Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
O konwencjach motywowania pracowników czy coachingu napisano już wiele książek. Większość z nich podkreśla wagę dobrego nastawienia przełożonych, które bezpośrednio wpływa nie tylko na wyniki firmy, ale też na atmosferę w pracy. Przy braku bezpośredniego kontaktu nieco trudniej wpłynąć na postawy pracownicze, jednak nie jest to niemożliwe.
Brak fizycznego spotykania się w biurze sprawia, że utrzymanie relacji bywa utrudnione. Mimo korzystania z maili i komunikatorów, nic nie jest w stanie zastąpić spotkania twarzą w twarz. Stąd podczas pracy zdalnej konieczność stanowi regularna komunikacja, podczas której pracownicy otrzymują na bieżąco informacje o aktualnych działaniach.
Dobrze sprawdzają się też wszelkiego rodzaju raporty podsumowujące np. ubiegły tydzień pod różnymi względami. Nie muszą to być skrupulatne statystyki sprzedażowe, ale komunikaty poruszające dużo luźniejsze wątki – kto przyszedł do pracy najwcześniej, wygrał w konkursie na zdjęcie ukazujące home office, wykonał najwięcej rozmów telefonicznych. Pracownik informowany o bieżącej sytuacji w firmie będzie spokojniejszy, a nawet zauważy, że jego działania mają sens, co skutecznie zmotywuje go do dalszych zadań.
Bardzo ważny aspekt stanowi również unikanie przesadnego optymizmu, ale też niezatajanie faktów przed kadrą. Przedwczesne świętowanie może skutkować rozprężeniem wśród pracowników, co w efekcie doprowadzi do szybkiego pogorszenia efektywności. Z kolei poprzez podawanie nieprawdziwych informacji nie tylko jesteś nieuczciwy w stosunku do swoich współpracowników, ale w przypadku kiedy prawda wyjścia na jaw, stracisz ich zaufanie. Dlatego warto kierować się zasadą szczerości przekazu.
Z komunikacją wewnętrzną bardzo łatwo jednak przesadzić. Pracodawca nadmiernie udzielający się we wszystkich kanałach przekazu może swoją ciągłą obecnością i kontrolą stresować pracownika jeszcze bardziej. Oprócz tego ciągłe spotkania, ewaluacje, podsumowania zabierają nam czas, który inaczej płynie, gdy pracujemy w domu. Stąd aby uniknąć nerwów związanych z niewypełnieniem obowiązków zawodowych przez częste rozmowy, warto zachować zdrowy umiar w prowadzeniu wymiany informacji na home office.
Podział dużych projektów na małe zadania skutecznie zachęca do zwiększenia efektywności na home office. Rozbudowane przedsięwzięcia związane z dalekosiężnymi celami potrafią przytłoczyć i zniechęcić do pracy. Wyznaczanie krótkookresowej listy obowiązków do wykonania nie tylko odciąży psychicznie pracownika, ale też daje nam jako pracodawcy możliwość łatwego monitorowania sytuacji. Dodatkowo więcej małych zadań sprawia, że mamy więcej okazji, aby porozmawiać z teamem na temat pracy i jej jakości. Regularny feedback podczas pracy zdalnej stanowi kluczowy aspekt w skutecznym motywowaniu pracowników.
Z feedbackiem wiąże się kolejny element procesu motywowania – bycie uważnym obserwatorem. To z pozoru oczywista rada, ale często zapominana podczas organizowania obowiązków na pracy zdalnej. Jeżeli zauważysz, że podczas porannych spotkań trudno Ci utrzymać uwagę słuchaczy, warto rozważyć zmianę godziny lub formułę meetingu. Inną sytuację może stanowić informacja od pracownika o nadmiarze obowiązków lub uczuciu przeciążenia; wówczas powinniśmy pomyśleć o zmianie rozkładu pracy lub o przydzieleniu kogoś do pomocy.
W przypadku braku reakcji ze strony firmy taka osoba bardzo łatwo starci motywację do dalszych działań, co przełoży się na zmniejszenie produktywności, a w konsekwencji na pogorszenie wyników przedsiębiorstwa. Warto pamiętać, że obserwowanie pracowników powinno odbywać się bez względu na sytuację, ale na home office to aspekt mający podwójną wagę, ponieważ każdy z nas inaczej radzi sobie z samodyscypliną i pracą w odosobnieniu.
Choć szkolenia czy zmiana kompetencji pracowników nie są brane w pierwszej kolejności pod uwagę na pracy zdalnej, to jednak stanowią jeden ze skuteczniejszych sposobów motywowania. Zapewnienie dostępu do kursów z różnych dziedzin (niekoniecznie czysto związanych z pracą, a np. z kompetencjami miękkimi) jako nagrody za sumienne wywiązywanie się z obowiązków lub odmiany do codziennych zdań da pracownikowi informację, że firma traktuje jego potrzeby rozwoju poważnie. A to zapewni dodatkową energię do wytrwałej pracy na home office.
Warto także rozważyć umożliwienie pracownikom zmiany działu czy zajmowanego stanowiska. To z pozoru ryzykowne działanie, jednak przy odpowiedniej organizacji może okazać się bardzo korzystne zarówno dla zatrudnionego, jak i dla przedsiębiorstwa. Osoba piastująca nowe stanowisko będzie bardzo się starać, aby wypaść jak najlepiej. Za to pracodawca zyskuje nie tylko „świeże spojrzenie” w danym dziale, ale też zadowolonego i zmotywowanego pracownika.
Według wyników badań opracowanych przez pracuj.pl bogaty pakiet benefitów, obok podwyżek i premii, stanowi najskuteczniejszy (i najbardziej oczekiwany) motywator do pracy. Materialne formy motywowania nie stanowią wyjątku w przypadku home office, dlatego warto wprowadzić taki sposób aktywizacji pracowników wykonujących obowiązki na pracy zdalnej.
Nie wszyscy pracownicy potrafią odnaleźć się na home office. Dobrym pomysłem na zwiększenie ich zaangażowania jest przygotowanie kompleksowego poradnika dotyczący organizacji obowiązków podczas pracy w domu. Najlepiej jakby znalazły się w nim informacje dotyczące miejsca pracy, sposobów radzenia sobie z rozpraszaczami, a także różnych przydatnych metod wykonywania zadań. W dokumencie powinny zostać poruszone także kwestie odpoczynku oraz zachowania work-life balance. Takie rozwiązanie zapewni pracownikom poczucie bezpieczeństwa i troski ze strony pracodawcy o ich samopoczucie na pracy zdalnej.
Więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule.
Motywowanie pracowników podczas home office nie należy do najłatwiejszych zadań, jednak odpowiednio przeprowadzone przyczyni się do utrzymania wysokiej produktywności. Warto pamiętać, że to na efektywnych pracownikom opiera się prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Z tego względu wdrożenie działań mających podtrzymać ich zaangażowanie na pracy zdalnej powinno stanowić jeden z priorytetów skutecznego zarządzania firmą.