Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Link juice jest terminem pochodzącym z zakresu link buildingu i nawiązuje do wartości, jaka przenoszona jest przez dany link z domeny odsyłającej do domeny docelowej. Prościej mówiąc, jest to moc/siła linku, jaką ze sobą niesie. Określenie to zostało przypisane w czasach, kiedy jeszcze Page Rank był głównym czynnikiem rankingowym, a pozycjonerzy skupiali się głównie na działaniach związanych z rozbudową profilu linkowego. Termin ten wywołuje wiele kontrowersji w świecie SEO i coraz rzadziej można go spotkać w różnego rodzaju poradnikach. Innym określeniem jest link equity bądź po prostu moc linka lub siła linku.
Siłę danego linku można oszacować na podstawie kilku czynników. Nie ma jednak takiej miary, która dokładnie określi jego moc i korzyść dla danej domeny. Wpływ linków na domenę docelową można mierzyć przykładowo poprzez wzrost pozycji na linkowane frazy oraz wzrost wskaźników takich jak DR (domain rating) i UR (URL rating) przedstawianych w narzędziu Ahrefs.
Podczas analizy profilu linku oraz szacowania korzyści, jakie może nieść hiperłącze domenie docelowej, warto skupić się na:
Jeżeli DA domeny odsyłającej jest wyższy od domeny docelowej, jest to dobry początek. Inaczej mówiąc, taka domena ma zapas mocy, którą może przekazać wraz z linkiem innej domenie.
Jeżeli domena odsyłająca w żaden sposób nie nawiązuje do tematyki domeny docelowej, prawdopodobnie link zostanie uznany za spamerski i link juice nie będzie przekazywany. Natomiast jeżeli link znajduje się na serwisie z tej samej kategorii bądź serwisie ogólnotematycznym, ale posiada zakładkę przeznaczoną danej tematyce, to taki link nieco zyska na wartości.
Bardzo ważną kwestią jest ilość linków na stronie, na której umieszczony jest Twój link. Zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne mają tu znaczenie. Jeżeli strona lub wpis dodatkowo odsyłają do np. trzech innych źródeł, moc strony będzie podzielona na wszystkie cztery linki.
Otoczenie linka, czyli tematyka treści, w której link jest dodany, powinno do niego nawiązywać. Taka treść musi być unikatowa i jakościowa. Dodatkowo tematyka innych linków w obrębie strony nie może zagrażać pozycji Twojej domeny – unikaj linkowania w treści, w której umieszczone są inne odnośniki do spamerskich serwisów czy domen o wulgarnej tematyce. Taka strona automatycznie traci moc.
Na to, ile mocy niesie ze sobą dany link, również ma wpływ jego umiejscowienie na stronie. Większą mocą odznaczają się linki śródtekstowe niż linki umieszczone np. w stopce czy w panelu bocznym.
Podstawą linkowania i przenoszenia link equity jest znajomość relacji dofollow oraz nofollow. Atrybut rel=”dofollow” przenosi moc, natomiast rel=”nofollow” nie robi tego wcale.
Strona, na której umieszczony jest link, musi być zaindeksowana. Jeżeli taka witryna nie została jeszcze zaindeksowana z powodu słabej jakości treści czy oznaczenia strony jako noindex, link również nie zostanie zaindeksowany i nie ma tu mowy o przenoszeniu link juice.
Link juice nie będzie przesyłany ze stron z kodem 404 czy kodem z serii 5xx. Link juice przekazywany jest również przez przekierowania 302 oraz 301 do strony docelowej, ale mimo wszystko lepiej sprawdza się linkowanie do strony z kodem stanu 200.
Link juice przekazywany jest zarówno z linków zewnętrznych (external links), jak i linków wewnętrznych (internal links). O tych drugich często się zapomina, a przecież jest to szybki i łatwy sposób na dodatkowe wzmocnienie pozycji linkowych fraz.
Aby pozyskiwać więcej mocy z linków zewnętrznych, zadbaj o zachowanie wszystkich aspektów z poprzedniego punktu. Najważniejsze jest to, aby dzielić treść z jak najmniejszą liczbą dodatkowych linków oraz zwrócenie uwagi na autorytet domeny odsyłającej. Pamiętaj, że aby przenosić link equity, domena odsyłająca musi mieć wystarczającą siłę. Skuteczne jest linkowanie z domen o wyższym autorytecie niż domena docelowa. Jeden link z domeny o wyższym autorytecie i wysokiej jakości treści może przynieść więcej korzyści niż kilka odnośników z domen o niskim autorytecie i słabym contencie. Uwzględniając oczywiście wymienione wcześniej czynniki.
Jak już wspominaliśmy, odnośniki wewnętrzne również przekazują link juice, dlatego warto stale rozbudowywać linkowanie w obrębie całego serwisu. O czym należy pamiętać, aby linkowanie wewnętrzne miało sens? Warto linkować z podstron o większej mocy – taką stroną zazwyczaj jest strona główna, strony kategorii czy też popularne wpisy blogowe, które ściągają ruch z wyszukiwarki. Linkowanie z ukrytych stron bądź stron o niskiej wartości w odniesieniu do całego serwisu może nie przynieść większych korzyści.
O czym jeszcze warto pamiętać w kontekście linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, aby zmaksymalizować przenoszony link juice? Warto wspomnieć chociażby o dywersyfikacji linkowanych słów kluczowych. Wystrzegaj się linkowania na te same frazy – naturalnie umieszczone linkowanie może nie raz przynieść więcej korzyści. Spróbuj np. podlinkować synonimy fraz czy też wyrazy bliskoznaczne i obserwuj wyniki. Nie zamykaj się wyłącznie na jeden model linkowania, bo jak zapewne wiesz, Google nie lubi spamu.
Mimo iż obecnie treści mają największe znaczenie w kontekście wzrostu pozycji serwisu, profil linków oraz przekazywana przez nie moc wciąż jest czynnikiem rankingowym, nierzadko mającym kluczową rolę w walce o pozycję serwisu. Przestrzeganie opisanych powyżej zasad można określić „higieną linkowania”. Stosowanie się do niej z pewnością pomoże Ci w pozyskiwaniu większej mocy SEO z linków.