Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
30.01.2023 | czas czytania: 4 | EPR | autor: Artefakt

Public relations? Zwróćmy na niego uwagę

Public relations? Zwróćmy na niego uwagę

Public relations kojarzony jest często z odłamem marketingu, który odpowiada za kontakt z mediami, a skutkiem tego jest lekceważenie tego obszaru w firmach. PR w obecnych czasach jest istotnym elementem marek. Jak zadbać o rozpoznawalność marki oraz kreować jej dobry wizerunek? Właśnie za to odpowiedzialny jest PR.  

Public Relations – jak to rozumieć?  

Public relations są znane od początków XX wieku. W ówczesnych czasach funkcjonowało to bez określenia, jednak było wiadomo, że aby odnieść sukces, firmie/osobie potrzeba rozgłosu i pozytywnego wizerunku publicznego. Pierwsze firmy zajmujące się PR w Polsce powstały w latach 90. XX wieku.  

Jest to strategia, która ma za zadanie budowanie relacji między marką, a jego otoczeniem. Do jego otoczenia zalicza się nie tylko klient, ale także pracownicy i opinia w świecie. Kluczem do sukcesu jest, aby dostarczyć informacje odpowiednio dobrane do rodzaju odbiorców. PR ma swoistą formę dialogu firmy z jej otoczeniem. Public Relations to dziedzina, która pomoże zmienić przyszłość, a przy tym rentowność firmy.  

Zobacz również: Problem employee advocacy – czym jest i czy warto go stosować?

Public relations w praktyce  

Działania PR dotyczą wielu obszarów. Zastanawiając się, gdzie może być mówione o firmie zbierzemy dość szeroki zakres kanałów. Warto zastanowić się do jakich mamy łatwy dostęp i w jaki sposób mogą wpłynąć na wizerunek naszej firmy. Przykładowymi obszarami do opracowania w kontekście PR mogą być:  

  • Wartości firmy – warto się zastanowić nad misją, wizją firmy oraz zdefiniować jej wartości. Zidentyfikowanie wartości marki nakieruje kolejne działania komunikacyjne.  
  • Komunikacja wewnętrzna – komunikacja pomiędzy zarządem, a pracownikami firmy jest bardzo ważna. Równie ważna jest komunikacja między działowa i wewnątrz działowa. Od tego zależy nastrój panujący w firmie. Dbaj o atmosferę w firmie, szanuj opinię swoich pracowników i spraw, aby czuli bezpieczeństwo w firmie. Ustalenie formy komunikacji w firmie powinna o to zadbać.  
  • Komunikacja zewnętrzna – planowana i systematyczna komunikacja organizacji pozwala jej sprawnie funkcjonować w otoczeniu zewnętrznym.  
  • Media relations – współpraca z mediami, która daje sporo szans na wypracowanie dobrego PR firmy. Relacje z mediami pozwolą publikować szeroko np. sukcesy czy zmiany zachodzące w firmie. Mogą to być wywiady czy artykuły w prasie.  
  • Corporate Identity (CI) – tworzenie tożsamości organizacji. Obszar ten obejmuje działania, które pozwolą określić sposoby postrzegania firmy wśród obiorców. Jest to ściśle powiązane z identyfikacją wizualną, np. wizytówki firmy, pieczątek czy strona www.  

Cele public relations  

Cele strategiczne public relations określają czynności, które powinny być spełnione, aby firma rozwijała się w odpowiednim kierunku. Ogólnym celem możemy nazwać wizerunek firmy, jednak składają się na to pewne czynniki, o których wspominałam wcześniej.  

  • Budowanie wizerunku – działania, które mają wpływać na świadomość odbiorców oraz rozpoznawalność marki podczas np. Udziału firmy w różnych akcjach społecznych. Kanały które mogą być wykorzystywane to między innymi media społecznościowe, portale informacyjne czy influencerów.  
  • Zwiększenie rozpoznawalności – rozpoznawalność można uzyskać poprzez obecność i widoczność na różnego rodzaju kanałach. Poszerza to zakres dotarcia do odbiorców. Klient chętniej zainwestuje w coś, co obiło mu się o uszy.  
  • Budowanie społeczności – dbanie o dobre relacje z obserwatorami, czyli potencjalnymi klientami powinno być podstawą strategii komunikacyjnej firmy. Tworzenie angażujących treści i przekazów, które zachęcają odbiorców do interakcji.  
  • Efektywne działania w sytuacjach kryzysowych – w tym przypadku warto zadbać o komunikację wewnętrzną oraz zewnętrzną. Dobra atmosfera w firmie i pracownik, który czuje się bezpiecznie jest równie ważne co dobra reputacja.  

Zobacz również: 6 kapeluszy myślowych – czym są i jak je wykorzystać 

PR a marketing  

Chociaż często PR i marketing są spajane w jedno, jest to mylne. Działania marketingowe nastawione są na sprzedaż, mają za zadanie skłonienie odbiorców do zakupu produktu bądź usługi. Są kierowane do konkretnych grup odbiorców które są potencjalnie zainteresowani daną marką. PR skupia się wyłącznie na dobrych relacjach oraz kreowaniu wizerunku na przestrzeni teraźniejszości i przyszłości. Marketing jest związany z rynkiem, Klientami oraz przychodami, a public relations skupia się na relacjach z otoczeniem, kulturą i polityką firmy.  Dobrze, jeżeli public relations jest elementem strategii marketingowej. Ważne jest, aby te działania się uzupełniały oraz dążyły w jednym kierunku. Dobry PR ułatwia budowanie relacji w firmie oraz wspiera jej wizerunek na zewnątrz.  

Narzędzia wykorzystywane w sieci  

Zakres możliwości działań PR wciąż się rozrasta, a spowodowane jest to powstawaniem nowych kanałów i rodzajów współpracy. Większość działań przeniosła się do sfery online, jednak warto pamiętać o agencjach 360, które specjalizują się również w marketingu offline. Narzędzia, które mogą być wykorzystywane w ramach public relations: 

  • Media społecznościowe,  
  • Video content,
  • Newsletter,  
  • Blog firmowy, 
  • Współpraca z influencerami, 
  • Media relations – artykuły, recenzje, obecność w prasie, wywiady, 
  • Sponsoring, 
  • Udział w konferencjach/wydarzeniach branżowych.  

Zobacz również: Bussines Model Canvas 

Praca w dziale public relations  

Praca w PR jest bardzo odpowiedzialna, odgrywa ważną rolę w budowaniu komunikacji marki. Zwykle organizacje posiadają Specjalistę PR lub oddają wizerunek firmy w ręce opiekuna firmy zewnętrznej. Cechy oraz obowiązki, które powinna spełniać osoba odpowiedzialna za wizerunek firmy:  

  • Identyfikacja głównych grup docelowych i określenie ścieżki dotarcia do nich,  
  • Tworzenie komunikatów prasowych, umawianie wywiadów oraz udzielanie informacji dla mediów, 
  • Wybór wydarzeń, konferencji oraz konkursów, w których bierze udział firma, 
  • Współpraca z różnymi działami firmy, 
  • Komunikacja wewnątrz firmy, dbanie o przepływ informacji z pracownikami,  
  • Weryfikacja efektywności prowadzonych działań.  

PR to szeroka dziedzina, w której na moje oko znajdują się części analityki, dziennikarstwa, EB czy marketingu. Jednak najważniejszą zasadą dobrej komunikacji jest dobry przepływ informacji w organizacji. Dbanie o dobrą komunikację wewnątrz firmy zaowocuje dobrym wizerunkiem na zewnątrz.  

 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Jak napisać dobre case study na stronę firmową? 07.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak napisać dobre case study na stronę firmową?

Czy Twoja firma ma wspaniałe historie sukcesu, które warto opowiedzieć? Chcesz przyciągnąć nowych klientów, pokazując, jak pomagasz innym osiągać cele? Case study to idealne narzędzie, by to zrobić. Ale jak napisać takie, które naprawdę przyciągnie uwagę i przekona potencjalnych klientów? W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak stworzyć case study, które będzie nie tylko interesujące, ale i skuteczne. Czytaj wiecej
Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt