Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
To model sprzedaży angażujący trzy strony: klienta, sprzedawcę (dystrybutora) oraz hurtownię (producenta). W momencie złożenia zamówienia w sklepie internetowym informacja o jego realizacji trafia do hurtownika, który kompletuje produkty i wysyła je do konsumenta. To sprawia, że sam sklep internetowy nie magazynuje oferowanych produktów ani nie zajmuje się organizacją dostawy.
Tradycyjnie wyróżnia się 2 rodzaje dropshippingu:
Internetowy sprzedawca korzystający z dropshippingu:
Właściciel sklepu internetowego koncentruje się przede wszystkim na pozyskiwaniu odbiorców, reklamie produktów i samym procesie sprzedaży. Zarabia na marży, którą narzuca na cenę hurtową.
Przekazanie procesu realizacji zamówienia oraz magazynowania produktów niesie za sobą spore możliwości, jak i ograniczenia. Kluczem do uzyskania zadowolenia klientów oraz zwiększenia efektywności biznesowej będzie przede wszystkim zintegrowanie systemu sklepowego z systemem hurtowni, co pozwoli na doskonałą komunikację dotyczącą dostępności towaru, a także sprawną wysyłkę zamówień. Jakiekolwiek problemy na linii klient – hurtownik odbiją się na reputacji sklepu internetowego. Podejmując decyzję o prowadzeniu działalności w tym modelu, warto dokładnie przyjrzeć się wszystkim szansom i zagrożeniom.
Prowadzenie sklepu internetowego skutecznie działającego w modelu dropshippingowym wymaga określenia jasnych warunków współpracy pomiędzy sprzedawcą a hurtownią. Każda ze stron powinna angażować się w wykonywanie swoich zadań i obowiązków.
Zastanawiając się nad dropshippingiem, należy odpowiedzieć sobie na kilka poniższych pytań:
Dropshipping jest ciekawym modelem, ale nie sprawdzi się w przypadku wszystkich przedsiębiorców. Trzeba liczyć się z ograniczeniami tego modelu, jego wadami i zaletami, zanim podejmie się ostateczną decyzję o rozpoczęciu sprzedaży z przekazaniem wysyłki hurtownikowi.
Choć wydzielenie procesu kompletowania i realizacji zamówienia na zewnętrzny podmiot znacznie ułatwia prowadzenie sklepu online, nadal czeka nas szereg formalności związanych z założeniem działalności. O wszystkich najważniejszych etapach opowiadamy w tym tekście: Jak otworzyć sklep internetowy? Droga do własnej działalności w e-commerce!, natomiast tutaj skupimy się na krokach charakterystycznych dla dropshippingu.
Wygląd, funkcjonalności, możliwość optymalizacji pod SEO sklepu internetowego mają duże znaczenie. Nie mniej ważne są także możliwości CMS-a pod kątem integracji z platformą hurtownika lub producenta. Idealnie byłoby, gdyby stany magazynowe automatycznie aktualizowały się na naszej stronie, a w momencie sprzedaży informacja o zamówieniu trafiała wprost do osób zajmujących się kompletowaniem zamówień. Polecamy przyjrzeć się takim platformom jak WordPress, Shoper czy PrestaShop, zaczynając swoją przygodę z e-commerce.
Sprawdź, jak zoptymalizować stronę na Shoperze!
Najprostszym sposobem jest wpisanie do wyszukiwarki frazy typu hurtownia dropshippingowa lub hurtownia dropshipping + nazwa asortymentu. W odpowiedzi wyskoczą strony, na których znajdziemy rankingi i listy dostawców działających w tym modelu. Jeśli zależy nam na produktach określonej marki, warto odezwać się do oficjalnych dystrybutorów lub samego producenta z zapytaniem o współpracę. Z kolei dostawcy niektórych platformy sprzedażowych, np. Sky-shop.pl oferują integrację z poszczególnymi podmiotami znajdującymi się w ich bazie dropshippingowych hurtowników.
Przed rozpoczęciem współpracy z hurtownią, warto przeanalizować następujące kwestie:
Istotna będzie także oferta cenowa hurtowni. E-commerce to dość transparentny rynek, a konsumenci najczęściej kierują się całkowitymi kosztami, które muszą ponieść, dokonując zakupu. Jeśli towar u hurtownika kosztuje prawie tyle samo, co w innych sklepach internetowych, po narzuceniu swojej marży trudno konkurować ceną.
Współpraca z podmiotem oferującym dropshipping powinna być sformalizowana. Co prawda polskie prawo nie wymaga sporządzania pisemnej umowy, jednak w przypadku potencjalnych konfliktów lub chęci zmiany warunków lepiej mieć wszystkie ustalenia zapisane i poświadczone podpisami obu stron. Niektóre podmioty normują zasady partnerstwa za pomocą regulaminów – najczęściej można się z takim rozwiązaniem spotkać, zakładając konto w systemie hurtownika lub integrując moduł hurtowni w jednym z popularnych CMS-ów.
Dropshipping wiąże się także z udziałem zewnętrznego podmiotu (hurtownika) w procesie przetwarzania danych osobowych klientów pozyskanych przez e-sklep. W regulaminie należy więc jasno sprecyzować, kto i w jakim zakresie będzie miał dostęp do wrażliwych informacji. Należy też uważać, aby dropshippingowi partnerzy nie wykorzystywali danych do wysyłki newsletterów lub informacji handlowych. Ustalenia w zakresie RODO powinny również trafić do umowy dropshippingowej lub regulaminu współpracy.
Dropshippingowy partner w każdym momencie może zrezygnować ze współpracy. Istnieje także możliwość, że sposób działania hurtownika nie będzie nam odpowiadać. Odejście dostawcy rodzi zagrożenie zakończenia działalności – bez produktów, magazynu i wypracowanego procesu realizacji zamówienia trudno prowadzić sklep internetowy. Z tego względu dobrze przygotować sobie plan awaryjny, obejmujący np. nawiązanie nowych partnerstw lub pozyskiwanie asortymentu bezpośrednio od producenta.
Prowadzenie sklepu internetowego w modelu dropshippingowym nie jest dla każdego – jeśli chcemy kontrolować każdy etap procesu realizacji zamówienia i zależy nam na jakości wysyłki, współpraca z hurtownikami nastręczy więcej problemów niż korzyści. Taka forma działalności często polecana jest osobom, chcącym dorobić sobie w e-commerce lub pasjonującym się przede wszystkim pozyskiwaniem klientów. Gdy dobrze czujemy się w marketingu online i optymalizowaniu konwersji, dropshipping może być dobrym i dochodowym sposobem na biznes.