Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieZ biegiem popularyzacji sklepów internetowych oraz możliwością dokonywania zakupów on-line zmieniła się również ścieżka zakupowa klientów. Popularny stał się efekt ROPO, czyli Research Offline Purchase Online, który oznacza rozpoczęcie procesu zakupowego w sklepie stacjonarnym, a następnie jego sfinalizowanie w sklepie internetowym. Przykładową sytuacją może być przymierzenie koszulki w przymierzalni, by następnie zamówić ją przez Internet. Żaden z tych kroków nie jest bez znaczenia, a raczej oba są równie ważne.
Punkty styku, czyli tzw. touchpointy, to miejsca, w którym Twoja marka łączy się z potencjalnym klientem – może to być wizyta w sklepie stacjonarnym, wejście na stronę internetową, Facebooka, Instagrama, dokonanie zakupu, zapisanie do newslettera czy nawet zobaczenie reklamy na billboardzie.
Każdy z nich może służyć czemuś innemu, dlatego pośród punktów styku możemy między innymi wyróżnić następujące etapy:
Korzystanie z wielu możliwych punktów styku możemy określić pozycjonowaniem wielokanałowym.
Pozycjonowanie wielokanałowe jest strategią marketingową, która zakłada spójną komunikację przy wykorzystaniu wielu kanałów do promocji marki. Poza możliwymi, wynikającymi z pozycjonowania wielokanałowego, korzyściami finansowymi, wiążą się z tym również korzyści wizerunkowe. Tworzenie konsekwentnego obrazu marki w oczach potencjalnego klienta wiążę się z łatwiejszą możliwością nawiązania z nim więzi, a tym samym zbudowania lojalności wobec Twojej firmy czy produktu.
Wiele punktów styku związanych z pozycjonowaniem wielokanałowym może mieć również znaczący wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach lub nawet nim jest. Na internetowe kanały komunikacji bowiem składają się między innymi: YouTube, blog, sklep internetowy, a nawet mapy Google. Jak wygląda prowadzenie działań marketingowych na każdym z nich?
Mówiąc „wyszukiwarka”, najczęściej mamy na myśli wyszukiwarkę Google. Nic dziwnego, ponieważ jest najpopularniejsza na świecie. Na drugim miejscu natomiast, co nie wydaje się zbyt oczywiste, znajduje się wyszukiwarka na platformie YouTube. Tworzenie wideo może przekładać się na konwersję, jednak w dużej mierze pozwala budować wizerunek eksperta w branży. Spora część użytkowników używa YouTube w celach edukacyjnych, informacyjnych lub rozrywkowych. Skupimy się jednak na warstwie edukacyjnej. Prowadząc sklep internetowy, na przykład z elektroniką, możemy prowadzić kanał, na którym będziemy wstawiać recenzje produktów, instrukcje używania lub porady ogólne dotyczące branży. Dzięki temu nasz punkt styku z potencjalnym klientem będzie mógł pojawić się już na etapie budowania świadomości marki, co docelowo ma prowadzić do konwersji.
Nie można zapomnieć o tym, iż pozycjonowanie dla YouTube również istnieje – musimy zadbać o dobry tytuł, opis, a nawet miniaturkę filmu, która przyciągnie uwagę użytkowników. ZPonadto link z YouTube do naszej witryny i w drugą stronę – link ze strony do naszego kanału YouTube – może zbudować bardziej naturalny profil linków w oczach Google, a także wpłynąć na wiarygodność naszego serwisu.
Prowadzenie bloga powinno być naturalnym następstwem tworzenia strony internetowej, a tym samym działań związanych z pozycjonowaniem. Blog pozwala nam na ciągłe rozwijanie serwisu i, podobnie jak prowadzenie kanału na YouTube, budowanie wizerunku eksperta w branży. Ponadto doprowadzenie do konwersji w obrębie tego samego serwisu – czyli przejścia z wpisu blogowego do strony zakupowej – powinno być łatwiejsze niż taka sama ścieżka, która zaczynałaby się na YouTube.
Oprócz wymienionych korzyści prowadzenie bloga ma również szereg zalet związanych z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Dzięki kolejnym wpisom serwis będzie wyświetlany na więcej fraz, na przykład fraz z długiego ogona (które składają się przynajmniej z 3 słów), a dodatkowo rozwiniemy linkowanie wewnętrzne, które również jest kluczowe dla pozycjonowania.
Prowadzenie sklepu internetowego to możliwość zarezerwowana dla poszczególnych branż – w odróżnieniu od bloga czy YouTube, które może prowadzić dosłownie każdy. Jest to jednak kolejny dobry sposób na poprawę widoczności serwisu. Każda kategoria czy nawet konkretny produkt to okazja do pozycjonowania strony na większą liczbę słów kluczowych oraz rozwinięcie linkowania wewnętrznego – podobnie jak we wpisach blogowych.
W tym przypadku jednak o wiele łatwiej o konwersję. Intencja użytkownika, który następnie trafi na bloga, jest prawdopodobnie informacyjna. Potencjalny klient jest na etapie, w którym poszukuje informacji bądź produktu – czyta recenzje, porównania, opisy różnych produktów i tak dalej. W momencie, kiedy natrafia na kartę produktu lub konkretną kategorię, istnieje większe prawdopodobieństwo, że jego zapytanie jest już transakcyjne – użytkownik chce dokonać zakupu i mniej więcej lub na pewno wie, który produkt chce nabyć. Natrafienie na sklep internetowy, w którym może tego dokonać jest sporym ułatwieniem, dlatego warto o niego zadbać – w kwestiach związanych z jego widocznością, a także kwestiami User Experience.
Mapy Google również mogą stać się ważnym punktem w procesie pozycjonowania wielokanałowego. Głównymi odbiorcami w tym przypadku będą zapewne użytkownicy mobilni, poszukujący lokalnego usługodawcy bądź sklepu. Warto zadbać o dobrze zoptymalizowaną wizytówkę Google Moja Firma, abyśmy na kluczowe frazy mogli pojawiać się na mapach, a także wysoko w wynikach wyszukiwania – ponieważ tam również mogą pokazać się wyniki z map.
Ponadto wizytówka może mieć również pozytywny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarce, a oprócz tego także pozwala na budowanie wizerunku. Nasi klienci mogą wstawiać zdjęcia i opinie – warto by na nie odpowiadać (również, a może przede wszystkim, na te negatywne!) i tym samym tworzyć więź z odbiorcami. Dodatkowo w wizytówce Google możemy znajdują się informacje, dotyczące godzin pracy czy numeru telefonu, co ułatwia użytkownikom dotarcie do naszej firmy.
Prowadzenie pozycjonowania wielokanałowego wydaje się być w dzisiejszych czasach koniecznością. Co raz częściej cały nasz proces zakupowy ogranicza się do Internetu – tym samym warto wyjść naprzeciw użytkownikom i być dostępnym w różnej postaci na różnych portalach, a do tego trafnie identyfikować intencje, z jakimi użytkownicy mogą wpisywać frazy związane z naszą działalnością. Z prowadzeniemi komunikacji wielokanałowej wiąże się szereg zalet– od zbudowania świadomości marki u potencjalnych klientów, przez korzyści wizerunkowe, aż po efekty finansowe.