Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Wśród marketingowców panuje przekonanie, że zadowolony klient podzieli się swoimi pozytywnymi wrażeniami z 2-3 osobami, a niezadowolony wyżali się 10, a nawet 15 znajomym. Negatywne emocje działają na nas silniej, wzbudzając poczucie chęci ustrzeżenia innych konsumentów przed zakupem produktów od naszym zdaniem niegodnej zaufania firmy. W związku z tym właściciel strony internetowej powinien przede wszystkim skoncentrować się na zachęcaniu użytkowników do wystawiania rekomendacji i recenzji. Jak pozyskać opinie klientów zadowolonych z produktów lub usług? Jak wygląda pozyskanie klienta? Poznaj naszych 6 sposobów.
Zastanawiasz się, jak pozyskać nowych klientów? Rekomendacje klientów to tzw. social proof, czyli dowody społeczne ułatwiające użytkownikom podejmowanie decyzji zakupowych. Trafiając na stronę internetową działającą pod nieznanym nam brandem, szukamy informacji, które jasno wskazałyby, że serwis jest godny zaufania. I tutaj doskonale sprawdzają się opinie klientów – naturalne, nieco krytyczne, ale mimo wszystko pozytywnie oceniające jakość asortymentu, obsługę klienta, czas realizacji zamówienia.
W przypadku prowadzenia działalności usługowej referencje potwierdzają doświadczenie, umiejętności i kompetencje w realizacji określonych projektów czy zadań. Duże firmy przed podpisaniem umowy chcą mieć pewność, że powierzają swoje pieniądze usługodawcy, który zna specyfikę danej branż, a jego kwalifikacje pozwolą na świadczenie usługi na jak najwyższym poziomie. Rekomendacje zadowolonych klientów to potwierdzają i zachęcają do podjęcia współpracy.
Marketing automation, rozumiany jako strategia, która opiera się na zastosowaniu narzędzi technologicznych, pozwala firmom na zautomatyzowanie procesów czy dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb oraz preferencji klientów.
Analiza danych i monitorowanie zachowań użytkowników pozwala na precyzyjne targetowanie odbiorców i dzięki systemom automatyzacji. Treści i oferty przekazywane są we właściwej chwili, kanale i formie najlepiej wpływających na klientów.
Jak wygląda pozyskiwanie nowych klientów? Opinie można zbierać w różny sposób, za pomocą wielu aplikacji, serwisów, portali. Przede wszystkim warto na swojej stronie internetowej zainstalować odpowiednie oprogramowanie (w przypadku stron na WordPressie instalujemy sprawdzoną wtyczkę) lub napisać dedykowany skrypt, który pozwoli klientom na ocenianie produktów, artykułów, usług. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest także stworzenie podstrony Referencje i publikowanie na niej rekomendacji od klientów czy to jako skanów oficjalnych dokumentów, czy fragmentów wypowiedzi. W ten sposób można zdobywać nowych klientów.
Dodatkowo źródłem opinii klientów są:
Wszędzie, gdzie jest to możliwe, odpowiadaj nawet na negatywne opinie użytkowników. Takie działanie wpłynie na budowę Twojego wizerunku w Internecie.
Dodatkowo, marketing automation umożliwia tworzyć kampanie wielokanałowe. Komunikują one się z potencjalnymi klientami. Dotyczy to różnych etapów na ścieżce zakupowej. Pozwala to na dostarczenie spersonalizowanych przekazów. Pozyskiwanie nowych klientów to nie wszystko. Buduje to wszystko dobry wizerunek marki.
W dodatku marketing automation to nie tylko pozyskanie klienta. Jeśli zastanawiasz się, jak dotrzeć do klientów, to to narzędzie będzie odpowiednie. Umożliwi bowiem uzyskanie stałej relacji dzięki systematycznie dodawanym interesującym treściom czy informacjom o nowościach. Liczą się także spersonalizowane oferty. Pozwala to nie tylko przyciągnąć nowych klientów, ale też zbudować zaufanie do matki.
W dodatku warto przeprowadzać monitoring i analizę wyników kampanii email marketingowych. Wpływa to na liczbę potencjalnych klientów i ogólny sukces. Umożliwia to śledzenie, jakie treści czy strategie dobrze działają, a jakie trzeba zmienić. Dzięki analizie wskaźników (otwarć czy kliknięć), jak również współczynnika konwersji możliwe jest lepsze zrozumienie potrzeb grupy klientów. Ułatwia to dostosowanie dalszych działań.
Jest wiele kanałów pozyskiwania klientów. Jeśli nie zadbasz na swojej stronie o wyeksponowanie widgetów i aplikacji służących do wystawiania ocen, zmniejszysz szanse na pozyskanie rekomendacji od użytkowników. W tym celu możesz np.:
Jak skutecznie pozyskać klienta? Pamiętaj także, że sam formularz do wystawiania rekomendacji musi być na tyle prosty, aby klient chciał go wypełnić. Nie pozyskuj niepotrzebnych danych – adres e-mail, numer zamówienia lub ID konta wystarczą, aby potwierdzić tożsamość użytkownika i wyeliminować ryzyko komentowania naszych produktów przez osoby, które nie dokonały zakupu.
Wiesz już, jak wygląda proces pozyskiwania klientów. Nic tak nie pobudza motywacji jak nagrody i bonusy. Wymień opinie użytkowników na niewielki, kilkuprocentowy rabat albo darmową dostawę do kolejnego zamówienia. Nawet drobne gratisy zachęcą klientów do podzielenia się swoimi wrażeniami i doświadczeniami nt. zakupu. Potencjalnym nowym klientom będzie się to opłacać.
Nie można także zapominać o zgodności z przepisami dotyczącymi prywatności, zwłaszcza o RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych). Marketing pozyskiwania klientów powinien opierać się na dbałości o transparentność i poszanowanie prywatności subskrybentów. Zaufanie i pozytywne relacje to sekret skutecznego pozyskiwania klientów.
Dobrze opracowane programy lojalnościowe pomagają zwiększać sprzedaż oraz zwiększają przywiązanie użytkowników, tworzących grono stałych klientów. Najczęściej punkty przyznawane są za zakupy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby stan konta powiększał się dzięki wystawianiu opinii. Oczywiście system należy tak skonstruować, aby klient mógł ocenić jedynie te produkty lub usługi, które nabył. Wówczas możliwe będzie pozyskiwanie potencjalnych klientów.
Jak znaleźć klientów? Konferencje branżowe umożliwiają dotarcie do nowych konsumentów. Warto zatem pomyśleć o wystąpieniu jako prelegent. Przyczyni się to do podkreślenia i zwrócenia uwagi na Twoją markę. Przy okazji podzielisz się swoją wiedzą czy umiejętnościami. Dzięki pokazaniu się jako ekspert, Twoje usługi czy produkty zyskają na jakości. Dobrym pomysłem są też webinaria i seminaria online oraz różnego rodzaju eventy.
Jak zwrócić jeszcze uwagę potencjalnych klientów? Internetowi przedsiębiorcy próbują pozyskiwać rekomendacje poprzez organizowanie konkursów. Zwycięzcą najczęściej zostaje osoba, która przygotowała najciekawszą, najbardziej kreatywną lub zabawną opinię. Pamiętaj, że nagroda musi być na tyle atrakcyjna, by wzbudziła w klientach chęć do poświęcenia kilku chwil na napisanie recenzji lub rekomendacji.
Prezentacja produktu i usługi musi być przemyślana. Branżowe eventy to doskonała okazja do zdobycia nowych kontaktów. Zamiast biernej obecności i rozdawania wizytówek czy ulotek, pomyśl nad formą dotarcia do potencjalnych klientów. Pokaż w ciekawe sposób produkty czy usługi. Wykaż się oryginalnością i kreatywnością. Pomyśl nad ankietami i quizami. Połącz siły z inną firmą. Przeprowadź przy okazji badania marketingowe.
Podcasty czy serwisy ze zleceniami? Telemarketing, kanał na YouTube czy cold mailing? A może wizytówka w serwisach branżowych? Lub optymalizacja strony? Zaczekaj! Pomyśl nad dołączeniem do klubów i grup biznesowych. Partnerzy biznesowi pozwolą Ci na dotarcie do ekspertów w branży. Wówczas możliwe będzie wygodne dzielenie się doświadczeniem. Zwrócisz także uwagę przyszłych kontrahentów. Możesz wtedy pomyśleć o wpisach gościnnych, newsletterze, sponsoringu, influencer marketingu, czy płatnej reklamie albo outsourcingu sprzedaży czy outsourcingu generowania leadów. Ważna jest ponadto sieć afiliacyjna, webinary czy grupa na Facebooku. Zastanów się nad źródłem pozyskiwania klientów. Pomóż potencjalnym nowym klientom znaleźć swoje produkty czy usługi!
Ładnie zapakowane produkty podnoszą jakość zamówienia, miło zaskakując użytkowników. Jeśli do zamówienia dołączysz karteczkę, wizytówkę lub blankiecik z osobistym podziękowaniem za dokonanie zakupu w Twoim sklepie, zyskasz w oczach klienta. Małym druczkiem możesz dopisać prośbę o wystawienie opinii. Dzięki tego typu gestom konsument czuje, że każdą transakcję traktujesz indywidualnie, dbając o zadowolenie nabywców.
Content marketing na forach internetowych, landing page, marketing szeptany, wpisy gościnne, wizytówka w Google, sponsoring, odpowiednia polityka cenowa. Blog firmowy, artykuły sponsorowane, wizytówka w znanych katalogach czy programy afiliacyjne – są to sposoby na zwrócenie uwagi potencjalnych klientów. Podobnie jak np. współpraca z influencerami. Aktywne pozyskiwanie na mediach społecznościowych leadów pozwala na zbieranie od klientów opinii. Pamiętaj jednak, że czas pozyskiwania klientów jest różny.
Pozyskiwanie opinii użytkowników jest ważne nie tylko dlatego, że zachęcają kolejnych klientów do dokonania zakupu. To cenne wskazówki, które podpowiedzą Ci, co robisz źle, a co dobrze. Warto przy tym zastanowić się nad założeniem profilu firmy w Social Media. Czytając je uważnie, znajdziesz informacje, jak odbierają Cię konsumenci, czego oczekują, jakie są ich potrzeby. Konstruktywna krytyka pozwala wyciągnąć wnioski pomagające rozwijać biznes i dostosowywać się do oczekiwań klientów, którzy są przecież najważniejsi, bo bez nich firma nie może istnieć. Teraz już wiesz, jak zdobywać nowych klientów. Pozyskiwanie leadów nie musi być trudne!