Ogromną zaletą marketingu w Internecie jest dostępność bardzo wielu danych, które pozwalają:
Pełne wykorzystanie tych możliwości wymaga odpowiedniego oprogramowania, doświadczenia w jego użytkowaniu i wiedzy. Analityka webowa prowadzona przez naszych specjalistów opiera się na Google Analytics – najpopularniejszej platformie analitycznej, która pozwala badać i oceniać statystyki stron internetowych, a tym samym efekty pozycjonowania, rezultaty płatnych i bezpłatnych kampanii reklamowych oraz innych działań podejmowanych na stronie.
Zestawienia odwiedzin portalu to dobry sposób na to, by poznać użytkowników witryny, czyli Twoich potencjalnych klientów. Korzystając z narzędzi Google, analityk może wykonać wiele różnych pomiarów danych. Zestawiając dostępne metryki, możemy tworzyć porównania i segmenty – czyli zbiory użytkowników odwiedzających Twój portal. Dzięki temu skuteczniej dostosujesz stronę i ofertę do potrzeb klientów, co przełoży się na efekt w postaci konwersji. Cechy te mogą dotyczyć:
Najczęściej analizowane dane (ilościowe) to:
Ciekawym rozwinięciem funkcji segmentowania klientów jest analiza kohortowa, która umożliwia łączenie użytkowników w oparciu o ich wspólne cechy. Dzięki niej można także śledzić zachowania powstałych w ten sposób grup w określonym czasie.
Zamów bezpłatną konsultacjęAnaliza ruchu na stronie pozwala skutecznie optymalizować nakłady przeznaczane na kampanie marketingowe. Porównując liczbę wejść z poszczególnych źródeł (np. reklam Google Ads w wyszukiwarce, reklam bannerowych, SEO) z poniesionymi na ich pozyskanie kosztami, jesteśmy w stanie wywnioskować, które z działań przyniosły największy zwrot z inwestycji, a które można w przyszłości bez szkody ograniczyć. Oprócz liczby sesji z poszczególnych źródeł analizujemy także ich najważniejsze parametry, takie jak współczynnik zaangażowania lub współczynnik konwersji.
Odpowiednio skonfigurowane narzędzia Google dostarczają rzeczywistych i potwierdzonych danych, które służą za podstawę dla analiz i rekomendacji (tzw. metric-driven design). Dzięki nim potrafimy wskazać potencjalne przyczyny sytuacji, w których wyniki nie spełniają początkowych oczekiwań – jakichkolwiek błędów, które negatywnie wpływają na doświadczenie użytkowników. Testy A/B umożliwiają natomiast sprawdzenie zasadności zmian dokonywanych na stronach w celu zwiększenia konwersji (rozumianej jako sprzedaż, zapisy do newslettera, wypełnione formularze kontaktowe itp.).
Menedżer tagów to nowoczesne narzędzie, które w znacznym stopniu upraszcza cały proces pozyskiwania danych ze strony internetowej. Z jego pomocą wykonanie odpowiednich pomiarów w obrębie serwisu, które będą następnie podlegać analizie danych, może być przeprowadzone przez specjalistów marketingu bez konieczności angażowania działu IT. Inny przykład wykorzystania Google Tag Managera to zróżnicowane modele atrybucji – metoda pozwalająca na lepszą ocenę kanałów marketingowych poprzez przypisanie różnych rodzajów konwersji do konkretnych punktów stycznych ścieżek zakupowych.
E-commerce to rozległa branża, a klienci mają do wyboru tysiące sklepów, które nierzadko oferują bardzo zbliżony asortyment. Często zatem tym, co decyduje o sukcesie, jest jasna i przejrzysta ścieżka zakupowa. Ułatwienie procesu składania zamówienia pomaga obniżyć współczynnik porzuconych koszyków, tym samym zwiększając odsetek sfinalizowanych transakcji. Analityk internetowy z Artefaktu pomoże udrożnić tę ścieżkę, przygotowując obszerny raport z analizą danych ilościowych i jakościowych. Te pierwsze pozwolą dostrzec kluczowe miejsca, na których zatrzymują się użytkownicy. Drugie natomiast, bazując na wcześniejszej analizie ilościowej oraz eksperckiej wiedzy z zakresu User Experience, wskażą te obszary w procesie zakupowym, które wymagają udoskonalenia.
Intuicja stanowi ważny element prowadzenia biznesu, jednak trudno polegać wyłącznie na niej podczas planowania strategii rozwoju firmy. Identyfikując potrzeby i oczekiwania klientów sklepu online, warto opierać się na konkretnych danych. Użytkownicy stają się coraz bardziej świadomi i zmieniają swoje preferencje wraz z nadchodzącymi trendami oraz rozwojem nowych rozwiązań technologicznych, co można zaobserwować np. w spadku sprzedaży produktów lub współczynnika zaangażowania. Analiza danych o zachowaniach użytkowników sklepu pozwoli temu zapobiec. Cechy demograficzne Twoich klientów to natomiast doskonała baza dla precyzyjnie targetowanej strategii marketingowej, która pozwoli Ci docierać z ofertą do osób realnie nią zainteresowanych. Specjaliści ds. analityki webowej przeanalizują zachowania oraz profile użytkowników, zestawiając informacje w postaci przejrzystego raportu. Dzięki temu zawsze będziesz na bieżąco z tym, jak radzi sobie Twój biznes.
Optymalizacja współczynnika konwersji to droga do skuteczniejszego osiągania celów biznesowych. Wykorzystując narzędzie GA, przeprowadzamy rzetelną analizę danych, która pomaga:
Znając potrzeby i oczekiwania Twoich klientów, opracowujemy najlepszą strategię optymalizacji konwersji, która umożliwia umocnienie pozycji w e-commerce oraz zrealizowanie zakładanych planów biznesowych. Zachowania użytkowników zmieniają się dynamicznie. Narzędzia analityczne pozwalają natomiast dostosować serwis do obecnych trendów i pozyskać wartościowy ruch, który przełoży się na sprzedaż.
Zapytaj o ofertę
Nie każdy użytkownik, który trafi na Twoją stronę internetową, będzie faktycznie zainteresowany Twoją ofertą. Współczynnik konwersji wskaże, jaki odsetek użytkowników stanowią osoby, które dokonały w serwisie określonej akcji, np. zapisały się do newslettera lub kupiły produkty z e-sklepu. Współczynnik konwersji to miara efektywności działań podejmowanych w obszarze serwisu z branży e-commerce. Obserwacja jego zmian w poszczególnych miesiącach daje Ci możliwość weryfikacji np. skuteczności prowadzonych kampanii reklamowych i podejmowanych działań PR w internecie.
Z pomocą nowoczesnych narzędzi badawczych nasi analitycy są w stanie skutecznie śledzić różne zachowania użytkowników. Analizujemy tzw. mapy ciepła (heatmaps) oraz nagrania sesji – w ten sposób sprawdzamy miejsca na stronie, na których odwiedzający spędzają najwięcej czasu oraz ewentualne punkty, które powodują ich frustrację lub dezorientację, a także lokalizujemy szanse związane z konkretnymi obszarami witryny. Pozyskane w ten sposób informacje pozwalają na przygotowanie przyjaznej dla użytkownika struktury serwisu. Uporządkowanie kategorii i odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych sekcji na stronie internetowej przyczynia się do wzrostu współczynnika konwersji.
Dzięki danym zbieranym m.in. przy pomocy Google Analytics możliwa jest szeroko zakrojona optymalizacja procesu zakupowego. Wielu klientów opuszcza stronę już na pierwszym etapie finalizacji zamówienia. Wprowadzenie kilku oczywistych zmian oraz uproszczenie kolejnych kroków, przez które musi przejść użytkownik, zwiększa liczbę złożonych zamówień, powodując tym samym wzrost przychodów ze sprzedaży.