Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Google Analytics 4 to najnowsza wersja Google Analytics stanowiąca rozszerzenie i rebranding testowanej w 2019 usługi Aplikacje + Internet. Aplikacja daje możliwość identyfikowania danych z dwóch osobnych źródeł – aplikacji i stron internetowych – w ramach jednej platformy. Funkcja synergii danych jest ważnym krokiem w kierunku wielowymiarowej analizy, która dotąd nie była dostępna w ramach innych rozwiązań. Zmiana okazuje się istotna głównie z uwagi na to, że ścieżka współczesnego użytkownika przed finalnym podjęciem decyzji o zakupie jest wielowymiarowym procesem. Upraszczając, użytkownicy korzystają z różnych urządzeń i sposobów dotarcia na stronę. Bardzo często zachodzi zjawisko dynamicznej migracji między urządzeniami z równoległą migracją między źródłami ruchu. Przykład? Klient znajduje ofertę na swoim urządzeniu mobilnym, dzięki reklamie płatnej. By dokonać transakcji, przechodzi na urządzenie stacjonarne i wyszukuje bezpośrednio stronę sklepu. Dostrzeżenie punktów styku i ich atrybucja to rozwiązanie na miarę współczesnych czasów, a GA4 w tym właśnie pomoże.
Nowej wersji Analytics pod względem wyglądu bliżej jest do Google Analytics for Firebase (wersja dla aplikacji mobilnych) niż do powszechnie używanego Universal Analytics. Odmieniony interface został całkowicie przeorganizowany. Jeżeli chodzi o liczbę opcji, GA4 wydawać się może uboższy – dotychczas dostępne raporty zostały skondensowane i zamiast wielu posegmentowanych dokumentów, mamy jeden wyczerpujący temat danego zagadnienia.
Nowe konta: Nowy Analytics jest obecnie domyślną wersją na nowo utworzonych kontach Google Analytics. Ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z GA, zaczną ją właśnie od tej najnowszej wersji. Co ważne, podczas tworzenia nowego konta mamy możliwość założenia równolegle Universal Analytics.
Istniejące konta: Obecni użytkownicy mogą skorzystać z opcji równoległego tagowania i uruchomić GA4 jako osobną usługę. W przypadku istniejących już kont takie rozwiązanie jest jak najbardziej rekomendowane – im szybciej zaczniemy zbierać dane, tym szybciej będziemy mogli korzystać z nowych opcji analizy i raportowania.
WAŻNE! Obecnie nie jest możliwa migracja danych i ustawień z Universal Analytics do Google Analytics 4, dlatego rekomenduje się utrzymanie także starszej wersji. Mając na uwadze, że Google Analytics 4 to usługa nadal rozwijana, a jej finalna wersja to z pewnością nie ta, którą mamy w tym momencie do dyspozycji, lepiej nie podejmować pochopnych decyzji o usunięciu UA.
Najważniejsze zmiany idące za wprowadzeniem Google Analytics 4 to:
W nowym interface znajdziemy raporty uporządkowane według cyklu życia klienta, do którego należą:
Raporty z tego segmentu pozwolą kompleksowo ocenić zachowania klientów na każdym z kluczowych etapów customer journey. W poprzedniej wersji Analytics raporty dotyczące customer lifestyle (cykl życia klienta) były rozproszone po całym narzędziu. W GA4 mamy kompleksowy przegląd najważniejszych metryk dotyczących każdego z nich w jednym, konkretnym miejscu.
W związku z wprowadzeniem obostrzeń dotyczących poufności danych w internecie (RODO), Google przewiduje, że w najbliższych latach dostęp do informacji zostanie mocno ograniczony. Reakcją na zmieniające się warunki prawne jest koncentracja na rozwoju modelowania uczenia maszynowego, które wypełni luki, powstałe wskutek braku danych.
GA4, w przeciwieństwie do swojego poprzednika, zawiera również opcje pomagające w przestrzeganiu przepisów RODO. W nowej wersji będziemy mieć możliwość przesłania do Google prośby o usunięcie danych, jeśli okażą się one niezgodne z prawem.
Nowa wersja Analytics została wyposażona w narzędzia do przewidywania trendów w zakresie rezygnacji klientów i potencjalnych przychodów.
Głębsze powiązanie z Google Ads z Google Analytics 4 oznacza między innymi:
Google dodał do GA4 raporty, które dotychczas były dostępne tylko w płatnej wersji narzędzia – Google Analytics 360.
Raporty są posegmentowane ze względu na:
Google Analytics 4 otwiera przed nami nowe możliwości w zakresie pomiaru i analizy danych. Rozbudowane raporty, koncentracja na zachowaniach, a nie na sesjach i odsłonach, marketing predykcyjny i inne opcje wprowadzone wraz z nową wersją będą dobrą okazją do ewaluacji dotychczas prowadzonych działań marketingowych. I choć nowa wersja, nie jest w stanie w pełni zastąpić dotychczasowej (np. braki w zakresie integracji z narzędziami Google), to już teraz warto rozpocząć testy i naukę obsługi.