Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.
Zarejestruj się bezpłatnieSpis Treści
Aby promocja fundacji lub stowarzyszenia miała szansę na powodzenie, musi opierać się na jasno określonych celach. Dobrze jest więc w pierwszym kroku zastanowić się, jakie założenia mają przyświecać planowanym działaniom. Przygotowując strategię marketingową, rozważmy takie zagadnienia jak:
W zależności od codziennej pracy organizacji możemy wytyczyć kilka kierunków (lub ograniczyć się do jednego), na których będziemy budować komunikację z otoczeniem. Jeśli brakuje nam wolontariuszy do współtworzenia akcji charytatywnych, a jednocześnie pragniemy zachęcić użytkowników do wpłacania datków np. na zbiórki publiczne dla podopiecznych, bez problemu możemy realizować oba dążenia za pośrednictwem strony internetowej.
Na podstawie ustalonych celów warto skonstruować układ strony internetowej, która ułatwi użytkownikom poszukiwanie istotnych informacji. Zanim jednak przystąpimy do tego etapu, musimy jeszcze przeprowadzić analizę słów kluczowych, aby w publikowanych treściach oraz strukturze strony posługiwać się powiązanymi frazami. W tym celu przydatne okażą się intuicyjne narzędzia online – m.in. Planer słów kluczowych od Google, aplikacja Ubersuggest, Answer The Public lub bezpośrednie podpowiedzi w wyszukiwarce.
Planer słów kluczowych Google
W następnym kroku możemy zabrać się za porządkowanie witryny organizacji charytatywnej, która powinna prezentować się przejrzyście i gwarantować odbiorcom łatwy dostęp do rzetelnych treści na temat organizacji oraz prowadzonych przez nią działań. W obrębie serwisu należy uwzględnić takie sekcje jak:
Fundacja „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową” prezentuje swoją działalność w formie atrakcyjnej infografiki
Wraz z porządkowaniem wszystkich elementów warto również przeprowadzić optymalizację witryny pod kątem SEO. Dostosowując serwis do wymagań wyszukiwarek, należy zwrócić uwagę m.in. na: kod strony, metatagi, strukturę nagłówków, treść, grafiki oraz linkowanie wewnętrzne. W ten sposób uda się skutecznie wspomóc proces pozycjonowania strony www i zwiększyć jej widoczność w sieci.
Ogromne znaczenie z punktu widzenia obserwatorów poczynań fundacji ma jej podejście do edukowania odbiorców. Strona internetowa sprawdzi się doskonale jako miejsce do dzielenia się wiedzą, którą udało się wypracować przez lata praktyki. We wspomnianej sekcji „Poradnik” w ciekawy i czytelny sposób można przygotować artykuły blogowe powiązane tematycznie z funkcjonowaniem organizacji. Realizując strategię content marketingową, uda się przyciągnąć uwagę osób związanych z organizacją, jak również nowych użytkowników, napływających do serwisu z wyników wyszukiwania.
Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze wolontariatu? Jak przekazać 1% procent podatku w PIT? Jeśli użytkownicy szukają sensownych odpowiedzi m.in. na powyższe pytania, chętnie skorzystają z wartościowych informacji, płynących wprost od specjalistów w tej dziedzinie. Co ważne, tworzone treści można też podzielić tematycznie, kierując je do poszczególnych grup odbiorców. Inne teksty zainteresują wolontariuszy, a inne – ofiarodawców.
Rozbudowana treść na stronie Fundacji „Na ratunek dzieciom z chorobą nowotworową”
W treściach dotyczących stricte działalności organizacji, warto komunikować cele oraz korzyści z funkcjonowania instytucji, jednak niezwykle ważne okaże się również wypunktowanie rezultatów, które do tej pory udało się osiągnąć. Warto zaprezentować konkretne osoby lub grupy, bezpośrednio przyczyniające się do sukcesów fundacji (można stworzyć osobną podstronę o darczyńcach czy partnerach). Nie należy również zapomnieć o przeprowadzonych działaniach non-profit oraz o zrealizowanych projektach. Komunikację wizerunkową w internecie dobrze jest wzmocnić promocją w kanałach offline, np. podczas lokalnych eventów.
Organizacje charytatywne powinny również budować wizerunek oraz rozwijać sieć swoich kontaktów za pośrednictwem mediów społecznościowych. Facebook i Twitter to studnia bez dna, jeśli chodzi o możliwości dotarcia do osób potencjalnie zainteresowanych działalnością fundacji. Bez trudu można komunikować się z użytkownikami w pobliżu naszego „podwórka”, jak również z tymi rozsianymi po całym świecie. Co ważne, odbiorcy chętnie dzielą się informacjami w gronie swoich znajomych, dzięki czemu praktycznie bezkosztowo udaje się rozreklamować działalność na dużą skalę.
Facebook udostępnia szereg narzędzi, które warto wykorzystać do promocji. Fundacje czy stowarzyszenia powinny w szczególności zadbać o fanpage, gdzie na bieżąco będą dzielić się informacjami z życia organizacji oraz promować przyszłe wydarzenia (poprzez eventy FB). Mogą również założyć grupę dyskusyjną, np. dla wolontariuszy lub darczyńców, która posłuży do wymiany myśli na temat współpracy, a w efekcie – do nawiązania bliższych relacji.
Organizacje non-profit mają możliwość dzielenia się swoją misją z jeszcze szerszą grupą odbiorców. W tym celu mogą skorzystać ze wsparcia od Google, które przygotowało specjalny program Google Ad Grants. Na czym to polega? Fundacje i stowarzyszenia otrzymują bezpłatną możliwość prowadzenia kampanii reklamowej przy użyciu popularnej platformy AdWords (Google Ads). W ramach promocji mogą posłużyć się słowami kluczowymi, powiązanymi z misją i celami. Kwota dofinansowania wynosi 10 tysięcy dolarów.
Jakie wymagania trzeba spełnić, aby zakwalifikować się do Google Ad Grants? Podstawowym warunkiem jest status organizacji charytatywnej oraz aktywna witryna internetowa z wartościową treścią. Jeśli oba kryteria nie są problemem, należy zgłosić chęć uczestnictwa w programie Google dla Organizacji Non-Profit, a następnie potwierdzić i zaakceptować oświadczenia dotyczące przyjmowania oraz wykorzystywania darowizn, a także niestosowania dyskryminacji.
Wdrożenie przemyślanych działań marketingowych, wsparte procesem pozycjonowania lokalnego, niesie za sobą wiele korzyści. Pozwala szerzyć informacje o organizacji, dzielić się jej misją i planami na przyszłość oraz powiadamiać społeczność zgromadzoną wokół o istotnych akcjach charytatywnych. Umiejętne funkcjonowanie w świecie internetu umożliwi także publikowanie newsów bezpośrednio powiązanych z bieżącą działalnością. Wszystko to sprawi, że aktywność fundacji na stałe wpisze się w świadomość odbiorców.