnerskiego wygląda następująco:
Wzór myślenia użytkownika, który bardziej lub mniej świadomie poddaje się działaniom marketingu partnerskiego, wygląda następująco:
Marketing afiliacyjny wykorzystuje personalizację ofert. Analiza danych i profesjonalne algorytmy ułatwiają dostarczanie spersonalizowanych i odpowiednich ofert dla odbiorców. Przyczyni się to do zwiększenia skuteczności kampanii afiliacyjnych. Zaangażowany marketing afiliacyjny poprawia konwersje.
Wiemy już, że marketing afiliacyjny składa się z działań: reklamodawcy, wydawcy, i użytkownika. Warto wspomnieć również o działaniu systemu afiliacyjnego. Cały proces oparty o ten system przebiega następująco:
Przykład marketingu afiliacyjnego:
Źródło: https://affiliate-program.amazon.pl/
Powyżej bardzo ogólnikowo wspomnieliśmy o systemie afiliacyjnym. Co to jest? To po prostu sposób promocji, który polega na współpracy sklepów internetowych z wydawcami – wszystko w ramach programu partnerskiego. Tak więc to system afiliacyjny pozwala realizować założenia marketingu afiliacyjnego.
Na programach partnerskich zyskuje zarówno reklamodawca, jak i wydawca. Korzyści dla reklamodawcy są dość oczywiste – dzięki reklamie zwiększa on: ruch na swojej stronie, rozpoznawalność marki, sprzedaż i zyski. Z kolei korzyści dla wydawcy to efekt działania wspomnianej powyżej sieci afiliacyjnej. Śledzi ona transakcje dokonywane dzięki przejściu użytkownika z reklamy na stronę reklamodawcy. Każda dokonana transakcja jest równoznaczna z wypłaceniem prowizji dla wydawcy i nierzadko także dla osoby odpowiedzialnej za zorganizowanie programu partnerskiego.
Kampania afiliacyjna to szereg działań partnerskich (w postaci reklam), jakich podejmuje się sprzedawca, by sprzedaż oferowanych przez niego produktów bądź usług wzrosła. Lista tych działań jest długa. Niejednokrotnie użytkownicy sieci nie mają świadomości, że uczestniczą – jako czwarty „element” (po: reklamodawcy, wydawcy i sieci afiliacyjnej) w kampanii afiliacyjnej.
Poniżej znajduje się pięć przykładów programów partnerskich, które mogą złożyć się na kompletną, a co za tym idzie – efektywną kampanię afiliacyjną. Oto przykład kampanii afiliacyjnej.
Banery reklamowe to znane od dawna i nieustannie bardzo popularne sposoby służące do tego, by zachęcić użytkownika do kliknięcia w link i przeniesienia się na stronę reklamodawcy. Oczywiście w takim przypadku sieć afiliacyjna „odnotowuje”, jak wygenerowany został ruch (kliknięcie w baner). Ważne jest przy tym przy tym, by umieszczać banery reklamowe tylko w takich serwisach, które są uznawane za oferujące wysokojakościowe treści i godne zaufania.
Blogi są miejscem, w którym w dość naturalny sposób można promować czyjś produkt bądź usługę. Można to zrobić na wiele sposobów, na przykład zamieścić link: we wpisie blogowym, w grafice, w logo. Przykładem może być blog o tematyce modowej, gdzie pojawiają się artykuły dotyczące najmodniejszych w danym sezonie ubrań – ich wzorów, kolorów, fasonów i materiałów. W jednym z wpisów może pojawić się link do stron marek oferujących właśnie taką odzież.
Żródło: https://www.jestemkasia.com/2021/10/jesienna-garderoba-2021-autumn-wardrobe.html#more
Maile reklamowe, zwane jeszcze mailingiem, najczęściej mają postać graficzną. Użytkownik, który dostaje maila z reklamą od wydawcy, po kliknięciu w nią przechodzi na stronę reklamodawcy. Przy tej okazji generowany jest specjalny link. Liczba przekierowań z maili użytkowników do serwisu sprzedawcy jest dokładnie określana, co pomaga w dokładnym rozliczeniu się dwóch współpracujących ze sobą stron.
Coraz popularniejsze stają się dostępne w sieci rankingi, w których oferty różnych marek – ich produktów i/lub usług są analizowane (wady i zalety), oceniane i umieszczane na liście w określonej kolejności – od najlepszych, najbardziej opłacalnym dla klienta, do najgorszych, najmniej opłacalnych dla klienta. To kolejne dobre miejsce do wdrożenia działań marketingu afiliacyjnego, a co za tym idzie – do umieszczenia reklamy. Przykład mogą stanowić banki i ich oferta w postaci kart debetowych, kart kredytowych czy kredytów. Kiedy dany bank pojawi się w rankingu (oczywiście – im jest na wyższej pozycji, tym lepiej), można dodać do niego link z przekierowaniem na stronę tego banku i konkretnej oferty.
Żródło: https://komorkomat.pl/najlepsze-oferty-komorkowe-listopad-2021/
Marketing afiliacyjny jest coraz powszechniej wykorzystywany w social mediach – na fanpage’u Facebooka, na Instagramie czy na YouTube’ie. Przykładem może być sytuacja, w której na Instagramie znanej restauracji pojawia się link przekierowujący do strony ofertowej sklepu ze sprzętem kuchennym.
Źródło: https://www.instagram.com/chodakowskaewa/
Sztuczna inteligencja (AI) będzie coraz bardziej wpływać na działania afiliacyjne. wspomoże automatyzację wielu procesów np. optymalizację kampanii, analizę danych lub personalizację ofert. Marketerzy będą mieli okazję na skoncentrowanie się na strategicznych aspektach działań. Przyczyni się to do lepszych wyników.
Do jednych z najczęściej stosowanych metod zalicza się umieszczanie odnośników we wpisach blogowych. Dobrym przykładem zaangażowanego marketingu afiliacyjnego jest wpis na blogu modowym opisujący np. dany trend. W tym celu bloger przedstawia dane produkty, które pasują do trendu. Przy okazji podaje linki do strony WWW reklamodawcy. Dzięki umieszczaniu linków afiliacyjnych pozwala dotrzeć klientom prosto do miejsca z opcją zakupu.
Działania związane z marketingiem afiliacyjnym nie są bezpośrednio związane z SEO. Jest to jednak, zupełnie tak jak na przykład pozycjonowanie strony, jeden ze skutecznych sposobów pozyskiwania klienta, zwiększania rozpoznawalności marki i generowania zysków. Można mówić o niewielkim powiązaniu marketingu afiliacyjnego z SEO, ale wyłącznie na rynkach zagranicznych (na polskich rynkach nie ma takich praktyk). Powiązania te są widoczne wtedy, gdy linki prowadzą do danej strony i nie są publikowane wyłącznie na „zamkniętych” dla Google’a miejscach, ale na przykład umieszcza się je na blogach osób, które korzystają z rozwiązań klienta. Takie unikalne linki afiliacyjne generują również wartość dla SEO.
Przykład marketingu afiliacyjnego:
Żródło: https://www.booking.com/affiliate-program/v2/index.pl.html
Warto wiedzieć, że…
Jakie są zatem korzyści z prowadzenia marketingu afiliacyjnego?
Prowadzenie marketingu afiliacyjnego wiąże się z wieloma korzyściami. Jak już wspomnieliśmy powyżej, jest to skuteczne narzędzie służące rozwojowi firm e-commerce. Gdyby jednak ktoś miał jakieś wątpliwości dotyczące zalet marketingu afiliacyjnego, warto przyjrzeć się liczbom (dane pochodzą z serwisu 99firms.com).
1) Aktualnie niemalże 1/6 przychodów z reklam pojawiających się w mediach cyfrowych, a dokładniej ponad 15%, pochodzi właśnie z marketingu afiliacyjnego.
2) Zainteresowanie marketingiem afiliacyjnym w roku 2020 względem roku 2019 wzrosło o niemalże połowę, a dokładniej o 44%.
3) Pod koniec 2020 roku czterech na pięciu reklamodawców (81%) deklarowało, że korzysta z marketingu afiliacyjnego.
4) Pod koniec 2020 roku czterech na pięciu właścicieli popularnych serwisów i kont na portalach społecznościowych (84%) deklarowało, że działa jako wydawcy.
Znasz już zastosowanie marketingu afiliacyjnego. Biorąc pod uwagę powyższe dane liczbowe, a co za tym idzie – rosnącą popularność marketingu afiliacyjnego, zdecydowanie warto zapoznać się z tematyką programów partnerskich i skorzystać z takich, które z dużym prawdopodobieństwem przyniosą najlepsze rezultaty sprzedażowe. Warto również zaznaczyć, że programy afiliacyjne mają dużą przewagę nad powszechnie już znaną reklamą internetową. Dzieje się tak dlatego, że reklamodawca korzystający z tego rozwiązania (marketing afiliacyjny) płaci tylko za uzyskanie efektu ustalonego we wcześniej zawartej umowie, a kiedy nie ma efektów, nie ponosi kosztów. Z kolei w przypadku reklamy istnieje spore ryzyko, że poniesione koszty zupełnie nie przełożą się na zyski.