Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
02.02.2024 | czas czytania: 6 | Analityka | autor: Artefakt

Czym są testy A/B i dlaczego warto je stosować?

Czym są testy A/B i dlaczego warto je stosować?

Sposób na sukces w Internecie – ciągła optymalizacja

Żyjemy w czasach, w których wszystko dzieje się szybko. Zupełnie tak samo jest w Internecie. W związku z tym każdy, kto prowadzi sprzedaż w sieci, w tym sklep internetowy, powinien stale optymalizować swój serwis. Dlaczego to takie ważne? Otóż dla Google’a i dla użytkowników sieci to, co jeszcze kilka miesięcy temu było pożądane, dzisiaj może być kompletnie nieatrakcyjne. Mało tego, Google’owi i użytkownikom może nie podobać się coś, co trafia do gustu właściciela serwisu. Warto więc co jakiś czas przeprowadzać „eksperymenty” na swojej stronie, aby na bieżąco sprawdzać, co prezentuje się lepiej, a co gorzej, co najprawdopodobniej spełni oczekiwania internautów, a co zniechęci ich do korzystania ze strony. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą testy A/B.

Testy A/B – co to?

Testy A/B to metoda badawcza, która powstała ponad 20 lat temu – w 2000 roku. Właśnie wtedy inżynierowie Google’a przeprowadzili pierwszy tego typu test. 10 lat później, w 2010 roku, około 50% przedsiębiorców działających w sieci deklarowało, że przeprowadza takie testy. Najprostsza definicja mówi o tym, że testy A/B polegają na porównywaniu dwóch wersji strony www. Celem tego zestawienia jest wybranie wersji lepszej, czyli takiej, która spełni większą liczbę wytycznych i wymagań przed nią stawianych. Zazwyczaj wersją „A” nazywa się aktualny wygląd strony, a wersją „B” – nowy wygląd strony lub (rzadziej) wygląd dawnej strony. Warto dodać, że testy A/B polegają na badaniu zachowań użytkowników, ich upodobań i preferencji. Wszystko sprowadza się do tego, że kiedy projektuje lub modernizuje się stronę, należy zrobić to tak, by spełniła ona oczekiwania internautów, a co za tym idzie – skłaniała ich do podejmowania działań. Aby tego dokonać, warto przeprowadzać testy A/B. o których szczegółowo opowiadamy poniżej.

Co warto testować?

Przede wszystkim należy testować tzw. karty produktów. Są to zazwyczaj najważniejsze podstrony, które generują największy ruch i sprzedaż. Testując karty produktów, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na poniższe elementy.

  • Tytuły – to pierwsza rzecz, którą widzą użytkownicy. To dzięki tytułowi oceniają oni „na starcie”, czy są zainteresowani danym obiektem. Dobrze jest więc zbadać reakcję osób odwiedzających serwis na różne tytuły.
  • Obrazy – należy pamiętać, że liczy się nie tylko treść, lecz także forma. Wzrok powinny przykuwać szczególnie główne zdjęcia produktów. Jakie zdjęcia? Oczywiście takie, na które najlepiej zareagują użytkownicy.
  • Opisy – warto testować również to, jakie opisy zachęcają użytkowników do przebywania na stronie, a przede wszystkim do kliknięcia w CTA.
  • CTA – w tym przypadku należy sprawdzić przede wszystkim różne warianty trzech elementów. Są to: kształt, rozmiar i kolor.
  • Ceny – każdy użytkownik zwraca uwagę na cenę. Dobrze jest więc zatroszczyć się o jej odpowiedni, tj. zgodny z preferencjami użytkowników, kolor, rozmiar i lokalizację.
  • Warunki dostawy – czytelne, w pełni zrozumiałe dla użytkowników warunki dostawy zdecydowanie mogą wpłynąć na podejmowanie decyzji zakupowych.
  • Oceny produktów – warto rozważyć uwypuklenie ocen (np. w formie przykuwających wzrok gwiazdek) i komentarzy. Może to wpłynąć na uwiarygodnienie strony, a kolejno na wysoką konwersję.
  • Elementy budujące pilną potrzebę – strzałem w dziesiątkę nierzadko okazują się zegary odliczające czas do końca promocji. Dobrze więc przetestować wersję strony z takimi elementami i bez nich.

Testy A/B w praktyce

Zdecydowanie łatwiej będzie zrozumieć, na czym polegają testy A/B, po zapoznaniu się z konkretnymi przykładami. Poniżej przedstawiamy dwie hipotetyczne sytuacje, w których można zastosować charakteryzowane rozwiązanie.

Pierwszy przykład testu A/B – dobór koloru przycisku rejestracji

Dajmy na to, że chcesz zbadać, czy zmiana koloru przycisku „Zarejestruj się” sprawi, że konwersja na Twojej stronie wzrośnie. W takim przypadku powinieneś sprawdzić dwie wersje. W wersji „A” (wersja „A” to zazwyczaj wersja obecna) kolor przycisku to stonowany szary, a w wersji „B” (wersja „B” to zazwyczaj wersja nowa) – przykuwający wzrok czerwony. Kolejno testujesz obie wersje (poprzez obserwację działań użytkowników dokonanych w dokładnie takiej samej liczbie sesji, czyli liczbie „obecności” użytkownika na stronie), a kolejno sprawdzasz, która wersja – „A” czy „B” –„dała” najwięcej kliknięć i rejestracji. Już wiesz, która z nich powinna być umieszczona na Twojej stronie na stałe.

Drugi przykład testu A/B – link bądź przycisk „call to action”

Wyobraźmy sobie, że chcesz, aby na Twojej stronie znajdował się przycisk „call to action”, czyli wezwanie do działania typu „Zapisz się do newslettera” czy „Kup teraz”. Nie wiesz jednak, czy bardziej skuteczny będzie link czy przycisk. Przygotowujesz więc, zgodnie z założeniami testu A/B, dwie wersje strony – jedną z „call to action” w postaci linka (będzie to wersja obecna, czyli wersja „A”), drugą  z „call to action” w postaci przycisku (będzie to wersja nowa, czyli wersja „B”). Kolejno sprawdzasz, jaki jest wynik konwersji – zarówno wtedy, kiedy na stronie widnieje link, jak i wtedy, kiedy jest na niej przycisk. Ostatecznie powinieneś zdecydować się na to rozwiązanie, które przyciągnęło większą liczbę użytkowników, czyli wygenerowało więcej kliknięć.

Testy A/B – najczęściej popełniane błędy

Błąd 1: Istnieją branże, a co za tym idzie – sklepy internetowe, które w pewnych miesiącach cieszą się dużo większym zainteresowaniem niż zwykle. Możemy np. przyjąć, że sklep z nartami najwyższe wyniki konwersji i sprzedaży będzie osiągał pod koniec jesieni i w zimie. Przeprowadzanie testów A/B w przypadku tego serwisu powinno więc odbywać się w miesiącach, w których zazwyczaj liczba zapytań i zrealizowanych zamówień jest zbliżona. W innym razie testy A/B dadzą fałszywe wyniki, a co za tym idzie – mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Błąd 2: Innym błędem popełnianym przez właścicieli stron przy okazji realizowania testów A/B jest kierowanie się własnymi odczuciami. Tymczasem, wykonując testy, należy wziąć pod uwagę założenia UX (ang. „user experience”, czyli doświadczenie użytkownika). UX bada całość wrażeń, jakich doświadczają użytkownicy przebywający na danej stronie www, stara się odpowiedzieć na dwa elementarne pytania: „Co ludzie robią?” (np. na której podstronie znajdują się najczęściej) i „Jak to robią” (jaką drogę pokonują, żeby znaleźć się na tej podstronie). Należy zatem brać pod uwagę uśrednione odczucia użytkowników, które niejednokrotnie mogą być sprzeczne z poczuciem estetyki właściciela serwisu.

Błąd 3: Niezwykle często popełnianym błędem podczas realizowania testów A/B jest przerwanie testu przed końcem zaplanowanego czasu. Dzieje się tak dlatego, że nierzadko osobie wykonującej test wydaje się, że wyniki są jednoznaczne, więc nie ma sensu sprawdzać rozwiązań dłużej. Jednak w tego typu testach to właśnie odpowiednio długi czas pozwala uzyskać miarodajne wyniki, a przerwanie go powoduje, że dane statystyczne mogą być przekłamane.

Błąd 4: Ostatnim, choć nie rzadziej popełnianym błędem, jest przeprowadzanie wielu testów A/B na raz. W takim przypadku wyciągnięcie wniosków na temat tego, który element przyniósł oczekiwany skutek, jest niemożliwe, gdyż pojawia się tzw. chaos informacyjny.

Testy A/B – zalety ich wykonywania

Wyróżnia się pięć podstawowych zalet wykonywania testów A/B. Są to:

  • duża wiarygodność;
  • łatwość realizacji;
  • niskie koszty;
  • umożliwienie podjęcia szybkich decyzji dotyczących wyglądu strony oraz organizacji zamieszczonych na niej treści;
  • łatwość w interpretacji, w wyciąganiu wniosków.

Testy A/B – wady ich wykonywania

Testy A/B, jak wszystkie rozwiązania, mają również swoje wady. Główną wadą wykonywania testów A/B jest brak możliwości testowania wielu zmiennych w tym samym czasie. Niemożliwe jest więc przeanalizowanie korelacji pomiędzy wieloma czy nawet dwoma zmiennymi. W trakcie opisywanych tekstów można albo zbadać kolorystykę strony, albo typy nagłówków, albo rodzaje fontów, albo wielkość czcionek itd. Nie można tych zmiennych ze sobą łączyć, tworząc tym samym wiele różnych wersji strony.

Narzędzia do wykonywania testów A/B

Do najbardziej znanych, a co za tym idzie rozpowszechnionych narzędzi służących do wykonywania testów A/B w e-commerce należą:

  • AB Tasty – narzędzie stworzone z myślą o dużych przedsiębiorstwach posiadających duże serwisy www;
  • Google Optimize – narzędzie, którego największą zaletą jest integracja z Google Analytics, korzystają z niego zazwyczaj małe i średnie przedsiębiorstwa, jest całkowicie bezpłatne;
  • Optimizely – narzędzie, które podobnie do AB Tasty zostało stworzone z myślą o największych serwisach internetowych;
  • VWO – narzędzie to jest bardzo wszechstronne – sprawdza się zarówno w przypadku małych, niskobudżetowych serwisów, jak i dużych, wysokobudżetowych portali.

Testy A/B – czy warto?

Testy A/B w wielu przypadkach mogą okazać się marketingowym strzałem w dziesiątkę. Z całą pewnością są one czymś, co powinno być co jakiś czas przeprowadzane przez małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. To jeden z najprostszych i najefektywniejszych sposobów na ulepszenie i usprawnienie serwisu, a co za tym idzie – na sprawienie, by był on atrakcyjny zarówno dla Google’a, jak i dla użytkowników sieci. Do tego, że testy A/B wykonywane przy użyciu narzędzia Google Optimize są przeznaczone „dla każdego” w swoim sześćdziesięciominutowym webinarze przekonuje Karol Wilczyński. Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z eksperckimi analizami i poradami Karola.[/vc_column_text]

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej
crm co to jest 31.03.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Czym jest CRM i dlaczego jest niezbędny w sprzedaży?

Efektywne zarządzanie relacjami z klientami stało się nieodłącznym elementem sukcesu każdej firmy. CRM, czyli Customer Relationship Management, to narzędzie, które pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb klientów, budowanie trwałych relacji oraz zwiększenie sprzedaży. Dzięki CRM, firmy mogą skuteczniej zarządzać danymi klientów, analizować ich zachowania i dostosowywać swoje działania marketingowe. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej, czym dokładnie jest CRM i dlaczego jego wdrożenie jest niezbędne w procesie sprzedaży. Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt