Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Otwierając sklep internetowy, czasami trudno przewidzieć, w jaki sposób klienci będą poruszali się po stronie, zanim dokonają konwersji. Doświadczenia webdeweloperów nie zawsze podpowiadają najlepsze rozwiązania. Użytkownicy poszczególnych branż różnią się od siebie, zmieniają się ich potrzeby oraz umiejętności związane z obsługą internetowych kanałów sprzedaży. Atrakcyjna cenowo oferta, wysoka widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, możliwość wyboru dowolnej formy płatności i dostawy czasami nie wystarczą, by odnieść sukces. Jak po niego sięgnąć? Warto skorzystać z narzędzia Customer Journey Map, które pomoże zrozumieć oczekiwania naszych konsumentów.
Customer Journey Map (zwane także Customer Experience Map, User Journey Map oraz CJM) to narzędzie wykorzystywane do zwizualizowania wszystkich interakcji klienta z naszą marką zarówno na stronie internetowej, jak i poza nią. Doświadczenia użytkownika najczęściej przedstawia się w postaci etapów podróży na osi czasu, symulując kolejne działania podejmowane przez statystycznego konsumenta lub opisywanej persony. Celem mapowania jest spojrzenie na nasz produkt, naszą usługę oczami klientów, zidentyfikowanie miejsc problemowych, usprawnienie całego procesu zakupowego.
Źródło: articles.uie.com/experience_map
Mapowanie podróży klienta można przygotować w dowolny sposób. Nie ma jednego wzoru, ponieważ informacje, które zaprezentujemy, powinny służyć przede wszystkim zobrazowaniu procesu zakupowego zachodzącego w naszej firmie. Warto przejrzeć kilka przykładowych schematów, a następnie wybrać najlepiej nam odpowiadający i uzupełnić własnymi danymi.
Źródło: brandknewmag.com/how-to-create-a-customer-journey-map-to-optimize-your-campaigns
Mapując podróż zakupową klienta, powinniśmy trzymać się zasady jednej kartki. Dzięki temu wszystkie najważniejsze informacje będziemy mieć w jednym miejscu, co ułatwi ich analizowanie. Niektóre firmy nie traktują mapy tylko jako dokumentacji firmowej – wywieszają ją w miejscach dostępnych dla wszystkich, aby każdy z pracowników miał szansę zgłoszenia usprawnień w procesie zakupowym i podniesienia jakości obsługi klienta.
Źródło: edrawsoft.com/customer-journey-map-templates.php
Jak widzimy na powyższych przykładach, customer experience map przybierają różną postać – są prostymi osiami czasu z przejrzystymi ikonami lub rozbudowanymi tabelami z grafami, strzałkami, masą zapisków i kolorów. To, jak bardzo skomplikowana jest mapa ścieżki klienta często wynika ze specyfiki świadczonej usługi oraz działań marketingowych i posprzedażowych prowadzonych za pomocą różnych kanałów komunikacji.
Najczęściej chęć przygotowania Customer Journey Map wynika z takich powodów jak:
Customer Journey Map jest tylko narzędziem, które ma uzmysłowić występujące problemy. Jednak to od osób analizujących zebrane dane zależy znalezienie sposobów na podniesienie satysfakcji klientów.
Nie ma jednej, ścisłej procedury dla procesu tworzenia mapy doświadczeń klienta. Warto jednak pamiętać, aby w całym procesie uwzględnić takie etapy jak:
W graficznym przygotowaniu mapy podróży pomogą tradycyjne programy graficzne (nawet Paint) albo wyspecjalizowane aplikacje takie jak:
Mapę można przygotować w tradycyjny sposób, jeśli tak będzie Ci wygodniej. Ważne jest to, aby zachować estetykę prezentowanych informacji.
Zabierając się za zwizualizowanie CJM, warto pamiętać o przestrzeganiu kilku dobrych praktyk:
Customer Journey Map nie jest stałym elementem – co jakiś czas trzeba się jej przyjrzeć i przeanalizować, czy informacje na niej zaprezentowane są nadal aktualne.
Mapowanie CJM na stronie internetowej można sobie ułatwić, korzystając z danych przygotowanych przez narzędzie Google Analytics. W raporcie Zmiany w zachowaniu, który znajduje się w sekcji Zachowanie, zobaczymy, w jaki sposób internauci przemieszczają się pomiędzy poszczególnymi podstronami naszego serwisu. Taka wiedza ułatwi przygotowanie customer journey map, ale także posłuży do zweryfikowania, czy nasz sposób myślenia o sposobach poruszania się klientów w witrynie jest słuszny.
Mapy generowane przez narzędzia analityczne to bogate źródło danych o procesach zakupowych zachodzących w naszym sklepie internetowym. Bez problemu można zidentyfikować miejsca problemowe, a usprawnienia często podpowiadają się same.
Mapy generowane przez narzędzia analityczne to bogate źródło danych o procesach zakupowych zachodzących w naszym sklepie internetowym. Bez problemu można zidentyfikować miejsca problemowe, a usprawnienia często podpowiadają się same.
Customer Journey Map to narzędzie lubiane w wielu firmach ze względu na prostotę prezentacji informacji. Samo pozyskanie danych o klientach nie jest łatwe, ale umieszczenie potrzeb, motywacji, kolejnych kroków na ścieżce zakupowej w postaci przejrzystej mapy ułatwia analizowanie informacji. Wypróbuj, czy ten sposób poznania oczekiwań konsumentów pomoże Ci usprawnić świadczone usługi lub sprzedawane produkty.