Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

18.09.2024 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

6 sposobów na zdobycie opinii zadowolonych klientów!

6 sposobów na zdobycie opinii zadowolonych klientów!

 

Wśród marketingowców panuje przekonanie, że zadowolony klient podzieli się swoimi pozytywnymi wrażeniami z 2-3 osobami, a niezadowolony wyżali się 10, a nawet 15 znajomym. Negatywne emocje działają na nas silniej, wzbudzając poczucie chęci ustrzeżenia innych konsumentów przed zakupem produktów od naszym zdaniem niegodnej zaufania firmy. W związku z tym właściciel strony internetowej powinien przede wszystkim skoncentrować się na zachęcaniu użytkowników do wystawiania rekomendacji i recenzji. Jak pozyskać opinie klientów zadowolonych z produktów lub usług? Poznaj naszych 6 sposobów.

Pozytywne opinie klientów – dlaczego warto je pozyskiwać?

Rekomendacje klientów to tzw. social proof, czyli dowody społeczne ułatwiające użytkownikom podejmowanie decyzji zakupowych. Trafiając na stronę internetową działającą pod nieznanym nam brandem, szukamy informacji, które jasno wskazałyby, że serwis jest godny zaufania. I tutaj doskonale sprawdzają się opinie klientów – naturalne, nieco krytyczne, ale mimo wszystko pozytywnie oceniające jakość asortymentu, obsługę klienta, czas realizacji zamówienia.

W przypadku prowadzenia działalności usługowej referencje potwierdzają doświadczenie, umiejętności i kompetencje w realizacji określonych projektów czy zadań. Duże firmy przed podpisaniem umowy chcą mieć pewność, że powierzają swoje pieniądze usługodawcy, który zna specyfikę danej branż, a jego kwalifikacje pozwolą na świadczenie usługi na jak najwyższym poziomie. Rekomendacje zadowolonych klientów to potwierdzają i zachęcają do podjęcia współpracy. Zdobywanie pozytywnych opinii jest zatem ważne.

zapytaj-o-oferte

Jaka jest rola recenzji w lokalnych rankingach wyszukiwania? O opiniach w Internecie

Jak się okazuje, profil firmy w Google, kiedyś Google Moja Firma, ma znaczenie. Dzięki recenzjom pełnym słów kluczowych i nazw miast, przedsiębiorstwa te zajmują wyższe pozycje w rankingu. Dlatego warto pozyskiwać opinie. Szczególnie że liczba recenzji i ich treść mają wpływ na lokalne rankingi wyszukiwania.

Jak zbierać opinie klientów?

Opinie klientów można zbierać w różny sposób, za pomocą wielu aplikacji, serwisów, portali. Przede wszystkim warto na swojej stronie internetowej zainstalować odpowiednie oprogramowanie (w przypadku stron na WordPressie instalujemy sprawdzoną wtyczkę) lub napisać dedykowany skrypt, który pozwoli klientom na ocenianie produktów, artykułów, usług. Ponadto dobrym rozwiązaniem jest także stworzenie podstrony Referencje i publikowanie na niej rekomendacji od klientów czy to jako skanów oficjalnych dokumentów, czy fragmentów wypowiedzi.

 

Dodatkowo źródłem opinii klientów są:

  • Wizytówka Google Moja Firma,
  • Rekomendacje na Facebooku,
  • Referencje wystawiane na profilach na portalach branżowych (np. Booking.com),
  • Oceny zamieszczane przez użytkowników w serwisach opiniotwórczych (np. Opineo),
  • Opinie w serwisach ogłoszeniowych, aukcyjnych itp.

 

Wszędzie, gdzie jest to możliwe, odpowiadaj nawet na negatywne opinie użytkowników. Takie działanie wpłynie na budowę Twojego wizerunku w Internecie. Pozyskiwanie opinii Google jest istotne.

Jaki jest wpływ treści recenzji na lokalne SEO?

Wpływ treści recenzji na lokalne SEO jest istotny, gdyż pozytywne opinie zwiększają zaufanie klientów oraz poprawiają widoczność firmy w wynikach wyszukiwania. Bogate w słowa kluczowe recenzje mogą dodatkowo wpłynąć na lepsze pozycjonowanie strony, co przekłada się na wyższą frekwencję odwiedzin i większą ilość potencjalnych klientów. Dlatego też warto postarać się o zdobywanie opinii klientów.

6 pomysłów, by zachęcić klientów do wystawiania opinii

Najczęściej klienci są zbyt zabiegani i zajęci swoimi sprawami, aby wystawiać rekomendacje wszystkim firmom, sklepom, usługodawcom, z których usług korzystają. Dlatego należy ich odpowiednio zachęcić, gdyż duża liczba opinii wpływa na wizerunek w sieci.

Poproś klienta o opinię

Jednym z lepszych sposobów na pozyskanie rekomendacji jest osobista prośba o wystawienie opinii. Po zrealizowaniu transakcji (koniecznie upewnij się, że przesyłka została odebrana przez klienta!) warto wysłać maila z uprzejmym zapytaniem o podzielenie się wrażeniami dotyczącymi produktu, obsługi klienta, całego procesu realizacji zamówienia. Wiadomość w stylu:

Cześć! Dwa tygodnie temu kupiłeś u nas taki a taki produkt. Mamy nadzieję, że spełnił Twoje oczekiwania. Podziel się z nami swoją opinią, abyśmy mogli usprawnić działanie naszego sklepu.

nie jest zbyt nachalna i w uprzejmy sposób nakłania użytkownika do poświęcenia 5 minut na napisanie kilku zdań o produkcie, usłudze lub Twoim sklepie.

Taka metoda ma jeden minus – może wywołać przysłowiowego wilka z lasu. Czyli jeśli użytkownik nie był zadowolony z któregoś z aspektów procesu zakupowego, nakłonimy go do wystawienia negatywnej oceny. Jednak być może tylko w ten sposób dowiemy się o jego braku satysfakcji i poprawimy np. szybkość dostawy zamówienia. Konstruktywną krytykę powinniśmy traktować jak swojego sprzymierzeńca :).

Prośba o referencje od klienta – wzór rekomendacji

Niektórzy Twoi klienci (szczególnie biznesowi) mogą nie wiedzieć, jak napisać pozytywną opinię o firmie lub po prostu nie mieć czasu, aby zredagować nieco dłuższy tekst. W takiej sytuacji pomóż w wystawieniu rekomendacji. Proponujemy dwa skuteczne sposoby na zbieranie opinii klientów:

  • Przygotuj dla klienta zestaw pytań pomocniczych, np.:
    • Co sprawiło, że wybrali Państwo nasze produkty/usługi?
    • Za co cenią Państwo nasze produkty/usługi?
    • Jakie cele pomogły Państwu zrealizować nasze produkty/usługi?
    • Czym wyróżniamy się na tle konkurencji?
    • Za co warto nas pochwalić?
  • Opracuj wzór referencji – pamiętaj, że Twój klient taki wzór może potraktować jak szablon czy formularz, w którym należy jedynie uzupełnić puste pola, dlatego mimo wszystko w treści maila dodatkowymi pytaniami zachęć użytkownika do napisania kilku zdań od siebie.

Pamiętaj także o zasadzie wzajemności. Jeśli Twój klient biznesowy przygotuje dla Ciebie pisemną rekomendację, odwdzięcz się tym samym. W ten sposób zbudujesz pozytywną relację biznesową i zyskasz szansę na kolejne zamówienia. Wystawienie pozytywnej opinii przez klienta może wiele zmienić!

Ułatw wystawianie rekomendacji na stronie internetowej

Jeśli nie zadbasz na swojej stronie o wyeksponowanie widgetów i aplikacji służących do wystawiania ocen, zmniejszysz szanse na pozyskanie rekomendacji od użytkowników. W tym celu możesz np.:

  • Na karcie produktu w widocznym miejscu opublikować prośbę do klientów o skomentowanie produktu. Często w e-sklepach można zobaczyć tego typu call to action: Nikt jeszcze nie ocenił tego produktu. Bądź pierwszy!,
  • Na samym końcu procesu składania zamówienia zachęć użytkownika do wystawienia opinii i podzielenia się wrażeniami dotyczącymi zakupu,
  • Zamieść w serwisie link do Google Maps pozwalający na łatwe opublikowanie opinii w mapach.

Pamiętaj także, że sam formularz do wystawiania rekomendacji musi być na tyle prosty, aby klient chciał go wypełnić. Nie pozyskuj niepotrzebnych danych – adres e-mail, numer zamówienia lub ID konta wystarczą, aby potwierdzić tożsamość użytkownika i wyeliminować ryzyko komentowania produktów przez osoby, które nie dokonały zakupu.

Jak efektywnie pozyskiwać opinie? Zaproponuj rabat na kolejne zamówienie

Nic tak nie pobudza motywacji jak nagrody i bonusy. Wymień opinie użytkowników na niewielki, kilkuprocentowy rabat albo darmową dostawę do kolejnego zamówienia. Nawet drobne gratisy zachęcą klientów do podzielenia się swoimi wrażeniami i doświadczeniami nt. zakupu.

Jak pozyskiwać recenzje klientów? Wprowadź system lojalnościowy obejmujący wystawianie rekomendacji

Dobrze opracowane programy lojalnościowe pomagają zwiększać sprzedaż oraz wzmacniają przywiązanie użytkowników, tworzących grono stałych klientów. Najczęściej punkty przyznawane są za zakupy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby stan konta powiększał się dzięki wystawianiu opinii online. Oczywiście system należy tak skonstruować, aby klient mógł ocenić jedynie te produkty lub usługi, które nabył.

Jak pozyskiwać opinie? Zorganizuj konkurs na najciekawszą

Internetowi przedsiębiorcy próbują pozyskiwać rekomendacje poprzez organizowanie konkursów. Zwycięzcą najczęściej zostaje osoba, która przygotowała najciekawszą, najbardziej kreatywną lub zabawną opinię. Pamiętaj, że nagroda musi być na tyle atrakcyjna, by wzbudziła w klientach chęć do poświęcenia kilku chwil na napisanie recenzji lub rekomendacji.

Dołóż blankiecik do zamówienia z prośbą o rekomendację

Ładnie zapakowane produkty podnoszą jakość zamówienia, miło zaskakując użytkowników. Jeśli do zamówienia dołączysz karteczkę, wizytówkę lub blankiecik z osobistym podziękowaniem za dokonanie zakupu w Twoim sklepie, zyskasz w oczach klienta. Małym druczkiem możesz dopisać prośbę o wystawienie opinii. Dzięki tego typu gestom konsument czuje, że każdą transakcję traktujesz indywidualnie, dbając o zadowolenie nabywców.

Organiczne wyniki wyszukiwania a lokalne rankingi

Organiczne wyniki wyszukiwania mają kluczowe znaczenie dla lokalnych rankingów. Optymalizacja strony pod kątem fraz związanych z lokalizacją przyczynia się do lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu, potencjalni klienci z łatwością odnajdą Twoją ofertę w sieci.

Jakie są narzędzia do zbierania narzędzi?

Pozyskiwanie pozytywnych opinii może być przeprowadzane przez różne sposoby. Różne narzędzia do zbierania opinii klientów, takie jak banery pop-up, ankiety czy formularze po transakcji, pozwalają na efektywne gromadzenie cennych informacji. Stosowanie tych metod umożliwia usprawnienie oferty oraz dostosowanie jej do potrzeb i oczekiwań konsumentów, co przekłada się na większą satysfakcję i lojalność klientów. Dzięki temu zarządzanie opiniami jest łatwiejsze.

Jak reagować na recenzje? Wszystko o wysyłaniu follow-up maili z prośbą o recenzję po dokonaniu transakcji

Wysyłanie follow-up maili z prośbą o recenzję po transakcji to skuteczna metoda zbierania opinii klientów. Warto przemyśleć treść wiadomości, by była zrozumiała i zachęcająca do dzielenia się wrażeniami. Napisanie opinii powinno być w jakiś sposób nagradzane. Pamiętaj, że termin oraz sposób przekazu mają kluczowe znaczenie dla uzyskania satysfakcjonującej odpowiedzi.

Outsourcing procesu zbierania recenzji do firm specjalizujących się w tej dziedzinie

Outsourcing procesu zbierania recenzji do firm specjalistycznych pozwala na efektywne gromadzenie opinii klientów. Dzięki temu, przedsiębiorstwa mogą skupić się na swojej głównej działalności, jednocześnie otrzymując cenne informacje zwrotne. Dlatego tak ważne jest zachęcanie klientów. Współpraca z ekspertami w tej dziedzinie gwarantuje profesjonalizm oraz różnorodność metod zbierania recenzji. Referencje klientów to podstawa.

Jak pozyskać opinie? Jakie jest znaczenia optymalizacji UX w kontekście pozyskiwania opinii klientów?

Optymalizacja UX odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu opinii klientów, ponieważ ułatwia im korzystanie z witryny czy aplikacji. Dzięki intuicyjnemu i przyjaznemu interfejsowi, użytkownicy chętniej dzielą się swoimi wrażeniami, co pozwala na ciągłe doskonalenie oferowanych usług oraz zwiększenie satysfakcji klienta. To przyciągnie nowych klientów. Recenzje produktów wiele znaczą.

Rola regularnego monitorowania i aktualizowania UX w kontekście pozyskiwania opinii klientów

Regularne monitorowanie oraz aktualizowanie UX odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu opinii klientów, gdyż pozwala na ciągłe dostosowywanie się do ich potrzeb i oczekiwań. Proces ten może być realizowany poprzez różnorodne metody, takie jak ankiety, testy użyteczności czy analiza danych, co przyczynia się do tworzenia intuicyjnych i skutecznych rozwiązań. System pozyskiwania opinii jest bardzo pomocny.

Zbieraj opinie i poprawiaj jakość swoich usług!

Pozyskiwanie opinii użytkowników jest ważne nie tylko dlatego, że zachęcają kolejnych klientów do dokonania zakupu. Dzięki opiniom klientów, dostaniesz cenne wskazówki, które podpowiedzą Ci, co robisz źle, a co dobrze. Czytanie opinii klientów pozwala na znalezienie informacji, jak odbierają Cię konsumenci, czego oczekują, jakie są ich potrzeby. Konstruktywna krytyka pozwala wyciągnąć wnioski pomagające rozwijać biznes i dostosowywać się do oczekiwań klientów, którzy są przecież najważniejsi, bo bez nich firma nie może istnieć.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Wizytówki NAP 20.11.2024 | czas czytania: 5 min | SEO

Czym są wizytówki NAP SEO i jak mogą pomóc w pozycjonowaniu lokalnych biznesów?

NAP to anglojęzyczny skrót (Name, Adress, Phone) oznaczający dane adresowe przedsiębiorcy. Jak wykorzystać wizytówki NAP w lokalnym pozycjonowaniu działalności? Czytaj wiecej
Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO? 19.11.2024 | czas czytania: 5 | SEO

Na jakiej zasadzie działa platforma Whitepress i jakie znaczenie ma dla SEO?

Whitepress jest stroną, na której możemy optymalizować treści oraz automatyzować działania związane z Content Marketingiem, jak również współpracować na rzecz Influencer Marketingu. W zakresie platformy możemy znaleźć oferty skierowane do wszystkich, którzy prowadzą biznes internetowy. Whitepress opiera się również na współpracy z agencjami SEO, serwisami informacyjnymi oraz na prywatnych działaniach vlogerów, oraz blogerów. Czytaj wiecej
google lens 18.11.2024 | czas czytania: 6 | Aktualności

Google Lens – do czego służy Obiektyw Google?

W każdym telefonie, który pracuje na systemie Android czy iOS (iPhone), fabrycznie zainstalowane są już pewne aplikacje. Oprócz rejestru połączeń, wiadomości SMS, aparatu czy zegara możemy zobaczyć również ikony do programów stworzonych przez Google. Każdy użytkownik smartfona z pewnością kojarzy znaczek Dysku, Map lub Gmaila. Jednym z rozwiązań jest Google Lens, inaczej nazywany Obiektywem. Do czego w ogóle służy i jak działa? Jak używać Obiektywu? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule! Czytaj wiecej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt