Obecny świat opiera się na różnego rodzaju bodźcach. Symbole, kolory, fonty to tylko niektóre z oddziałujących na nas czynników wizualnych. Dlatego prowadząc dowolny typ działalności, czy w sieci, czy stacjonarnie, powinniśmy zwrócić uwagę na identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Jedną z części skutecznej tożsamości wizualnej jest księga znaku. Kiedy i kto powinien ją stworzyć? Co musi zawierać, a także w jakim formacie powinniśmy ją udostępniać? Jeżeli poszukujesz odpowiedzi na powyższe pytania, odpowiadamy na nie w poniższym wpisie.
Co to jest księga znaku?
Księga znaku (ang. brand book) to zebrane w jedynym miejscu wszystkie zasady i standardy korzystania z elementów graficznej tożsamości marki, najczęściej prezentowanej za pomocą logo firmy. Tworzy się ją, żeby ułatwić pracę grafikom czy projektantom wykonującym zlecenia, których efekt powinien być spójny z całościową identyfikacją wizualną firmy. Mogą to być np. plakaty promujące wydarzenia organizowane pod naszym patronatem, czy materiały dostępne podczas konferencji branżowych. Księga znaku powinna odpowiadać na wszystkie potencjalne pytania dotyczące kolorystyki, stylu, czcionek osoby, która ją od nas otrzymała.
Co powinno się znaleźć w księdze znaku?
W zależności od potrzeb czy specyfiki branży zawartość księgi znaku może się różnić, jednak są pewne elementy obowiązkowe, które musi zawierać. Wśród nich znajdziemy:
- Opis znaku – przez znak mamy na myśli logo. Zazwyczaj występuje w formie kilkuzdaniowego wstępu, w którym znajdziemy charakterystyczne elementy logotypu i ich znaczenie. Opis sprawia, że obraz staje się bardziej plastyczny, przez co grafik patrzy na niego z innej perspektywy, ponieważ rozumie zabiegi zastosowane przy jego tworzeniu,
- Budowa znaku – to rozłożenie logo na części i pokazanie wymiarów każdego z elementów. Oprócz tego ukazane są też proporcje oraz relacje między konkretnymi kształtami. W zależności od stopnia skomplikowania grafiki czasem umieszcza się także tekst objaśniający całość konstrukcji,
- Wersje alternatywne – w tym miejscu umieszczamy inne formy naszego bazowego znaku. Może to być np. niestandardowa paleta barw – odcienie szarości czy inne dozwolone odcienie spójne z identyfikacją firmy. W wersjach alternatywnych znajdziemy też logotypy uproszczone, sygnety, tagi czy hasła firmowe,
- Pole ochronne – obowiązkowy element każdej księgi znaku, jednak często lekceważony przez osoby pracujące w branży kreatywnej. Odpowiednie odstępy pozwalają dobrze wyeksponować logo i zapewnić jego czytelność. Jednak bardzo często graficy nie stosują się do wymaganych przerw ze względu na zbyt małą powierzchnię do zagospodarowania np. na plakacie. Pole ochronne jest bardzo przydatne przy tworzeniu papeterii firmowej, dlatego warto umieścić je w naszej księdze,
- Kolorystyka – tu umieszczamy wszystkie kolory, z których składa się nasze logo, ale też np. hasła czy symbole. Najlepiej zrobić to w formie kształtów wypełnionych określonymi barwami w rozmiarze umożliwiającym łatwe zaciągnięcie koloru przy pomocy selektora. Obok „graficznego” ukazania barw nie należy zapominać też o zapisie ich w formacie CMYK, Panatone czy RGB. W przypadku branży technicznej warto też zawrzeć dodatkowe oznaczenia np. RAL. Taki zabieg gwarantuje, że bez względu na format, czy ekran naszego urządzenia kolory zawsze będą takie same,
- Typografia – to zbiór fontów i krojów pisma dopuszczalnych do użycia w projekcie. W tej części mogą znaleźć się całe zbiory czcionek oraz ich modyfikacji, których użycie nie zakłóci wizerunku przedsiębiorstwa,
- Rozmiary – w księdze znaku powinniśmy też zamieścić informacje dotyczące rozmiarów logo i czcionek tak, aby nie straciły na czytelności. Zazwyczaj odnosi się to do minimalnych wymiarów oraz skalowania znaku. Czasem ze względu na mnogość szczegółów w logo mogą pojawić się zalecenia zakładające, że poniżej danego rozmiary powinniśmy korzystać z innego typu znaku,
- Tło znaku – to część księgi, w której określamy dopuszczalne zestawienia na linii tło-znak. To ważne założenia, ponieważ od nich zależy nie tylko czytelność logo, ale też jego odbiór w oczach klienta. Źle dobrane tło może sprawić, że osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego. Powinniśmy też określić, w jakich sytuacjach wokół logo musimy zastosować np. białe pole ochronne lub obniżyć nasycenie tła,
- Niedozwolone modyfikacje – jeden z najważniejszych elementów uwzględnianych w księdze znaku. Zawiera zasady i obostrzenia dotyczące korzystania z logo, wśród z nich znajdziemy podstawowe kwestie takie jak: zakaz zmiany kolorów znaku, dodawania efektów, tekstur czy wykraczania poza pole ochronne. Często w tym miejscu przedsiębiorcy umieszczają też przykłady złego wykorzystania logo lub najczęściej pojawiające się błędy albo problemy,
- Materiały dodatkowe – w tej sekcji możemy umieścić inne ważne aspekty dotyczące korzystania z logo np. w filmach czy spotach reklamowych.
Papier czy PDF? Jaka formę powinna mieć księga znaku?
Brand book to dokument, który może występować zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. Oczywiście możemy zdecydować się na obie formy zapisu, jednak nie jest to konieczne. Wszystko zależy od rodzaju projektu, w którym potrzebujemy księgi znaku. Przykładowo jeżeli tworzymy nową stronę internetową, wersja papierowa będzie zbędna projektantowi, ponieważ potrzebuje do pracy wersji elektronicznej. Z kolei przygotowując np. telewizyjny spot reklamowy, dużo wygodniejsza okaże się fizyczna kopia księgi, z której można korzystać podczas pracy grupowej. Dlatego najlepiej najpierw zadbać o wersję cyfrową księgi, a później ewentualnie zdecydować się na jej druk. Wśród formatów elektronicznych ksiąg znaku najczęściej spotykany jest PDF, natomiast jeżeli chodzi o załączniki, stosuje się eps, .cdr, .ai oraz jpg.
Czy moja firma potrzebuje księgi znaku?
Księga znaku to niezbędne narzędzie wizerunkowe przede wszystkim w dużych przedsiębiorstwach. Związane jest to z częstym zlecaniem projektów wizualnych zewnętrznym firmom lub osobom. Wynajęty zespół lub freelancer może nie znać marki, dlatego oprócz briefu księga znaku powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje potrzebne do wykonania zadania. Na stworzenie brand booka powinny zdecydować się także większe aglomeracje miejskie lub miasta.
Księga znaku nie będzie przydatna w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych czy małych spółek, gdzie promocją od początku do końca zajmują się np. 1-2 osoby. Do samo tyczy się firm działających lokalnie, czy przedsiębiorstw niepodejmujących działań reklamowych lub marketingowych.
Księga znaku a spójność wizerunkowa
Księga znaku zawiera wiele elementów składających się na całościową identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Stworzenie pliku zawierającego najważniejsze zasady tworzenia różnego rodzaju materiałów z użyciem naszego logo znacząco zmniejsza prawdopodobieństwo wykonania projektów łamiących założone konwencje. Brand book chroni nas przed wizerunkowymi wpadkami oraz zmniejsza chaos komunikacyjny przekazu. Oprócz tego stanowi znaczące ułatwienie dla osób z branży kreatywnej, ponieważ jasno dyktuje sposób prezentacji czy użycia logo. Zdecydowanie powinniśmy unikać rozbieżności wizerunkowych firmy, a księga znaku to jedno z narzędzi, które nam to ułatwi.
Podsumowanie
Stworzenie dobrze wykonanej księgi znaku to czasochłonne i wymagające zadanie, jednak korzyści płynące z jej stworzenia będą owocować w przyszłości. Nie tylko mamy pewność, że wszystkie zlecane projekty będą spójne z założeniami wizualnymi marki, ale też ułatwiamy pracę grafikom, marketingowcom czy projektantom. Dzięki temu nasze zlecenia są wykonane prawidłowo, co oszczędza nam żmudnych korekt i przyspiesza działania reklamowe. Pamiętajmy, że spójny wizerunek przedsiębiorstwa to oznaka profesjonalizmu w oczach klientów, dlatego w wielu przypadkach, warto zainwestować czas i środki w kompleksowe wykonanie księgi znaku.