Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Subskrybuj
07.10.2024 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Meta title i jego wpływ na pozycjonowanie. Jak stworzyć dobry tytuł strony internetowej?

Meta title i jego wpływ na pozycjonowanie. Jak stworzyć dobry tytuł strony internetowej?

Niepozorny, często niezauważalny i bagatelizowany. Tytuł podstrony, pojawiający się w zakładce okna przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania przeglądarek, stanowi nieocenioną pomoc w procesie pozycjonowania. Meta tytuł strony określa, czego dotyczy dana podstrona i pomaga Google ustalić kontekst treści. Umiejętnie wplecione w tytuł strony słowa kluczowe pozwalają uzyskać lepsze pozycjonowanie stron internetowych.

Co to jest meta title tag – dlaczego meta title jest ważny?

Tytuł to jeden z podstawowych znaczników w HTML, który określa nazwę danej strony. Umieszczamy go w początkowej części kodu <head>, która zawiera najważniejsze informacje o witrynie: wykorzystywany język, sposób kodowania znaków, czy też krótki opis meta description. Te dane nie pojawiają się nigdzie na stronie, dlatego też często traktowane są jako zbędny dodatek.

Tytuł strony internetowej wraz z meta description pojawiają się jednak w wynikach wyszukiwania – choćby z tego powodu warto przemyśleć zawartość obu elementów. Title strony to element, który nie tylko zachęca użytkownika do kliknięcia w wynik wyszukiwania, ale i wpływa na zwiększenie widoczności strony.

Jak wygląda znacznik meta title w HTML? 

<head>

<title>Pozycjonowanie stron internetowych 🥇 darmowy audyt SEO www | Artefakt</title>

</head>

Gdzie pojawia się tytuł strony internetowej?

Jeśli wszystko będzie dobrze zaimplementowane, tytuł powinien pojawić się w zakładce przeglądarki. Dodatkowo Google zaciągnie title do wyników wyszukiwania i wyświetli na niebiesko jako link do strony. Jeśli zachowaliśmy odpowiednią ilość znaków (maksymalna długość na 2024 rok to ok. 600px), meta tytuł strony wyświetlany będzie się w całości. To dlatego tak ważne jest, by treści znacznika meta nie sporządzać bez zastanowienia. Od niego między innymi zależy, czy użytkownik wyszukujący informacje w internecie zostanie zachęcony do przejścia na stronę.

Meta tytuł a SEO – czy meta title ma znaczenie?

Dzięki optymalizacji meta title zwiększa się widoczność strony. Google lubi jasno ustaloną strukturę oraz klarowny opis treści. Do tego między innymi służy meta tag title w pozycjonowaniu stron internetowych. To jeden z pierwszych znaczników, które napotyka robot wchodząc na stronę. Dlatego już na początku mamy szansę precyzyjnie określić tematykę podstrony oraz wpleść ważne słowa kluczowe.

Zobacz więcej: Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google? 8 wskazówek

Jak stworzyć skuteczny meta title?

  • Długość znacznika meta title ma ogromne znacznie. Powinnien on być maksymalnie zwięzły. Staraj się nie budować długich lub skomplikowanych zdań. Wystarczy krótki i spójny tytuł podstrony.
  • Zadbaj o czytelność. Stosuj kropki, przecinki czy inne znaki oddzielające, np. „-„, „/”, „|”.
  • Pamiętaj o brandzie, czyli nazwie swojej firmy. Zazwyczaj pojawia się ona na końcu każdego tytułu. To dzięki niej Google wie, że wszystkie podstrony powinny być powiązane z tą samą firmą.

[/vc_column_text]

  • Zidentyfikuj najważniejsze słowo kluczowe i wpleć je w treść tytułu strony. Nie spamuj i nie wypisuj fraz po przecinku. Spróbuj ułożyć sensowne i naturalne zdanie zawierające najważniejszą frazę.
  • Uważaj na długość znacznika meta. Nie ma żadnego maksymalnego limitu znaków. Zbyt długi tytuł po prostu nie wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania. Jeśli chcesz tego uniknąć uważnie zaplanuj title lub umieść najważniejsze informacje na początku zdania.
  • Tytuły nie powinny się powtarzać między podstronami, podobnie jak słowa kluczowe. Czasem chcesz pomóc witrynie, wplatając najważniejsze słowo w każdy title na stronie. Dzięki temu Google całkowicie gubi kontekst treści. Zadbaj o różnorodność i strategiczne rozplanowanie fraz kluczowych we wszystkich tytułach.
  • Tytuł powinien określać zawartość strony. Oznacza to, że musi być zgodny z treścią strony, a także intencją wyszukiwania użytkowników.
  • Tworząc tytuł, możesz sięgać po proste triki związane z call to action czy aktualnością treści. Może to być bieżący rok czy obietnica korzyści dostępnej na stronie np. najniższe ceny, tanie, promocje, ranking 2024 itp. Oczywiście, jeżeli jest to zgodne z prawdą.

Meta title a H1 – jaka jest różnica?

Obie nazwy bardzo często traktuje się wymiennie. To nie to samo! Najprostsza różnica polega na ich widoczności na stronie. Meta title nie pojawia się w żadnym miejscu w witrynie. H1 to najważniejszy nagłówek, rzucający się w oczy od razu po otwarciu podstrony. Podczas gdy tytuł powinien zachęcać do kliknięcia w wynikach wyszukiwania, celem H1 jest zwięzłe poinformowanie użytkownika o tym, czego dotyczy treść strony.

Chociaż oba znaczniki opisują w kilku słowach zawartość podstrony, nie powinieneś kopiować ich między sobą. Zadbaj o zróżnicowanie – skorzystaj z możliwości wplecenia słów kluczowych w odmianie lub innych wariantów. Przykład? Modne wnętrza 2024 a trendy wnętrzarskie 2024 –  intencja wyszukiwania jest taka sama, można więc wykorzystać jedną frazę do stworzenia H1 a drugą do meta tytułu.

Title tag a title link

Często spotykanym problemem, zwłaszcza w kontekście optymalizacji SEO, jest różnica pomiędzy tym, co wpisujemy jako title tag a tym, co finalnie widzimy jako title link w wynikach wyszukiwania Google. Choć teoretycznie title tag jest tym elementem, który powinien zostać wyświetlony, Google ma tendencję do modyfikowania go, opierając swój wybór na dodatkowych czynnikach.

Google wybiera title link na podstawie różnych elementów strony, starając się wybrać najbardziej odpowiednią wersję tytułu w kontekście intencji użytkownika. Może to być, na przykład, nagłówek H1, wyróżniona treść na stronie, a nawet tekst linków wewnętrznych, które prowadzą do danej podstrony. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe, ponieważ pozwala na lepsze dostosowanie tytułów tak, by wyświetlały się one zgodnie z naszymi założeniami.

Przykłady, jak Google zmienia title link w wynikach SERP

Przykładów na zmianę title link przez Google jest wiele. W niektórych przypadkach, gdy title tag nie dostarcza wystarczająco jasnej informacji o zawartości strony, algorytm może podjąć decyzję o jego zmianie na nagłówek H1, szczególnie jeśli ten bardziej odpowiada na zapytanie użytkownika. W innych przypadkach, Google może zaciągnąć fragmenty treści wyróżnione na stronie lub opierać się na anchorach linków prowadzących do danej podstrony.

Rozumienie, jakie elementy strony mogą wpłynąć na wyświetlany title link, pomaga nie tylko w lepszej optymalizacji meta title, ale również w świadomym kształtowaniu wyników wyszukiwania tak, by jak najlepiej odpowiadały na zapytania użytkowników.

Ustawianie meta tytułu w CMS

Proces tworzenia meta title w popularnych CMS-ach, takich jak WordPress, jest prosty, zwłaszcza dzięki dedykowanym wtyczkom SEO, które automatyzują ten proces. Poniżej przedstawiamy kroki, jak skonfigurować meta tytuł za pomocą jednej z najpopularniejszych wtyczek — Yoast SEO.

  1. Zainstaluj i aktywuj wtyczkę Yoast SEO: aby zacząć, zaloguj się do panelu administracyjnego WordPressa, przejdź do sekcji „Wtyczki” i wyszukaj „Yoast SEO”. Po znalezieniu wtyczki, kliknij „Zainstaluj”, a następnie „Aktywuj”.
  2. Otwórz edytor strony lub posta: wybierz stronę lub wpis, dla którego chcesz ustawić skuteczny meta title. W edytorze WordPressa, na dole każdej podstrony lub wpisu znajdziesz sekcję wtyczki Yoast SEO.
  3. Ustaw meta tytuł w sekcji Yoast SEO: w sekcji Yoast SEO znajdziesz pole „Tytuł SEO”. To tutaj możesz napisać meta title. Yoast SEO automatycznie podpowiada, czy twój tytuł mieści się w zalecanej długości (do ok. 600 px), wyświetlając podgląd, jak będzie wyglądał w wynikach wyszukiwania Google.
  4. Dostosuj tytuł do potrzeb pozycjonowania: możesz wpisać tytuł ręcznie, ale warto również skorzystać z opcji dynamicznych, takich jak %%title%% (tytuł wpisu) i %%sitename%% (nazwa witryny), aby zautomatyzować proces i zapewnić spójność tytułu na wielu stronach.
  5. Zapisz zmiany: po wprowadzeniu tytułu, nie zapomnij zapisać lub zaktualizować swojej strony lub wpisu, aby zmiany zostały wprowadzone.

Alternatywy dla Yoast SEO

Choć Yoast SEO jest jedną z najpopularniejszych wtyczek, WordPress oferuje również inne narzędzia do zarządzania meta tagami, które mogą lepiej odpowiadać na potrzeby różnych użytkowników.

  1. All in One SEO Pack: to kolejna popularna wtyczka, która umożliwia łatwe ustawianie meta tagów dla każdej podstrony. Podobnie jak Yoast, oferuje ona dynamiczne tagi, podgląd tytułów i kontrolę nad długością meta title.
  2. Rank Math SEO: ta wtyczka staje się coraz bardziej popularna dzięki szerokiemu wachlarzowi funkcji, w tym możliwości zaawansowanej konfiguracji meta title. Dodatkowo, oferuje intuicyjny interfejs i wsparcie dla WooCommerce, co czyni ją atrakcyjnym wyborem dla właścicieli sklepów online.

Kilka wskazówek na koniec

Meta name=title to nie to samo, co zwykły znacznik <title>. Do określania nazwy swojej podstrony powinieneś używać drugiego z nich. Pierwszy jest jedynie informacją dla crawlerów, z której algorytm może skorzystać – lecz nie musi. Niektóre roboty wyszukiwarek mogą całkowicie pominąć jego zawartość. Jeśli chcesz, by tytuł pojawiał się w wynikach wyszukiwania, korzystaj ze zwykłego tagu.

Mówiąc o limicie znaków w Title, mamy najczęściej na myśli maksymalną ilość tekstu, która pojawi się w całości w wynikach wyszukiwania. Choć przy poradach dotyczących meta title długość maksymalna to zazwyczaj ok. 70 znaków, to tylko umowna granica. Litery mają różną szerokość, zajmują mniej lub więcej miejsca. W wynikach może zatem pojawić się zdanie długie na 75 znaków, a krótsze – zostać ucięte. Bardziej miarodajna jest granica 600 px, która jednoznacznie podaje limit widocznej treści. To, ile znaków użyjesz, jest nieistotne – póki nie przekroczysz tej granicy.

Samodzielne pisanie kodu i ręczna implementacja w HTML mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Na szczęście dla użytkowników najpopularniejszych CMS-ów, istnieje wiele pluginów pomagających w odpowiednim uzupełnieniu znaczników ważnych dla SEO. W nich możesz nawet określić wygodne reguły, by dla kategorii lub grupy produktów tytuły generowały się według przyjętych zasad. Z takimi narzędziami meta title i jego zawiłości nie stanowią problemu.

Czytaj więcej: 3 narzędzia do pomiaru długości Title i Description w wynikach wyszukiwania

Meta title to znacznik, od którego każdy specjalista SEO zaczyna optymalizację on-site. Bez odpowiedniego opisania struktury zarówno roboty Google, jak i użytkownicy błądzą we mgle. Dlatego tak ważna jest wiedza o meta title co to umożliwia i jakie korzyści daje jego prawidłowa optymalizacja. Czas spędzony nad uzupełnieniem tytułów nie będzie zmarnowany. Przełoży się na wyniki i lepsze pozycje.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt