Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

28.08.2019 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

11 narzędzi przydatnych dla e-marketera

11 narzędzi przydatnych dla e-marketera

Marketing internetowy to branża, która rozwija się bardzo szybko, a zakres obowiązków e-marketera potrafi często być bardzo szeroki. Na szczęście istnieje wiele narzędzi ułatwiających pracę specjalistom. Poniżej prezentuję zbiór narzędzi, które uważam za najbardziej pomocne i wszechstronne. Nie jest to oczywiście zamknięta lista, a każdy marketer z pewnością ma nieco inne potrzeby i preferencje, ale przestawione tutaj narzędzia okazały się pomocne dla wielu marketingowych ekspertów z całego świata.

1. Google Analytics – analiza ruchu na stronie

Google Analytics to narzędzie niezbędne dla każdego, kto w jakikolwiek sposób pracuje nad stroną internetową – czy to dla właściciela sklepu internetowego, specjalisty SEO/SEM, czy też marketingowca. Różnorodność danych zbieranych o użytkownikach strony jest duża, nie wszystkie są potrzebne w marketingu, ale wiele z nich pomoże zaplanować, a potem zmierzyć skuteczność działań marketingowych. W jaki sposób? Oto kilka przydatnych raportów z GA, które pozwolą prowadzić kampanie oparte o dane, a nie tylko o intuicję, która bywa zawodna.

Dane o odbiorcach

Jeśli jesteś na etapie tworzenia grup docelowych dla Twoich działań marketingowych, z pomocą przyjdzie Ci zakładka Odbiorcy. Znajdziesz w niej dane demograficzne dotyczące użytkowników na stronie, a także wiele innych cech osób, które trafiają na Twoją witrynę m.in. z jakich urządzeń korzystają do surfowania, jakie są ich zainteresowania czy jak często odwiedzają Twoją stronę.

Źródła pozyskiwania ruchu

W raporcie Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały możesz przeanalizować poszczególne źródła pozyskiwania ruchu pod kątem tego, jak angażują użytkowników na stronie i jakie efekty w postaci konwersji przynoszą. Na głębszych poziomach przeanalizujesz każdą pojedynczą kampanię, słowo kluczowe czy witrynę odsyłającą pod kątem takich wskaźników jak czas na stronie czy współczynnik konwersji. Może to stanowić źródło inspiracji do poszukiwania nowych źródeł ruchu podobnych do tych, które obecnie dobrze konwertują lub może posłużyć jako podstawa relokacji budżetów między kampaniami, tak aby jak najefektywniej wykorzystywać budżet reklamowy.

Ścieżki wielokanałowe

Dzięki raportowi Konwersje > Ścieżki wielokanałowe dowiesz się, w jaki sposób poszczególne kanały pozyskania ruchu czy kampanie Google Ads wspomagają się wzajemnie w generowaniu konwersji. Musisz bowiem pamiętać, że użytkownik, który odwiedza Twoją stronę, może stykać się z Twoją marką w wielu miejscach i nie koniecznie ostatnie źródło, z którego przybył na stronę i dokonał konwersji, było tym decydującym. W raporcie Konwersje wspomagane znajdziesz informacje o tym, które źródła ruchu generują konwersje bardziej samodzielnie, a które są wsparciem w procesie zakupowym.

2. Google Optimize – testy A/B

Jeśli chcesz przetestować dwie różne wersje strony i sprawdzić, która będzie lepiej konwertować, polecam do tego zadania narzędzie Google Optimize. Jego konfiguracja i obsługa jest bardzo prosta. Wystarczy wkleić fragment kodu na stronę, stworzyć w kreatorze nową wersję interesującej Cię podstrony i uruchomić test. Narzędzie po zebraniu danych samo oblicza, jakie jest prawdopodobieństwo, że nowa wersja będzie lepsza od oryginału. Google Optimize łączy się z Analytics, więc do mierzenia konwersji w eksperymentach możemy wybrać dowolny cel z tego narzędzia. Wielką zaletą tego narzędzia jest też to, że to darmowe oprogramowanie.

O jednym trzeba pamiętać, decydując się na jakiekolwiek testy A/B – jeśli ruch na stronie jest niewielki, taki test nie ma sensu, ponieważ musi minąć bardzo dużo czasu, aby wyniki były istotne statystycznie. W takim wypadku narzędzie może wskazać jedną, lepszą wersję, ale nie musi to oznaczać, że jej wdrożenie rzeczywiście poprawi wyniki konwersji na stronie.

3. MailChimp – obsługa newslettera (i nie tylko)

MailChimp to nie tylko narzędzie do obsługi newslettera. Dzięki niemu możesz zarządzać całym procesem e-mail marketingu, łącznie z tworzeniem pop-upów i landing page zachęcających do zapisu na listę subskrybentów. Narzędzie umożliwia automatyzację wysyłki, tworzenie sekwencji wiadomości, ma też wygodny kreator wiadomości e-mail, dzięki którym można zaprojektować atrakcyjne newslettery. Na pochwałę zasługuje też sposób zarządzania listami odbiorców. Listy można segmentować na różne sposoby, dodawać tagi do poszczególnych kontaktów i analizować aktywność poszczególnych subskrybentów. Przydatne okazują się też raporty, które porównują Twoje wyniki ze średnimi w Twojej branży. Wycinek takiego raportu z MailChimpa możesz zobaczyć poniżej.

4. Brand24 – monitoring mediów

Brand24 to narzędzie do monitoringu wzmianek o marce w internecie. Dzięki niemu nie przegapisz recenzji Twojego produktu, opinii na temat obsługi, wątku na forum czy na Facebooku, gdzie ktoś pyta o Twoją markę. Możesz reagować na opinie, odpowiadać na pytania dotyczące Twojej działalności czy znaleźć partnerów biznesowych w trybie ekspresowym!

Jest też inne zastosowanie tego narzędzia – jeśli ustawisz monitorowanie konkretnych fraz, które nie zawierają marki, ale opisują Twoje produkty czy usługi, dostaniesz w efekcie listę miejsc w sieci, gdzie toczą się dyskusje na interesujący Cię temat. Dzięki temu możesz włączyć się do takich dyskusji, budując wizerunek eksperta, a także pozyskasz nowych klientów.

5. Albacross – identyfikacja firm odwiedzających stronę

Chyba każdy marketer B2B zapytany o to, czy chciałby wiedzieć, jakie firmy odwiedzają jego stronę, odpowie, że oczywiście :). Taką właśnie funkcjonalność oferuje Albacross. Po zainstalowaniu kodu śledzącego na stronie lista firm, których pracownicy przeglądali Twoją stronę, zacznie się zapełniać. Możesz analizować, czy ruch, jaki pozyskujesz, trafia do odpowiednich odbiorców – czy firmy, które trafiają na Twoją stronę, mają odpowiednią wielkość, są z odpowiedniej branży itp. Narzędzie oferuje również dostarczanie adresów e-mail do wybranych przez Ciebie firm. Musisz jednak uważać na tego typu rozwiązania, aby nie kontaktować się z potencjalnymi klientami w celach marketingowych niezgodnie z RODO. Narzędzie jest płatne, ale warto w nie zainwestować, szczególnie w branży B2B.

6. Landingi – estetyczny i skuteczny landing page

Przygotowanie skutecznej strony lądowania dla kampanii marketingowych to jedno z kluczowych zadań specjalisty ds. marketingu. Jest bardzo wiele kwestii, które musisz wziąć pod uwagę: jak skonstruować formularz, jakie korzyści Twojego rozwiązania wyeksponować, jakie argumenty przekonają użytkownika i wiele więcej. Ponadto landing page powinien być atrakcyjny wizualnie. To zadanie ułatwi Ci narzędzie Landingi, gdzie znajdziesz szablony landing page na każdą okazję. Dzięki niemu uniezależnisz się od programistów i grafików przy tworzeniu podstron, co często oszczędza i czas, i pieniądze :).

Przykładowe szablony landingów

7. Canva

Trudno wyobrazić sobie marketing bez odpowiedniej oprawy graficznej. Nie każdy marketer ma jednak komfort ciągłej współpracy z grafikiem przy każdej najdrobniejszej czynności. Czasem trzeba na szybko stworzyć grafikę do posta na Facebooku, czy uzupełnić wpis na blogu prostą infografiką. Wtedy z pomocą przychodzi Canva. Największą zaletą tego narzędzia są gotowe, profesjonalnie wyglądające szablony na różne okazje: plakaty, ulotki, grafiki do social mediów, infografiki, wizytówki, eleganckie raporty i wiele więcej. Narzędzie jest bezpłatne, ale czasem warto dopłacić za możliwość wykorzystania lepszych zdjęć w projekcie. Sam kreator charakteryzuje się intuicyjnością i prostotą w użyciu. Możesz zmieniać kolorystykę wybranego projektu, przesyłać własne zdjęcia lub wybierać z tych dostępnych w bibliotece.

8. Woodpecker – cold mailing

Woodpecker to narzędzie do cold mailingu pozwalające na wysyłkę spersonalizowanych maili, które nie wyglądają jak sprzedażowe newslettery, ale zwykłe wiadomości e-mail napisane ręcznie. Możliwości personalizacji treści wiadomości są praktycznie nieograniczone dzięki opcji dodawania wielu własnych pól dla prospektów w kampanii. Narzędzie łączy się z Twoją skrzynką mailową, więc wiadomości są wysyłane bezpośrednio „od Ciebie”, a odpowiedzi spływają na Twoją skrzynkę. W Woodpeckerze możesz ustawić godziny, w których maile będą wysyłane oraz odstępy (w dniach) między kolejnymi mailami do tej samej osoby. Dzięki temu komunikacja wygląda jeszcze bardziej naturalnie. To narzędzie sprawdzi się nie tylko w przypadku standardowych kampanii cold mailowych, ale też podczas komunikacji z większą liczbą klientów firmy.

9. Contact LEADer

Czy wiesz, że Twoi potencjalni klienci korzystający z internetu stają się coraz bardziej niecierpliwi? Gdy chcą skorzystać z Twoich produktów czy usług, oczekują, że komunikacja z firmą będzie łatwa i bardzo szybka. Czasami wypełnienie formularza kontaktowego i czekanie na odpowiedź nie wchodzi w grę. W takim wypadku możesz ułatwić klientom szybki kontakt poprzez narzędzie Contact LEADer. To wtyczka do zainstalowania na stronie internetowej, która po wpisaniu numeru telefonu przez klienta łączy się jednocześnie z klientem i konsultantem firmy. Dzięki temu użytkownik strony już po kilkunastu sekundach może porozmawiać z przedstawicielem firmy. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że tak szybki kontakt wpływa też na zwiększenie współczynnika konwersji.

10. OptinMonster – skuteczne zapisy do newslettera

Pop-upy na stronach internetowych namawiające do zapisu na newsletter potrafią być bardzo irytujące. Nie warto jednak zbyt szybko z nich rezygnować, ponieważ mogą być bardzo skuteczne. Wystarczy zachować umiar i przetestować różne opcje. Do tego zadania idealnie nadaje się narzędzie OptinMonster. Dzięki niemu stworzysz atrakcyjne wizualnie pop-upy, ustawisz zaawansowane reguły ich wyświetlania i zintegrujesz je z Twoim narzędziem do e-mail marketingu. Jeśli chcesz coś zmienić lub uważasz, że efektywność pop-upów nie jest zadowalająca, łatwo skonfigurujesz w tym narzędziu testy A/B. OptinMonster możesz wykorzystać nie tylko do tworzenia pop-upów. Znajdziesz tam też inne formy zachęcania do zapisu na newsletter np. statyczne boxy na stronę, komunikaty wyświetlane na całym ekranie czy formularze wysuwające się zza dolnej krawędzi ekranu – wybór należy do Ciebie.

Opcje kampanii w OptinMonsterze

11. Google Trends

Reklamując się w wyszukiwarce Google, warto trzymać rękę na pulsie. Dzięki Google Trends sprawdzisz, jakie frazy są obecnie najczęściej wyszukiwane. Co więcej możesz obserwować, czy frazy z Twojej branży zyskują, czy tracą na popularności. Google Trends może też posłużyć jako źródło inspiracji dla content marketingu czy też real-time marketingu. Jeśli widzisz, że jakiś temat jest obecnie bardzo często wyszukiwany, możesz napisać artykuł czy stworzyć post w social mediach nawiązujący do niego. Skorzystasz marketingowo na najnowszym trendzie.

To koniec mojej listy. Zapraszam też do podzielenia się swoimi ulubionymi narzędziami do e-marketingu!

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt