Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

02.07.2021 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Pozycjonowanie a zmiana strony internetowej, czyli historia o tym, jak nie stracić

Pozycjonowanie a zmiana strony internetowej, czyli historia o tym, jak nie stracić

Czy wiesz, jak przenieść stronę bez straty pozycji, a nawet zyskać po migracji więcej ruchu? Razem z Termo-Fol Sp. z o.o. udało nam się nie tylko utrzymać dotychczasowe efekty SEO, ale i zanotować spore wzrosty w widoczności serwisu. Jak tego dokonaliśmy? Jak wyglądają aktualne statystyki naszego Klienta? O tym dowiesz się w kolejnych akapitach.

Historia współpracy

Artefakt ma przyjemność współpracować z firmą Termo-Fol Sp. z o.o. od końca marca 2020 roku, kiedy to rozpoczęliśmy pozycjonowanie jej strony. Spółka postawiła przed nami odpowiedzialną funkcję – koordynowanie migracji serwisu. Główne zlecone nam zadania to: po pierwsze nie stracić wypracowanych już pozycji i widoczności, po drugie: zwielokrotnić je. Największym wyzwaniem współpracy było znalezienie najkorzystniejszego działania, które współgrałoby z koncepcją naszego Klienta. Migracja odbywała się w obrębie domeny i polegała przede wszystkim na zmianie zawartości strony – część podstron zniknęła lub zmieniła adres, zmieniła się struktura czy menu. W ciągu miesiąca postawiliśmy serwis w zupełnie innej, lepszej odsłonie.

Kilka słów o naszym Kliencie

Aby zarysować powagę i trudność migracji serwisu warto przyjrzeć się firmie, której pomagaliśmy w tym procesie. Niewłaściwie przeprowadzona zmiana na stronie skutkowałaby utratą wieloletnich efektów, a marka może pochwalić się naprawdę sporym dorobkiem. Termo-Fol Sp. z o.o. to lider w branży urządzeń grzewczych, który działa w 12 krajach Europy. Marka oferuje m.in. folie, maty grzewcze, folie pod lustro, termoregulatory, panele na podczerwień i instalacje fotowoltaiczne. Termofol to nie tylko produkty, ale autorski program szkoleniowy dla wykonawców oraz ogromna sieć instalatorów. Za swoją działalność firma była wielokrotnie nagradzana, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Marka skrupulatnie kieruje się zasadami CSR (ang. Corporate Social Responsibility), a szersza społeczność mogła zobaczyć jej urządzenia w programie „Nasz nowy dom”.

Migracja serwisu a pozycjonowanie – co można zyskać a co stracić?

Wiele firm popełnia jeden bardzo poważny błąd – współpracę z pozycjonerem rozpoczyna dopiero po stworzeniu swojej strony internetowej lub świeżo po jej zmianie. Budowa serwisu i każda zmiana wiążę się z godzinami pracy programistycznej i dużym nakładem finansowym. Właściciele firm odkładają koszty związane z pozycjonowaniem na ostatnią chwilę, szukając pozornej oszczędności. Niestety bardzo często takie strony wymagają ponownej przebudowy, by móc czerpać korzyści z ruchu organicznego. Koszty zaczynają się mnożyć, a czas migracji wydłużać. Warto pamiętać, że praca programistyczna i działania SEO powinny odbywać się jednocześnie, przy bardzo ścisłej współpracy.

Czym może grozić brak uwzględnienia SEO przy migracji? Przede wszystkim spadkiem widoczności strony, który często przekłada się na zmniejszenie konwersji. Brak prawidłowych przekierowań może także doprowadzić do utraty potencjału linków zewnętrznych domeny, czy do wygenerowania nieprzydatnych podstron (zwracających kod 404), co może frustrować użytkowników, a także grozi trwałą stratą pozycji budowanych latami. Bez odpowiednio przygotowanej i przeprowadzonej migracji strona zaczyna budować swoją historię od nowa, co naraża firmę na dodatkowe koszty i duże straty finansowe. Naturalnie domena zachowa ułamek mocy, ale najczęściej to za mało by nowy serwis jakkolwiek mógł konkurować z innymi. To szczególnie bolesne dla dużych, znanych marek, które funkcjonują od lat na rynku i mają ugruntowaną pozycję. Tak było również w przypadku naszego Klienta. Nie chcieliśmy stracić jego dotychczasowej pracy nad promocją serwisu. W tym jednak przypadku mieliśmy dostęp do wersji deweloperskiej strony już na etapie projektowania, więc mogliśmy zapobiec ewentualnym problemom.

Etap pierwszy: działania przed migracją

Migracja jest działaniem rozwojowym, a celem takiego procesu jest wzrost widoczności marki. To szansa na poprawę niedziałających procesów, optymalizację treści na stronie, odświeżenie wizerunku i zwiększenie skuteczności działań SEO. Aby osiągnąć sukces w tym procesie, przede wszystkim należy zadbać o właściwe zadania na każdym etapie migracji – zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu przenosin serwisu. Przygotowanie odpowiedniego planu to podstawa udanego procesu migracyjnego.

Co zrobiliśmy dla serwisu www.termofol.pl? Dostęp do wersji deweloperskiej nowej strony jeszcze na etapie projektowania pozwolił nam w pełni wykorzystać potencjał starej wersji serwisu. Pierwszy etap obejmował działania przygotowujące do migracji. Obejmowały one:

  1. Analizę pierwotnej wersji strony, która trwała kilkanaście godzin. W pierwszej kolejności skupiliśmy się na analizie mocnych i słabych stron serwisu. Zbadaliśmy potencjał i wyciągnęliśmy wnioski, które pomogły nam przy realizacji następnego kroku.
  2. Analizę wersji deweloperskiej, podczas której zaproponowaliśmy rozwiązania optymalizacyjne. W tym kroku poleciliśmy stworzenie nowych podstron, zmianę tytułów stron i nagłówków oraz wykluczenie kanibalizacji słów kluczowych. Jednym z trudniejszych zadań było przygotowanie tablicy przekierowań 301, która polegała na dokładnym dopasowaniu adresów archiwalnych do nowych podstron.
  3. Badanie treści i praca nad usunięciem duplikatów to krok, który wykonaliśmy po ustaleniu struktury nowej strony i zaleceniach technicznych. Przygotowaliśmy zalecenia dotyczące warstwy tekstowej i zajęliśmy się jej przygotowaniem.
  4. Ostatnim krokiem była analiza wersji deweloperskiej po przelaniu koncepcji „z papieru do sieci”. Skrupulatnie sprawdziliśmy każdy element i w razie uwag prosiliśmy Klienta o modyfikację.

Etap drugi: pozycjonowanie gotowej strony

Wszystkie powyższe działania zakończyły się efektywną migracją, a firma nie zanotowała  strat – ani spadków pozycji, ani zmniejszenia ruchu organicznego. Wręcz przeciwnie, serwis systematycznie wzrasta. Oczywiście do tego efektu przyczyniły się również rozwiązania optymalizacyjne, które wdrożyliśmy po migracji. Dobry plan migracyjny uchronił serwis przed spadkami, a aktualne pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widoczności.

Na czym skupiliśmy się po przeprowadzeniu serwisu? Pozycjonowanie skupia się na frazach związanych z oferowanymi produktami, takimi jak maty grzewcze, folie grzewcze, termoregulatory czy panele grzewcze. Dodatkowo koncentrujemy się na obszernych zagadnieniach związanych z ogrzewaniem elektrycznym i fotowoltaiką. Nasze obecne działania obejmują m.in. analizy serwisu z wykorzystaniem Google Search Console czy Google Analytics, badanie profilu linków, link building i content marketing.

Wyniki migracji, czyli wzrosty nawet o 350%

Co można osiągnąć w ciągu 15 miesięcy współpracy? Okazuje się, że naprawdę bardzo dużo. Warto zaznaczyć, że sukces migracji to spora zasługa Klienta, który był, i nadal jest, zaangażowany w każde wspólne działanie. To, co ogromnie mnie cieszy to zaufanie Klienta – w naszą wiedzę i doświadczenie. Jako specjaliście SEO odpowiedzialnemu za ten projekt, szczególnie miło mi zaprezentować poniższe wyniki.

Google Search Console

Poniżej znajduje się porównanie danych serwisu przed i po migracji. Pomiary pochodzą z Google Search Console i prezentują informację o wynikach organicznych między 12.01.2021 a 01.05.2021 i analogicznym okresem w roku 2020, tj. 12.01.2020-01.05.2020 (w 2020 roku luty liczył 29 dni).

Kliknięcia

Porównanie kliknięć w organicznych wynikach wyszukiwania prezentują się następująco:

Przed migracją liczba kliknięć wynosiła 29400, a po 54500. To wzrost o ponad 85%.

 

Wyświetlenia

Tak wygląda porównanie wyświetleń serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, w tym samym czasie.

Liczba wyświetleń wzrosła z 375 000 do 1 030 000, czyli zwiększyła się o blisko 175%.

Największy przyrost kliknięć

W porównywanych okresach, największy sumaryczny przyrost kliknięć notujemy dla zapytań:

Senuto

Poniższe wykresy wskazują, w jaki sposób kształtowała się widoczność serwisu w czasie.

Top 3

Wysokie miejsca w wynikach organicznych przekładają się na większy ruch na stronie. Tym bardziej cieszy liczba fraz na pozycjach 1-3. Kiedy rozpoczynaliśmy współpracę z firmą Termo-Fol Sp. z o.o. w marcu 2020 roku liczba fraz wynosiła 27. Obecnie zanotowaliśmy 124 frazy w top 3 (stan na 12.06.2021). To wzrost o ponad 350%.

Top 10

Kiedy rozpoczynaliśmy współpracę w marcu 2020 roku, liczba fraz w top 10 wynosiła 79, obecnie (stan na 12.06.2021) wzrosła do 296 – co daje wzrost o ponad 274%. 

Top 50

Gdy rozpoczynaliśmy współpracę w marcu 2020 roku, liczba fraz w top 50 wynosiła 526, obecnie (stan na 12.06.2021) wzrosła do 1451 – co daje wzrost o ponad 175%.

Podsumowanie

Powyższy przykład jasno wskazuje, że warto rozpocząć współpracę z pozycjonerem jeszcze na etapie budowy czy zmiany serwisu, a nie po jego publikacji. Dzięki temu uchronimy stronę przed spadkami widoczności i przygotujemy ją na aktywne pozycjonowanie. Proces odpowiedzialnego pozycjonowania termofol.pl doprowadził nie tylko do wzrostu widoczności, ale także do uzyskania najwyższych pozycji dla kluczowych zapytań. Na wysokich pozycjach wyszukiwarki znalazły się m.in. folie grzewcze, maty grzewcze czy panele grzewcze. Współczynnik konwersji z ruchu organicznego wzrósł z 3,93% do 7,37%.

Dziękujemy Termo-Fol Sp. z o.o. za możliwość udostępnienia informacji o firmie.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt