Czym jest analityka internetowa?

Analityka internetowa polega na zbieraniu i analizie danych dotyczących ruchu oraz zachowań użytkowników na stronie internetowej. Głównym celem analityki webowej jest zaproponowanie rozwiązań optymalizacyjnych mających na celu wzrost współczynnika konwersji i poprawy widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania.

Zastosowanie analityki internetowej

Ogromną zaletą marketingu w Internecie jest dostępność bardzo wielu danych, które pozwalają:

  • oceniać skuteczność prowadzonych kampanii,
  • usprawniać działanie strony www,
  • wnioskować o profilu nabywców.

Pełne wykorzystanie tych możliwości wymaga odpowiedniego oprogramowania, doświadczenia w jego użytkowaniu i wiedzy. Analityka webowa prowadzona przez naszych specjalistów opiera się na Google Analytics – najpopularniejszej platformie analitycznej, która pozwala badać i oceniać statystyki stron internetowych, a tym samym efekty pozycjonowania, rezultaty płatnych i bezpłatnych kampanii reklamowych oraz innych działań podejmowanych na stronie.

Chcesz wiedzieć więcej o potencjalnych klientach odwiedzających Twoją stronę?

Poznaj swoich użytkowników

Zestawienia odwiedzin portalu to dobry sposób na to, by poznać użytkowników witryny, czyli Twoich potencjalnych klientów. Korzystając z narzędzi Google, analityk może wykonać wiele różnych pomiarów danych. Zestawiając dostępne metryki, możemy tworzyć porównania i segmenty – czyli zbiory użytkowników odwiedzających Twój portal. Dzięki temu skuteczniej dostosujesz stronę i ofertę do potrzeb klientów, co przełoży się na efekt w postaci konwersji. Cechy te mogą dotyczyć:

  • odbiorców (dane demograficzne – wiek lub płeć, geograficzne, kategorie zainteresowań, technologia),
  • źródła wizyt (źródło, medium, słowo kluczowe, kampania),
  • przeglądanej zawartości (analiza treści, strony docelowe, strony wyjścia).

Najczęściej analizowane dane (ilościowe) to:

  • sesje i użytkownicy,
  • sesje z zaangażowaniem na użytkownika,
  • średni czas zaangażowania na sesję,
  • współczynnik zaangażowania,
  • wyświetlenia,
  • współczynnik konwersji,
  • konwersje i przychody.

Ciekawym rozwinięciem funkcji segmentowania klientów jest analiza kohortowa, która umożliwia łączenie użytkowników w oparciu o ich wspólne cechy. Dzięki niej można także śledzić zachowania powstałych w ten sposób grup w określonym czasie.

Zamów bezpłatną konsultację
artefakt_analityka_internetowa_3-2

Analityka internetowa poprawia efektywność działań

Analiza ruchu na stronie pozwala skutecznie optymalizować nakłady przeznaczane na kampanie marketingowe. Porównując liczbę wejść z poszczególnych źródeł (np. reklam Google Ads w wyszukiwarce, reklam bannerowych, SEO) z poniesionymi na ich pozyskanie kosztami, jesteśmy w stanie wywnioskować, które z działań przyniosły największy zwrot z inwestycji, a które można w przyszłości bez szkody ograniczyć. Oprócz liczby sesji z poszczególnych źródeł analizujemy także ich najważniejsze parametry, takie jak współczynnik zaangażowania lub współczynnik konwersji.

Optymalizacja konwersji

Odpowiednio skonfigurowane narzędzia Google dostarczają rzeczywistych i potwierdzonych danych, które służą za podstawę dla analiz i rekomendacji (tzw. metric-driven design). Dzięki nim potrafimy wskazać potencjalne przyczyny sytuacji, w których wyniki nie spełniają początkowych oczekiwań – jakichkolwiek błędów, które negatywnie wpływają na doświadczenie użytkowników. Testy A/B umożliwiają natomiast sprawdzenie zasadności zmian dokonywanych na stronach w celu zwiększenia konwersji (rozumianej jako sprzedaż, zapisy do newslettera, wypełnione formularze kontaktowe itp.).

Google Tag Manager

Menedżer tagów to nowoczesne narzędzie, które w znacznym stopniu upraszcza cały proces pozyskiwania danych ze strony internetowej. Z jego pomocą wykonanie odpowiednich pomiarów w obrębie serwisu, które będą następnie podlegać analizie danych, może być przeprowadzone przez specjalistów marketingu bez konieczności angażowania działu IT. Inny przykład wykorzystania Google Tag Managera to zróżnicowane modele atrybucji – metoda pozwalająca na lepszą ocenę kanałów marketingowych poprzez przypisanie różnych rodzajów konwersji do konkretnych punktów stycznych ścieżek zakupowych.

Optymalizacja ścieżki zakupowej

E-commerce to rozległa branża, a klienci mają do wyboru tysiące sklepów, które nierzadko oferują bardzo zbliżony asortyment. Często zatem tym, co decyduje o sukcesie, jest jasna i przejrzysta ścieżka zakupowa. Ułatwienie procesu składania zamówienia pomaga obniżyć współczynnik porzuconych koszyków, tym samym zwiększając odsetek sfinalizowanych transakcji. Analityk internetowy z Artefaktu pomoże udrożnić tę ścieżkę, przygotowując obszerny raport z analizą danych ilościowych i jakościowych. Te pierwsze pozwolą dostrzec kluczowe miejsca, na których zatrzymują się użytkownicy. Drugie natomiast, bazując na wcześniejszej analizie ilościowej oraz eksperckiej wiedzy z zakresu User Experience, wskażą te obszary w procesie zakupowym, które wymagają udoskonalenia.

Raporty dotyczące zachowania użytkownika

Intuicja stanowi ważny element prowadzenia biznesu, jednak trudno polegać wyłącznie na niej podczas planowania strategii rozwoju firmy. Identyfikując potrzeby i oczekiwania klientów sklepu online, warto opierać się na konkretnych danych. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi i zmieniają swoje preferencje wraz z nadchodzącymi trendami oraz rozwojem nowych rozwiązań technologicznych, co można zaobserwować np. w spadku sprzedaży produktów lub współczynnika zaangażowania. Analiza danych o zachowaniach użytkowników sklepu pozwoli temu zapobiec. Cechy demograficzne Twoich klientów to natomiast doskonała baza dla precyzyjnie targetowanej strategii marketingowej, która pozwoli Ci docierać z ofertą do osób realnie nią zainteresowanych. Specjaliści ds. analityki webowej przeanalizują zachowania oraz profile użytkowników, zestawiając informacje w postaci przejrzystego raportu. Dzięki temu zawsze będziesz na bieżąco z tym, jak radzi sobie Twój biznes.

analityka-800x627

Korzyści płynące z analityki internetowej

  • Poprawa współczynnika konwersji
  • Udoskonalenie procesu zakupowego poprzez identyfikację wąskich gardeł
  • Uzyskanie informacji o ścieżce, którą podąża użytkownik od wejścia na stronę do zakończenia transakcji
  • Poznanie wzorów zachowań użytkowników i propozycja zmian w strukturze strony
  • Przygotowanie profilu klienta (m.in. jego cech demograficznych, urządzenia i przeglądarki, z których korzysta) i grupy docelowej, do której należy kierować ofertę
  • Bieżąca analiza statystyk dotyczących ruchu w serwisie internetowym
  • Weryfikacja popularności poszczególnych podstron, produktów oraz sekcji na stronie internetowej
  • Mierzenie skuteczności strony internetowej w osiąganiu krytycznych dla danego biznesu celów i propozycja ewentualnego przesunięcia budżetów
  • Określenie skuteczności prowadzonych kampanii promocyjnych w sieci

Na czym polega optymalizacja współczynnika konwersji?

Optymalizacja współczynnika konwersji to droga do skuteczniejszego osiągania celów biznesowych. Wykorzystując narzędzie GA, przeprowadzamy rzetelną analizę danych, która pomaga:

  • zwiększyć liczbę wejść na stronie,
  • pozyskać nowych klientów lub użytkowników,
  • uzyskać wyższe przychody ze sprzedaży.

Znając potrzeby i oczekiwania Twoich klientów, opracowujemy najlepszą strategię optymalizacji konwersji, która umożliwia umocnienie pozycji w e-commerce oraz zrealizowanie zakładanych planów biznesowych. Zachowania użytkowników zmieniają się dynamicznie. Narzędzia analityczne pozwalają natomiast dostosować serwis do obecnych trendów i pozyskać wartościowy ruch, który przełoży się na sprzedaż.

Zapytaj o ofertę

 

Poznać współczynnik konwersji

Nie każdy użytkownik, który trafi na Twoją stronę internetową, będzie faktycznie zainteresowany Twoją ofertą. Współczynnik konwersji wskaże, jaki odsetek użytkowników stanowią osoby, które dokonały w serwisie określonej akcji, np. zapisały się do newslettera lub kupiły produkty z e-sklepu. Współczynnik konwersji to miara efektywności działań podejmowanych w obszarze serwisu z branży e-commerce. Obserwacja jego zmian w poszczególnych miesiącach daje Ci możliwość weryfikacji np. skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych i podejmowanych działań PR w internecie.

Zoptymalizuj stronę pod użytkownika, usprawnij proces zakupowy

Zoptymalizuj stronę pod użytkownika

Z pomocą nowoczesnych narzędzi badawczych nasi analitycy są w stanie skutecznie śledzić różne zachowania użytkowników. Analizujemy tzw. mapy ciepła (heatmaps) oraz nagrania sesji – w ten sposób sprawdzamy miejsca na stronie, na których odwiedzający spędzają najwięcej czasu oraz ewentualne punkty, które powodują ich frustrację lub dezorientację, a także lokalizujemy szanse związane z konkretnymi obszarami witryny. Pozyskane w ten sposób informacje pozwalają na przygotowanie przyjaznej dla użytkownika struktury serwisu. Uporządkowanie kategorii i odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych sekcji na stronie internetowej przyczynia się do wzrostu współczynnika konwersji.

Usprawnij proces zakupowy

Dzięki danym zbieranym m.in. przy pomocy Google Analytics możliwa jest szeroko zakrojona optymalizacja procesu zakupowego. Wielu klientów opuszcza stronę już na pierwszym etapie finalizacji zamówienia. Wprowadzenie kilku oczywistych zmian oraz uproszczenie kolejnych kroków, przez które musi przejść użytkownik, zwiększa liczbę złożonych zamówień, powodując tym samym wzrost przychodów ze sprzedaży.

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt