Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Instagram to jeden z portali społecznościowych, którego możliwości promocyjne dość szybko odkryły duże i znane marki. Przyjęcie odpowiedniej strategii komunikacji, publikowanie ciekawych, ładnych, a czasem i zabawnych zdjęć, a także dobranie odpowiednich hashtagów potrafi przynieść spore korzyści sprzedażowe oraz wizerunkowe. Nie wiesz, jak działa Insta, a chciałbyś na nim zaistnieć? Podpowiadamy, jak zdobyć followersów na Instagramie i zamienić ich w potencjalnych klientów.
Instagram to platforma pełna możliwości promocyjnych, zwłaszcza dla marek, które chcą dotrzeć do młodszych, aktywnie zaangażowanych użytkowników. Grupa wiekowa 15-24 oraz 25-34 lat, stanowi doskonały target dla firm, które stawiają na nowoczesny, dynamiczny przekaz. Użytkownicy Instagrama cenią sobie estetykę i kreatywność, co sprawia, że wizualne treści trafiają do nich szczególnie mocno. To idealne miejsce, by budować rozpoznawalność marki i zdobyć nowych obserwujących, oferując im atrakcyjne i inspirujące wizualnie treści.
Od momentu przejęcia Instagrama przez Marka Zuckerberga, platforma zyskała na wartości jako narzędzie do płatnych kampanii reklamowych, umożliwiających precyzyjne targetowanie odbiorców. Kampanie te pozwalają docierać do osób, które cenią sobie piękną formę oraz estetyczny przekaz, co czyni Instagram świetnym narzędziem do budowania wizerunku marki opartego na wizualnym storytellingu, promując swój profil wśród ludzi o podobnym poczuciu estetyki.
Warto jednak pamiętać, że sam zasięg to nie wszystko. Aby efektywnie promować markę na Instagramie, istotne jest budowanie coraz większego zaangażowania użytkowników. To właśnie followersi, którzy regularnie wchodzą w interakcje z Twoimi postami, stanowią najcenniejsze źródło potencjalnych klientów.
Zwiększenie liczby followersów wymaga konsekwencji i atrakcyjnych treści – wizualnie przyciągających zdjęć, które oddają charakter marki, a także angażujących opisów i odpowiednio dobranych hashtagów. Systematyczne publikowanie oraz interakcja z followersami to klucz do zbudowania silnej bazy lojalnych odbiorców, którzy nie tylko będą chętnie obserwować profil i Twoje posty, ale również dzielić się nimi z innymi, zwiększając tym samym zasięg Twojej marki.
Żadne magiczne sztuczki dla mediów społecznościowych nie pomogą Ci zdobyć nowych obserwujących, jeśli zdjęcia i sposób prowadzenia komunikacji na Twoim profilu nie będzie angażował użytkowników. Jak we wszystkich portalach społecznościowych również na Instagramie nie możesz działać od przypadku do przypadku – przemyślana strategia, ciekawy pomysł na kreację wizualną i dobrze zrobione zdjęcia stanowią drogę do sukcesu.
Pamiętaj także o tym, aby nie powielać treści z innych serwisów społecznościowych – jeśli coś publikujesz na Facebooku, nie kopiuj tego na Instagramie. Każdy portal służy do czegoś innego i pozwala Ci realizować nieco inne cele. Na Insta postaw przede wszystkim na obraz – używaj filtrów, twórz ciekawe scenerie, zaskakuj swoich użytkowników tym, co masz do powiedzenia za pomocą ujmujących fotografii.
Podstawą promowania marki na Instagramie i zwiększania jej zasięgu są hashtagi, czyli wyrażenia poprzedzone znakiem #. Działają na zasadzie tagów na blogu internetowym, tematycznie kategoryzując zdjęcie. Dzięki takiemu zdobędziesz większą liczbę followersów wśród osób, które są zainteresowane danym tematem, dzięki czemu będą chętnie obserwować profil Twojej firmy.
Zasady korzystania z hashtagów:
Warto postawić na jedne z najpopularniejszych w Polsce tagów:
Pełny raport hashtagów aktualizowany na bieżąco przez Brand 24 znajdziesz Data Studio. Pamiętaj także, że istnieją zakazane wyrażenia, za które Instagram może zbanować Twój post lub bardzo mocno ograniczyć jego zasięg, co utrudni Ci zgromadzenie obserwujących. By sprawdzić, czy dane słowo poprzedzone # zalicza się do tej listy, najlepiej zweryfikować to za pomocą samego serwisu społecznościowego:
Lista zakazanych hashtagów zaskakuje, ponieważ znajdują się na niej wyrażenia zupełnie niewinne, które nie należą do wulgaryzmów, np. #books. Trudno powiedzieć, dlaczego filtry Instagrama wyłapują takie wyrażenia, dlatego zanim zdecydujesz się na użycie jakiegoś #, zweryfikuj, czy nie stracisz przez niego zasięgu lub nie zostaniesz zbanowany.
Hashtagi można wyszukiwać za pomocą samego Instagrama lub specjalistycznych narzędzi, np. Hashtracking, Tagomatic, TagsForLikes.
Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami to jedna z najskuteczniejszych technik promocji marki i zdobywania follow na Instagramie. A skoro Instagram opiera się na zdjęciach, zachęcaj użytkowników do publikacji ciekawych fotografii o określonej tematyce, powiązanych z Twoją marką lub eksponujących sprzedawane przez Ciebie produkty. Nie zapomnij wspomnieć, żeby uczestnicy dodali specjalnie wymyślony przez Ciebie, charakterystyczny dla Twojego brandu lub organizowanego eventu hashtag, np. #herbatajestkobieta #taksmakujaemocje (konkurs Teekanne). Pomoże Ci to w zwiększeniu zasięgu i zdobyciu większej liczby obserwujących na Instagramie. Możesz także poprosić o polubienie i śledzenie swojego profilu na Insta.
Pamiętaj, aby odpowiednio otagować swój post konkursowy. W ten sposób za pomocą hashtagów trafisz do użytkowników poszukujących konkursów na Instagramie. Skorzystaj np. z takich oznaczeń jak:
#konkurs #konkursy #rozdajemy #rozdanie #konkurs #giveawaypolska
W porywie instagramowej euforii nie zapomnij o kwestiach formalnych – przygotuj regulamin konkursu, odpowiednio opisz zasady uczestnictwa, wyjaśnij wszystkie kwestie, o które mogą pytać uczestnicy.
Prowadząc profile w mediach społecznościowych, powinniśmy zabiegać o coraz większe zaangażowanie użytkowników. Konstruuj swoje posty w postaci pytań, publikuj nowe zdjęcia, prowokuj do komentowania i wypowiadania się o kwestiach powiązanych z Twoją marką, twórz ankiety w Insta Stories. Sam także bądź aktywny – odpisuj swoim followersom, reaguj na ich posty, śledź także inne marki, influencerów i liderów opinii. Wchodź w interakcje, zabieraj głos w ważnych dla Ciebie kwestiach i sprawach. Dzięki temu Twój brand oraz instagramowe konto staną się bardziej widoczne w sieci.
Algorytm Instagrama działa tak, że stara się wybierać użytkownikom treści ciekawe i aktualne. Pierwszeństwo zawsze zyskują zdjęcia najświeższe, więc jeśli uda nam się trafić z czasem publikacji w szczyt aktywności naszych followersów, mamy szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Przeprowadzono już wiele badań nt. idealnej pory zamieszczenia wpisu na Insta, jednak tak naprawdę powinieneś analizować zachowania swoich obserwatorów, by trafić na najlepszy moment publikowania nowych zdjęć.
Źródło: later.com/blog/best-time-to-post-on-instagram
Oczywiście, zawsze dobrze jest też przyjrzeć się danym dotyczącym aktywności użytkowników na Instagramie przez zewnętrzne portale, by zidentyfikować trendy i potestować najlepszy czas na publikację wpisu. Np. serwis Later zbadał 12 milionów instagramowych wpisów, określając 3 najlepsze momenty w każdym dniu tygodnia na zamieszczenie zdjęcia i zwiększenie zaangażowania. Czy pokrywają się z największą aktywnością Twoich użytkowników? Przeanalizuj infografikę i wyciągnij własne wnioski!
Twoją markę na Instagramie mogą także polecać inni użytkownicy. Zawarcie współpracy z influencerem może przynieść Ci wiele korzyści i może być dobrym sposobem na to, jak zdobyć followersów na Instagramie. Wybierając osobę lub firmę do promocji, nie kieruj się jedynie liczbą osób, które obserwują profil. Ważne jest także, aby odbiorcy wpisywali się w grupę Twoich docelowych klientów. Zwróć uwagę, czy followersi są zaangażowani i w jaki sposób reagują na promowane posty. Znalezienie autentycznego lidera opinii to często najtrudniejszy etap influencer marketingu.
Instagram to bardzo specyficzny portal społecznościowy, ponieważ opiera się na komunikacji wizualnej. Z powodzeniem możesz promować go na swojej stronie internetowej – zainstalowanie widgetu pokazującego kilka pierwszych wpisów z Insta zachęci użytkowników do zapoznania się z całą zawartością profilu. Dodatkowo swoje zdjęcia z Instagrama polecaj na facebookowym fanpage’u, docierając do fanów zgromadzonych na wciąż najpopularniejszym serwisie społecznościowym.