Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Posiadanie strony biznesowej na Facebooku stało się obowiązującym standardem. Dzięki prowadzeniu fanpage’a możemy informować obserwujących nas fanów o najnowszych wydarzeniach z życia firmy. Znacznie ułatwia to także kontakt z klientami i pozwala na załączenie istotnych informacji o przedsiębiorstwie, takich jak numer telefonu czy dojazd do siedziby. Nie wszystkie marki posiadające stronę na FB zakładają jednak konto reklamowe, które służy do tworzenia kampanii i pozwala trafić do szerokiego grona odbiorców. Dzięki reklamom na Facebooku możemy docierać nie tylko do fanów strony, ale także do osób spoza kręgu obserwujących, których może zaciekawić nasz produkt lub usługa.
Podstawowe korzyści płynące z posiadania konta reklamowego to zasięg i prędkość działania. Odpowiednio zaprogramowana kampania Facebook Ads ma szansę dotrzeć do potencjalnych zainteresowanych w szybkim czasie w oparciu o dane demograficzne, polubienia i działania na portalu. Potęga Facebooka tkwi przede wszystkim w ogromnej liczbie zarejestrowanych użytkowników. Według szacunków Mediakix każdy posiadacz profilu spędza na platformie średnio 35 minut dziennie, a dodatkowo serwis zachęca zalogowanych do różnych form aktywności. Zaangażowanie odbiorców nie tylko pozwala na określenie efektywności kampanii, ale służy także promowaniu postów.
Innym argumentem przemawiającym na korzyść reklam na Faceboku jest ich cena. Uruchomienie kampanii na portalu społecznościowym nie należy do najtańszych form promocji, jednak po analizie prędkości działania i zasięgu pozwala na szybkie osiągnięcie realnych korzyści. Stosunek efektów i możliwości do ceny to kolejna zaleta, płynąca z używania aplikacji Menedżera reklam.
Przed uruchomieniem konta reklamowego na portalu Facebook musimy wykonać kilka poniższych kroków.
W pierwszej kolejności powinniśmy założyć profil prywatny na Facebooku. Jego posiadanie to warunek rejestracji w Menedżerze reklam. Stworzenie konta nic nie kosztuje, ale wymaga podania danych osobowych. Niektórzy decydują się na założenie profilu fikcyjnego, należy jednak pamiętać, że jest to niezgodne z polityką portalu. Działania reklamowe możemy wdrażać z poziomu strony na Facebooku lub używając aplikacji Facebook Ads.
Choć korzystanie z zakładki „Centrum reklam”, którą znajdziemy w menu strony, wydaje się wygodniejsze, w rzeczywistości aplikacja Menedżera reklam otwiera przed nami dużo więcej opcji. Pozwala między innymi na obranie skonkretyzowanego celu reklamowego, dostosowanie budżetu, zwiększa opcje targetowania oraz umożliwia tworzenie postów, które nie pojawiają się w formie wpisów, a służyć będą wyłącznie reklamie. Co więcej, Menedżer reklam posiada także bardziej rozbudowane statystyki, pomocne w projektowaniu kolejnych kreacji.
Po założeniu własnego konta prywatnego możemy przystąpić do zakładania strony. By to zrobić, należy wybrać zakładkę „Strony” w bocznym menu na stronie głównej, a następnie „Utwórz stronę”. Na tym etapie do wyboru mamy dwie opcje: możemy stworzyć fanpage firmy lub marki albo utworzyć „społeczność” lub profil osoby publicznej.
Po wprowadzeniu nazwy i kategorii oraz nasyceniu strony niezbędnymi informacjami możemy przejść do tworzenia reklam na stronie.
By przejść do zarządzania reklamami, powinniśmy otworzyć panel sterowania stroną. Na poziomym menu, po rozwinięciu przycisku „więcej” należy kliknąć przycisk „Centrum reklam”.
W Centrum reklam wyświetli się podsumowanie wydatków, zaangażowanie odbiorców, a także reklamy z przeszłości. Strona udostępnia statystyki zawierające dane demograficzne o osobach, wyświetlenia oraz podsumowanie budżetu.
Centrum reklam pozwala promować jedynie istniejące już posty. By przejść do zaawansowanych funkcji tworzenia i kontrolowania reklam, warto skorzystać z aplikacji Menedżer reklam.
Tworząc reklamę po raz pierwszy, jednocześnie otwieramy konto reklamowe. Jeśli w przeszłości używaliśmy funkcji promowania postów, nasz profil istnieje już w aplikacji. Jeżeli jednak chcemy zaplanować pierwszą kampanię, jesteśmy zmuszeni do założenia nowego konta.
By promować się za pomocą Menedżera reklam, powinniśmy posiadać istniejącą już stronę na Facebooku. Z poziomu fanpage’a klikamy w menu oznaczone kropkami, które umożliwia nam bezpośrednie przekierowanie do Adsów.
W ustawieniach przechodzimy do skrótów i wybieramy Menedżera reklam.
Po otworzeniu Menedżera i zalogowaniu się do aplikacji możemy przejść do konfiguracji konta reklamowego, uzupełniając informacje o firmie, ustawienia płatności i nadać role na koncie reklamowym.
Po założeniu konta reklamowego uprawienia do tworzenia i edycji reklam mogą posiadać także inne osoby. Menedżer reklam pozwala nadawać trzy role: administratora, analityka oraz reklamodawcy. Reklamodawcy i analitycy mają dostęp jedynie do określonych opcji oraz narzędzi, podczas gdy administrator w pełni kontroluje konto firmowo. By nadać dostępy osobom z poziomu Menadżera reklam, należy wybrać ikonę ustawień w prawym górnym rogu ekranu.
W zakładce konta reklamowe pojawia się tabelka „role na koncie reklamowym”, a obok niej przycisk „dodaj osoby”. Po kliknięciu przycisku możemy wpisać nazwisko osoby oraz wybrać jej rolę na koncie.
Szczegółowe instrukcje nadawania dostępów do konta reklamowego opisaliśmy w osobnym wpisie: www.artefakt.pl/blog/epr/udostepnianie-konta-facebook-ads-agencji.
Trwałe pozbycie się konta reklamowego na Facebooku jest niemożliwe. Mając uprawnienia administratora, można je jednak dezaktywować, co skutkuje usunięciem podstawowej metody płatności za reklamy i zatrzymaniem emisji wszystkich reklam. By to zrobić, należy uruchomić Facebooka na komputerze, a następnie przejść do ustawień kont w Menedżerze reklam.
Na końcu strony należy kliknąć link „Dezaktywuj konto reklamowe” i potwierdzić działanie.
Dezaktywowane konto reklamowe pozostaje w Menedżerze reklam. Za jego pośrednictwem nadal można przejrzeć historię i statystyki prowadzonych w przeszłości kampanii. Jego ponowna aktywacja możliwa jest dopiero po całkowitym procesie dezaktywacji i pobraniu opłat za kampanie.
Stworzenie skutecznej kampanii dostosowanej do odbiorców kampanii poprzedzone jest dogłębną analizą, poznaniem rynku, właściwą edukacją i szczegółowym opracowaniem strategii. To proces, który wymaga dużo czasu i wysiłku. Rozbudowane narzędzia znacznie usprawnią pierwsze kroki w promowaniu w social media, a przemyślane działania z czasem pozwolą zwiększyć zainteresowanie marką. Konto reklamowe w Menedżerze reklam poszerzy możliwości planowania i analizy działań reklamowych oraz ułatwi dysponowanie budżetem. Warto więc odejść od standardowego przycisku „promuj” na rzecz facebookowej aplikacji, co widocznie poprawi efektywność promocji.