Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
12.05.2020 | czas czytania: 5 | Web Design | autor: Artefakt

O czym należy pamiętać, projektując wygląd strony internetowej? 7 wskazówek

O czym należy pamiętać, projektując wygląd strony internetowej? 7 wskazówek

W czasach gdy już blisko 29 milionów Polaków korzysta z internetu, strona www dla wielu przedsiębiorców stała się podstawowym narzędziem umożliwiającym prowadzenie biznesu. E-biznesmeni dążą więc do tego, aby ich serwisy robiły na odbiorcach pozytywne wrażenie i oferowały oczekiwane funkcjonalności. O jakich elementach nie należy zapominać, projektując atrakcyjną wizualnie witrynę internetową? Podrzucamy 7 praktycznych wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, chcąc stworzyć atrakcyjny i skuteczny sprzedażowo design serwisu internetowego.

Jak użytkownicy korzystają ze stron www?

Analiza zachowań użytkowników pozwala rozplanować układ poszczególnych elementów na stronie internetowej. Marketing internetowy oferuje w tym zakresie wiele narzędzi. Jednym z najczęściej wykorzystywanych są mapy ciepła (heat maps), określające za pomocą kolorów te obszary, na których internauci najczęściej skupiają swoją uwagę. Heat mapy tworzone są w oparciu o:

  • Analizę kliknięć myszką (clicktracking),
  • Śledzenie przewijania strony (scrolltracking),
  • Analizę elementów przyciągających uwagę użytkownika (attentiontracking).

Wiedząc, które miejsca na stronie są szczególnie „klikane”, jak daleko docierają użytkownicy scrollujący witrynę oraz jakim obszarom poświęcają najwięcej uwagi, możesz umieszczać w nich elementy strony odpowiedzialne za konwersję: przyciski call to action czy formularz kontaktowy.

Współczesne trendy w webdesignie – poznaj kluczowe wskazówki dotyczące projektowania wyglądu stron

Nowoczesny design stron internetowych opiera się na minimalizmie i krótkiej ścieżce dotarcia przez użytkownika do miejsca zrealizowania konwersji. Tworząc makiety swojego serwisu internetowego lub omawiając projekt z webdeveloperem, koniecznie zwróć uwagę na 7 poniższych elementów zapewniających przyjazny, estetyczny i efektywny wygląd strony internetowej.

1. Spójna struktura serwisu

Podstawą profesjonalnego serwisu jest jego logiczna konstrukcja. Projektując wygląd, staraj się minimalizować wszelkie wątpliwości i znaki zapytania, jakie mogłyby pojawiać się po stronie użytkownika. Spójność architektury przejawia się m.in. w:

  • jednolitym wyglądzie poszczególnych podstron,
  • zastosowaniu jednakowej typografii (rodzaju i wielkości fontów w tekście głównym oraz nagłówkach),
  • operowaniu tymi samymi kolorami w obszarze całego serwisu,
  • umieszczaniu jednolitego stylu grafik.

Wszystko po to, by użytkownik poruszał się po witrynie w sposób płynny, intuicyjnie docierając do miejsca, w którym ma wykonać daną akcję. Chaos i brak spójności, wynikające z losowego doboru czcionek czy kolorów na różnych podstronach, dezorientują odwiedzających, zmuszając ich do ponownego „przyswajania” całej struktury serwisu.

2. Intuicyjna nawigacja

W trakcie poruszania się po witrynie odwiedzający widzą „drogowskazy”, takie jak menu, linki do konkretnych podstron czy przyciski call to action. Jako osoba tworząca serwis, doskonale znasz lokalizację poszczególnych elementów. Jednak odbiorcy takiej wiedzy nie mają, dlatego nawigacja powinna być na tyle prosta i intuicyjna, by odwiedzający szybko potrafili znaleźć interesujące ich informacje.

Przydatne wskazówki:

  • zadbaj o odpowiednio widoczne menu, umieszczając w nim jedynie kilka głównych pozycji,
  • wybieraj proste, sugestywne ikony oraz wyróżniające się przyciski,
  • jeśli poszczególne akcje wymagają niestandardowych czynności, umieść czytelne instrukcje,
  • zamiast skomplikowanych animacji i dodatków, postaw na proste i szybkie przejścia pomiędzy podstronami.

Projektując nawigację strony, przemyśl również kwestię wyszukiwarki. Jeśli serwis jest bogaty w artykuły blogowe lub oferuje sprzedaż produktów, narzędzie wyszukiwania może okazać się niezbędne. W takim przypadku zapewnij łatwy dostęp, lokalizując je w widocznym miejscu – najlepiej w górnej części strony, obok głównego menu.

3. Czytelna typografia

Dobór czcionek oraz sposób prezentacji treści na stronie to jedne z tych elementów, które wymagają najwięcej uwagi. Fonty powinny być przyjazne w odbiorze i nawiązywać do specyfiki Twojej firmy. Dobrze, jeśli przy ich wyborze będziesz kierować się aktualnymi trendami, co wzmocni wrażenie nowoczesności i aktualności serwisu.

Poniżej prezentujemy najpopularniejsze, uznawane za najbardziej czytelne fonty na strony www.

Czcionki szeryfowe

Ich cechą charakterystyczną są ukośne lub poprzeczne zakończenia kresek (szeryfy). W webdesignie znajdują zastosowanie głównie jako wyróżnik konkretnej treści (tytuł, lead, nagłówek, CTA). Klasyczne fonty wybierają firmy, które za ich pomocą chcą podkreślić swoje wieloletnie tradycje, renomę oraz ugruntowaną pozycję na rynku.

  • Najczęściej wybierane fonty szeryfowe: Times New Roman, Bookman Old Style, Palatino, Courier, Georgia, MS Serif.
  • Współczesne trendy w typografii szeryfowej: Slabo, Playfair Display, PT Serif, Merriweather.

Czcionki bezszeryfowe

Zdecydowanie częściej wybierane jako fonty na stronę www. Nie mają szeryfów, przez co prezentują się nowocześniej i lepiej niż fonty tradycyjne komponują się z aktualnymi trendami w webdesignie. Proste czcionki uznawane są za łatwiejsze w odbiorze: nie męczą wzroku i przejrzyście wyglądają na ekranach urządzeń.

  • Najczęściej wybierane fonty bezszeryfowe: Arial, Verdana, Helvetica, Open Sans, Trebuchet MS.
  • Współczesne trendy w typografii bezszeryfowej: Work Sans, Teko, Source Sans Pro, Cairo, Titillium Web

Czcionki ozdobne i pisankowe

Imitują pismo odręczne lub ozdobne. Warto uważać z ich stosowaniem w serwisach internetowych, gdyż nadmiar ekspresji bywa trudny w odbiorze. Zaprezentowanie taką czcionką długiego artykułu może sprawić, że tekst stanie się nieczytelny. Taki font pasuje np. do strony firmy organizującej wesela, ale już niekoniecznie na stronę urzędu czy kancelarii adwokackiej.

  • Najczęściej wybierane fonty odręczne/dekoracyjne: Lobster, Great Vibes, Sofia, MV Boli, Seoge Print.

4. Wizualizacja treści

Według MIT ludzki mózg reaguje na grafikę 60 000 razy szybciej niż na tekst (Źródło: news.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116). Przewagę obrazów wskazują także badania BuzzSumo – artykuły opublikowane na stronie internetowej wzbogacone ilustracjami i fotografiami są dwukrotnie częściej udostępniane w social mediach. Projektując wygląd serwisu, koniecznie zaplanuj miejsce na różnego rodzaju elementy graficzne:

  • ikony,
  • wykresy i diagramy,
  • infografiki,
  • zdjęcia,
  • filmy oraz animacje.

Odbiór obrazu często utrudniają elementy rozpraszające uwagę, takie jak cienie, gradienty i inne ozdobniki. Z tego powodu trendem dominującym we współczesnym tworzeniu stron jest flat design, czyli projektowanie płaskie. Jego charakterystyczne właściwości to: ograniczenie palety kolorów, eliminacja cieni oraz odbić, a także prostota typografii. Tego rodzaju grafiki znacznie efektywniej oddziałują na odbiorcę, pomagając w utrwaleniu i przyswojeniu treści.

5. Dobór odpowiednich kolorów

W projektowaniu stron kontrast pomiędzy tekstem a tłem znacznie ułatwia czytanie, stąd ogromna popularność ciemnych czcionek umieszczanych na jasnym tle. Z kolei ostre, jaskrawe odcienie należy stosować oszczędnie, rezerwując je dla miejsc wymagających skupienia wzroku użytkownika: np. przycisków menu czy wezwań do działania. O tym, jak dobrać kolorystykę na stronę internetową, szczegółowo piszemy w osobnym artykule: www.artefakt.pl/blog/web-design/jak-wybrac-kolory-na-strone-internetowa.

6. Koncentracja na użytkownikach mobilnych

Według raportu Gemius/PBI za wrzesień 2019 roku aż 24,2 mln polskich internautów łączy się z siecią przez tablet lub smartfon. Z tymi danymi łączy się trend mobile first zakładający, że w projektowaniu wyglądu strony należy kierować się przede wszystkim parametrami smartfonów i tabletów. Stworzenie serwisu mobile-friendly zakłada m.in.:

  • rezygnację z obszernych bloków tekstu,
  • dopasowanie grafik do rozmiarów wyświetlaczy,
  • unikanie wyskakujących okienek,
  • eksponowanie maila lub numeru telefonu (urządzenie mobilne ułatwia natychmiastowy kontakt),
  • stosowanie przycisków CTA w różnych miejscach – nie tylko na dole strony,
  • umieszczenie łatwego w obsłudze menu, mieszczącego się na ekranie.

7. Testowanie i ulepszanie efektów

Zbudowanie przyjaznej i atrakcyjnej strony internetowej wymaga wielu testów oraz działań optymalizacyjnych. Kluczowe jest sprawdzenie tego, jak dany serwis wyświetla się na różnych ekranach oraz w poszczególnych systemach operacyjnych i przeglądarkach. Ważne staje się również przetestowanie czytelności poszczególnych fontów – możesz to zrobić, korzystając m.in. ze strony https://wordmark.it/. W przypadku wyboru określonych grafik lub czcionek należy pamiętać również o tym, aby sprawdzić, jak ich zastosowanie wpłynie na szybkość wczytywania serwisu.

Pamiętaj, że na stronie najważniejszy jest… użytkownik!

Dostosowanie designu strony do preferencji odwiedzających to warunek jej biznesowej skuteczności. Trendy w projektowaniu zmieniają się z dużą dynamiką, dlatego ważne jest nieustannie doskonalenie poszczególnych elementów layoutu: wielkości bloków z treścią, kolorów przycisków, rozmiarów grafik czy nawigacji. Narzędziem, które możesz wykorzystać w celu zweryfikowania skuteczności wdrożonych zmian, są testy A/B. Polegają one na udostępnieniu poszczególnym użytkownikom dwóch wersji strony: podstawowej oraz zmodyfikowanej. Decyzje o wprowadzeniu modyfikacji najlepiej uzależnić od tego, która z nich robi lepsze wrażenie i generuje większą liczbę konwersji.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Jak napisać dobre case study na stronę firmową? 07.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak napisać dobre case study na stronę firmową?

Czy Twoja firma ma wspaniałe historie sukcesu, które warto opowiedzieć? Chcesz przyciągnąć nowych klientów, pokazując, jak pomagasz innym osiągać cele? Case study to idealne narzędzie, by to zrobić. Ale jak napisać takie, które naprawdę przyciągnie uwagę i przekona potencjalnych klientów? W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak stworzyć case study, które będzie nie tylko interesujące, ale i skuteczne. Czytaj wiecej
Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań? 04.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Analityka

Co to jest KPI i jak mierzyć efektywność działań?

Masz wrażenie, że Twoje działania w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów? Czujesz się zagubiony w morzu danych i nie wiesz, jak ocenić efektywność swoich działań? Nie jesteś sam. Wiele osób boryka się z tym problemem. Na szczęście istnieje skuteczne narzędzie, które może Ci pomóc – KPI. W tym artykule dowiesz się, czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności i jak z ich pomocą mierzyć sukces swoich działań. Dzięki temu zyskasz jasny obraz sytuacji i będziesz mógł podejmować lepsze decyzje biznesowe. Czytaj wiecej
Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu? 02.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ebook – co to jest i jak wykorzystać go w content marketingu?

Cyfrowe publikacje oferują nie tylko wygodę czytania, ale również ogromne możliwości dla firm i twórców treści. E-booki są istotnym elementem współczesnego marketingu. Szczególny wzrost ich popularności związał się z wybuchem pandemii. Wg badań, aż 5% czytelników wybiera taki format książek. Czym dokładnie jest e-book oraz jak skutecznie wykorzystać go w strategii content marketingowej, aby przyciągnąć i zaangażować odbiorców? Sprawdzamy! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt