Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Niepozorny, często niezauważalny i bagatelizowany. Tytuł podstrony, pojawiający się w zakładce okna przeglądarki oraz w wynikach wyszukiwania przeglądarek, stanowi nieocenioną pomoc w procesie pozycjonowania. Meta tytuł strony określa, czego dotyczy dana podstrona i pomaga Google ustalić kontekst treści. Umiejętnie wplecione w tytuł strony słowa kluczowe pozwalają uzyskać lepsze pozycjonowanie stron internetowych.
Tytuł to jeden z podstawowych znaczników w HTML, który określa nazwę danej strony. Umieszczamy go w początkowej części kodu <head>, która zawiera najważniejsze informacje o witrynie: wykorzystywany język, sposób kodowania znaków, czy też krótki opis meta description. Te dane nie pojawiają się nigdzie na stronie, dlatego też często traktowane są jako zbędny dodatek.
Tytuł strony internetowej wraz z meta description pojawiają się jednak w wynikach wyszukiwania – choćby z tego powodu warto przemyśleć zawartość obu elementów. Title strony to element, który nie tylko zachęca użytkownika do kliknięcia w wynik wyszukiwania, ale i wpływa na zwiększenie widoczności strony.
<head>
<title>Pozycjonowanie stron internetowych 🥇 darmowy audyt SEO www | Artefakt</title>
</head>
Jeśli wszystko będzie dobrze zaimplementowane, tytuł powinien pojawić się w zakładce przeglądarki. Dodatkowo Google zaciągnie title do wyników wyszukiwania i wyświetli na niebiesko jako link do strony. Jeśli zachowaliśmy odpowiednią ilość znaków (maksymalna długość na 2024 rok to ok. 600px), meta tytuł strony wyświetlany będzie się w całości. To dlatego tak ważne jest, by treści znacznika meta nie sporządzać bez zastanowienia. Od niego między innymi zależy, czy użytkownik wyszukujący informacje w internecie zostanie zachęcony do przejścia na stronę.
Dzięki optymalizacji meta title zwiększa się widoczność strony. Google lubi jasno ustaloną strukturę oraz klarowny opis treści. Do tego między innymi służy meta tag title w pozycjonowaniu stron internetowych. To jeden z pierwszych znaczników, które napotyka robot wchodząc na stronę. Dlatego już na początku mamy szansę precyzyjnie określić tematykę podstrony oraz wpleść ważne słowa kluczowe.
Zobacz więcej: Jak zwiększyć widoczność strony w rankingu Google? 8 wskazówek
[/vc_column_text]
Obie nazwy bardzo często traktuje się wymiennie. To nie to samo! Najprostsza różnica polega na ich widoczności na stronie. Meta title nie pojawia się w żadnym miejscu w witrynie. H1 to najważniejszy nagłówek, rzucający się w oczy od razu po otwarciu podstrony. Podczas gdy tytuł powinien zachęcać do kliknięcia w wynikach wyszukiwania, celem H1 jest zwięzłe poinformowanie użytkownika o tym, czego dotyczy treść strony.
Chociaż oba znaczniki opisują w kilku słowach zawartość podstrony, nie powinieneś kopiować ich między sobą. Zadbaj o zróżnicowanie – skorzystaj z możliwości wplecenia słów kluczowych w odmianie lub innych wariantów. Przykład? Modne wnętrza 2024 a trendy wnętrzarskie 2024 – intencja wyszukiwania jest taka sama, można więc wykorzystać jedną frazę do stworzenia H1 a drugą do meta tytułu.
Często spotykanym problemem, zwłaszcza w kontekście optymalizacji SEO, jest różnica pomiędzy tym, co wpisujemy jako title tag a tym, co finalnie widzimy jako title link w wynikach wyszukiwania Google. Choć teoretycznie title tag jest tym elementem, który powinien zostać wyświetlony, Google ma tendencję do modyfikowania go, opierając swój wybór na dodatkowych czynnikach.
Google wybiera title link na podstawie różnych elementów strony, starając się wybrać najbardziej odpowiednią wersję tytułu w kontekście intencji użytkownika. Może to być, na przykład, nagłówek H1, wyróżniona treść na stronie, a nawet tekst linków wewnętrznych, które prowadzą do danej podstrony. Zrozumienie tego mechanizmu jest kluczowe, ponieważ pozwala na lepsze dostosowanie tytułów tak, by wyświetlały się one zgodnie z naszymi założeniami.
Przykładów na zmianę title link przez Google jest wiele. W niektórych przypadkach, gdy title tag nie dostarcza wystarczająco jasnej informacji o zawartości strony, algorytm może podjąć decyzję o jego zmianie na nagłówek H1, szczególnie jeśli ten bardziej odpowiada na zapytanie użytkownika. W innych przypadkach, Google może zaciągnąć fragmenty treści wyróżnione na stronie lub opierać się na anchorach linków prowadzących do danej podstrony.
Rozumienie, jakie elementy strony mogą wpłynąć na wyświetlany title link, pomaga nie tylko w lepszej optymalizacji meta title, ale również w świadomym kształtowaniu wyników wyszukiwania tak, by jak najlepiej odpowiadały na zapytania użytkowników.
Proces tworzenia meta title w popularnych CMS-ach, takich jak WordPress, jest prosty, zwłaszcza dzięki dedykowanym wtyczkom SEO, które automatyzują ten proces. Poniżej przedstawiamy kroki, jak skonfigurować meta tytuł za pomocą jednej z najpopularniejszych wtyczek — Yoast SEO.
Choć Yoast SEO jest jedną z najpopularniejszych wtyczek, WordPress oferuje również inne narzędzia do zarządzania meta tagami, które mogą lepiej odpowiadać na potrzeby różnych użytkowników.
Meta name=title to nie to samo, co zwykły znacznik <title>. Do określania nazwy swojej podstrony powinieneś używać drugiego z nich. Pierwszy jest jedynie informacją dla crawlerów, z której algorytm może skorzystać – lecz nie musi. Niektóre roboty wyszukiwarek mogą całkowicie pominąć jego zawartość. Jeśli chcesz, by tytuł pojawiał się w wynikach wyszukiwania, korzystaj ze zwykłego tagu.
Mówiąc o limicie znaków w Title, mamy najczęściej na myśli maksymalną ilość tekstu, która pojawi się w całości w wynikach wyszukiwania. Choć przy poradach dotyczących meta title długość maksymalna to zazwyczaj ok. 70 znaków, to tylko umowna granica. Litery mają różną szerokość, zajmują mniej lub więcej miejsca. W wynikach może zatem pojawić się zdanie długie na 75 znaków, a krótsze – zostać ucięte. Bardziej miarodajna jest granica 600 px, która jednoznacznie podaje limit widocznej treści. To, ile znaków użyjesz, jest nieistotne – póki nie przekroczysz tej granicy.
Samodzielne pisanie kodu i ręczna implementacja w HTML mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Na szczęście dla użytkowników najpopularniejszych CMS-ów, istnieje wiele pluginów pomagających w odpowiednim uzupełnieniu znaczników ważnych dla SEO. W nich możesz nawet określić wygodne reguły, by dla kategorii lub grupy produktów tytuły generowały się według przyjętych zasad. Z takimi narzędziami meta title i jego zawiłości nie stanowią problemu.
Czytaj więcej: 3 narzędzia do pomiaru długości Title i Description w wynikach wyszukiwania
Meta title to znacznik, od którego każdy specjalista SEO zaczyna optymalizację on-site. Bez odpowiedniego opisania struktury zarówno roboty Google, jak i użytkownicy błądzą we mgle. Dlatego tak ważna jest wiedza o meta title co to umożliwia i jakie korzyści daje jego prawidłowa optymalizacja. Czas spędzony nad uzupełnieniem tytułów nie będzie zmarnowany. Przełoży się na wyniki i lepsze pozycje.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]