Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Niewątpliwie dzięki grafice możesz w łatwiejszy sposób przyciągnąć uwagę użytkownika. Zaczynając od obrazka tytułowego, który będzie uzupełnieniem na przykład tematu blogowego, poprzez grafiki rozdzielające treść, a tym samym ułatwiające jej czytanie, aż po infografiki, streszczające dane teksty – wszystko to powoduje, że użytkownik chętniej zwróci uwagę na nasz wpis lub post, a także zwiększa prawdopodobieństwo, że zostanie przy nim na dłużej.
Grafika służy również tworzeniu naszej własnej identyfikacji wizualnej. Dzięki trzymaniu się schematu dotyczącego całych grafik lub ich elementów, na przykład kolorystyki czy formy (czyli czy jest to zdjęcie, fotomanipulacja, ikona lub obrazek), możemy wyróżnić się na tle konkurencji, a także budować świadomość naszej marki wśród konsumentów. Z czasem, gdy użytkownicy natrafią na nasze grafiki, od razu będą wiedzieć, kto jest ich autorem, dzięki temu, że będzie je łączył jakiś wspólny mianownik.
Zacznijmy od tego, że każdą grafikę warto przygotowywać w określonym wcześniej rozmiarze. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w których obraz byłby rozmazany, za bardzo ściśnięty lub jego fragment byłby całkowicie usunięty. Poniżej przedstawiamy zalecane wymiary grafik na poszczególne media społecznościowe.
Facebook jest obecnie najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce. Oferuje dodawanie wielu różnych rodzajów grafik, spośród których każdy ma zalecany rozmiar. Oto zalecane wymiary dla kilku najważniejszych typów grafik na Facebooku.
Na Instagramie najważniejsze są proporcje zdjęć. Według oficjalnych zaleceń zdjęcie powinno mieć przynajmniej 1080 px oraz proporcję od 1,91:1 do 4:5. Pod warunkiem zachowania proporcji grafika zostanie zapisana w oryginalnej rozdzielczości, jeżeli jej szerokość wynosi 320-1080 px.
Tworzenie profesjonalnych grafik nierzadko wymaga pracy grafika oraz płatnego oprogramowania. W przypadku wielu marek może to być po prostu nieopłacalne – czy to ze względu na częstotliwość ich postów, czy też na konieczność zatrudnienia dodatkowej osoby. Na szczęście istnieją darmowe narzędzia, dzięki którym w łatwy sposób możemy przygotować grafikę samodzielnie.
Jednym z popularniejszych i jednocześnie najprostszych narzędzi do tworzenia różnego rodzaju grafik jest Canva. Narzędzie to dostępne jest zarówno w formie aplikacji mobilnej, jak i w wersji na komputer. Canva daje dostęp do ogromnej liczby szablonów, obrazów i wideo, które możemy w dowolny sposób edytować. Chociaż wiele z nich wymaga wykupionej subskrypcji, każdy znajdzie coś dla siebie również w darmowej wersji.
W pierwszej kolejności warto wiedzieć, w jakim celu będziesz używać danej grafiki. Inny motyw sprawdzi się podczas tworzenia infografiki, zabawnego posta na Facebooka czy rolki na Instagramie. Na szczęście twórcy Canvy są tego świadomi, dlatego każdy z ich szablonów jest już odpowiednio posegregowany w kategorie takie jak social media, social selling, osobiste, biznes, marketing czy edukacja, które z kolei dzielą się na kolejne podkategorie. Ponadto oprócz gotowych szablonów dostajemy również dostęp do ikon, zdjęć czy GIF-ów, które możemy dowolnie wykorzystywać. Po wyborze odpowiedniego szablonu pozostaje nam dostosować kolorystykę, napisy czy też poszczególne elementy grafiki, zamieniając je na własne zdjęcia. Po wszystkim wystarczy tylko pobrać plik na swój komputer.
Oprócz przygotowania grafik do postów czy relacji Canva pozwala również w łatwy sposób stworzyć logo. Wykupienie usług profesjonalnego grafika, który miałby stworzyć projekt logo wraz z księgą znaków, może być drogim przedsięwzięciem, dlatego jest to świetna alternatywa dla wielu początkujących biznesów czy przedsięwzięć. Zasada działania jest taka sama jak w przypadku pozostałych grafik. Również wybieramy spośród wielu gotowych szablonów, a następnie w dowolny sposób modyfikujemy widoczne na nim elementy, po czym pobieramy plik na nasz komputer.
Chociaż Canva posiada naprawdę sporo do zaoferowania, czasami musimy stworzyć swoją własną grafikę, nie korzystając z gotowych szablonów. Photopea jest aplikacją do tworzenia i edycji grafik rastrowych oraz wektorowych, która dostępna jest w formie strony internetowej. To w pełni darmowe narzędzie daje dostęp do niemal wszystkich zaawansowanych funkcji znanych z profesjonalnych programów, takich jak Adobe Photoshop. Często jest też nazywane klonem Photoshopa ze względu na niemal identyczny interfejs.
Photopea umożliwia pracę na plikach PSD, tworzenie warstw i masek czy też profesjonalną obróbkę zdjęć. Chociaż program nie jest tak łatwy do wykorzystania, jak Canva, i wymaga nieco wiedzy – chociażby na temat interfejsu czy dostępnych narzędzi – i tak warto się z nim zaznajomić i mieć świadomość jego istnienia, jeżeli od czasu do czasu potrzebujemy indywidualnej grafiki do wykorzystania w social mediach.
Darmowy plan narzędzia od płatnego różni się tylko wyświetlanymi reklamami, dlatego też mamy możliwość profesjonalnej obróbki grafik i zdjęć całkowicie za darmo. Warto zaznaczyć, że reklamy nie są uciążliwe i nie zasłaniają przestrzeni roboczej, a pojawiają się tylko po bokach strony.
Identyfikacja wizualna marki jest konieczna w celu zbudowania świadomości brandu wśród obecnych czy też przyszłych klientów. Chociaż jej stworzenie może wydawać się drogie i nieopłacalne ze względu na konieczność zatrudnienia kolejnego pracownika, wykupienia usług grafika czy też zakup oprogramowania, nie brak darmowych rozwiązań, które pozwalają w łatwy sposób przygotować grafiki samodzielnie. Zapewne nie będziemy w stanie całkowicie zastąpić tym pracy profesjonalisty, ale na pewno ułatwi to rozpoczęcie działalności w social mediach czy też prowadzenie dotychczasowych profili, a ponadto pozwoli w łatwiejszy sposób przyciągnąć uwagę użytkowników za pomocą stworzonych grafik.