Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Social selling to coraz powszechniej wykorzystywany rodzaj praktyk marketingowych. Jego popularność sprawia, że w sieci krąży o nim, oprócz wartościowych, przydatnych treści, wiele nieprawdziwych informacji. W artykule postaramy się zdementować większość z nich. Warto zacząć od początku, czyli od definicji social sellingu.
Prawidłowo rozumiany social selling to budowanie relacji – zarówno z obecnymi, jak i z potencjalnymi klientami za pomocą mediów społecznościowych (takich jak Facebook, Instagram, Twitter, a przede wszystkim – LinkedIn) w ramach określonego procesu sprzedażowego. Powyższa definicja dementuje więc opinię mówiącą o tym, że social selling to „szybkie załatwianie spraw”. Jest zupełnie odwrotnie! Głównym założeniem social sellingu jest wsłuchiwanie się w potrzeby otoczenia i odpowiadanie na nie poprzez proponowanie możliwie najlepszego spełnienia tych potrzeb. Wiąże się on przede wszystkim z podejmowaniem rozmów w sieci. Wszystko to wymaga uwagi i czasu. Co więc odgrywa główną rolę w tej praktyce? Jest to indywidualne podejście do każdego klienta.
Social selling to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby rynku. Doskonale ilustrują to badania przeprowadzone przez liczne firmy, takie jak: Accenture, CEB Global, e-Marketer, Executive Board i Forrester Research. Według tych badań:
Ponadto trzeba zaznaczyć, że na rynku pojawia się nowe pokolenie konsumentów, którzy uważają Internet za najwygodniejsze miejsce robienia zakupów, a co za tym idzie – wyjątkowo często decydują się na zakupy właśnie przez Internet. Według Gemius Polska:
Social selling stanowi więc odpowiedź na fakt, że tradycyjne formy docierania do klienta, takie jak telefony, maile i formularze kontaktowe, przestają działać tak dobrze jak jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Dowodem na to są statystyki Social Selling Index.
Oficjalna definicja brzmi następująco: „Social Selling Index (SSI) to miara umiejętności sprzedażowych sprzedawcy oraz ich zastosowania w praktyce”. W dalszej części oficjalnej definicji można przeczytać o statystykach SSI, które pokazują, że wraz ze wzrostem Social Selling Index wzrasta sprzedaż. Bardziej konkretnie – Social Selling Index to narzędzie, które służy do pomiaru zastosowania przez firmy i osoby indywidualne zasad pochodzących z filarów sprzedaży na LinkedIn. Są to cztery filary – każdy z nich mierzy się w skali od 0 do 100, każdy z nich ma współczynnik o wadze 25.
Na Social Selling Index składają się 4 elementy:
Filary sprzedaży z Social Selling Index zostały teoretycznie i praktycznie opisane poniżej.
Źródło: https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-social-selling-index-basics-ryan-stott
Przede wszystkim profil Twojej firmy na LinkedIn powinien zawierać jasne informacje o tym, czym zajmuje się przedsiębiorstwo i jakie wartości wyznaje. Treści powinny być ciekawe i pozbawione ogólników. Czytający je klient musi dostrzec, że ma do czynienia z profesjonalnym i odpowiedzialnym przedsiębiorstwem. Warto zatroszczyć się również o poprawność językową tekstów – można np. powierzyć sprawę doświadczonemu copywriterowi, który nie tylko poprawi treści, ale także uprości i ożywi je tak, by były chętnie czytane.
Działania wpływające na tworzenie profesjonalnego wizerunku na LinkedIn:
LinkedIn to nie budowanie sieci dla sieci, a pozyskiwanie w pełni wartościowych kontaktów. Właśnie dlatego w gronie Twoich kontaktów powinny znaleźć się osoby, z którymi coś Cię łączy – chodzi tu przede wszystkim o tę samą bądź podobną branżę i zainteresowania.
Działania wpływające na pozyskiwanie kontaktów na LinkedIn:
Zaangażowanie jest tu rozumiane jako dzielenie się oryginalnymi i wartościowymi treściami. Aby robić to skutecznie, powinieneś dobrze poznać swoich odbiorców i ich potrzeby. Czasem poświęcenie czasu na rozwiązanie problemu jednej osoby okazuje się marketingowym strzałem w dziesiątkę! Indywidualne traktowanie klienta jest często doceniane nie tylko przez niego i jego bliskich, ale także przez całą sieć kontaktów.
Działania pokazujące, że jesteś zaangażowany:
Budowanie relacji nie polega wyłącznie na stałym poszerzaniu sieci kontaktów. Kontakty trzeba podtrzymywać. W tym przypadku zdecydowanie liczy się jakość, a nie ilość.
Działania, dzięki którym zbudujesz trwałe relacje:
Wyżej wspomnieliśmy o tym, że zgodnie ze statystykami podawanymi przez LinkedIn – im większy wskaźnik Social Selling Index, tym większa sprzedaż. W związku z tym osobami, którym zdecydowanie mogą przydać się w pracy metody social sellingu, są przede wszystkim:
Oczywiście wysoki wskaźnik SSI nie daje gwarancji wysokiej sprzedaży i sukcesu przedsiębiorstwa, ale w dużej mierze się do nich przyczynia.
Social selling wymaga dużo zaangażowania, a co za tym idzie – czasu. Nie mamy jednak żadnych wątpliwości, że mimo tych poświęceń social selling opłaci się w przypadku wszystkich firm – dużych, średnich i małych, a także w przypadku jednoosobowych działalności!
Świetnym przykładem potwierdzającym tę tezę jest działanie firmy Bosch Home, która odpowiedziała na facebookowy wpis na stronie Koci Azyl – Fundacja św. Franciszka. Fundacja poprosiła o przekazanie pralki, na co Bosch Home odpowiedział, że nie tylko chętnie dostarczy pralkę, ale też zaangażuje swoich pracowników w pomoc fundacji. Ta reakcja spotkała się z ogromnym entuzjazmem internautów, którzy w komentarzach deklarowali, że przy kolejnych zakupach sprzętów AGD zdecydują się właśnie na asortyment Bosch Home. Bosch Home nie mógł wymyślić sobie lepszej reklamy!
Źródło: https://www.facebook.com/fundacja.sw.franciszka
A artykule udowodniliśmy, że praktykowanie metod social sellingu, rozumianych jako szeroko pojęte budowanie relacji z klientami poprzez social media, może, a nawet musi okazać się skuteczne. Profesjonalny wizerunek firmy wpływa przede wszystkim na pozyskiwanie nowych klientów. Z kolei zaangażowanie pozwala na zatrzymanie tych, którzy zaufali nam wcześniej. Wszystko opiera się na jednej, pozornie banalnej myśli – jeśli chcesz coś sprzedać, najpierw daj coś od siebie.