Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Raport Skuteczność znajdziemy na samej górze bocznego menu tuż pod ikoną domku z raportem Przegląd. Po przejściu do zakładki zobaczymy wykres w niebiesko-turkusowo-fioletowej tonacji z danymi prezentującymi:
Google opracowało własną metodologię zbierania danych o widoczności strony w wynikach wyszukiwania, z którą można zapoznać się w supporcie: https://support.google.com/webmasters/answer/7042828.
Pod wykresem zobaczymy z kolei listę do 1000 słów kluczowych, na które pojawia się serwis w wyszukiwarce Google. Przy każdej frazie mamy informację o liczbie wyświetleń, kliknięć, średni CTR oraz pozycje. Tabela pozwala także na sprawdzenie:
Danych, z których możemy skorzystać, jest naprawdę sporo. Nie zapominajmy jeszcze o możliwości nałożenia dodatkowych filtrów znajdujących się nad wykresem.
Liczba dostępnych informacji może przytłoczyć. Na szczęście dane wyeksportujemy do arkusza kalkulacyjnego bezpośrednio z Google Serach Console lub za pomocą wtyczki Search Analytics for Sheets oferującej wgląd do jeszcze większej puli fraz, na które pojawia się nasza domena w wynikach wyszukiwania.
Raport Skuteczność przydaje się przede wszystkim do zweryfikowania, czy przyjęta strategia doboru fraz jest skuteczna. W tabeli pod wykresem znajdziemy całą listę słów, na które wyświetla się nasza strona w wynikach wyszukiwania i które powodują przejścia do naszego serwisu. Co nam dają dostępne informacje?
Przy przeprowadzaniu analizy fraz za pomocą GSC należy jedynie mieć na uwadze, że w raporcie Skuteczność mogą wystąpić słowa kluczowe, które nie cieszą się ogólną popularnością wśród użytkowników. Dlatego warto skonfrontować pobrane dane ze średnią liczbą wyszukań dostępną np. w Planerze słów kluczowych.
Informacje o frazach, na które pojawia się w rankingu Google nasza domena, można również wykorzystać do przygotowania własnego wykresu widoczności, alternatywnego do generowanych przez takie narzędzia jak Senuto czy Semstorm. Jak to zrobić? Należy odpowiednio skonfigurować raport w Google Data Studio, by pobierał dane o słowach kluczowych i prezentował je w tygodniowych przedziałach. Informacje o przyroście lub spadku liczby fraz pomogą w ocenie efektów pozycjonowania oraz optymalizacji strony.
Dodatkowo warto również połączyć usługę Google Search Console z narzędziem Google Analytics. Co w ten sposób osiągniemy? Dane z raportu Skuteczność powędrują do GA, dzięki czemu będzie można analizować je w jednym miejscu. Zyskamy bardziej zaawansowane opcje filtrowania statystyk, co ułatwi przeglądanie informacji o widoczności naszej strony internetowej.
Nawet jeśli na co dzień masz dostęp do zaawansowanych narzędzi zbierających dane o ruchu i popularności Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania, nie rezygnuj ze starego, dobrego Google Search Console. Dostępne statystyki być może nie są zbyt rozbudowane, ale za to informacje o widoczności pochodzą od samego Google. A to już bardzo cenna wskazówka pomagająca w optymalizacji SEO.