Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Przed przystąpieniem do działań należy poświęcić czas na analizę. Bez niej ryzyko, że nie przyciągniemy zainteresowanych naszą ofertą, wzrasta. Wiele marek na Faceboooku imponuje gawędziarskim stylem komunikacji. Swobodne wypowiedzi, często sprawiające wrażenie spontanicznych, w rzeczywistości stanowią element przemyślanej strategii opartej na dokładnym badaniu odbiorców.
To niezwykle ważne, aby podkreślić, jak istotną rolę na kanałach mediów społecznościowych odgrywa tone of voice (czyli ton komunikacji marki). Chcąc przykuć uwagę ofertą, należy dostosować język do odbiorców. Zanim podejmiemy się wrzucania postów, zastanówmy się, kim są nasi fani oraz ustalmy target. Na podstawie tych spostrzeżeń określmy głos marki. Jeżeli w przeszłości już wybraliśmy sposób komunikacji, postarajmy się, aby nasze wypowiedzi pozostawały spójne z dotychczasowymi wpisami.
Oprócz tego warto przyjrzeć się konkurencji. Oceńmy działania sprawdzające się w ich przypadku, a także wypunktujmy wszelkie rozwiązania, które zawiodły.
Plan to kolejny niezwykle istotny aspekt działań w social mediach. Bez niego marka może stracić tożsamość, a chaotyczne posty okażą się niezrozumiałe, nie wywołają zamierzonych emocji, tym samym nie przyniosą pożądanego rezultatu. W strategii uwzględnić należy wcześniej przeanalizowane kwestie, czyli sposób komunikacji i charakterystykę odbiorców. Na ich podstawie można ocenić potrzeby fanów, a także stworzyć listę celów, które określonymi działaniami ma osiągnąć firma.
W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że nie ma jednego uniwersalnego przepisu na sukces. Choć istnieją różne sposoby na promocję, metody te nie zawsze dają gwarancję powodzenia. Tworząc plan działania, uwzględnij standardowe działania reklamowe, nie bój się jednak eksperymentować.
Monitoring trendów w social mediach to podstawa działań promocyjnych. Śledzenie tego, co aktualnie cieszy się zainteresowaniem oraz wykorzystywanie naszych spostrzeżeń dotyczących zachowania odbiorców w działaniach pokazuje, że przedsiębiorstwo stale dopasowuje się do oczekiwań klientów. Dzięki temu fani nie stracą zainteresowania stroną, a firma zyska renomę i przewagę na rynku. Należy pamiętać, że jeżeli Twoje przedsiębiorstwo nie wyjdzie z inicjatywą, z pewnością zrobi to konkurencja.
W kontekście promowania produktów z asortymentu trendy pomogą stworzyć przekaz promocji, który zwróci uwagę odbiorców. Jak zostało wspomniane, obecne w ofercie towary niekoniecznie zaskakują fanów strony, jednak ciekawa forma prezentacji produktów oparta na obserwacji tendencji reklamowych w branży zrobi wrażenie.
Choć korzystanie z Facebooka, podobnie jak z innych kanałów mediów społecznościowych, nic nie kosztuje, warto mieć świadomość, że przeznaczając pieniądze na promowanie postów, znacznie zwiększamy swoje szanse na dotarcie do naszych klientów. Ryzyko, że oferta nie zostanie zauważona, wynika między innymi z algorytmu Facebooka – jeżeli uzna on treści za mało angażujące, publikację zobaczy jedynie mały procent fanów strony. Z tego powodu większość marek w strategii marketingowej uwzględnia budżet na tworzenie płatnych kampanii, co pozwala na skuteczne przypominanie klientom o proponowanych produktach.
Decydując się na płatne działania na Facebooku, do wyboru mamy kilka form reklamy – standardowy post sponsorowany, galerię, a także karuzelę zdjęć. Zdecydowana większość sklepów internetowych obecnych na platformie wybiera właśnie tę ostatnią metodę. Przyczyna jest prosta – karuzele generują znacznie większy ruch, a ich współczynnik klikalności na urządzeniach mobilnych okazuje się wyższy niż w przypadku pojedynczych grafik. Taka forma to także niezwykle łatwy sposób dla odbiorców na zaznajomienie się z ofertą – użytkownik przesuwa palcem okienka, a każde z nich po kliknięciu przenosi go na podstronę z prezentowanym artykułem.
Karuzela pozwala na umieszczenie do 10 zdjęć, gifów lub filmików w jednej reklamie. Sprawdza się szczególnie w sytuacji organizowania wyprzedaży. Doskonale zda egzamin także w przypadku przedsiębiorstw z bogatym asortymentem. Co więcej, reklama może pozytywnie wpływać na wizerunek – niekiedy marki tworzą kafelki, wykorzystując storytelling w prezentacji produktów, inni w okienkach wyjaśniają specyfikę działania artykułu, natomiast pozostali wkomponowują towary w tło nawiązujące do identyfikacji przedsiębiorstwa.
W celu stworzenia reklamy najlepiej wykorzystać Menadżera Reklam. W przeciwieństwie do przycisku „Promuj post” pozwala na dostosowanie kampanii do odbiorców oraz celu, który pragniemy osiągnąć.
Stwierdzenie, że na Facebooku filmy w większym stopniu zwracają uwagę użytkowników niż standardowe posty z grafikami, nie będzie zaskoczeniem. Od jakiegoś czasu jednak rosnącą popularnością cieszą się relacje na żywo. Wiele marek zauważyło potencjał w tym narzędziu, wykorzystując transmisje do prezentacji oraz sprzedaży produktów z oferty.
Warto zaznaczyć, że korzystanie z funkcji przesyłania strumieniowego w czasie rzeczywistym to sposób, które generuje niezwykle wysokie zaangażowanie odbiorców na profilu. W przypadku transmisji sprzedażowych oglądający mogą zaznajomić się z produktem, zadać pytania prowadzącemu relację, a także zdecydować się na kupno towarów w trakcie trwania nagrania.
Aby pozostać w stałym kontakcie z odbiorcami, wiele marek decyduje się na wykorzystanie chatbotów. Wirtualny asystent to narzędzie, które nie bez powodu szybko zyskało popularność. Na Facebooku szczególnie chętnie wykorzystują je sklepy internetowe.
Zastosowanie chatbota zdecydowanie ułatwia proces zakupowy – niektóre firmy oferują nawet możliwość dokonania zakupu za jego pośrednictwem. Bot doskonale sprawdza się także jako wsparcie dla sprawnej obsługi klienta. Wykorzystując zautomatyzowane odpowiedzi w formie karuzeli, konsument szybko uzyska informacje dotyczące np. zwrotów bądź reklamacji.
W kontekście promowania oferty chatboty zdają egzamin jako narzędzia wspomagające reklamę produktów. Same mogą inicjować rozmowę z odwiedzającymi stronę, informując na przykład o wyprzedażach, najnowszych postach lub ciekawostkach dotyczących dostępnego asortymentu.
Warto pamiętać, że najlepszą i darmową reklamę mogą zrobić za nas nasi klienci, dzieląc się pozytywnymi opiniami. Dobrze chwalić się rekomendacjami, a jeszcze lepiej – pokazać, jak odbiorcy korzystają z nabytego u nas produktu.
Powszechna praktyka w social mediach to zachęcanie nabywców do tego, by pod postem prezentowali zdjęcia z zakupionym produktem lub wrzucali fotografie na własny profil, oznaczając stronę sklepu. Skuteczne rozwiązanie stanowi także stworzenie hashtagów oraz nakłanianie fanów do ich wykorzystywania. Dobry hashtag powinien być przede wszystkim unikalny i budzić skojarzenia z marką. Wykorzystując znaczniki, łatwo namierzymy osoby kupujące, nawiążemy z nimi interakcję oraz stworzymy społeczność. Zdjęcia, którymi podzielili się użytkownicy, za ich zgodą można także wykorzystać jako posty. Dzięki temu klient poczuje się ważny dla firmy, a marka zwiększy swoją wiarygodność.
Działania na Facebooku to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod promocji w internecie, dlatego wiele marek decyduje się na posiadanie konta na platformie. Odpowiednio prowadzona strona może przyczynić się do wzrostu zainteresowania asortymentem. Należy jednak pamiętać, że Facebook nie jest narzędziem, które służy stricte do sprzedaży produktów. Komunikacja ma przede wszystkim działać na korzyść wizerunku marki. I choć lepsze poznanie firmy sprzyja dokonywaniu zakupów przez klientów, dobrze skupić się także na innych formach reklamy w sieci.