Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Pojęcie marketplace’u w dosłownym znaczeniu oznacza rynek lub targowisko. Nazwa bardzo dobrze oddaje przeznaczenie tego typu stron tworzonych w internecie, ponieważ w pewnym sensie jest to internetowy bazar lub galeria handlowa, która zrzesza pod sobą szyldy wielu marek. Innymi słowy, twórca marketplace’u zapewnia obecnym sprzedawcom pełną infrastrukturę do prowadzenia biznesu, a klientom dostęp do wielu sklepów w jednym miejscu.
Marketplace’y tak samo jak inne platformy podlegają kategoryzacji ze względu na rodzaj sprzedawanych produktów. Mogą np. dotyczyć szeroko rozumianego rynku księgarniczego, np. Empik Marketplace, gdzie oprócz książek znajdziemy także gry planszowe, papeterię, czy prasę tematyczną. Wyspecjalizowanym marketplace’em jest także należące do koncernu Allegro OtoMoto sprzedające wszystko, co związane z motoryzacją. Innym przykład to działające w branży odzieżowej Zalando.
Zawężenie marketplace’a do określonej branży nie stanowi reguły istnienia na rynku e-commerce, ponieważ często segmentacja występuje wewnątrz samego serwisu. Takie rozwiązanie praktykuje Allegro, Amazon czy eBay, gdzie widzimy jasny podział na sekcje tematyczne.
Szacuje się, że około 40% globalnych zakupów internetowych odbywa się na platformach typu marketplace (źródło: Elektroniczne platformy sprzedażowe w Polsce, raport GS1). Również w Polsce stanowią one duży rynek zbytu oraz prosty sposób na zdobycie większej liczby klientów. Stąd rodzimi przedsiębiorcy rozszerzają swoja działalność sprzedażową właśnie o marketplace’y. Obecnie w naszym kraju mamy dostęp do wszystkich globalnych serwisów oferujących internetowe zakupy. Które z nich Polacy wybierają najczęściej?
Serwis Allegro to nie tylko największy polski marketplace, ale jednocześnie piąta platforma tego typu w Europie, a dziesiąta na świecie. To imponujący wynik, którego pewnie nikt się nie spodziewał w 1999 roku, kiedy strona powstawała. Allegro szybko rosło w siłę – w 2003 roku odnotowało pierwszy milion użytkowników, a dziś może się pochwalić 40% udziałem w polskim rynku e-commerce (źródło: PMR 2018, Handel internetowy w Polsce 2018). Spółka w swojej historii odnotowała dwa punkty zwrotne mające wpływ na jej rozwój i sukces. Pierwszym z nich było umożliwienie przedsiębiorcom zakładania własnych e-sklepów w 2007 roku. Drugim było wprowadzenie opcji Allegro Smart i połączenie jej z opcją dostawy Paczkomatami, która zmieniła reguły gry w polskim e-commerce.
Duże przyzwyczajenie Polaków do Allegro sprawia, że w większości stanowi pierwszy wybór w przypadku serwisów sprzedażowych. Stąd można zaryzykować stwierdzenie, że jeśli nie sprzedajesz na tej platformie, to nie istniejesz. Aktualnie na Allegro znajdziemy wszystko, o czym moglibyśmy tylko pomarzyć. Tak szeroki asortyment przekłada się na sukcesywny wzrost użytkowników, a także sprzedawców. Dlaczego warto prowadzić sprzedaż za pośrednictwem tego portalu, głównie ze względu na wielkość marketplace’u, liczbę użytkowników oraz dużą rozpoznawalność. Oprócz tego interfejs platformy jest prosty i intuicyjny w obsłudze.
Rozwój serwisów sprzedażowych zachęcił francuski koncern do rozszerzenia działalności swojego sklepu internetowego. Z początku platforma oferowała tylko artykuły spożywcze i higieniczne dostarczane przesyłkami kurierskimi. Z czasem jednak asortyment zaczął się powiększać nie tylko o towary dostępne w stacjonarnych sklepach, ale też o produkty pochodzące od partnerów marki. Biorąc pod uwagę niedawne wycofanie się z rynku sieci Tesco, Carrefour marketplace stanowi prawie bezkonkurencyjny serwis sprzedażowy o charakterze internetowego supermarketu. Jeżeli nasza działalność dobrze wpisuje się w asortyment sklepu, warto rozważyć sprzedaż za pomocą tej platformy.
Mimo że Amazon nie funkcjonuje jeszcze pod polską domeną, to w naszym kraju cieszy się dość sporą popularnością. Polacy sprawnie korzystają z niemieckiej wersji strony (Amazon.de), posiadającej tłumaczenie na język polski. Największym plusem platformy jest możliwość dotarcia do milionów zagranicznych klientów. Co więcej, Amazon oferuje wsparcie dla firm polegające na tłumaczeniu treści aukcji na różne języki. A to sprawia, że już w tym zagranicznym serwisie kilka tysięcy polskich sprzedawców prowadzi aktywną sprzedaż internetową. Niestety, są też minusy: wykorzystywanie Amazona jako kolejnego kanału dystrybucji wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów opłat i prowizji.
Innym popularnym marketplace’em jest serwis morele.net, który kiedyś kojarzyliśmy głównie ze sprzętem elektronicznym. Kilka lat temu to się jednak zmieniło – obecnie na platformie znajdziemy także zakładki z produktami kosmetycznymi, zabawkami czy artykułami dla zwierząt. Jeżeli myślimy o sprzedaży za pośrednictwem tego serwisu, na pewno zachęci nas fakt, że Morele nie pobierają opłat za wystawienie przedmiotu czy za jego wyróżnienie. Dodatkowo dość mała liczba sprzedawców może stanowić korzyść szczególnie dla mniejszych biznesów, którym łatwiej będzie się wybić na tle konkurencji.
Ostatnim marketplace’em wartym uwagi jest stosunkowo młody serwis, będący dodatkiem do Facebooka. Wprowadzenie takiego rozwiązania przez internetowego giganta społecznościowego stanowiło tylko kwestię czasu, ponieważ w serwisie od lat pojawiały się kolejne grupy sprzedażowe typu Sprzedam/Kupię/Zamienię. Nic więc dziwnego, że Facebook postanowił umożliwić swoim użytkownikom opcję łatwej wymiany lub sprzedaży dóbr.
Facebook Marketplace to ciekawa opcja przede wszystkim dla przedsiębiorców lokalnych, a także dla osób zajmujących się rękodziełem nie na szeroką skalę. Wyszukiwarka automatycznie wyświetla oferty znajdujące się do 60 km od nas. Co warto zaznaczyć, portal nie pośredniczy w sprzedaży towarów oraz nie pobiera żadnych opłat związanych z użytkowaniem platformy.
Oprócz wymienionych serwisów Polacy często korzystają także z Aliexpress, Etsy czy eBay.
Platformy sprzedażowe to serwisy, których atuty możemy rozpatrywać w kilku aspektach.
W kolei do wad takich platform z punktu widzenia odbiorcy można zaliczyć utrudniony kontakt ze sprzedawcą, a także niejednolite zasady wysyłki paczek (każdy sklep oferuje różne koszty wysyłki i odmienny czas doręczenia). Jednak ze względu na wyniki sprzedażowe marketplace’ów widać, że te niedogodności nie stanowią widocznego problemu dla konsumentów, którzy korzystają z tego typu serwisów coraz częściej.
Marketplace to idealny sposób na rozszerzenie działalności w przypadku sklepów internetowych. Do największych zalet tego typu stron należy przede wszystkim bardzo duża liczba potencjalnych klientów. Im większy serwis, tym większa szansa na sprzedaż oferowanych towarów. Dzięki platformie można powiększyć również rozpoznawalność marki i budować swój wizerunek. Obecność na marketplace’ach stanowi niejako darmową reklamę.
W przypadku przedsiębiorców dopiero rozpoczynających działalność sprzedażową w sieci platformy tego typu również będą dobrym rozwiązaniem. Dużym plus stanowi brak konieczności inwestowania w stworzenie strony internetowej ze sklepem. Oprócz tego nowe marki zyskują też dostęp do nowoczesnych rozwiązań technologicznych, na które nie mogłyby pozwolić sobie samodzielnie.
Niestety, marketplace’y mają też swoje wady. Platforma zrzeszająca wielu sprzedawców tworzy silną wewnętrzną konkurencję, która widoczna jest nie tylko na poziomie cen, ale też zdjęć czy opisów produktowych. Negatywny aspekt stanowią też różnego rodzaju opłaty, które w zależności od serwisu mogą dotyczyć np. wystawienia produktu, prowizji od sprzedaży (nawet kilkanaście procent) czy wyróżnienia oferty na tle innych. Utrudnieniem mogą być także częste zmiany regulaminów i cenników, które wymuszają dostosowanie się do nowych warunków, jeżeli chcemy pozostać obecni w serwisie.
Posiadanie sklepu na jednym lub wielu marketplace’ach przede wszystkim pozwala dotrzeć do szerokiego grona klientów. Nie trzeba zbyt wiele inwestować w promocję sklepu, aby dotrzeć z ofertą do użytkownika. Jednak prowadzenie sprzedaży na zewnętrznych platformach wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów opłat i prowizji oraz poświęcania czasu na moderowanie ogłoszeń, odnawianie aukcji. Z tego względu na początku działalności w e-commerce lepiej skupić się na własnej stronie internetowej oraz jednym serwisie sprzedażowym, aby utrzymać jakość świadczonych usług. Z czasem warto zweryfikować skuteczność online’owych kanałów dystrybucji i wybrać te sposoby docierania do konsumentów, które przynoszą największe korzyści biznesowe.