Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Posiadanie strony na Facebooku pomaga budować wizerunek oraz widoczność marki w mediach społecznościowych, komunikować się z klientami, zwiększać ich zaangażowanie i lojalność. Skuteczne prowadzenie fanpage’a w dobie aktualizacji algorytmu News Feed to nie lada wyzwanie. Łatwo też o popełnienie błędów, które mogą przeszkodzić w rozwijaniu potencjału brandu w social media. Czego należy się wystrzegać, prowadząc stronę na Facebooku?
Wiele firm decyduje się na założenie fanpage’a, dlatego że konkurencja również jest obecna na tym portalu społecznościowym. Brak pomysłu na stronę na FB skutkuje publikowaniem wpisów z kotkami, memami i konkursami, które choć mogą okresowo zwiększyć zaangażowanie fanów, nie są w ogóle związane z tematyką prowadzonej działalności, więc w perspektywie długookresowej nie przyniosą większych korzyści marketingowych.
Na fanpage trzeba mieć pomysł, a najlepiej stworzyć strategię prowadzenia działań marketingowych w social media. Podobnie jak w przypadku realizacji content marketingu lub prowadzenia bloga firmowego warto zaplanować, jakie treści, kiedy i jak często będą publikowane na stronie firmowej na Facebooku. Taki kalendarz redakcyjny pozwoli nie tylko tworzyć treści regularnie, ale również usprawni pracę osób odpowiedzialnych za działania na portalach społecznościowych.
Rozwiązanie problemu: stworzenie strategii social media dopasowanej do specyfiki prowadzonej działalności.
Specjaliści od social media marketingu twierdzą, że lepiej posiadać nieaktywny fanpage, ponieważ jeśli obecnie nie mamy czasu zająć się aktywnie jego prowadzeniem, być może w przyszłości wykorzystamy jego potencjał marketingowy. Jednak spójrz na stronę na Facebooku oczami użytkownika – potencjalni klienci bardzo często zanim dokonają zakupu w e-sklepie, z którego jeszcze nie korzystali, sprawdzają, jakie działania podejmuje w social media. Jeśli profil nie jest aktywny albo osoby odpowiedzialne za kształtowanie relacji z klientami nie odpowiadają na zapytania internautów, może uznać, że nie warto podejmować współpracy z daną marką.
Rozwiązanie problemu: Jeśli nie masz czasu, aby aktywnie prowadzić działania na Facebooku, zainstaluj bota, który będzie za Ciebie odpowiadał na najczęstsze pytania użytkowników. Publikuj raz na tydzień przynajmniej 1 wpis – możesz zaplanować publikację postów np. na cały miesiąc. Pamiętaj jednak, aby reagować na aktywności klientów (polubienia, komentarze, udostępnienia).
Prowadząc stronę na Facebooku, zwróć uwagę, jaki jest cel portali społecznościowych – angażowanie użytkowników i budowanie społeczności wokół marki. Nie pozyskasz przychylności fanów, jeśli będziesz publikować wyłącznie wpisy sprzedażowe – reklamujące produkty lub usługi. Użytkownicy taką działalność potraktują jako spam i przestaną obserwować Twoją stronę.
Rozwiązanie problemu: Zaplanuj kilka sekcji tematycznych, które będziesz poruszać na swoim fanpage’u. Postaw na porady, newsy branżowe, reagowanie na bieżące wydarzenia, informowanie o promocjach, rabatach, konkursach.
Powiedzenie: co za dużo, to nie zdrowo sprawdza się również w odniesieniu do działań prowadzonych w social media. Publikacja zbyt wielu wpisów powoduje kanibalizację udostępnianej informacji. Twoi fani nie dotrą do wszystkich postów, które opublikujesz.
Rozwiązanie problemu: Liczbę dodawanych wpisów ustal w oparciu o wielkość i zaangażowanie swojej facebookowej społeczności. Duże fanpage’e mogą publikować nawet 3-5 postów dziennie, jednak niedużym stronom wystarczy zamieszczenie maksymalnie 1 wpisu dziennie.
Użytkownicy z łatwością wyłapią udostępnianie tych samych treści, szybko się znudzą i przestaną zaglądać na stronę na Facebooku. Z tego względu publikowanie co tydzień tego samego postu nie stanowi dobrego rozwiązania. Jeśli znajduje się na nim istotna wiadomość, możesz przypiąć wpis na górze fanpage’a, dzięki czemu zawsze będzie wyświetlać się na samym początku.
Rozwiązanie problemu: Bądź kreatywny i twórz unikalny content, który zaangażuje Twoich użytkowników.
Facebook może służyć jako miejsce dystrybucji treści publikowanych na stronie internetowej, blogu firmowym. Nie warto jednak przenosić całego artykułu do social media – zaproś użytkowników na swoją stronę, podlinkowując ją w poście.
Forma graficzna bez dwóch zdań o wiele bardziej angażuje użytkowników niż tekst, dlatego aby wyróżnić wpis na tablicy użytkownika, social media marketerzy prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych wizualnie postów. Czasami jednak można pogubić się w stosowanych kolorach, szablonach, zapominając o identyfikacji wizualnej budowanej za pomocą strony internetowej.
Rozwiązanie problemu: Twórz spójne wizualnie grafiki publikowane w social media. Pamiętaj, aby odpowiadały kolorystyce Twojej strony internetowej, logo, materiałów firmowych.
Fani, którzy przejawiają aktywność na stronie, zasługują na Twoją uwagę. Pytania w sekcji komentarzy wyglądają źle, a także wskazują innym użytkownikom, że nie jesteś aktywny w social media albo ignorujesz problemy internautów. Z kolei nieodpowiadanie na wiadomości obniża współczynnik czasu odpowiedzi wyświetlający się na stronie – słaby wynik sugeruje nowym klientom, że nie warto kontaktować się z Tobą, bo i tak nie odpowiesz na zadane pytanie.
Rozwiązanie problemu: Staraj się udzielać odpowiedzi na wszystkie pytania użytkowników, reagować na ich komentarze, nawet jeśli są dla Ciebie niewygodne lub nieprzychylne.
Prowadząc biznes, musisz brać odpowiedzialność za swoje usługi i produkty. Jeśli dałeś plamę, powinieneś się do tego przyznać, a nie usuwać komentarz niezadowolonego fana ze swojej tablicy. Wiadomo, co jakiś czas zdarzą się klienci mający nieadekwatne wymagania, hejterzy oraz oszuści chcący ugrać rabat złą oceną. Ty jednak nie powinieneś ukrywać niepochlebnych opinii na swojej stronie.
Rozwiązanie problemu: Każdy negatywny komentarz wzbudzi w Tobie silne emocje, jednak odpisując na niego, nie kieruj się nimi – odpowiedź merytorycznie, przeproś za niedogodności, zaproponuj rabat lub zapewnij, że następnym razem podniesiesz poziom świadczonych usług.
Może zdarzyć się tak, że Twój post wywoła burzę w social media – nieintencjonalnie wywołasz np. konflikt między użytkownikami mającymi odmienne zdanie na dany temat. W takiej sytuacji po pierwsze nie mieszają się w przepychanki słowne Twoich fanów, a po drugie zastanów się, czy nie usunąć konfliktogennego wpisu ze swojej strony.
Wielu administratorów i właścicieli stron na Facebooku nie wykorzystuje w pełni jej potencjału. Lista dostępnych funkcji, z których można skorzystać, nie ogranicza się jedynie do publikowania wpisów. Sprawdź, czy:
Facebook co jakiś czas dodaje nowe funkcjonalności na stronach, dlatego warto regularnie zaglądać do ustawień, by poznać kolejne możliwości promocji w social media.
Pamiętaj także o aktualizowaniu informacji kontaktowych, opisów, oferty. Nieaktualne lub sprzeczne z tekstami na stronie internetowej treści mogą wprowadzać w zakłopotanie użytkowników, w konsekwencji odstraszając ich od nawiązania współpracy.
Administratorzy fanpage’y nagminnie łamią regulamin Facebooka dotyczący zasad organizowanych konkursów – warunkiem uczestnictwa nie może być polubienie strony, udostępnienie lub skomentowanie wpisu. Za nieprzestrzeganie regulaminu nakładane są dotkliwe kary (nawet usunięcie lub zablokowanie profilu).
Rozwiązanie problemu: Dokładnie zapoznaj się z Regulaminem Facebooka i śledź wszystkie zmiany, które są w nim dokonywane.
Stronę na Facebooku nie traktuj jako dodatkową formę promocji, która może, ale nie musi przynosić korzyści marketingowe. Jeśli poświęcasz na coś swój czas, pieniądze albo zasoby na działalność w social media, dbaj o to, aby działania były skuteczne – fanpage pomaga podnosić konwersję, gdy jest odpowiednio prowadzony. Unikaj więc 13 błędów i wciąż staraj się budować zaangażowaną społeczność wokół swojej marki.