Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
11.12.2023 | czas czytania: 8 | SEM | autor: Artefakt

Sezonowość sprzedaży a reklama. Jak skutecznie planować i prowadzić działania w pikach zainteresowania

Sezonowość sprzedaży a reklama. Jak skutecznie planować i prowadzić działania w pikach zainteresowania

Czwarty kwartał dla wielu branży to najlepszy okres w roku – choć pod kątem planowania, wydatków i nawału pracy bywa okresem najtrudniejszym. Czy jednak to jedyny czas zwiększonej sprzedaży i podnoszonych nakładów na reklamę? Czy istnieje piąty kwartał przeczący swoją nazwą matematyce? Sprawdźmy, jak nawigować wśród zmieniających się sezonów – nie zawsze zbiegających się z porami roku – oraz dlaczego w marketingu pięć równa się cztery.

Jakie sezony warto wyróżnić na rodzimym rynku?

branża sezonowaOferty sezonowe zaplanowane z kalendarzem

Są takie części roku, kiedy nikogo nie dziwi większa liczba reklam i dłuższe kolejki w sklepach (lub wydłużony czas oczekiwania na paczkę). Czasem dotyczy to praktycznie całego rynku, czasem konkretnych branż. Wydarzenia takie jak walentynki, Dzień Matki, Dzień Dziecka albo mikołajki i Boże Narodzenie sprzyjają akcjom marketingowym zachęcającym konsumentów obniżkami, rabatami, specjalnymi ofertami. I nikogo to nie dziwi – i tak wiadomo, że prezenty czy upominki będą kupowane. Chodzi o to, by skłonić odbiorców do kupna w danym miejscu – i by podbić wartość koszyka.

→ Oczywiście nie każdej branży będzie dotyczyło to w równym stopniu. Trudno podciągnąć pod walentynki wyprzedaż rekuperatorów, a nieustannie obowiązujące promocje przechodzące z sezonu na sezon mogą wydać się odbiorcom nienaturalne. Warto zaplanować cały rok z wyprzedzeniem, przygotowując strategię marketingową na okresy związane z bazowymi działaniami firmy oraz na okresy specjalnych ofert komunikowanych odpowiednio wcześniej.

baner kontaktowyWyprzedaże i „czyszczenie magazynów”

Innym trendem są wyprzedaże związane z końcówkami sezonu – pod koniec lata, przed wejściem do sklepów konfekcji na chłodniejszą porę roku, w sklepach odzieżowych, obuwniczych itp. możemy spodziewać się „czyszczenia magazynów”. Podobnie bywa w okresie Black Friday, choć akurat ten trend w Polsce przyjął się po prostu jako sezon promocji czy też początek świątecznych wyprzedaży. Nie jest to czas, jak w Stanach Zjednoczonych, przecen o 80-90% powodujących fizyczne starcia między klientami szukającymi okazji.

→ I tutaj znowu, nie w każdej branży Black Friday czy nawet Black Week mają rację bytu. Jednocześnie dobrze przemyślana strategia może pomóc zwiększyć sprzedaż w tym czasie. Grunt to wcześniejsze planowanie i zabezpieczenie osobnych środków lub całościowego zwiększonego budżetu w okresie większej liczby aukcji w środowiskach reklamowych.

Do trendów sprzedażowych należą też akcje „back to school”, czyli wyprzedaże związane z końcem wakacji i powrotem dzieci oraz młodzieży do szkół, wspomniane przedświąteczne szaleństwo zakupów, czy przełom zimy i wiosny, kiedy rusza zainteresowanie tematyką związaną z aktywnościami outdoorowymi – od sportu i rekreacji, przez uprawę ogrodu, po remonty i urządzanie wnętrz.

Po czwartym kwartale pora na kwartał piąty

Od niedawna mówi się też o jeszcze jednym okresie sprzedażowym – tzw. piątym kwartale, czyli okresie tuż po Bożym Narodzeniu, około przełomu roku. Wiele firm dosprzedaje wtedy towar, obniżając ceny. Konsumenci z kolei mają więcej czasu w przerwie świątecznej czy w okolicach Nowego Roku, by zapolować na okazje.

To sezon nadal traktowany przez sporo firm jako stracony, ale dla wielu branż jest atrakcyjnym sprzedażowo okresem. Łączy on w sobie cechy końcówek sezonów (jak koniec lata w branży odzieżowej), zmiany sezonów (przejście zimy w wiosnę w szeroko rozumianej branży outdoorowej) czy nowych początków (jak „back to school” i czas postanowień noworocznych). Dlatego jest to świetny moment na kampanie marketingowe zarówno dla producentów odzieży oraz obuwia, artykułów wnętrzarskich czy usług, jak i produktów związanych z hobby i rekreacją.

sezonowośćJak zarządzać tymi okresami w świecie reklamy?

W pikach sprzedaży najważniejszy jest spokój. Nie tylko po stronie sprzedających – choć trudno oczekiwać od konsumentów, którzy gorączkowo szukają prezentu dla kuzynów, chrześniaków czy innych pociotków. Tej grupie wybaczymy pośpiech i nerwy.

Spokoju potrzebujemy w kampaniach reklamowych. Szczyt sezonu to czas, kiedy zmiany w strukturze czy ustawieniach reklam mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Dlatego niezmiernie ważne jest planowanie z wyprzedzeniem.

Systemy reklamowe Google, Facebooka czy TikToka pracują na inteligentnych silnikach. Ich skuteczność zależy od danych wejściowych, jednak te informacje muszą być przetworzone w czasie, zweryfikowane i potwierdzone. Dlatego planując strategię sprzedażową na gorętsze okresy roku, warto działać z odpowiednim zapasem czasu – minimum tygodniowym, a najlepiej nawet dłuższym.

Zyskujemy wtedy czas na wprowadzanie zmian, drobne czy większe modyfikacje, a przede wszystkim na zebranie danych o odbiorcach i ich zachowaniach – wszystko po to, by w szczycie sprzedaży nie poprawiać już reklam. Kampanie w tym czasie powinny być już po okresach nauki, po weryfikacji materiałów, tzn. powinny być już dobrze naoliwioną maszyną, która przewiezie projekt przez zakupowy szał i dowiezie go do celu, jakim są wartościowe konwersje.

W inteligentnym środowisku reklamowym, z jakim mamy obecnie do czynienia, gdzie kampanie są wspierane przez sztuczną inteligencję czy wręcz na niej się opierają, rozwój strategii w czasie to kluczowy element. Kampania uruchomiona wcześniej „nasłuchuje” sygnałów, wyszukuje potencjalnych odbiorców, by potem zacząć efektywnie sprzedawać odpowiednim osobom.

branża sezonowaDlaczego warto działać z wyprzedzeniem

Jeśli jeszcze nie jesteście przekonani, weźcie pod uwagę, jak zmieniło się środowisko reklamowe. Użytkownicy aktywnie wyszukują informacji o produktach – poświęcają czas na porównanie usług, produktów i ofert, szczególnie jeśli cechują się one wyższą ceną lub wymagają planowania. Z tego powodu warto działać zasięgowo czy budując ruch z dużym wyprzedzeniem.

Z kolei w okresie przyrastającego sezonu i w czasie piku oraz tuż po nim zainteresowanie jest już bardzo duże, liczba oferta na rynku jest również wysoka. Dlatego tutaj trzeba mieć przetworzone dane z okresu wcześniejszego oraz zabezpieczone dodatkowe środki na przegonienie konkurencji w aukcjach reklamowych.

Planowanie to klucz do sukcesu!

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej
crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt