Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Jesteś właścicielem witryny internetowej? Sprawdź, czy masz właściwie wdrożony tryb zgody. Przeprowadzimy Cię przez ten proces krok po kroku.
W kodzie śledzącym możesz zawrzeć 4 statusy zgody na określony cel przetwarzania danych. Są to:
Jeśli na swojej stronie korzystasz z platformy do zarządzania zgodami (CMP) – czyli partnera Google – nie musisz nic robić. Platforma automatycznie zaktualizuje sposób zbierania i przekazywania danych do Google. W niektórych sytuacjach może okazać się, że będziesz musiał ręcznie zainicjować aktualizację albo uzupełnić coś w kodzie. Więcej o tym przeczytasz na stronie pomocy Google.
Przekazanie informacji o statusie zgody do Google odbywa się za pomocą tagu gcs i gcd. Parametr gcs odpowiada za status ad_storage i analytics_storage.
Natomiast ad_user_data i ad_personalization to dodatkowe dwie zmienne obecne w Consent Mode V2. Są definiowane przez parametr gcd, który zawiera informacje o wartości domyślnej oraz o wartości po wyrażeniu zgody przez użytkownika lub jego odmowie.
Składnia tej zmiennej wygląda tak:
11<ad_storage>1<analytics_storage>1<ad_user_data>1<ad_personalization>5
Cyfry separatorów mogą też mieć inną wartość (np. 3 zamiast 1). Natomiast statusy zgody oznaczane są literami o następującym znaczeniu:
Dzięki tym wartościom Google dostaje informację, czy na stronie został wdrożony Consent Mode V2 oraz czy strona nie zakłada domyślnej zgody (co obecnie jest nieprawidłowe).
Aby sprawdzić, czy tryb zgody działa, wykorzystaj przeglądarkę. Oto, co musisz zrobić, na przykładzie przeglądarki Chrome.
Przed wyrażeniem zgody/odmowy przez użytkownika każdy zakres zgód w identyfikatorze gcd powinien być oznaczony jako „p”. Po odmowie zgody litery powinny zmienić się w „q”, a po wyrażeniu zgody – w „r”. Jeżeli tak się dzieje, masz prawidłowo wdrożony tryb zgody V2.
Kody śledzenia działające w tzw. trybie zaawansowanej zgody (Advanced Consent Mode) przekazują pewne dane do Google także w przypadku braku zgody. Nie wykorzystują plików cookie ani innych podobnych technologii identyfikujących urządzenie, więc dane te nie są przypisywane do konkretnego użytkownika. Google zbiera po prostu łączne dane na temat aktywności wszystkich użytkowników, którzy nie udzielili zgody, i grupuje je w szeroko ujmowane kategorie. Są to na przykład:
Dane te nie są powiązane z konkretnym użytkownikiem, ale są segmentowane według takich kryteriów jak typ przeglądarki, kraj czy pora dnia.
Jeśli z różnych przyczyn (prawnych czy etycznych) nie chcesz przekazywać danych do Google, możesz ustawić podstawowy tryb zgody (Basic Consent Mode). Wtedy nie zostaną tam przekazane żadne dane – nawet te łączne dane, o których pisaliśmy wyżej, oraz informacja o odmowie – jeśli użytkownik nie wyrazi na to zgody.
Pamiętaj, że poprawne wdrożenie Consent Mode V2 jest niezbędne, jeśli chcesz w pełni wykorzystywać funkcjonalności Google Analytics i innych narzędzi analitycznych Google. Wersja 2 trybu zgody oznacza, że jest on w fazie rozwoju – na bieżąco śledź zmiany i aktualizuj swoje banery zgody.