Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
W związku z tym marki starają się na nowo odkryć sposób na przedstawienie świąt, by w oryginalny sposób zwrócić uwagę odbiorcy.
Szczególnie ciekawą koncepcją jest reklama firmy IKEA zrealizowana w 2021 roku, która przedstawia problem marnowania jedzenia podczas Świąt Bożego Narodzenia. W reklamie radosny czas świąt przerywa katastroficzna sytuacja. Z nieba spadają ogromnej wielkości fragmenty niedokończonego jedzenia, które demolują miasto. Bohater reklamy uciekając przed niebezpieczeństwem, wbiega do domu rodzinnego, gdzie zauważa mamę, która właśnie wyrzuca resztki świątecznej kolacji. Wtedy również ona, wyglądając przez okno, orientuje się, że jedzenie, które wyrzuca, powoduje wielkie szkody. Reklama kończy się ujęciem przedstawiającym, jak syn i jego mama pakują resztki jedzenia w pojemniki firmy IKEA i dzięki temu redukują ilość wyrzuconego jedzenia. W materiale promocyjnym Święta Bożego Narodzenia są tłem do zobrazowania problemu marnowania żywności i przedstawieniem rozwiązania – zakupu pojemników do przechowywania jedzenia.
Link do materiału: https://www.youtube.com/watch?v=FfoXRwpt9VkIKEA
Inną wartą uwagi kampanią jest materiał również stworzony na potrzeby promocji sklepu IKEA. W reklamie przedstawiono świąteczny wieczór w formie teleturnieju, w którym udział biorą różne rodziny. Każda z nich siada przy stole i rywalizuje między sobą o wygraną. Pierwsze pytania kierowane do członków rodziny odnoszą się do trendów w internecie i funkcjonalności mediów społecznościowych. Uczestnicy odpowiadają trafnie do momentu, kiedy pytania zaczynają odnosić się do prywatnego życia ich najbliższych. Członkowie rodziny są zszokowani, jak mało wiedzą o sobie nawzajem w porównaniu do prywatnych szczegółów życia celebrytów. Na końcu wszystkie rodziny przegrywają, ponieważ nie są w stanie odpowiedzieć na pytania.
Reklama namawia do skupienia się na relacjach rodzinnych, a nie na mediach społecznościowych, zwłaszcza w święta, kiedy można usiąść przy jednym stole.
Link do materiału: https://adsofbrands.net/en/ads/ikea-spain-christmas-2018/9886
Reklama wyprodukowana w 2022 roku dla marki John Lewis & Partners skupia się na historii dorosłego mężczyzny, który stara się nauczyć jazdy na deskorolce. Atmosfera świąteczna jest tylko tłem dla historii, która przedstawia trudności, z jakimi mierzy się główny bohater reklamy i ile poświęcenia wkłada w to, by opanować umiejętność. O świątecznym charakterze materiału informują nas tylko ozdoby w tle. W momencie kulminacyjnym materiału do domu głównego bohatera przyjeżdża dziewczynka, która ma zostać adoptowana przez parę, a jej ulubionym sportem jest właśnie jazda na deskorolce. Zwieńczeniem reklamy jest komunikat, że marka John Lewis & Partners współpracuje z organizacjami, które dbają o dzieci objęte opieką społeczną.
Spot pokazuje, że początki są trudne niezależnie od tego, czy zaczynasz funkcjonować w nowej rodzinie, czy uczysz się jazdy na deskorolce. Każda osoba ma szansę na nowy, szczęśliwy początek. Reklama nie skupia się na produktach marki, a na jej dobroczynnej działalności.
Link do materiału: https://www.youtube.com/watch?v=1z0jfP2gCIs
Reklama marki ALDI z 2018 roku przedstawia Świętego Mikołaja, który w trakcie swojej podróży rozbija się na środku pustyni. Pod opiekę bierze go lokalna społeczność, która pomaga mu w odnalezieniu się w nowej rzeczywistości i naprawia sanie Mikołaja. On również wspiera mieszkańców w dbaniu o miasteczko. Reklama nawiązuje do tego, by wzajemnie się wspierać, niezależnie od tego, czy jest się obcym w danym miejscu i czy ma się coś do zaoferowania. Przewrotnym elementem reklamy jest to, że Święty Mikołaj nie miał żadnego prezentu dla społeczności. To oni sprawili mu prezent w postaci naprawionych sań, którymi mógł dalej ruszyć w drogę. Nieoczywista wizja wspólnej kolacji z lokalnymi daniami oraz brak świątecznej melodii w reklamie sprawiają, że odbiorca skupia się na wartościach, jakie są kultywowane w trakcie świętowania, a nie na elementach dekoracyjnych, które są mniej ważne.
Link do materiału: https://www.youtube.com/watch?v=zbRKEhHSzfM
Materiał promocyjny marki Google przedstawia, jak wygląda okres świąteczny dorosłego Kevina – postaci z filmu „Kevin sam w domu”. Ponownie zostaje on sam w trakcie świąt i korzysta z udogodnień w domu. Jedynym partnerem Kevina jest Google Assistant, który pomaga mu w organizowaniu listy zakupów, opłacaniu zamówień online i obsługiwaniu funkcjonalności, które w efekcie mają odstraszyć potencjalnych włamywaczy. Obecność Google Assistant sprawia, że Kevin może zrelaksować się i mniej angażować w podstawowe czynności domowe. Reklama kończy się hasłem „Make Google do it”. Google w dobry sposób wykorzystało nostalgiczny, świąteczny film jako bazę do zareklamowania asystenta głosowego. Spot pokazuje, jak prosto można zorganizować święta, jeśli ma się do dosypozycji odpowiednie narzędzia.
Link do materiału: https://www.youtube.com/watch?v=-lfHXKbsMLE
Producenci reklam coraz częściej odchodzą od stereotypowego przedstawiania świąt w reklamie, ponieważ oryginalne pomysły mają większą szansę na skupienie uwagi użytkownika. Dzięki temu produkty marek mogą zostać łatwo zapamiętane i skojarzone z konkretnymi wartościami towarzyszącymi Świętom Bożego Narodzenia. Odbiorcy reklamy chętniej zakupią produkt, który w trakcie świąt jest pomocny i przydatny, lub zaufają marce, która wspiera wartości społeczne. Dlatego tworzenie świątecznych kampanii reklamowych jest dobrym rozwiązaniem, by wykorzystać możliwości sprzedażowe tego sezonu.