Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Samo pojęcie content marketingu często mylone jest z jego najbliższym krewnym – copywritingiem. Choć te dwie gałęzie zazębiają się nieustannie, określenia te nieco się od siebie różnią. Chcesz poznać definicje zarówno jednego, jak i drugiego pojęcia? Zastanawiasz się, na czym konkretnie polegają różnice oraz co je łączy? W tym wpisie rozwiejemy wątpliwości dotyczące powyższych kwestii w kontekście zarówno copywritingu, jak i content marketingu. Zapraszamy do lektury!
Z definicji, którą możemy znaleźć na Wikipedii, dowiemy się, iż content marketing to strategia reklamowa, która polega na regularnym (słowo klucz) tworzeniu oraz udostępnianiu treści, które nie tylko będą zawierać w sobie popularne frazy i słowa kluczowe, ale będą także pomocne i przydatne dla użytkowników. Sama zawartość merytoryczna treści jest wyjątkowo istotna stosunkowo od niedawna – choć Google stale aktualizuje swoje algorytmy i nigdy nie akceptowało ściany tekstu zawierającej w sobie tylko frazy kluczowe opracowane przez specjalistów SEO, bardzo duży szum w branży wywołał sierpniowy update dotyczący polityki treści z 2022 roku, o którym pisaliśmy tutaj.
Kończąc wątek samej definicji content marketingu – jest to forma marketingu skupiająca się głównie na budowaniu relacji z konsumentami, a nie jednostronnym przykazie reklamowym. Jako twórcy marketingu treści musimy nie tylko mówić do odbiorców, ale także słuchać tego, co oni chcą nam przekazać i reagować na wysyłane przez nich sygnały.
Copywriting to – krótko mówiąc – proces polegający na pisaniu tekstów, które następnie będą publikowane w ramach content marketingu. Jak łatwo zauważyć, oba pojęcia są sobie wyjątkowo bliskie, jednak nie są tym samym, a często myli się je ze sobą.
Copywriterzy nie piszą jednak wyłącznie tekstów na strony internetowe – w końcu za pierwszego copywritera uznawany jest David Ogilvy, który w 1948 roku założył agencję reklamową skupiającą się na tworzeniu treści z wykorzystaniem psychologii sprzedaży. Copywriter to również osoba pisząca scenariusze do spotów reklamowych czy radiowych, bardzo krótkie hasła na bannery, ulotki oraz broszury, a także – nieco już nowocześniej – posty na social media firmowe, na Facebooku, Instagramie czy X. Często zleca się mu także artykuły tematyczne – w tym blogowe i sponsorowane – oraz opisy kategorii czy produktów w sklepach internetowych.
Wszystkie kategorie treści muszą spełniać szereg wymogów, takich jak unikalność oraz odpowiednie podejście do klienta – tzn. zachęcanie go do dokonania zakupu czy skorzystania z usługi, jednakże w sposób naturalny i nienachalny. Bezpośrednio łączą się z tym także tak zwane CTA, czyli call to action, o których więcej pisaliśmy tutaj. Poza tym treści muszą być rzecz jasna poprawne językowo.
Zgodnie z zasadami SEO copywriterzy muszą także pamiętać o kilku kluczowych kwestiach, bez których treść nigdy nie zbuduje pożądanych efektów. Jak wspominaliśmy wyżej – treść musi być faktycznie pomocna i odpowiadać na potrzeby użytkowników sieci. Poza tym Google zwraca szczególną uwagę na duplikację treści, zatem teksty opracowywane przez copywriterów muszą być również w 100% unikalne.
Skoro mowa o SEO – nie może zabraknąć także odpowiednich słów kluczowych, naturalnie i zgodnie z wytycznymi wplecionych w tekst, oraz – na sam koniec – poprawnego formatowania. Nagłówki, tytuły, podział tekstu na nieco mniejsze, ale dzięki temu dużo czytelniejsze akapity – to wszystko wpływa pozytywnie na pozycjonowanie danych stron lub podstron, a także na wejścia i pozycję strony w wyszukiwarce Google.
Znając już definicje obu terminów, możemy w prosty sposób dojść do następującego wniosku – copywriting to narzędzie wykorzystywane w content marketingu. Służy do tworzenia treści, która przez content marketerów jest opracowywana i odpowiednia wdrażana – w taki sposób, aby zgadzała się z planami marketingowymi, strategią i wymaganiami klienta. Mimo że jedno nie mogłoby istnieć bez drugiego, nie można uznać tych dwóch pojęć za to samo. Zadania, które stawiane są przed copywriterami, a także specyfika ich pracy często byłyby czymś na dłuższą metę niewykonalnym dla osoby z działu content marketingu – i zapewne vice versa. Odpowiednia strukturyzacja i podział zadań w firmie to klucz do sukcesu, gdyż wtedy każdy zajmuje się tym elementem planowania, tworzenia oraz dystrybucji marketingu, który zna najlepiej.
Ujednolicenie i wypracowanie schematów to aspekty równie ważne dla współpracy obu tych segmentów. Jak już wspomnieliśmy – content i copywriting współpracują ze sobą bezpośrednio, a jeśli jedna strona nie dogada się z drugą, czeka nas fiasko. Wspólnym mianownikiem między pracą obu tych działów jest przede wszystkim poprawność językowa – pod względem stylistycznym, gramatycznym, interpunkcyjnym i każdym innym.
Content marketer zleca do copywritera napisanie treści, która jest zgodna z całą strategią marketingową danego serwisu czy danej firmy, ten zaś musi dokonać odpowiedniego researchu, aby oddać charakter i wizję klienta (na przykład pisać w zgodzie z istniejącymi już na stronie treściami – w sposób swobodny albo oficjalny czy też zwracając się do odbiorcy w liczbie pojedynczej lub mnogiej). Wszystkie treści dla danej marki muszą być ze sobą spójne, a następnie odpowiednio wprowadzone przez osobę z działu content marketingu – to jest uzgodnione z klientem, wydawcami, a także stale monitorowane. Dzięki temu po czasie można określić, czy wykonane działania przynoszą wymierne skutki w postaci większej liczby wejść czy też migracji potencjalnych konsumentów do produktu, strony kampanii czy wydarzenia.
Wiesz już, czym jest zarówno content marketing, jak i copywriting. Znasz już również definicje oraz wymogi dotyczące obu tych gałęzi marketingu, a także wiesz, jak mocno się one ze sobą zazębiają. Synergia pomiędzy content marketerami i copywriterami to klucz do sukcesu i sprawnego wdrażania wszelakich treści na stronach internetowych czy w ramach kampanii marketingowych. Zachęcamy do samodzielnego zgłębiania tematu zarówno content marketingu, jak i narzędzia do niego wykorzystywanego – bez konkretnych treści nie stworzymy w kwestii marketingu niczego.