Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

30.01.2024 | czas czytania: 5 min | EPR | autor: Artefakt

Skuteczna strona na Facebooku – 13 błędów, których należy unikać, prowadząc fanpage

Skuteczna strona na Facebooku – 13 błędów, których należy unikać, prowadząc fanpage

Posiadanie strony na Facebooku pomaga budować wizerunek oraz widoczność marki w mediach społecznościowych, komunikować się z klientami, zwiększać ich zaangażowanie i lojalność. Skuteczne prowadzenie fanpage’a w dobie aktualizacji algorytmu News Feed to nie lada wyzwanie. Łatwo też o popełnienie błędów, które mogą przeszkodzić w rozwijaniu potencjału brandu w social media. Czego należy się wystrzegać, prowadząc stronę na Facebooku?

Brak strategii obecności marki w social media

Wiele firm decyduje się na założenie fanpage’a, dlatego że konkurencja również jest obecna na tym portalu społecznościowym. Brak pomysłu na stronę na FB skutkuje publikowaniem wpisów z kotkami, memami i konkursami, które choć mogą okresowo zwiększyć zaangażowanie fanów, nie są w ogóle związane z tematyką prowadzonej działalności, więc w perspektywie długookresowej nie przyniosą większych korzyści marketingowych.

Na fanpage trzeba mieć pomysł, a najlepiej stworzyć strategię prowadzenia działań marketingowych w social media. Podobnie jak w przypadku realizacji content marketingu lub prowadzenia bloga firmowego warto zaplanować, jakie treści, kiedy i jak często będą publikowane na stronie firmowej na Facebooku. Taki kalendarz redakcyjny pozwoli nie tylko tworzyć treści regularnie, ale również usprawni pracę osób odpowiedzialnych za działania na portalach społecznościowych.

Rozwiązanie problemu: stworzenie strategii social media dopasowanej do specyfiki prowadzonej działalności.

Martwy fanpage

Specjaliści od social media marketingu twierdzą, że lepiej posiadać nieaktywny fanpage, ponieważ jeśli obecnie nie mamy czasu zająć się aktywnie jego prowadzeniem, być może w przyszłości wykorzystamy jego potencjał marketingowy. Jednak spójrz na stronę na Facebooku oczami użytkownika – potencjalni klienci bardzo często zanim dokonają zakupu w e-sklepie, z którego jeszcze nie korzystali, sprawdzają, jakie działania podejmuje w social media. Jeśli profil nie jest aktywny albo osoby odpowiedzialne za kształtowanie relacji z klientami nie odpowiadają na zapytania internautów, może uznać, że nie warto podejmować współpracy z daną marką.

Rozwiązanie problemu: Jeśli nie masz czasu, aby aktywnie prowadzić działania na Facebooku, zainstaluj bota, który będzie za Ciebie odpowiadał na najczęstsze pytania użytkowników. Publikuj raz na tydzień przynajmniej 1 wpis – możesz zaplanować publikację postów np. na cały miesiąc. Pamiętaj jednak, aby reagować na aktywności klientów (polubienia, komentarze, udostępnienia).

Spamowanie postami sprzedażowymi

Prowadząc stronę na Facebooku, zwróć uwagę, jaki jest cel portali społecznościowych – angażowanie użytkowników i budowanie społeczności wokół marki. Nie pozyskasz przychylności fanów, jeśli będziesz publikować wyłącznie wpisy sprzedażowe – reklamujące produkty lub usługi. Użytkownicy taką działalność potraktują jako spam i przestaną obserwować Twoją stronę.

Rozwiązanie problemu: Zaplanuj kilka sekcji tematycznych, które będziesz poruszać na swoim fanpage’u. Postaw na porady, newsy branżowe, reagowanie na bieżące wydarzenia, informowanie o promocjach, rabatach, konkursach.

Zasypywanie fanów postami

Powiedzenie: co za dużo, to nie zdrowo sprawdza się również w odniesieniu do działań prowadzonych w social media. Publikacja zbyt wielu wpisów powoduje kanibalizację udostępnianej informacji. Twoi fani nie dotrą do wszystkich postów, które opublikujesz.

Rozwiązanie problemu: Liczbę dodawanych wpisów ustal w oparciu o wielkość i zaangażowanie swojej facebookowej społeczności. Duże fanpage’e mogą publikować nawet 3-5 postów dziennie, jednak niedużym stronom wystarczy zamieszczenie maksymalnie 1 wpisu dziennie.

Publikowanie tych samych postów

Użytkownicy z łatwością wyłapią udostępnianie tych samych treści, szybko się znudzą i przestaną zaglądać na stronę na Facebooku. Z tego względu publikowanie co tydzień tego samego postu nie stanowi dobrego rozwiązania. Jeśli znajduje się na nim istotna wiadomość, możesz przypiąć wpis na górze fanpage’a, dzięki czemu zawsze będzie wyświetlać się na samym początku.

Rozwiązanie problemu: Bądź kreatywny i twórz unikalny content, który zaangażuje Twoich użytkowników.

Przenoszenie na Facebooka treści ze strony internetowej, innych kont w social media

Facebook może służyć jako miejsce dystrybucji treści publikowanych na stronie internetowej, blogu firmowym. Nie warto jednak przenosić całego artykułu do social media – zaproś użytkowników na swoją stronę, podlinkowując ją w poście.

Brak spójności wizualnej

Forma graficzna bez dwóch zdań o wiele bardziej angażuje użytkowników niż tekst, dlatego aby wyróżnić wpis na tablicy użytkownika, social media marketerzy prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych wizualnie postów. Czasami jednak można pogubić się w stosowanych kolorach, szablonach, zapominając o identyfikacji wizualnej budowanej za pomocą strony internetowej.

Rozwiązanie problemu: Twórz spójne wizualnie grafiki publikowane w social media. Pamiętaj, aby odpowiadały kolorystyce Twojej strony internetowej, logo, materiałów firmowych.

Ignorowanie użytkowników

Fani, którzy przejawiają aktywność na stronie, zasługują na Twoją uwagę. Pytania w sekcji komentarzy wyglądają źle, a także wskazują innym użytkownikom, że nie jesteś aktywny w social media albo ignorujesz problemy internautów. Z kolei nieodpowiadanie na wiadomości obniża współczynnik czasu odpowiedzi wyświetlający się na stronie – słaby wynik sugeruje nowym klientom, że nie warto kontaktować się z Tobą, bo i tak nie odpowiesz na zadane pytanie.

Rozwiązanie problemu: Staraj się udzielać odpowiedzi na wszystkie pytania użytkowników, reagować na ich komentarze, nawet jeśli są dla Ciebie niewygodne lub nieprzychylne.

Usuwanie nieprzychylnych opinii i komentarzy

Prowadząc biznes, musisz brać odpowiedzialność za swoje usługi i produkty. Jeśli dałeś plamę, powinieneś się do tego przyznać, a nie usuwać komentarz niezadowolonego fana ze swojej tablicy. Wiadomo, co jakiś czas zdarzą się klienci mający nieadekwatne wymagania, hejterzy oraz oszuści chcący ugrać rabat złą oceną. Ty jednak nie powinieneś ukrywać niepochlebnych opinii na swojej stronie.

Rozwiązanie problemu: Każdy negatywny komentarz wzbudzi w Tobie silne emocje, jednak odpisując na niego, nie kieruj się nimi – odpowiedź merytorycznie, przeproś za niedogodności, zaproponuj rabat lub zapewnij, że następnym razem podniesiesz poziom świadczonych usług.

Podsycanie konfliktów w social media

Może zdarzyć się tak, że Twój post wywoła burzę w social media – nieintencjonalnie wywołasz np. konflikt między użytkownikami mającymi odmienne zdanie na dany temat. W takiej sytuacji po pierwsze nie mieszają się w przepychanki słowne Twoich fanów, a po drugie zastanów się, czy nie usunąć konfliktogennego wpisu ze swojej strony.

Niewykorzystywanie wszystkich funkcji strony na Facebooku

Wielu administratorów i właścicieli stron na Facebooku nie wykorzystuje w pełni jej potencjału. Lista dostępnych funkcji, z których można skorzystać, nie ogranicza się jedynie do publikowania wpisów. Sprawdź, czy:

  • Nadałeś swojemu fanpage’owi unikalny adres URL,
  • Uzupełniłeś informacje kontaktowe, krótki i długi opis strony,
  • Dodałeś zdjęcie profilowe, w tle oraz w opisie strony,
  • Ustawiłeś kolejność zakładek fanpage’a,
  • Włączyłeś przycisk na stronie (CTA),
  • Skonfigurowałeś asystenta odpowiedzi,
  • Przetestowałeś różne rodzaje postów wykorzystujące różnorodne opcje (ikony emocji, Zamelduj się, przycisk Messengera),
  • Korzystasz z harmonogramu publikacji.

Facebook co jakiś czas dodaje nowe funkcjonalności na stronach, dlatego warto regularnie zaglądać do ustawień, by poznać kolejne możliwości promocji w social media.

Nieaktualne informacje o firmie, działalności, produktach

Pamiętaj także o aktualizowaniu informacji kontaktowych, opisów, oferty. Nieaktualne lub sprzeczne z tekstami na stronie internetowej treści mogą wprowadzać w zakłopotanie użytkowników, w konsekwencji odstraszając ich od nawiązania współpracy.

Łamanie regulaminu Facebooka

Administratorzy fanpage’y nagminnie łamią regulamin Facebooka dotyczący zasad organizowanych konkursów – warunkiem uczestnictwa nie może być polubienie strony, udostępnienie lub skomentowanie wpisu. Za nieprzestrzeganie regulaminu nakładane są dotkliwe kary (nawet usunięcie lub zablokowanie profilu).

Rozwiązanie problemu: Dokładnie zapoznaj się z Regulaminem Facebooka i śledź wszystkie zmiany, które są w nim dokonywane.

Aktywnie działaj na FB i unikaj 13 kardynalnych błędów!

Stronę na Facebooku nie traktuj jako dodatkową formę promocji, która może, ale nie musi przynosić korzyści marketingowe. Jeśli poświęcasz na coś swój czas, pieniądze albo zasoby na działalność w social media, dbaj o to, aby działania były skuteczne – fanpage pomaga podnosić konwersję, gdy jest odpowiednio prowadzony. Unikaj więc 13 błędów i wciąż staraj się budować zaangażowaną społeczność wokół swojej marki.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt