Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Pracę nad wizerunkiem rozpocznij od własnej strony internetowej. Zadbaj o social-proof, czyli elementy, które przekonają użytkownika do zakupu produktów lub usług w Twojej firmie. Najprostszym rozwiązaniem jest wdrożenie systemu oceniania i komentowania. Aby uniknąć spamu i fałszywych opinii publikowanych przez nieuczciwą konkurencję, możesz umożliwić wystawianie ocen dopiero po dokonaniu transakcji. Gwiazdki, punkty, oceny również dobrze wyglądają w wynikach wyszukiwania, dlatego warto zadbać o implementację stosownych mikrodanych, aby wyróżnić link do serwisu w wynikach wyszukiwania.
Posiadanie w portfolio dużych i znanych marek to sygnał dla potencjalnych klientów, że jesteś godnym zaufania przedsiębiorcą. Nie ukrywaj swoich zleceniodawców (oczywiście, jeśli umowa współpracy na to pozwala) i zamieść ich logotypy na swojej stronie internetowej. Możesz napisać kilka zdań na temat realizowanego projektu albo dodać opinię firmy, dla której wykonywałeś usługi.
Na swojej stronie internetowej znajdź miejsce na podstronę lub sekcję, w której opublikujesz referencje pozyskane od klientów. W biznesie nie bądź skromny – chwal się swoimi sukcesami i zadowolonymi klientami. Pozytywne opinie, szczególnie jeśli zostały wyrażone przez znane marki, mają moc przekonywania nowych użytkowników do nawiązania współpracy. Jeśli świadczysz usługi dla wielu branż, zamieszczając rekomendacje, zadbaj o to, aby pojawiły się polecenia od przedstawicieli różnych sektorów, co pozwoli Ci dotrzeć do klientów prowadzących różne przedsiębiorstwa.
W kształtowaniu dobrego wizerunku w internecie pomogą Ci także historie sukcesów Twoich klientów. Przygotuj atrakcyjną prezentację, PDF, infografikę lub artykuł w sekcji blogowej, w którym zaprezentujesz, jak Twoje usługi lub produkty przyczyniły się do rozwoju działalności innych przedsiębiorców. Nie skupiaj się tylko na danych – współczynniku konwersji, wzroście przychodów, optymalizacji kosztów. Pokaż także, jakie cele biznesowe udało się dzięki Twojemu wsparciu zrealizować kontrahentom, jak zwiększyli swoje kompetencje i umiejętności.
Klienci, zanim zdecydują się na zakup określonego produktu lub usługi, poszukują firmy będącej ekspertem w swojej dziedzinie. Swój wizerunek opieraj na posiadanych kompetencjach, wiedzy i umiejętności. Prezentuj swoje kwalifikacje za pomocą:
Różne formy contentu doskonale uzupełniają się nawzajem, pomagając nie tylko budować spójny wizerunek Twojej marki osobistej i reputacji firmy, ale wpływają także pozytywnie na zwiększanie widoczności strony internetowej, wspierając m.in. proces pozycjonowania.
Na skuteczną promocję wizerunku w internecie składają się także działania podejmowane „offline”. Konferencje i targi branżowe, szkolenia, kursy, spotkania biznesowe pozwolą Ci nawiązywać nowe relacje. Osoby zainteresowane Twoją firmą, wyszukają ją w internecie, zapoznają się z ofertą i być może dokonają konwersji. Dlatego poza działaniami online warto koncentrować się również na kształtowaniu osobistych kontaktów biznesowych.
Obecnie coraz większą wagę przykłada się do pokazywania ludzkiej twarzy firmy oraz angażowania się w akcje społeczne. Duże marki tworzą strategie CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu – biorąc udział w kampaniach i działaniach poprawiających najczęściej poziom życia lokalnej społeczności. Jeśli co roku kupujesz karmę dla schroniska dla zwierząt, dofinansowujesz lokalną drużynę piłkarską, wspierasz kobiecą przedsiębiorczość, koniecznie opowiedz o tym swoim klientom. Takie pozabiznesowe działalności również wpłyną na budowę dobrego wizerunku w internecie.
Na reputację firmy składa się również to, jak odbierają ją byli i obecni pracownicy. Zatrudnione osoby mają duży wpływ na budowanie pozytywnego lub negatywnego wizerunku, chociażby poprzez publikację dobrych lub złych komentarzy na forach internetowych i serwisach branżowych. Zadbaj więc o ludzi pracujących w Twojej firmie, urealniając w życiu wartości, które deklarujesz np. na stronie internetowej lub w dokumencie formalizującym kulturę organizacyjną.
Opinie, komentarze i polecenia możesz zbierać również poza własną stroną internetową lub kontami na portalach społecznościowych. Korzystaj z platform służących do opiniowania transakcji e-commerce (np. Opineo) oraz portali branżowych (np. Znany Lekarz). Tego typu serwisy oferują widgety, które można zaimplementować na swojej witrynie – takie rozwiązania to kolejne elementy social – proof. Gwiazdki, procenty i wysokie średnie ocen skutecznie budują wartość marki w internecie.
Ceneo, Google Shopping, Allegro i inne platformy pośredniczące w sprzedaży to dobry pomysł na promocję nowego brandu w internecie. Dla wielu użytkowników zakupy w sklepie internetowym, którego nazwy nie kojarzą, jest dość ryzykowne. Dlatego skorzystanie z marki pośrednika zwiększa szansę na konwersje. Serwisy aukcyjne mogą także stanowić dodatkowy kanał dystrybucji, choć z pewnością będą wymagały zmiany polityki cen ze względu na prowizje od sprzedaży, ogłoszeń, dodatkowych promocji.
Znajdź wiarygodnego ambasadora swojego sklepu i rozpocznij współpracę ze znanym w danej branży blogerem lub influencerem. Niezależni twórcy prowadzący swoje strony internetowe mają większą moc przekonywania niż opinie na formach internetowych, które coraz częściej kojarzone są z marketingiem szeptanym.
Na opinie (w szczególności te negatywne) najlepiej reagować od razu. Oferując natychmiastową rekompensatę niezadowolonemu użytkownikowi, można pozyskać jego sympatię i zapobiec rozprzestrzenianiu się negatywnych opinii o firmie. W celu monitorowania wzmianek o marce, warto korzystać z wyspecjalizowanych narzędzi (Google Alerts, Brand24, Hootsuite), które pomogą w czasie rzeczywistym opanować kryzys w social media lub wykorzystać pozytywne komentarze do intensywnej promocji wizerunku w sieci.
O wizerunek marki w internecie należy dbać regularnie. Jedna wpadka może popsuć dobrą reputację budowaną skutecznie przez kilka miesięcy, ponieważ informacje w sieci rozchodzą się błyskawicznie. Najczęściej na negatywny komentarz wystarczy odpowiednio szybko zareagować, by zatrzymać lawinę krytyki i mimo wpadki wyjść z twarzą z konfliktu lub kryzysu.