Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Poprzedni rok pokazał, jak ważna jest aktywność firm w sieci. W 2021 roku jeszcze bardziej niż w poprzednich latach specjaliści od marketingu skupiają się na rozwoju firmowych mediów społecznościowych, które dają nieocenione korzyści dla realizacji celów biznesowych. Firmowy profil na Facebooku czy Instagramie można stworzyć zupełnie za darmo, ale droga do wysokich zasięgów bywa wyboista. Do wzrostu popularności niezbędne okazują się tak zwane zasięgi organiczne, czyli liczba wyświetleń danej zawartości. Czas publikacji postów odgrywa w tym przypadku niemałe znaczenie. Mowa tu zarówno o serwisach, takich jak Instagram czy Tik Tok, jak i narzędziach typu LinkedIn, wykorzystywanych przede wszystkim do celów biznesowych.
Specjaliści wskazują, że post zyskuje szczytową popularność mniej więcej w ciągu godziny od opublikowania. Właśnie dlatego tak ważne jest, by trafić w czas, kiedy tablicę przegląda jak najwięcej osób zainteresowanych daną tematyką. Warto mieć jednak na uwadze, że nie zawsze nasz post wyświetli się natychmiast. Właśnie dlatego tak ważne jest, żeby zadbać o zasięgi, zarówno te organiczne (darmowe), jak i pochodzące z płatnych reklam.
Kiedy publikować na Instagramie czy Facebooku, by poprawić zasięgi swojego profilu? Publikacja postów, które w krótkim czasie zyskują wiele reakcji (polubień, udostępnień czy komentarzy) okazuje się ważną wskazówką dla algorytmów serwisu. Dostają one jasny sygnał, że dany użytkownik dzieli się ciekawymi treściami, które po prostu warto wspierać. Bezpośrednio może przyczynić się więc do poprawy zasięgów, czyli widoczności innych publikowanych treści w przyszłości. Tworząc ciekawy content, zyskujemy większą szansę na dotarcie do potencjalnych klientów. Nie bez znaczenia pozostaje też systematyczność wrzucania postów. Algorytmy doceniają naturalnie zbudowane profile, które regularnie publikują treści.
Niektóre z platform umożliwiają podgląd aktywności naszych obserwatorów w sieci. Właśnie taką funkcjonalność wprowadził Facebook, umożliwiając sprawdzenie bardzo dokładnych statystyk. Jeśli nie wiemy, o której najlepiej wrzucać posty – warto zerknąć do wewnętrznych statystyk platformy, tak zwanych Page Insights. W zakładce dotyczącej wpisów można przejrzeć podsumowanie z konkretnego okresu dotyczące naszego fanpage’a. Z pierwszego wykresu dowiemy się, w jakich godzinach nasi obserwatorzy przebywają w sieci, co z pewnością okaże się pomocne w planowaniu postów.
Pamiętajmy, że częstotliwość dodawania postów zależy także od naszego contentu. Nie warto dzielić się mało interesującymi treściami tylko dlatego, że według zaleceń posty na Instagrama trzeba wrzucać dwa razy dziennie. Tutaj przede wszystkim działa zasada mówiąca o tym, że dobry, angażujący content powinien sam się obronić i przynieść większe zaangażowanie, niż byle jakie treści wrzucanie kilka razy dziennie.
Kolejnym czynnikiem, wpływającym na popularność danego postu w konkretnym momencie, są przyzwyczajenia użytkowników sieci. Najlepszy czas na publikację postów może okazać się zupełnie inny w przypadku, gdy naszą grupę docelową stanowią matki zajmujące się dzieckiem w domu, a inny, kiedy próbujemy dotrzeć do studentek czy kobiet aktywnych zawodowo. Właśnie dlatego tak ważna jest znajomość własnej grupy docelowej, ich zwyczajów oraz upodobań, a następnie uwzględnienie jej w planowaniu strategii komunikacji w social media.
Znajomość zwyczajów własnych obserwatorów wydaje się kluczem do sukcesu. Jak się jednak okazuje, popularność postów zależy też od wielu czynników, których nie zawsze da się przewidzieć. Na drodze do wspomnianego sukcesu może stanąć chociażby pogoda czy ważne wydarzenia w kraju.
Jednym z najpopularniejszych kanałów społecznościowych jest Instagram, służący przede wszystkim do wstawiania zdjęć oraz krótkich relacji. Przez długi czas na tablicy użytkowników pojawiały się posty w kolejności chronologicznej, dzięki czemu wkrótce po publikacji materiał trafiał na samą górę listy. Jak to wygląda obecnie i kiedy publikować na IG, żeby uzyskać dużo reakcji? W pewnym momencie Instagram odszedł od takiego sposobu wyświetlania treści, wprowadzając algorytm. Trzymanie się określonych, idealnych ram czasowych wciąż jednak ma znaczenie. Najnowsza aktualizacja algorytmu uwzględnia czas publikacji i wspiera posty wstawione w niedalekiej przeszłości.
Najmniejsze szanse na dotarcie do odbiorców mają z kolei posty publikowane w weekendy, a także te wstawiane tuż po standardowym czasie pracy większości Polaków. Po godzinie 17 zajmują się oni raczej obowiązkami domowymi i dopiero po ich wypełnieniu mają chwilę, by zajrzeć w telefon czy usiąść przy komputerze.
Globalne zaangażowanie na Instagramie, źródło: https://sproutsocial.com/insights/best-times-to-post-on-social-media/
Coraz większą popularność zyskuje aplikacja Tik Tok – portal, na którym użytkownicy dzielą się krótkimi filmami o zróżnicowanej tematyce. Medium okazuje się szczególnie popularne wśród młodszych odbiorców, ale również starsi użytkownicy dostrzegają jego ogromny potencjał, także marketingowy. Serwis jest kanałem specyficznym, ponieważ jego zasięg w bardzo dużym stopniu wykracza poza granice kraju. Twórcy mają obserwatorów często na całym świecie, co w pewien sposób warunkuje dużą elastyczność w ustalaniu godzin publikacji treści.
Również w tym przypadku można określić jednak pewne ramy, które ułatwią dotarcie do odbiorców w tej samej strefie czasowej. O której publikować tik toki? Specjaliści wymieniają wtorki, środy oraz piątki około godziny 9 rano, jednak największe zasięgi, a tym samym popularność filmików przynosi codzienne, systematyczne publikowanie ciekawych treści. Największe znaczenie wydaje się mieć sam content – Tik Tok, jak każde inne, wspomniane medium społecznościowe, opiera się na algorytmie, który dopasowuje treści do upodobań użytkowników. Nie bez znaczenia jest wykorzystywanie w postach odpowiednich hasztagów czy popularnych obecnie podkładów muzycznych dostępnych w aplikacji.
Źródło: https://influencermarketinghub.com/best-times-to-post-on-tiktok/
Z uwagi na wynikające z lockdownu ograniczenia w przemieszczaniu się, rok 2021 znacznie różni się od wielu poprzednich, także pod względem aktywności Polaków w social mediach. Według specjalistów wciąż najmniej popularnym terminem jest weekend, ale chętniej niż we wcześniejszych latach zaglądamy na Facebooka również w poniedziałki czy piątki. Portal jest też medium dość uniwersalnym – obecnie korzystają z niego przedstawiciele różnych grup wiekowych, zwolennicy różnorodnych poglądów i stylów życia. Właśnie dlatego trudno jednoznacznie określić, kiedy publikować na FB. Na szczęście istnieją pewne wypracowane przez specjalistów ramy, które sprawdzają się w znacznej ilości przypadków.
Jako najlepszy czas na publikację na Facebooku podaje się godziny od 10 do 11, a także wieczory, po godzinie 19. Jeśli chodzi o dni tygodnia – wpisy, na których popularności szczególnie nam zależy warto wstawiać w poniedziałki, środy oraz piątki. Pamiętajmy, że również w przypadku Facebooka działa algorytm odpowiedzialny za ranking wyświetlania postów na tablicy użytkownika. Zadbajmy więc o organiczny zasięg postów poprzez wstawianie atrakcyjnego contentu również w dni mniejszej aktywności internautów, a także prowadzenie relacji na żywo. Dzięki temu zwiększymy prawdopodobieństwo, że posty dotrą do użytkowników w czasie ich największej aktywności w sieci.
Globalne zaangażowanie na Facebook, źródło: https://sproutsocial.com/insights/best-times-to-post-on-social-media/
Również w przypadku portalu LinkedIn najpopularniejszym dniem na dzielenie treści okazuje się środek tygodnia. Publikując we wtorki, środy i czwartki zwiększamy prawdopodobieństwo dotarcia do większego grona odbiorców. Duże znaczenie ma także godzina wstawiania wpisów. Użytkownicy tego serwisu to przede wszystkim ludzie związani z biznesem, osoby aktywne zawodowo i dbające o swoją ścieżkę kariery. Ich wzmożona aktywność w sieci obejmuje godziny poranne oraz popołudniowe i właśnie ten czas warto uwzględnić, rozważając, kiedy publikować na LinkedIn.
Globalne zaangażowanie na LinkedIn, źródło: https://sproutsocial.com/insights/best-times-to-post-on-social-media/
Serwis ten daje użytkownikowi szybki dostęp do najświeższych informacji, opinii czy linków do ciekawych artykułów. Na Twitterze kolejne wpisy pojawiają się błyskawicznie i już po chwili ustępują miejsca kolejnym. Szybka wymiana informacji oznacza też krótki cykl życia danego posta. Największe szanse na bycie dostrzeżonym ma w ciągu zaledwie 30 minut od publikacji – nie bez powodu więc bywa nazywany najszybszym medium społecznościowym.
Oczywiście warto posiłkować się pewnymi ramami czasowymi i przyzwyczajeniami użytkowników. Dużą popularnością cieszą się tweety dodawane przed południem. Wiele osób lubi zaczynać dzień od przejrzenia najnowszych wiadomości, a ten popularny serwis umożliwia to w bardzo kompaktowej, wygodnej formie. Użytkownicy Twittera cenią bycie na bieżąco, dlatego wpisy najlepiej wstawiać codziennie. Najmniejszą aktywność serwis notuje z kolei w weekendy.
Globalne zaangażowanie na Twitter, źródło: https://sproutsocial.com/insights/best-times-to-post-on-social-media/
Platforma przyciąga widzów przez cały tydzień, choć w przeciwieństwie do pozostałych, wspomnianych mediów społecznościowych, w tym przypadku zwiększoną aktywność obserwuje się również w weekendy. Kiedy publikować filmy na YouTube w 2021 roku? Za najlepszą porę na publikację materiałów uznaje się obecnie niedzielę. W czwartki i piątki najlepiej publikować w godzinach od 12 do 15. W weekendy lepiej wstawić filmik przed południem – od godziny 9 do 11, a w poniedziałki i środy pomiędzy godziną 14 a 16. Im bliżej weekendu, tym aktywność użytkowników YouTube wzrasta. Po ciężkim początku tygodnia w pracy czy szkole mamy więcej czasu na przeglądanie filmików w sieci i dzielenie się nimi ze znajomymi.
Więcej o publikacji filmów na YouTube znajdziesz pod tym linkiem.Pamiętajmy, że w podanych godzinach zasięgi mogą być wyższe, choć publikacja w popularnych porach wiąże się też z większą konkurencją. To z kolei może oznaczać trudność w „wybiciu się”. Podane powyżej godziny mogą okazać się pomocne w obraniu idealnej ścieżki promocji własnego kanału, ale tylko obserwacja danego profilu i monitorowanie zachowań użytkowników platformy pozwoli obrać najlepszą drogę do sukcesu.
Tworząc plan wstawiania postów, bez wątpienia trzeba też być na bieżąco z trendami i wydarzeniami na świecie. Dobrą nauką dla zwolenników sztywnych ram z pewnością okazała się pandemia, która bardzo zamieszała w zwyczajach użytkowników Internetu. Bardzo możliwe, że druga połowa 2021 roku i prognozowany „powrót do normalności” przyniesie kolejne zmiany. Otwarcie lokali gastronomicznych, piękna pogoda i możliwość spotkań z pewnością odciągają od ekranów, a tym samym przeglądania mediów społecznościowych. Choć pewne przyzwyczajenia nabyte w trakcie kolejnych lockdownów mogą pozostać z nami na dłużej, warto być przygotowanym na dynamiczne zmiany i eksperymentować z czasem publikacji postów.
Czasami odkrycie tej „złotej godziny” może oznaczać wiele prób i błędów, z których warto wyciągać wnioski. Ciekawy, regularnie publikowany content przykuje uwagę użytkowników sieci, a tym samym pozwoli stworzyć zaangażowaną społeczność, gotową zaufać produktom czy usługom danej marki.